recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Resette router - konsekvenser?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Resette router - konsekvenser?

 Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2020 kl. 10:45
Jeg kan ikke finde den indstilling på http://router.asus.com. Men ja, den kan klare op til 450 Mbps trådløst og op til 1300 Mbps på 5G trådløst, dvs. ialt op til 1750 Mbps. Og ethernet selvfølgeligt gigabit.

Bemærk at min nye router er en Asus RT-AC66U router. Det du snakker om er måske den gamle D-link router?
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Jonas_R Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 13-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 765
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_R Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2020 kl. 11:18
Ahh ja det er der problemet er. Havde misset at du nu et skiftet til ac66u
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2020 kl. 11:49
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvis du kun får 100/100 ud af din forbindelse direkt med et kabel til dit modem (og du er sikker på,at din Pc understøtter mere end 100Mbit, har du ikke mere end 100/100 ind i huset.

Klaus

Tja, det er også min mistanke, og Dansk KabelTV er ved at undersøge det. Men der er også en lille mulighed for at noget af miseren er RJ45-USB3.1 adapteren. Der står ellers i beskrivelsen af den på faktura "USB-C 3.1 til 1 x RJ45 10/100/1000 Ethernet - Lan Adapter B4-27 / USBC-GIGA".

Men ok - jeg lavede 3 tests, for at se på netværkskortenes egenskaber:

  • Test 1, gennem router og adapter, kablet. 1 Gbps.
  • Test 2, gennem router, trådløst. 866,7 Mbps.
  • Test 3, direkte ved netværksstik gennem adapter. 100 Mbps.
Jeg ved ikke hvad det fortæller os / mig.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2020 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Jeg bliver da godt nok svimmel, når jeg læser den her tråd. Du tæsker rundt i alle mulige og umulige løsninger, men mangler nærmest metodikken.
Start dog fra en ende af, før du vælter dig rundt i ny hardware, skal du jo fastslå om gammel hardware fejler.
Dit usb 3.1 adapter er et eksternt netkort, har du tjekket i kortets avanceret indstillinger, hvilken hastighed der arbejdes med. Her kan jo normalt vælges alt fra Auto til 10 Mbps, selv Gbps kan slås fra. Det har sikkert også en strømbesparende “Green it” indstilling, det er der nok også i routeren, det skal slås fra. Din trådløse adapter i laptop, den kan sikkert også konfigureres, eller tjek i det mindste, at indstillinger er korrekte.
Manglende internet i konens udstyr, er internet med kabel deaktiveret på netværkskort, eller mangler der en ip adresse? 
Nu kender jeg i sagens natur ikke dit abonnement, men hvor mange ip adresser har din udbyder tildelt. Man kan normalt ikke, skifte imellem forskellige enheder direkte på stikket. Din udbyder har måske kun tildelt dig en ip adresse, den er nok registreret i din router med indbygget switch, så her tildeles adresser til resten af udstyret. 
Når du ikke ved hvor en eventuel fejl er, så stop nyindkøb, til en fejl er konstateret på DIT udstyr.

Egentligt er det simpelt nok:
  • Internet forbindelse var ustabil. Jeg overvejede derfor om det kunne hjælpe noget at resette routeren. Det hjalp lidt men ikke så længe ad gangen.
  • Efter at have testet at forbindelsen direkte i netværksstikket var udmærket, røg D-link routeren ud og jeg købte en ny Asus router. Måske under alle omstændigheder på tide med en opgradering.
  • Testen direkte i netværksstikket gav lidt under 100/100 Mbps, hvilket var underligt, da jeg betaler for en 400/400 forbindelse. Det antydede (fandt jeg ud af), at kablerne kunne være forældede.
  • Derfor skiftede jeg kablerne - hvilket jeg synes var en passende opgradering sammen med den nye router og en fremtidssikring hen mod endda højere hastigheder.
Så langt så godt - og egentligt en ret simpel historie. Der hvor det kan virke forvirrende er at jeg ikke altid ved hvad jeg skal for at løse et issue, da jeg ikke er så dybt inde i disse ting.

"Dit usb 3.1 adapter er et eksternt netkort, har du tjekket i kortets avanceret indstillinger, hvilken hastighed der arbejdes med. Her kan jo normalt vælges alt fra Auto til 10 Mbps, selv Gbps kan slås fra. " Det er jo bare en adapter - hvordan skulle jeg kunne ændre disse indstillinger?


Redigeret af Thorvald - 09-November-2020 kl. 11:58
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2020 kl. 12:07
Dit netværkskort har indstillinger, der tilgås via Enhedshåndtering, Egenskaber > Avanceret i scroll menuen til venstre findes Speed and Duplex, klik på linjen og tjek værdier til højre.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2020 kl. 12:12
Aaah ok - den står til "Auto negotiation", hvilket vel betyder at den selv vælger hastighed?

Desuden svar fra Dansk KabelTV:

"At du opnår 1Gbps ved tilslutning til routeren bekræfter at din USB enhed understøtter Gigabit og opnår dette på forbindelse til routeren

Det at du ikke opnår det ved tilslutning til væggen men kun får 100Mbps indikerer der er et problem med den netværksport der sidder i væggen eller kablingen fra denne til vores udstyr og dette vil blive rettet af en tekniker ud fra den fejlmelding der er lavet."
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2020 kl. 11:07
Der er jo åbenbart noget galt med dine kabler, jeg tvivler på at det er fordi de er CAT5e.

Men du må jo inspicere dem manuelt og kontrollere for fejl eller også kan du købe en billig netværkstester. Den kan fortælle dig om kablet er samlet forkert eller hvilke ledere som måske er kortsluttet.


Men det burde altså ikke være så svært at få til at virke.

Man kan også opleve fejl, hvis man har købt "blødt" kabel og bruger det til installationsstik som kræver solidt installationskabel. Det kan godt virke, men man risikere fejl og dårlig forbindelse.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2020 kl. 11:27
Der er ikke noget galt med kablerne (de nye Cat 6). De gamle kan jeg ikke være sikker på hvilken type de er eller hvor gamle de er. Nogen af dem er måske Cat 5e, men jeg lagde også mærke til at der var nogen af dem, der ikke står type på. Så ud med dem og opgradere til Cat 6. Kun det ene "røde" Cat 6 kabel som jeg ville bruge til min kones computer - det er der åbenbart ikke noget signal igennem. Kan være at jeg har fået knækket det for hårdt omkring et hjørne. Men det er ligemeget, hendes computer kan bare køre trådløst, i det mindste til hun evt. får en ny. Det er ikke sikkert den gamle kan køre mere end 100 Mbps alligevel, men jeg ved det ikke. Jeg samler ikke selv kablerne, jeg køber dem færdige.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2020 kl. 09:43
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:


Tja, det er også min mistanke, og Dansk KabelTV er ved at undersøge det. Men der er også en lille mulighed for at noget af miseren er RJ45-USB3.1 adapteren. Der står ellers i beskrivelsen af den på faktura "USB-C 3.1 til 1 x RJ45 10/100/1000 Ethernet - Lan Adapter B4-27 / USBC-GIGA".

Men ok - jeg lavede 3 tests, for at se på netværkskortenes egenskaber:

  • Test 1, gennem router og adapter, kablet. 1 Gbps.
  • Test 2, gennem router, trådløst. 866,7 Mbps.
  • Test 3, direkte ved netværksstik gennem adapter. 100 Mbps.
Jeg ved ikke hvad det fortæller os / mig.
Er det korrekt forstået at du på din sidste test har fjernet router og sidder direkte i stikket, som leveres af Dansk KabelTV?

Din adapter viser 100Mps og du har tidligere haft 1 Gbps på samme adapter?

Prøv at tvinge den væk fra "Auto" og over på 1 Gbps og se om der er forbindelse.

Hvis det ikke virker, så tyder alting på at Dansk KabelTV har en fejl. Det er grunden til at du ikke kan få mere end 100 Mbps igennem, selvom du har købt 400 Mbps.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2020 kl. 10:02
Hej.
Det er korrekt forstået. Og som du er inde på tyder det meget på at DanskKabelTV, har en fejl. Det var også deres svar:

"At du opnår 1Gbps ved tilslutning til routeren bekræfter at din USB enhed understøtter Gigabit og opnår dette på forbindelse til routeren

Det at du ikke opnår det ved tilslutning til væggen men kun får 100Mbps indikerer der er et problem med den netværksport der sidder i væggen eller kablingen fra denne til vores udstyr og dette vil blive rettet af en tekniker ud fra den fejlmelding der er lavet."
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2020 kl. 12:31
Hej igen.
Nu har teknikerne været her og lavet lidt. Nede synes de der var et kabel, der var lidt tvivl om, så det skiftede de og heroppe i lejligheden kiggede de på netværksstikket og skiftede dåsen, fordi stikkene var dårlige. Det kan måske også forklare hvorfor jeg nogle gang kunne måle 95 Mbit/s og nogle gange målte 9,5 Mbit/s. Men efter de var færdige ser resultatet således ud:

Så nu er der i hvert fald mere hul igennem end der var før - og hastigheden er mere i retning - eller lidt over - hvad jeg betaler for.

Det eneste jeg så måske kan overveje er evt. at skifte det kabel, jeg havde tænkt skulle gå fra routeren til min kones computer - fordi det ser ud til at der slet ikke er noget hul igennem det (heller ikke nu). Det er nok knækket for skarpt omkring et skarpt hjørne. Eller i hvert fald tage det ud af kabelskjuleren og prøve om kablet har taget permanent skade. Men ellers kan hendes computer jo også køre trådløst, som hidtil. I det mindste til hun får en ny.

Men om ikke andet, så virker mit setup, med ny router og nye kabler nu, som jeg havde håbet på.  Wink 



Redigeret af Thorvald - 12-November-2020 kl. 12:31
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 345
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu