recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lydkvaliteten HD lydformaterne Vs dd+
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lydkvaliteten HD lydformaterne Vs dd+

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Lydkvaliteten HD lydformaterne Vs dd+
    Sendt: 16-Oktober-2020 kl. 23:17
Jeg ved jeg stikker mine hænder i en hvepserede nu. Efter Disney+ kom med alle titler i min. Dolby digital plus. Og har sammen med pigerne set ironman, x-men og og jeg har set resten af MCU færdig selv.

Og med lyden skruet så højt op så talen var normalt højde som når man står og taler i virkeligheden.

Med scener med høje eksplosioner ganske forvrænget bas i de nederste frekvenser, så jeg troet bassen i min sub sang på sidste vers pga. Dens alder.

Men der slog det mig her i uge 42 at ja vi har snakket om lossy lyd, ogbja jeg taler for lossless lyd. Jeg kom til at tænke på de diskussioner jeg har været i, når folk har skrevet man ikke kan hører forskel på dd+ og HD formaterne.

Og at de nye soundbar som Sonos arc osv i den prisklasse klart kan fortrækkes pga. Ovenstående diskussion.

Men jeg satte gennem de sidste par dage egen Rip af ironman filmene, det fleste af x-men, matrix og ready player one på, for at hører, var jeg gal på den.
Var det mig der prædiket galt? Var det min sub der var ved at gå. Men da jeg hørte hvor kontrolleret bassen var, så ren og dyb, og godt tryk i brystet når den skulle slå hårdt. med sammen høje volumen, På mine egne rips kontra streaming fra Disney+ og iTunes

Jeg ved der vil være nogle nu der vil skriver.
Du kan bare kalibrere det ordentligt, det er mig der har dårligt udstyr. Men igen når bassen er god stram, tør og ren. Ved HD lydspor og ikke ved lossy lydspor.

Det var bare et lille prædiken om at det gør ikke lige meget om det er dd+ eller HD formaterne hvis man vil have ren lyd hele vejen igennem.



Redigeret af T-Duck - 18-Oktober-2020 kl. 08:19
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2020 kl. 10:07
Jeg er helt enig. Lydkvaliteten på en del af streaming tjenesterne er ikke ret god.
Til top
Hackerjac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-September-2008
Sted: Videbæk
Status: Offline
Point: 2735
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hackerjac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2020 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Jeg er helt enig. Lydkvaliteten på en del af streaming tjenesterne er ikke ret god.


Hvorfor skulle lyden ikke halte, det gør billedkvaliteten jo som regl også
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2020 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Jeg er helt enig. Lydkvaliteten på en del af streaming tjenesterne er ikke ret god.


Hvorfor skulle lyden ikke halte, det gør billedkvaliteten jo som regl også
for der efterhånden en del bl.a. her på sitet der påstår, man ikke kan hører forskel på HD lydformaterne og dd+
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2020 kl. 14:26
Kan man ikke høre forskel har man næppe et godt nok anlæg Wink. Jeg kan sagtens høre forskel på iTunes, fx med Matrix 1, men mangle at sammenligne Disney+. Problemet med streaming er vel også at de sparer på båndbredden til lyden, mener ikke nogen har mere end 768kbps.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2020 kl. 14:33
Nej 768 er det højeste, og der oplever jeg virkelig de piller de dybe frekvenser fra. Men det ville hjælpe hvis de lavet rulloff længere oppe, så man ikke skulle have den der blæver bas. Eller hvad man skal kalde det for

Redigeret af T-Duck - 17-Oktober-2020 kl. 14:37
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2020 kl. 21:20
Tænk sig, at selv tilbage på gode kamle laserdisc leverede med 1400 kbps med DTS. Og senere 1509 kbps på DVD med DTS.
Det er over 25 år siden. Man skulle ellers tro, at det ville være gået fremad siden det.
Og ja, jeg ved godt nyere formater komprimerer mere effektivt, men DD+ på 768 kbps lyder IKKE lige så godt som DTS på 1509 kbps. Om det så er på grund af komprimeringen eller mixet, skal jeg lade stå i det uvisse. 
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2020 kl. 21:37
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Tænk sig, at selv tilbage på gode kamle laserdisc leverede med 1400 kbps med DTS. Og senere 1509 kbps på DVD med DTS.
Det er over 25 år siden. Man skulle ellers tro, at det ville være gået fremad siden det.
Og ja, jeg ved godt nyere formater komprimerer mere effektivt, men DD+ på 768 kbps lyder IKKE lige så godt som DTS på 1509 kbps. Om det så er på grund af komprimeringen eller mixet, skal jeg lade stå i det uvisse. 
tja de fleste film på dvd var så højt oppe de fleste var kun på 768. Men ja du har ret. Det gået fremad. Men på vej tilbage
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2020 kl. 21:50
Men alle DTS spor på laserdisc var på 1400 kbps.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3286
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2020 kl. 22:13
Enig at man kan køre forskel på Lossless og streamning, men man kan også høre forskel på streamning tjenesterne i mellem sig: Netflix vs iTunes købte film. 
Film som f.eks. The Matrix - Aquaman - Fury - Mad Max Fury Road m.fl. Lyder klart bedre på iTunes fremfor Netflix. Og det gælder også når ATV 4K er  sat til kun Dolby Digital.

En anden oplevelse hvis snakker om at der mangler noget i bunden, tag filmen Master And Commander, her er lyden klart klart bedre på DVD’en fremfor udgivelsen på den blå udgave.

Jeg har i øvrigt masser af dybde på streamning tjenesterne sådan generelt, det jeg oplever som er bedre på f.eks. En blå Skive med DTS HD MA etc. er mere hele dynamikken i lydbilledet som er bedre, sammenlignet er det fuldstændig som med en CD der er blevet komprimeret til 128k eller mindre, det er den forskel jeg oplever sådan generelt, men jeg oplever og decideret et dårlig mix af lydsporet lidt ala det man oplever på flow TV.

Men det er sten sikkert at ens udstyr også gør en enorm forskel på hvor god en oplevelse man får, her tænker jeg på selve kvaliteten af DAC - DSP - forforstærker mv.


Redigeret af Potter - 17-Oktober-2020 kl. 22:22
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2020 kl. 22:50
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Enig at man kan køre forskel på Lossless og streamning, men man kan også høre forskel på streamning tjenesterne i mellem sig: Netflix vs iTunes købte film. 
Film som f.eks. The Matrix - Aquaman - Fury - Mad Max Fury Road m.fl. Lyder klart bedre på iTunes fremfor Netflix. Og det gælder også når ATV 4K er  sat til kun Dolby Digital.

En anden oplevelse hvis snakker om at der mangler noget i bunden, tag filmen Master And Commander, her er lyden klart klart bedre på DVD’en fremfor udgivelsen på den blå udgave.

Jeg har i øvrigt masser af dybde på streamning tjenesterne sådan generelt, det jeg oplever som er bedre på f.eks. En blå Skive med DTS HD MA etc. er mere hele dynamikken i lydbilledet som er bedre, sammenlignet er det fuldstændig som med en CD der er blevet komprimeret til 128k eller mindre, det er den forskel jeg oplever sådan generelt, men jeg oplever og decideret et dårlig mix af lydsporet lidt ala det man oplever på flow TV.

Men det er sten sikkert at ens udstyr også gør en enorm forskel på hvor god en oplevelse man får, her tænker jeg på selve kvaliteten af DAC - DSP - forforstærker mv.
Men jeg tror nu ikke som sådan det er komprimeringen alene der gør den store forskel. Det er nok endda i større grad mixet. Man bruger som regel ikke samme mix på skiver og streaming. På streaming tages der hensyn til de, der ser filmen på kun TV'ets højttalere eller en middelmådig soundbar. På skiver forventer man at de fleste også har et dedikeret lydsystem og tager derfor ikke de samme hensyn til højttalere, der ikke kan klare trykket eller være klare nok til både skudkampe og dialog på en gang.
Skiverne får så heller ikke samme mix som biograferne.
Kunne så godt forestille mig at købe/lejefilm fra fx iTunes får samme mix som skiverne og det så er derfor man kan høre forskel fra fx Netflix. For Atmos på Netflix og iTunes er nemlig samme bitrate. 


Redigeret af Nagash - 17-Oktober-2020 kl. 22:50
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2020 kl. 23:07
[/QUOTE]
Men jeg tror nu ikke som sådan det er komprimeringen alene der gør den store forskel. Det er nok endda i større grad mixet. Man bruger som regel ikke samme mix på skiver og streaming. På streaming tages der hensyn til de, der ser filmen på kun TV'ets højttalere eller en middelmådig soundbar. På skiver forventer man at de fleste også har et dedikeret lydsystem og tager derfor ikke de samme hensyn til højttalere, der ikke kan klare trykket eller være klare nok til både skudkampe og dialog på en gang.
Skiverne får så heller ikke samme mix som biograferne.
Kunne så godt forestille mig at købe/lejefilm fra fx iTunes får samme mix som skiverne og det så er derfor man kan høre forskel fra fx Netflix. For Atmos på Netflix og iTunes er nemlig samme bitrate. 

[/QUOTE] jeg kan godt forestille mig at netflix, bliver mixet med tv referencen i stedet for hjemmebio. Men er så ret sikker på at iTunes bliver det sammen, for både med matrix og med dark Phoenix som jeg har både som skive og som iTunes køb, oplever jeg sammen frustrerende defuse og forvrænget bas på itunes, som på Disney+ .
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu