recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - skift fra 2,4 ghz til 5ghz
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

skift fra 2,4 ghz til 5ghz

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
christiankaiser Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-Oktober-2020
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér christiankaiser Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: skift fra 2,4 ghz til 5ghz
    Sendt: 16-Oktober-2020 kl. 17:38
Hej.

Er der nogen der kan være behjælpelige med, hvordan jeg skifter fra 2,4 ghz til 5 ghz netværk.

Min stationære computer skifter selv mellem de to frekvenser, hvilket gør internettet urimeligt ustabilt og langsomt.

Når den hopper på 2,4 kører den mellem 7-30 i download, og svinger utroligt meget, da jeg bor i et meget tætbebygget område.

Jeg er kunde hos Stofa, men de tilbyder ikke 2 forskellige netværk, kun det ene.

Jeg har muligheden for at deaktivere 2,4 ghz netværket, og på den måde tilkoble mig 5 ghz.
Problemet med det er dog at mange af mine andre enheder, ikke kan finde 5 ghz netværket, hvorved jeg ikke kan bruge dem.

Mit spørgsmål er derfor: hvordan gør jeg sådan, at min stationære computer kun benytter 5 ghz frekvensen, samtidig med at 2,4 ghz båndet stadig er tilgængeligt på mine andre enheder?
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2020 kl. 17:55
 Det er nent nok du går ind på netværkindstillinger, så vil du se dit netværk som hedder _2,4Ghz klikker på det, og tryk på glem eller slet.


Redigeret af Radiomanden - 16-Oktober-2020 kl. 17:57
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
christiankaiser Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-Oktober-2020
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér christiankaiser Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2020 kl. 18:04
Jeg har desværre kun et netværk jeg kan vælge, som både kan køre 5- og 2,4 ghz.

Jeg vil kun have min computer til at køre på 5ghz - lige nu springer den lidt rundt mellem dem, men kører som oftest på 2,4 ghz, hvilket gør nettet utroligt langsomt og ustabilt.

Er der ikke en anden måde at gøre det på, når jeg nu kun har et netværk?
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2020 kl. 18:13
 Så er det routeren du skal ind i og vælge hvilken forbindelse der skal være den primære, der er det nok enten eller med hvilken der bruges.
 Alternativt må dit Stofa Modem/router Bridges, og der må anvendes seperat Router.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2020 kl. 18:13
køb en ordentlig router
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2020 kl. 18:13
Kan du ikke dele dit WiFi op i to SSID i din router? Et til 2.4GHz og et til 5GHz.

Redigeret af Deschain - 16-Oktober-2020 kl. 18:13
Til top
j8544 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Januar-2016
Status: Offline
Point: 172
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér j8544 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2020 kl. 18:16
På min Stofa-router [koaksial] kan der etableres særskilte 2,4 og 5 GHz-netværk. Log ind via "Mine sider"...
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2020 kl. 18:20
Ellers:




Redigeret af Deschain - 16-Oktober-2020 kl. 18:21
Til top
christiankaiser Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-Oktober-2020
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér christiankaiser Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2020 kl. 19:25
Tusind tak for svarene!

Det ser ikke ud til man kan oprette særskilt forbindelse på selve routeren, dsv.

Jeg kan godt få lov at deaktivere 2,4 ghz båndet inde på Stofa under "mine sider."
Så kører min stationær på 5 ghz. Men problemet er, at jeg har en del ældre enheder som, fx. smart tv, playstation 4 osv., som ikke kan køre på 5 ghz. :(

@Deschain
Tak! Under enhedshåndtering ->netværkskort->avancerede->båndbredde, har jeg disse muligheder: "foretrækker 802.11a" eller "foretrækker 802.11g/b
 ved bare ikke hvilken en jeg i så fald skal vælge? Lige nu står den på "ingen."






Redigeret af christiankaiser - 16-Oktober-2020 kl. 19:27
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2020 kl. 23:12
Oprindeligt skrevet af christiankaiser christiankaiser skrev:

Tusind tak for svarene!

Det ser ikke ud til man kan oprette særskilt forbindelse på selve routeren, dsv.

Jeg kan godt få lov at deaktivere 2,4 ghz båndet inde på Stofa under "mine sider."
Så kører min stationær på 5 ghz. Men problemet er, at jeg har en del ældre enheder som, fx. smart tv, playstation 4 osv., som ikke kan køre på 5 ghz. :(

@Deschain
Tak! Under enhedshåndtering ->netværkskort->avancerede->båndbredde, har jeg disse muligheder: "foretrækker 802.11a" eller "foretrækker 802.11g/b
 ved bare ikke hvilken en jeg i så fald skal vælge? Lige nu står den på "ingen."


slet...


Redigeret af Deschain - 16-Oktober-2020 kl. 23:16
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu