recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dolby Atmos og 5.1 højtalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dolby Atmos og 5.1 højtalere

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
jensoest Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-December-2009
Status: Offline
Point: 201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jensoest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Dolby Atmos og 5.1 højtalere
    Sendt: 18-Oktober-2020 kl. 17:25
Jeg vil gerne have Dolby Atmos. I dag har jeg surround sound (5.1) gennem min ældre receiver Pioneer VSX-920 (https://www.audioholics.com/av-receiver-reviews/pioneer-vsx-920-k-fl) og et ældre højtalersæt Pioneer S-LX70 (https://www.audioholics.com/outdoor-speaker-reviews/pioneer-s-lx70-flat-panel).

Vil jeg kunne få Dolby Atmos-lyd blot ved at udskifte min nuværende receiver med en Dolby Atmos-receiver i kombination med mine eksisterende højtalere? Eller giver det overhovedet ikke mening – enten fordi det simpelthen hardware-mæssigt ikke hænger sammen, eller fordi kvaliteten af mine højtalere er for ringe til, at det kan betale sig at spendere 7.000 kr. på en Atmos-receiver (f.eks. Pioneer VSX-LX304)?

Det bemærkes, at min stue desværre ikke tillader et højtaler-setup udover 5.1. Fandt dette link fra Dolby, hvor de tilsyneladende kobler 5.1 og Atmos: https://www.dolby.com/about/support/guide/speaker-setup-guides/5.1-virtual-speakers-setup-guide/
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2020 kl. 17:49
Hvis du skal have atmos kræver det som du siger en receiver der kan det, og minimum 2 højtalere i loftet det peger ned med lytte centrum
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6066
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2020 kl. 18:28
Eller to højttalere oven på front- eller baghøjttalerne, der sender lyden opad, så den reflekteres ned mod lyttepositionen
Men det er bedst, hvis de monteres under/i loftet
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2020 kl. 18:51
Der vises faktisk at dolby 5.1 er i stand til at sende lyd op over personen. Det ville jo være dejligt nemt hvis det kunne lade sig gøre.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2020 kl. 19:24
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Der vises faktisk at dolby 5.1 er i stand til at sende lyd op over personen. Det ville jo være dejligt nemt hvis det kunne lade sig gøre.
det er jo så ligesom DTS x virtuel. Ved bare ikke hvordan det lyder
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2020 kl. 19:58
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Der vises faktisk at dolby 5.1 er i stand til at sende lyd op over personen. Det ville jo være dejligt nemt hvis det kunne lade sig gøre.
det er jo så ligesom DTS x virtuel. Ved bare ikke hvordan det lyder
Næh, men jeg ved at et godt 5.1 surround anlæg sagtens kan gengive objekter der befinder sig over hovedet, hvis ellers surroundhøjttalerne sidder et stykke over hovedet. Mine sidder 20-25 cm over hovedet og gir en god fornemmelse uden at være Atmos.
Til top
jensoest Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-December-2009
Status: Offline
Point: 201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jensoest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2020 kl. 20:42
Tak for svarene. Desværre har jeg som sagt ikke mulighed for loftshøjtalere (3,5 meter højt stukloft).

Jeg kan nu se, at mit spørgsmål i virkeligheden kan koges ned til, om funktionen "Dolby Atmos Height Virtualization" i praksis fungerer.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2020 kl. 21:22
Du kan sætte Atmos højttalere højere oppe på væggen.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2020 kl. 22:17
Absolut bedste effekt er altså at hænge højttalerne under loftet pegende ned mod lytteren. De andre måder virker, men hvis man har muligheden for det, så vælg altid højttalere i loftet.

Men angående dit reelle spørgsmål, så ja. Du kan sagtens forsætte med dit eksisterende højttalersæt og så bare købe to ekstra som hænges op under loftet. Det er kun receiveren der stilles krav til. Der er ikke noget specielt ved Atmos højttalere. Det er højttalere som alle andre.
Til top
jensoest Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-December-2009
Status: Offline
Point: 201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jensoest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2020 kl. 23:06
Jeg er med på, at man kan få Atmos-lyd ved at anskaffe sig en Atmos-receiver og flere højtalere. Men som sagt har jeg ikke mulighed for at installere loftshøjtalere. Og det er årsagen til, at jeg stiller mit oprindelige spørgsmål: kan jeg anvende mine eksisterende 5.1 højtalere sammen med en Atmos-receiver og derved opnå Atmos-lyd. 

Efter nu at have læst lidt om det, kan jeg se, at Dolby netop har udviklet "Dolby Atmos Height Virtualization" med henblik på at skabe en tilnærmet Atmos-lyd gennem et 5.1 setup. Da "Dolby Atmos Height Virtualization" er temmelig nyt, er det svært at finde test af denne funktion. Dog fandt jeg denne: https://hometheaterreview.com/marantz-sr6014-92-channel-av-receiver-reviewed/

Selvom det i testen lyder til, at den virtuelle Atmos-lyd fungerer ok fin, er det dog ikke nok til, at jeg på nuværende tidspunkt vil spendere 7.000 kr. på en Atmos-receiver med "Dolby Atmos Height Virtualization".
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2020 kl. 07:50
Jeg kan ikke på min Marantz 7011  få Atmos, før jeg som minimum har 2 lofthøjtaler.
Til top
jensoest Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-December-2009
Status: Offline
Point: 201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jensoest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2020 kl. 08:39
"Jeg kan ikke på min Marantz 7011  få Atmos, før jeg som minimum har 2 lofthøjtaler."

Ok, men har din receiver funktionen Dolby Atmos Height Virtualization? Hvis ikke, er det i denne sammenhæng ikke videre relevant.

Redigeret af jensoest - 19-Oktober-2020 kl. 08:50
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu