recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Surround til film/tv og meget gerne musik venligt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Surround til film/tv og meget gerne musik venligt

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2020 kl. 17:25
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

 ja det er en religion sag. For jeg synes lyden bliver for død.


Ja, nogen foretrækker lyden gengivet som den blev indspillet, andre vil gerne sovse den ind i farvelade og rumklang.
På samme vis som med billedet, her er der nogen der gerne vil se billedet gengivet så neutralt som muligt, hvor andre sovser billedet ind i ekstra farver og kontrast, fordi de syntes billedet er for dødt...


Klaus
og andre audiofiles stræber efter at opnå lyden af en live koncert og ikke som den er indspillet. Vi har hver vores præferencer. Og den med live koncert opnår jeg bedst ved upmix så den rumklang der er ved det stykke jeg hører kommer i karakter, sådan er vi forskellige.

Hvilke audiophile taler du om her? Jeg kender ingen, der tilstræber lyden af en live koncert. Jeg kender derimod mange, der tilstræber en så autentisk gengivelse som muligt. 
vil anbefale bl.a. ask Paul fra ps audio og deres forum site. Steve guttenberg, og en tysker kan ikke lige huske hvad han hedder. Men ps audio forum der står meget om det.

Og for at opnå sammen lyd som i et studie skal man bruge studie højtalere da de rent klang er helt anderledes end dem vi har i stuerne.

Kan lige tilføje at de alle siger selv dem det forum skriver og siger, det handler om følelsen af at være til stede, og front højtalerne bliver usynlige, i form af at lyden ikke komme fra højtalerne men bagved dem

Redigeret af T-Duck - 17-Oktober-2020 kl. 17:31
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2020 kl. 17:57
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

og andre audiofiles stræber efter at opnå lyden af en live koncert og ikke som den er indspillet. Vi har hver vores præferencer. Og den med live koncert opnår jeg bedst ved upmix så den rumklang der er ved det stykke jeg hører kommer i karakter, sådan er vi forskellige.

Jeg har i mit liv kendt mange forskellige personer der går op i lyd.
Ingen af dem har tilstræbt at tilføre lyden noget kunstigt - ingen!

Men okay, audiofil er jo en fri fortolkning.........



Klaus


Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2020 kl. 18:11
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

og andre audiofiles stræber efter at opnå lyden af en live koncert og ikke som den er indspillet. Vi har hver vores præferencer. Og den med live koncert opnår jeg bedst ved upmix så den rumklang der er ved det stykke jeg hører kommer i karakter, sådan er vi forskellige.


Jeg har i mit liv kendt mange forskellige personer der går op i lyd.
Ingen af dem har tilstræbt at tilføre lyden noget kunstigt - ingen!

Men okay, audiofil er jo en fri fortolkning.........



Klaus


hvis man skal tro på CEO fra ps audio, så er man audio fil. Hvis man går op i at musikken skal lyde så godt som muligt, og så er det uanset om hvor mange penge man kan putte i det
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2020 kl. 18:26
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

hvis man skal tro på CEO fra ps audio, så er man audio fil. Hvis man går op i at musikken skal lyde så godt som muligt, og så er det uanset om hvor mange penge man kan putte i det

“Så godt som muligt”. Det er jo en ret subjektiv holdning. Nogen syntes at “så godt som muligt” er at skrue helt op for bassen og så skide være med resten.

Så knægten der lige er gået forbi udenfor med en soundbox for fuld hammer, han er også audiofil......


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2020 kl. 18:36
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

hvis man skal tro på CEO fra ps audio, så er man audio fil. Hvis man går op i at musikken skal lyde så godt som muligt, og så er det uanset om hvor mange penge man kan putte i det


“Så godt som muligt”. Det er jo en ret subjektiv holdning. Nogen syntes at “så godt som muligt” er at skrue helt op for bassen og så skide være med resten.

Så knægten der lige er gået forbi udenfor med en soundbox for fuld hammer, han er også audiofil......


Klaus
ask Paul CEO PS audio. Det er hans udtalelser. Ikke mine.

Redigeret af T-Duck - 17-Oktober-2020 kl. 18:41
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2020 kl. 19:25
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

 ja det er en religion sag. For jeg synes lyden bliver for død.


Ja, nogen foretrækker lyden gengivet som den blev indspillet, andre vil gerne sovse den ind i farvelade og rumklang.
På samme vis som med billedet, her er der nogen der gerne vil se billedet gengivet så neutralt som muligt, hvor andre sovser billedet ind i ekstra farver og kontrast, fordi de syntes billedet er for dødt...


Klaus
og andre audiofiles stræber efter at opnå lyden af en live koncert og ikke som den er indspillet. Vi har hver vores præferencer. Og den med live koncert opnår jeg bedst ved upmix så den rumklang der er ved det stykke jeg hører kommer i karakter, sådan er vi forskellige.

Hvilke audiophile taler du om her? Jeg kender ingen, der tilstræber lyden af en live koncert. Jeg kender derimod mange, der tilstræber en så autentisk gengivelse som muligt. 
vil anbefale bl.a. ask Paul fra ps audio og deres forum site. Steve guttenberg, og en tysker kan ikke lige huske hvad han hedder. Men ps audio forum der står meget om det.

Og for at opnå sammen lyd som i et studie skal man bruge studie højtalere da de rent klang er helt anderledes end dem vi har i stuerne.

Kan lige tilføje at de alle siger selv dem det forum skriver og siger, det handler om følelsen af at være til stede, og front højtalerne bliver usynlige, i form af at lyden ikke komme fra højtalerne men bagved dem
En studiemonitor er som sådan ikke særlig speciel, mange studier bruger højttalere fra Dynaudio og B&W. Jeg ville nødig have en højttaler der bruges ved store koncerter, de er ikke lavet til nærlytning og fordybelse. At din musikgengivelse i stuen skal føles levende "live", har intet med koncertlyd at gøre. 
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2020 kl. 19:26
det var bare en enkelt lille forespørgsel. Ikke en religionskrig :)

Fik vidst svar på spørgsmålet om at det var svært.  
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2020 kl. 19:37
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

 ja det er en religion sag. For jeg synes lyden bliver for død.


Ja, nogen foretrækker lyden gengivet som den blev indspillet, andre vil gerne sovse den ind i farvelade og rumklang.
På samme vis som med billedet, her er der nogen der gerne vil se billedet gengivet så neutralt som muligt, hvor andre sovser billedet ind i ekstra farver og kontrast, fordi de syntes billedet er for dødt...


Klaus
og andre audiofiles stræber efter at opnå lyden af en live koncert og ikke som den er indspillet. Vi har hver vores præferencer. Og den med live koncert opnår jeg bedst ved upmix så den rumklang der er ved det stykke jeg hører kommer i karakter, sådan er vi forskellige.

Hvilke audiophile taler du om her? Jeg kender ingen, der tilstræber lyden af en live koncert. Jeg kender derimod mange, der tilstræber en så autentisk gengivelse som muligt. 
vil anbefale bl.a. ask Paul fra ps audio og deres forum site. Steve guttenberg, og en tysker kan ikke lige huske hvad han hedder. Men ps audio forum der står meget om det.

Og for at opnå sammen lyd som i et studie skal man bruge studie højtalere da de rent klang er helt anderledes end dem vi har i stuerne.

Kan lige tilføje at de alle siger selv dem det forum skriver og siger, det handler om følelsen af at være til stede, og front højtalerne bliver usynlige, i form af at lyden ikke komme fra højtalerne men bagved dem

En studiemonitor er som sådan ikke særlig speciel, mange studier bruger højttalere fra Dynaudio og B&W. Jeg ville nødig have en højttaler der bruges ved store koncerter, de er ikke lavet til nærlytning og fordybelse. At din musikgengivelse i stuen skal føles levende "live", har intet med koncertlyd at gøre. 
tag nu bare og se nogle af deres videoer og specielt fra ps audio, hvor Paul forklare tingene bedre end jeg. Men studie højtalere er designet anderledes. I forhold til spredning af lyd osv. Nu er koncerter jo ikke altid nogle med store højttalere. Slut her fra og råd om at se de følgende jeg nævnte for de forklare tingene godt

Redigeret af T-Duck - 17-Oktober-2020 kl. 19:40
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2020 kl. 19:38
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

og andre audiofiles stræber efter at opnå lyden af en live koncert og ikke som den er indspillet. Vi har hver vores præferencer. Og den med live koncert opnår jeg bedst ved upmix så den rumklang der er ved det stykke jeg hører kommer i karakter, sådan er vi forskellige.


Jeg har i mit liv kendt mange forskellige personer der går op i lyd.
Ingen af dem har tilstræbt at tilføre lyden noget kunstigt - ingen!

Men okay, audiofil er jo en fri fortolkning.........



Klaus


hvis man skal tro på CEO fra ps audio, så er man audio fil. Hvis man går op i at musikken skal lyde så godt som muligt, og så er det uanset om hvor mange penge man kan putte i det
Hvis det skal lyde så godt som muligt, er beløbet ikke "og så er det uanset hvor mange penge man kan putte i det". 
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2020 kl. 22:44
Som svar på spørgsmålet med et dusin receivere og processore på bagen fra flere hylder, primært øverste.

Det kræver en forstærker eller seperat processor med surround for at nærme sig noget der kommer i nærheden af god stereo:
Det jeg har gjort er altid at gå på kompromis med surround og købe noget med år på bagen. En gammel NAD M15 kan fåes til ingen penge (2500) og er rigtig god i stereo. Den har dog kun gamle DTS eller Master formater som input så ingen loft lød og der skal trylles og du har 4K TV.

Gør du det, ender du et godt sted med stereo og stadig rigtig lækkert 7.1 setup

Skal du i andre retninger bliver det flere enheder eller +50K før det rigtig er godt.

Med hensyn til EQ har PS audio CEO kæmpet med akustik problemer i den dybe ende i alle sine rum og haft meget begrænset succes med at komme det til livs. Lidt EQ på det værste gør kun gavn for et setup og ligger i mange dyre enheder. 
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2020 kl. 08:56
Oprindeligt skrevet af forzajuve forzajuve skrev:

det var bare en enkelt lille forespørgsel. Ikke en religionskrig :)

Fik vidst svar på spørgsmålet om at det var svært.  

Jeg synes nu en surround-receiver godt kan bruges til musik i stereo også. 
Det kommer vel an på hvor mange penge man vil bruge på det. Yamaha receivere fx, synes jeg er gode, og rimelige i pris. Og deres system med scener gør det nemt at skifte mellem film og stereo.
Venlig hilsen
KB
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2020 kl. 19:29
Selvfølgelig kan en surroundreceiver (nogle gør det selvfølgelig bedre end andre) også bruges til musik, du skal bare være forberedt på, at du skal ofre flere penge eller sætte dine forventninger lidt lavere, end hvis du havde satset på et rent stereo-anlæg.
Hvis du ikke er typen, der sidder ned og lytter til dine albums, vil du sikkert finde en surroundreceiver fin til formålet, og den kan også sagtens spille op til fest.

Hvis du senere synes, du mangler noget, når du lytter til din musik, så kan der altid opgraderes eller tilkøbes anden forstærker mm...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu