recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Resette router - konsekvenser?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Resette router - konsekvenser?

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2020 kl. 12:04
Ja, altså det I snakker om, mht. skærmet / ikke skærmet er primært kablet i sin helhed. Og parvis snoet, det er Cat6, så vidt jeg kan forstå - og der er mere snoet end Cat5e.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2020 kl. 10:33
Hej igen.

Nå - i går aftes - og det halve af natten - fik jeg skiftet alle de gamle ethernet kabler ud med nye Cat 6 U/UTP. Det var et noget større arbejde end forventet, selvom det kun er mellem 2 rum. Bl.a. fordi nogle af dem går bag om nogle skabe / reoler i stuen. Jeg troede at jeg bare kunne løfte de gamle kabler op over osv., men nej, jeg var nødt til at flytte skabene lidt...  Wink  Well - og så var jeg så flink at trække et kabel til min kones computer også. Lejlighedens netværksstik er godt nok lige ved min kones computer, men det er ikke et logisk sted at have routeren. Den er placeret inde på min hjemmekontor ved siden af stuen. Det betød så at jeg trak et kabel fra netværksstikken ind på kontoret til routeren og så et andet "den anden vej". De to ligger i en lille kabelbakke, der ligger ovenpå fodlisten, kører rundt om en stik dåse og rundt om en dør. Det gav nogle lidt skarpe sving, der var lidt svært at få de to kabler med på.

Nå - men - resultatet svarer ikke til det store arbejde synes jeg. Ethernet kablet, virker tilsyneladende ikke på min kones computer. Måske virker ethernet netværkskortet ikke. Men trådløs virker og kablet forbindelse til min computer virker. Så det gør ikke så meget hvis hendes kablede forbindelse ikke virker. Men når jeg måler hastigheden ved min computer, både kablet og trådløs måler jeg kun op til omkring 9,5/9,5 Mbit/s - og min forbindelse er en 400/400. Formålet med det store arbejde var jo lige som at komme op i nærheden af det.

Kan det skyldes det at routeren stod i et godt stykke tid, taget fra både strøm og det hele. Skal den så indstilles igen?

Hvis ikke det er det, så må det jo næsten være det kabel, der går direkte fra netværksstikket til routeren. En ting jeg kunne prøve var at bytte med det røde kabel, som min kone fik og lade være med at sætte kabel til hendes computer. Hvis nu det sorte kabel jeg havde tænkt skulle være det primære, har taget skade.

Andet?
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2020 kl. 12:24
Altså, du kan jo normalt køre Gigabit over CAT5E, så prøv at koble din PC direkte på netværksstik ind i lejlighed (uden router) og kør speedtest for at udelukke dele. Wink
Mvh. JørgenT
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2020 kl. 13:03
Ja, ja, den test vil jeg lave i morgen tidligt. Men det er ikke det, der er min pointe. Tidligere, da jeg skulle teste min gamle router, testede jeg også direkte i netværksstikket og fik kun ca. 95/95 ud af det (og ca. det samme i det oprindelige setup, så vidt jeg husker), selvom forbindelsen er 400/400 - hvilket jo var det der antydede at mine ethernet kabler var for gamle. Så baseret på det, vil jeg jo sige, at der hvor der er noget galt, må være fra netværksstikket til routeren - fordi jeg måler ca. samme hastighed trådløst som kablet.

Men jeg undrer mig bare over hvorfor? Det er spritnye Cat 6 kabler. Er der en mulighed for at det er fordi to kabler ligger tæt? (Nå ja, det kan jeg teste - tage det kabel fra som går til min kones computer, så der ikke kører signal i det - det er jo tilsyneladende ubrugeligt alligevel). Eller kan det være fordi de tager nogle skarpe hjørner - og fordi der skulle være plads til de to, så var det sværere at få dem til at runde især et par af de skarpe hjørner inde i kabelskjuleren.


Redigeret af Thorvald - 08-November-2020 kl. 13:05
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2020 kl. 13:14
Hvorfor i alverden gav du dig også til at trække nye kabler?

Et enkelt kabel på tværs over gulvet kunne have afklaret om udskiftning af kabler ville gøre en forskel.


Fejlsøgning på internet og netværk starter altid med at barbere alt ned til et minimum. Det vil sige router og et enkelt kabel til en pc.



Klaus


Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2020 kl. 13:19
Jeg vil nok lave følgende tests, i denne rækkefølge:
  1. Tage kablet mellem router og min kones computer fra, både i router og computer.
  2. Testet - ca. samme resultat af hastighedstest (ca. 9,4 Mbit/s i upload og download).
  3. Tage kabel (sort) fra netværksstikket ud af routeren og sætte det direkte til min computer.
  4. Hvis ikke succes, sætte det røde kabel (som gik fra router til min kones computer) i netværksstikket og lave samme test.
  5. Hvis stadig ingen succes, tage computeren hen til netværksstikket og teste med et ikke-udpakket 1 m kabel, direkte i netværksstikket.
  6. Hvis dette er en succes, købe et nyt kabel, til at sætte fra netværksstik til router og smide de to nuværende (det røde og det sorte) ud. Fordi så må det være et problem med de to kabler (at jeg har knækket noget i dem måske).
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2020 kl. 13:21
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvorfor i alverden gav du dig også til at trække nye kabler?

Et enkelt kabel på tværs over gulvet kunne have afklaret om udskiftning af kabler ville gøre en forskel.

Fejlsøgning på internet og netværk starter altid med at barbere alt ned til et minimum. Det vil sige router og et enkelt kabel til en pc.

Klaus

Fordi jeg jo netop tidligere testede at jeg kun fik små 100/100 ud af min forbindelse, enten direkte fra netværksstik eller i setup via router.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2020 kl. 13:39
Hvis du kun får 100/100 ud af din forbindelse direkt med et kabel til dit modem (og du er sikker på,at din Pc understøtter mere end 100Mbit, har du ikke mere end 100/100 ind i huset.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2020 kl. 14:22
Hvis vi tager min computer først: Som nævnt før: Ja, min computer (som er fra 2018) - ja det tror jeg faktisk, hvis jeg ikke tager helt fejl, når jeg læser her på hjemmesiden.

Et godt stykke nede på siden under overskriften "Faster and more stable Wi-Fi", står der: The Intel Wireless-AC 9560 adapter provides Zephyrus M with Bluetooth® 4.2 support and 2x2 802.11ac Wi-Fi that surpasses Gigabit Ethernet speeds. Enjoy a maximum throughput of up to 1.73Gbps on the 160MHz channel — that’s 5x faster than 802.11n 40MHz channel (300Mbps) and 2x faster than 802.11ac (867Mbps).

Så langt så godt. OG: pointen er jo netop at jeg betaler for en 400/400 forbindelse. At jeg så før blot målte lidt under 100/100 var jo så nok højst sandsynligt fordi det / de kabler jeg brugte ikke kunne trække mere. Men nu prøver jeg i morgen tidligt med flere af mine nye kabler, direkte fra netværksstik til computer - og hvis jeg så ikke får noget i nærheden af 400/400, så er det selvfølgeligt udbyderen, der har lavet en fejl, der gør at jeg betaler for noget jeg ikke får. Men det anser jeg dog for mindre sandsynligt.

Så: Jeg skiftede routeren fordi den ikke virkede mere og for at få fuldt udbytte af både den nye router såvel som at jeg betaler for en 400/400 forbindelse, ville jeg så opgradere kablerne til Cat 6. Alt det er der jo ikke noget galt i.

Men min aller væsentligste pointe er: Hvorfor er min hastighed faldet til ca. 10/10 - en tiendedel af hvad jeg trods alt kunne trække ud af det før. Dét synes jeg er mærkeligt!

I øvrigt: Der er ikke nogen, der har svaret på om jeg burde skulle indstille min nye router igen, efter at den var taget fra og uden strøm i flere timer i går?? Det burde vel ikke være nødvendigt - eller?


Redigeret af Thorvald - 08-November-2020 kl. 14:23
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2020 kl. 17:13
Hvis du har et kabel på en meter eller to, er det stort set lige meget, hvilken klasse det er. Du vil uden problemer kunne trække 400/400 på et gammelt kabel.

Har du netstik på din computer?

En router der er slukket glemmer ikke noget.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2020 kl. 17:20
Jeg bliver da godt nok svimmel, når jeg læser den her tråd. Du tæsker rundt i alle mulige og umulige løsninger, men mangler nærmest metodikken.
Start dog fra en ende af, før du vælter dig rundt i ny hardware, skal du jo fastslå om gammel hardware fejler.
Dit usb 3.1 adapter er et eksternt netkort, har du tjekket i kortets avanceret indstillinger, hvilken hastighed der arbejdes med. Her kan jo normalt vælges alt fra Auto til 10 Mbps, selv Gbps kan slås fra. Det har sikkert også en strømbesparende “Green it” indstilling, det er der nok også i routeren, det skal slås fra. Din trådløse adapter i laptop, den kan sikkert også konfigureres, eller tjek i det mindste, at indstillinger er korrekte.
Manglende internet i konens udstyr, er internet med kabel deaktiveret på netværkskort, eller mangler der en ip adresse? 
Nu kender jeg i sagens natur ikke dit abonnement, men hvor mange ip adresser har din udbyder tildelt. Man kan normalt ikke, skifte imellem forskellige enheder direkte på stikket. Din udbyder har måske kun tildelt dig en ip adresse, den er nok registreret i din router med indbygget switch, så her tildeles adresser til resten af udstyret. 
Når du ikke ved hvor en eventuel fejl er, så stop nyindkøb, til en fejl er konstateret på DIT udstyr.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Jonas_R Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 13-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 765
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_R Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2020 kl. 10:01
Edit.
Nu kiggede jeg lige i manual for din router for at se om den overhovedet havde gigabit ethernet porte. Det har den i hvert fald på LAN siden, men den har også en sjov setting som hedder "True Gigabit Routing Connectivity Setting".

Der står at den setting giver gigabit performance fra WAN-LAN. Når man læser lidt på nettet om den setting så er det ikke til at blive klog på hvad den gør.

Prøv med den settings slået til og fra og se om det gør nogen forskel.

Når man læser lidt om den router du bruger er det ikke ligefrem positive bemærkninger omkring om den kan klare mere end 100mbit.
https://forums.tomshardware.com/threads/dir-655-slow-lan-speeds.3067789/
http://forums.dlink.com/index.php?topic=62456.0

Så prøv med ovenstående setting og ellers et kabel direkte fra laptop til modem og de om du får mere end 100mbit.

Mit bud er routeren ikke kan klare loadet.



Redigeret af Jonas_R - 09-November-2020 kl. 10:13
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu