recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Resette router - konsekvenser?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Resette router - konsekvenser?

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2020 kl. 12:47
Aah UTP, ja dem så jeg også et sted. Men hvorfor står der at de er uskærmet? De er vel skærmede iht. Cat 6 standarden.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2020 kl. 14:24
Hvilken standard siger at Cat6 skal være skærmet?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2020 kl. 15:24
Nedenstående ting passer ikke, men så har jeg i det mindste nævnt det før andre gør det i denne tråd...

Betyder "skærmet" at de kan tåle at ligge længere i solen?

Jeg har iøvrigt målt mine blå netværkskabler til at være hurtigere end mine grå...


Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2020 kl. 15:29
Taget fra AV-Cables:

U/UTP modellen er ikke afskærmet og man benytter ofte typen i mere simple opsætninger, for i eksempel i husholdninger, hvor der ikke er behov for en ekstra afskærmning.

U/FTP er et skærmet kabel (Parvis folie). Beskytter mod højfrekvente forstyrrelser. U/FTP kablet anbefales hvis netværkskablet trækkes tæt sammen med andre kabler, som kan forstyre signalet, f.eks i et flexrør eller lign.

F/UTP er et skærmet kabel (Folie). Typen beskytter mod højfrekvente forstyrrelser. F/UTP kablet anbefales hvis netværkskablet trækkes tæt sammen med andre kabler, som kan forstyre signalet, f.eks i et flexrør eller lign.

S/FTP modellen er dobbeltskærmet med fletskærm og parvis skærmet leder (folie) og beskytter imod både høj- og lavfrekvente forstyrrelser. S/FTP er oplagt til professionel brug.


Du har næppe grund til at købe et skærmet kabel og AV-Cables har et som matcher din router og blærbar til 55kr for 10m:

Passer farven ellers ikke til hjemmet har de et stort udvalg af andre farver i både stik og kabler:
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2020 kl. 15:38
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Nedenstående ting passer ikke, men så har jeg i det mindste nævnt det før andre gør det i denne tråd...

Betyder "skærmet" at de kan tåle at ligge længere i solen?

Jeg har iøvrigt målt mine blå netværkskabler til at være hurtigere end mine grå...




Nej, hvis de skal kunne holde til sol, skal det være specifikt udendørs kabel som disse:
https://www.av-cables.dk/udendoers-netvaerkskabel/

Skærmet betyder som nævnt i ovenstående indlæg fra mig, at de er skærmet mod elektronisk støj.

Farven på kabel og stik betyder intet, de benyttes primært for nemt at kunne genkende dem i et større set-up eller som en nyere ting at matche med hjemmets indretning. For os som selv samler vores kabler, er det også ret normalt at benytte farvede kapper til stikkene, for nemt at overskue dem.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2020 kl. 17:07
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvilken standard siger at Cat6 skal være skærmet?

Klaus

Det jeg sådan set mente var bare at i den video, der var linket til tidligere, fortælles det at Cat 6 er mere skærmet (altså indvendigt omkring de enkelte kabler end Cat 5(e), hvorfor det undrede mig lidt at de kalder dem du linkede til for uskærmede. Det var også derfor at manden i videoen kunne mærke at Cat 6 er stivere end Cat 5.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2020 kl. 17:13
#ASKF: Tak for forklaringen om at der findes forskellige versioner, afhængigt af hvor skærmede de er. Nu kan jeg se at prisen på S/FTP, ikke er markant højere end U/FTP / ikke afskrækkende, hvorfor jeg ikke ser nogen grund til ikke at gå efter det bedste. Jeg har 5 kabler til routeren, det fra netværksstikket og 4 der går ud. De ligger lidt tæt sammen, nogle af dem. Det kan godt være det er overkill, men når prisen hos AV-cables ikke er højere, så hvorfor ikke.

Redigeret af Thorvald - 16-Oktober-2020 kl. 17:13
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2020 kl. 18:49
Du har for meget http:// i dine links Wink
Mvh. JørgenT
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2020 kl. 22:42
Hmmm - nå - men jeg kopierede bare linket. Copy / paste you know...  Wink


Men det er nok fordi - kan jeg se - at recordere automatisk sætter en omgang http foran...  Wink
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2020 kl. 18:28
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

#ASKF: Tak for forklaringen om at der findes forskellige versioner, afhængigt af hvor skærmede de er. Nu kan jeg se at prisen på S/FTP, ikke er markant højere end U/FTP / ikke afskrækkende, hvorfor jeg ikke ser nogen grund til ikke at gå efter det bedste. Jeg har 5 kabler til routeren, det fra netværksstikket og 4 der går ud. De ligger lidt tæt sammen, nogle af dem. Det kan godt være det er overkill, men når prisen hos AV-cables ikke er højere, så hvorfor ikke.

Du skal IKKE gå efter skærmede kabler, medmindre du har en meget speciel opsætning. (LK IHC Net) Nuke

Skærmen virker som en antenne og desuden kan give alle mulige problemer, hvis den ikke er jordet korrekt. I værste fald kan det resultere i at udstyret brænder af. Exclamation
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2020 kl. 11:31
Ok - det lyder i sig selv ikke helt logisk (når man ikke har forstand på det), at et skærmet kabel kan være dårligere end et u-skærmet. Så ud fra det ville jeg nok kigge efter enten U/UTP eller U/FTP - fordi nogle af kablerne kan komme til at ligge tæt sammen i en lille skinne - enten sammen med andre ethernet kabler eller måske sammen med en telefonledning. Men konklusionen er at til mit brug og min opsætning, behøver jeg ikke at spekulere så meget på om det kabel jeg gerne vil købe kun er U/UTP, sålænge det bare er et Cat 6 kabel.  Smile  Cool nok - så ved jeg det!  Wink
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2020 kl. 11:51
par snoede kabel modvirker forstyrrelser.  

Så skærmen behøves ikke på hjemme installationer.  Og så der skrives kan den skade mere end gavn 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu