recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bedste wifi/mesh løsning?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bedste wifi/mesh løsning?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
nicklaslj89 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-Oktober-2020
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nicklaslj89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bedste wifi/mesh løsning?
    Sendt: 08-Oktober-2020 kl. 11:27
Hej alle,

Jeg har fået installeret fibernet 1000/1000 i lejligheden (ekskl. router).

Stikket er placeret i entreen og jeg har fra entreen fået trukket 3 internetkabler til forskellige steder i lejligheden. Der er behov for én eller to "ekstendere" så lejligheden er fuldt dækket med signal.

Jeg har købt Google Nest Wifi mesh setup (3pak - 1 router og 2 mesh points (kan ikke kables)) i mangel på viden af bedre, da jeg ikke kunne navigere i og forstå fordele/ulemper ved de forskellige muligheder.

Jeg må bare konstatere, at hastigheden er meget forskellig alt efter hvor jeg er i lejligheden - svinger mellem 50/70-300/500 på speedtest.net, mens hastighedstesten inde i google home appen siger 901/858. Google kan returneres indenfor 30 dage, og jeg leder da efter en mere stabil løsning og forhåbentlig hurtigere løsning (og gerne billigere) end det nuværende setup, som kostede 2700 kr. Det må gerne være relativt plug and play uden alt for meget vedligholdelelse. 

Jeg håber nogle eksperter herinde kan guide mig i retningen af det setup jeg bør køre for at komme nærmere en stabil hastighed og gerne en der nærmer sig forbindelsen på 1000/1000 som stikket giver.

Bedste hilsner
Nicklas


Redigeret af nicklaslj89 - 08-Oktober-2020 kl. 11:28
Til top
Brian E Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2006
Status: Offline
Point: 232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian E Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2020 kl. 12:37
Hvor stor er lejligheden? Hvis enhederne står for tæt på hinanden, kan det faktisk forringe hastigheden.

Vil vores gamle hus på 158 kvm købte jeg TP-Link Deco M4 med tre enheder. De kan kables, og vi har nu 500/500 på wifi i hele huset og 50/50 i det fjerneste hjørne af haven (vi har også en 1000/1000 fiber-forbindelse). Jeg gav 1.000 kr. for den pakke.

Det kører klippestabilt, og den eneste ulempe, jeg har konstateret er, at jeg ikke kunne få det til at fungere, hvis jeg ville sætte én af enhederne op som router og de andre som kablede access points. Derfor har jeg bibeholdt Hipers router og bare slået wifi fra i den og sat alle tre enheder op som kablede access points, hvoraf den ene af dem er direkte forbundet til routeren.


Redigeret af Brian E - 08-Oktober-2020 kl. 12:37
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2020 kl. 17:40
Oprindeligt skrevet af nicklaslj89 nicklaslj89 skrev:

Stikket er placeret i entreen og jeg har fra entreen fået trukket 3 internetkabler til forskellige steder i lejligheden.

Undskyld, min OCD slår ud her - internetkabler......
Ethernet er den slags kablede netværk vi kører, men bare skriv netværkskabler :-)

Hvor stor er lejligheden?


Oprindeligt skrevet af nicklaslj89 nicklaslj89 skrev:

Jeg må bare konstatere, at hastigheden er meget forskellig alt efter hvor jeg er i lejligheden - svinger mellem 50/70-300/500 på speedtest.net, mens hastighedstesten inde i google home appen siger 901/858.

Hastigheden i google home appen, er det ikke hastighed mellem google enhederne og ikke den hastighed du oplever ud til omverdenen?

Oprindeligt skrevet af nicklaslj89 nicklaslj89 skrev:

Jeg håber nogle eksperter herinde kan guide mig i retningen af det setup jeg bør køre for at komme nærmere en stabil hastighed og gerne en der nærmer sig forbindelsen på 1000/1000 som stikket giver.


1000/1000 trådløst - har du i det hele taget nogen enheder der kan det?
Hvis du vil udnytte Gigabit (1000Mbit), så skal du have kablet netværk......
Hvad skal du bruge mere end 200Mbit til, på en trådløs enhed?


Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2020 kl. 18:47
Med mindre der er noget usædvanligt ved lejligheden, så burde det ikke være noget problem for 3 Google WiFi enheder at dække den med god hastighed.

Jeg har et hus på 165 m2 i 2 etager og dækker det 100% med 3 Google WiFi enheder. Selv bagest i haven har jeg brugbart signal. Jeg har 26 enheder der bruger mit WiFi netværk.

Prøv at eksperimentere med placeringen af Google WiFi enhederne.


Redigeret af Deschain - 08-Oktober-2020 kl. 18:48
Til top
nicklaslj89 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-Oktober-2020
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nicklaslj89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2020 kl. 21:39
Tak for svar. Det dækker fint - hastigheden varierer bare væsentligt alt efter hvor i lejligheden jeg er. Er dine hastighedstests stabile?

Redigeret af nicklaslj89 - 13-Oktober-2020 kl. 21:40
Til top
nicklaslj89 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-Oktober-2020
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nicklaslj89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2020 kl. 21:44
Oprindeligt skrevet af Brian E Brian E skrev:

Hvor stor er lejligheden? Hvis enhederne står for tæt på hinanden, kan det faktisk forringe hastigheden.

Vil vores gamle hus på 158 kvm købte jeg TP-Link Deco M4 med tre enheder. De kan kables, og vi har nu 500/500 på wifi i hele huset og 50/50 i det fjerneste hjørne af haven (vi har også en 1000/1000 fiber-forbindelse). Jeg gav 1.000 kr. for den pakke.

Det kører klippestabilt, og den eneste ulempe, jeg har konstateret er, at jeg ikke kunne få det til at fungere, hvis jeg ville sætte én af enhederne op som router og de andre som kablede access points. Derfor har jeg bibeholdt Hipers router og bare slået wifi fra i den og sat alle tre enheder op som kablede access points, hvoraf den ene af dem er direkte forbundet til routeren.

Hej Brian E,

Tak for svar. Lejligheden er 110 kvm, så det burde ikke være derfor - dog er hastigheden KLART lavest i det bagerste rum, men i samme rum har jeg et mesh point.
Det lyder som om det er en løsning jeg bør afprøve. Hvis du har forstand på netværk, kan du så enbefale en router jeg kan købe til formålet? Prisen må gerne være så lav som muligt :)


Redigeret af nicklaslj89 - 13-Oktober-2020 kl. 21:45
Til top
nicklaslj89 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-Oktober-2020
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nicklaslj89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2020 kl. 21:49
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af nicklaslj89 nicklaslj89 skrev:

Stikket er placeret i entreen og jeg har fra entreen fået trukket 3 internetkabler til forskellige steder i lejligheden.

Undskyld, min OCD slår ud her - internetkabler......
Ethernet er den slags kablede netværk vi kører, men bare skriv netværkskabler :-)

Hvor stor er lejligheden?

Beklager - ethernet fra nu af :) Lejligheden er 110kvm.
Oprindeligt skrevet af nicklaslj89 nicklaslj89 skrev:

Jeg må bare konstatere, at hastigheden er meget forskellig alt efter hvor jeg er i lejligheden - svinger mellem 50/70-300/500 på speedtest.net, mens hastighedstesten inde i google home appen siger 901/858.

Hastigheden i google home appen, er det ikke hastighed mellem google enhederne og ikke den hastighed du oplever ud til omverdenen?

Det kunne noget tyde på!

Oprindeligt skrevet af nicklaslj89 nicklaslj89 skrev:

Jeg håber nogle eksperter herinde kan guide mig i retningen af det setup jeg bør køre for at komme nærmere en stabil hastighed og gerne en der nærmer sig forbindelsen på 1000/1000 som stikket giver.


1000/1000 trådløst - har du i det hele taget nogen enheder der kan det?
Hvis du vil udnytte Gigabit (1000Mbit), så skal du have kablet netværk......
Hvad skal du bruge mere end 200Mbit til, på en trådløs enhed?
Det kan man vel diskutere, men nu gælder det også, at der i nogle rum, men på samme enhed, er skiftende hastigheder der varierer helt fra 50mbit-300mbit i download hastighed. Her ville jeg ønske den var noget mere stabil - fx når der skal downloades et spil til playstation, så kan det altså mærkes.


Klaus



Redigeret af nicklaslj89 - 13-Oktober-2020 kl. 21:50
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2020 kl. 22:02
Hvis du ønsker noget klippestabilt med høj hastighed - så trækker du et kabel.

Hvis du har gigabit og ønsker din Playstation skal have brug af det - kabel.
Hvis du kun vil køre trådløst, er det omsonst at betale for en 1000/1000 linje, da du næppe hiver mere end 300/300 trådløst.

Og - hvis du vil have funktionelt trådløst netværk, så er det ikke billigt.......


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
nicklaslj89 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-Oktober-2020
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nicklaslj89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2020 kl. 22:08
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvis du ønsker noget klippestabilt med høj hastighed - så trækker du et kabel.

Hvis du har gigabit og ønsker din Playstation skal have brug af det - kabel.
Hvis du kun vil køre trådløst, er det omsonst at betale for en 1000/1000 linje, da du næppe hiver mere end 300/300 trådløst.

Og - hvis du vil have funktionelt trådløst netværk, så er det ikke billigt.......


Klaus

Hej Klaus,

Jeg hører hvad du siger. 
Mit spørgsmål var om jeg med fordel kunne gå med en anden løsning end Google nest wifi, som giver mig en mere stabil forbindelse i hele lejligheden i samme prisklasse eller under. Her tænker jeg på at få kablet accesspoints (da jeg har 3 Ethernetkabler trukket i lejligheden fra entreen). 
Til top
MortenP Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 654
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2020 kl. 08:34
Du kan aldrig trække det samme via Wi-Fi som kabel. Men som nogle skriver.. betyder det noget?.. 
Jeg har omkring 300mbit i hele huset via mit Tplink DECO M5 mesh netværk. også på en 1000/1000 forbindelse. 
Kablet trækker jeg max hastighed.

Men du får nu ikke hurtigere download fra Playstation lige pt. de har nedskaleret deres servere (som i forvejen var piv langsomme) pga. Corona situationen verden over, så kabel eller trådløs så går det bare ret langsomt. 

Til top
denmike Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-November-2011
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér denmike Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2020 kl. 11:14
Prøv evt at kigge på Netgears Orbi. De har ry for at have en god trådløs forbindelse mellem access-punkterne. Prismæssigt ligger du i samme leje, som du har givet.

Og ellers kig på Nørdotekets youtube videoer, fx:

og:

Så kan du måske vurdere om det du har købt ikke er godt nok.
Til top
Brian E Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2006
Status: Offline
Point: 232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian E Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2020 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af nicklaslj89 nicklaslj89 skrev:

Oprindeligt skrevet af Brian E Brian E skrev:

Hvor stor er lejligheden? Hvis enhederne står for tæt på hinanden, kan det faktisk forringe hastigheden.

Vil vores gamle hus på 158 kvm købte jeg TP-Link Deco M4 med tre enheder. De kan kables, og vi har nu 500/500 på wifi i hele huset og 50/50 i det fjerneste hjørne af haven (vi har også en 1000/1000 fiber-forbindelse). Jeg gav 1.000 kr. for den pakke.

Det kører klippestabilt, og den eneste ulempe, jeg har konstateret er, at jeg ikke kunne få det til at fungere, hvis jeg ville sætte én af enhederne op som router og de andre som kablede access points. Derfor har jeg bibeholdt Hipers router og bare slået wifi fra i den og sat alle tre enheder op som kablede access points, hvoraf den ene af dem er direkte forbundet til routeren.

Hej Brian E,

Tak for svar. Lejligheden er 110 kvm, så det burde ikke være derfor - dog er hastigheden KLART lavest i det bagerste rum, men i samme rum har jeg et mesh point.
Det lyder som om det er en løsning jeg bør afprøve. Hvis du har forstand på netværk, kan du så enbefale en router jeg kan købe til formålet? Prisen må gerne være så lav som muligt :)

Jeg er desværre langt fra ekspert på routere, men du skal i hvert fald sørge for, at den er gigabit (ved ikke om der stadig findes nogen, der ikke er det). Wifi-delen kan være ligegyldig, når du ikke skal bruge den. Der er sikkert masser af dem på dba.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu