recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lyddæmpning af blæserstøj i skab
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lyddæmpning af blæserstøj i skab

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Lyddæmpning af blæserstøj i skab
    Sendt: 18-Oktober-2020 kl. 22:07
Jeg skal lave et skab til alt mit elektronik som kommer til at bestå af 2 af disse rack kabinetter 
Som er bygget ind i en skænk som skal stå i stuen, der bliver lavet huller til indsugning i bunden og da det ikke vil være så pænt at montere i blæsere i toppen af skænken tænker jeg at fjerne bagsiden af skænken så varmen kan komme den vej ud. 
Der kommer til at være en del Crown forstærkere her i blandt 5000 HD, hvor blæseren støjer en del. Så tænker jeg skal dæmpe støjen så meget så muligt.
Jeg har fundet denne tråd som beskriver lidt om det, men kan ikke se hvilke løsning ville være bedst til blæserstøj.
Har også fundet denne side 
Her er der en som siger at dette skal til vore at dæmpe ventilationsstøj 
1lag Butyl plader
2lag closed cell foam
3lag mass loaded vinyl.

Hvad mener I vil være den bedste løsning til blæserstøj?
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2020 kl. 23:22
Crown iTech kræver _meget_ køling - så vær helt sikker på, at de får den ventilation de skal. I tomgang trækker de ~200w. Jeg har fem MacroTechs (samme som iTech bare uden DSP) og der bliver voldsomt varmt omkring mit rack. 

Ift lyddæmpning, så skal du fixe to ting:
1. "Air borne" støj: Enten skal du gøre dit skab 100% lufttæt eller sikre, at der er godt med vinkler. To 90 graders vinkler er effektivt ift. at reducere blæserstøj. Skabet skal også beklædes med masse (blygummi etc). Kan fores med noget tynd absorbering indvendigt. Prøv at søg efter hush-box design. Der er inspiration. 
2. Lyd via vibrationer: Vær sikker på, at dine amps ikke har kontakt med gulv/skab etc. Der findes diverse afkoblingsfødder eller lignende der kan bruges.

Altid spændende projekter du har gang i! :)

Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2020 kl. 20:48
Tænker at montere 3 af disse, en i bunden, midten og toppen. Tænker at det må kunne få luften til at cirkulere.
https://www.ebay.com/itm/1U-19-Rack-Mount-Fan-4-Fans-Server-Cooling-System-Heat-Monitor-Display/202615881744?hash=item2f2cd90010:g:cHAAAOSwEo1cfsA7

Tænker at vinklerne må være vejen frem, da det ellers ikke er nemt at få luft ind i skænken Smile 
Når du siger masser af blygummi hvor meget tænker du så, skal der være flere lag eller vil ét kunne gøre det?
Grunden til at jeg gerne vil have bagsiden af er at man så kan deje skænken hvis man vil om bagved, men man skal måske kigge på en løsning så man kan komme til at tage bagsiden af, da støjen ellers vil komme den vej ud.

Hehe tak og du har altid nogen super gode ideer at supplere dem Thumbs Up 
Grunden til det er at jeg gerne vil have elektronikken i et andet rum i min nye biograf specielt når 5000 HD larmer så meget som den gør, vi må desværre ikke bygge mere på grunden og vil være ked af at skulle tage ad biografen til et teknikrum.

Du kan lige få en opdatering, vi har sat vores hus til salg og entreprisen på det nye hus er godkendt af banken, så nu venter vi bare på at huset bliver solgt så vi kan komme i gang med at bygge Tongue


Redigeret af andersmi - 20-Oktober-2020 kl. 20:54
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2020 kl. 05:31
Du kommer ikke til at kunne køle alt det udstyr tilstrækkeligt uden af skulle flytte en masse luft og det vil altid medføre støj. Jo flere krumspring du gør dig med kanaler,, vinkler og lyddæmpere, des større tryktab får du, hvilket igen stiller større krav til blæserne for at de kan flytte den nødvendige mængde luft.

Det kommer selvfølgeligt anpå hvad du betragte som et acceptabelt støjniveau i stuen og hvor varmt du vil acceptere at dit udstyr bliver. Min personlige tærskel for støj i min stue er meget lav og jeg ville aldrig give mig i kast med at placere og køle sådan noget udstyr i det rum.


Redigeret af Eeyore - 21-Oktober-2020 kl. 05:35
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2020 kl. 07:13
Jeg får samme udfordring i mit nye hus. Jeg ender med at placere rack i bryggers og trække kabler ud til tilbygningen. Kan du gøre noget lignende?
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2020 kl. 08:36
Der er plads til det,men man kommer op på 40 meter i kabel træk, der vil måske være mulighed for at spare lidt hvis elektrikeren har mulighed for at trække et tomrør hen over alrummet, vil der ikke være stor sandsynlighed for støj når man trækker så lange højtalerkabler?

Her et billede af grunden og en forløb plantegning, bryggers er mod vejen og biografen er i den anden ende af huset Confused


Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2020 kl. 08:40
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Crown iTech kræver _meget_ køling - så vær helt sikker på, at de får den ventilation de skal. I tomgang trækker de ~200w. Jeg har fem MacroTechs (samme som iTech bare uden DSP) og der bliver voldsomt varmt omkring mit rack. 

Ift lyddæmpning, så skal du fixe to ting:
1. "Air borne" støj: Enten skal du gøre dit skab 100% lufttæt eller sikre, at der er godt med vinkler. To 90 graders vinkler er effektivt ift. at reducere blæserstøj. Skabet skal også beklædes med masse (blygummi etc). Kan fores med noget tynd absorbering indvendigt. Prøv at søg efter hush-box design. Der er inspiration. 
2. Lyd via vibrationer: Vær sikker på, at dine amps ikke har kontakt med gulv/skab etc. Der findes diverse afkoblingsfødder eller lignende der kan bruges.

Altid spændende projekter du har gang i! :)

Tænker du ikke at 3 af dem her i hver rack vil kunne gøre det når der bliver lavet huller i skænken så de kan trække luft ind den vej, tænker også at lave en slags sluse så al luft de suger vil komme udefra.
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2020 kl. 08:41
Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Du kommer ikke til at kunne køle alt det udstyr tilstrækkeligt uden af skulle flytte en masse luft og det vil altid medføre støj. Jo flere krumspring du gør dig med kanaler,, vinkler og lyddæmpere, des større tryktab får du, hvilket igen stiller større krav til blæserne for at de kan flytte den nødvendige mængde luft.

Det kommer selvfølgeligt anpå hvad du betragte som et acceptabelt støjniveau i stuen og hvor varmt du vil acceptere at dit udstyr bliver. Min personlige tærskel for støj i min stue er meget lav og jeg ville aldrig give mig i kast med at placere og køle sådan noget udstyr i det rum.
Tænker du ikke at 3 af dem her i hver rack vil kunne gøre det når der bliver lavet huller i skænken så de kan trække luft ind den vej, tænker også at lave en slags sluse så al luft de suger vil komme udefra.

Tænker du også at støjen bliver høj hvis man får dæmpet skabet, tænker hvis man ligger omkring de 30db vil det være acceptabelt.


Redigeret af andersmi - 21-Oktober-2020 kl. 08:47
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2020 kl. 08:42
 

Redigeret af andersmi - 21-Oktober-2020 kl. 08:42
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2020 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af andersmi andersmi skrev:

Tænker du også at støjen bliver høj hvis man får dæmpet skabet, tænker hvis man ligger omkring de 30db vil det være acceptabelt.

Jeg tror ikke det er muligt at komme bare i nærheden af 30db, da det er meget tæt på baggrundsstøjen. Dit kabinet kan jo ikke være hermetisk lukket da luften skal både ind og ud af det. Luftmængden der skal skiftes vil være betragteligt. Jeg har ikke kunnet finde data for blæserne i de forstærkere, men du skal som absolut minimum skiften den mængde luft som normalt vil strømme igennem forstærkerne i frit flow. Kabinettet vil sikkert forhindre frit flow og der vil også opstå døde zoner i kabinettet hvor der er ringe luftudskiftning. Læg dertil at varmen ikke bare kan komme væk via konvektion og stråling, som hvis forstærkerne stod frit.

Så du skal have et meget godt lyddæmpet kabinet med kraftige blæsere det kan lave højt statisk tryk og der skal være lyddæmpere både på indsug og udblæsning. Jeg tvivler dog på at du med forsvarlig køling vil kunne komme meget under 45-50db.


Redigeret af Eeyore - 21-Oktober-2020 kl. 11:25
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2020 kl. 12:09
Og du kan ikke bare leve med blæserstøjen i stuen mens du alligevel ser film? (Nok et spørgsmål til konen og ikke dig 😂) 

I min lejlighed nu larmer racket foran bioen hvilket kan høres i stuen. Dog et rum ved siden af. 

Som jeg skrev tidligere, er en itech 200w i tomgang... Jeg ville ikke turde smide den i et lille skab med små kølere...
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2020 kl. 20:06
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Og du kan ikke bare leve med blæserstøjen i stuen mens du alligevel ser film? (Nok et spørgsmål til konen og ikke dig 😂) 

I min lejlighed nu larmer racket foran bioen hvilket kan høres i stuen. Dog et rum ved siden af. 

Som jeg skrev tidligere, er en itech 200w i tomgang... Jeg ville ikke turde smide den i et lille skab med små kølere...

Hehe, hun er mere large end mig 😂 For det meste vil der ikke være nogen i stuen når vi er i biografen, men det sker at en af pigerne ser en film hvor vi er i stuen, og så kunne det være lækkert hvis der ikke støjen var dæmpet. 
Tror du at det vil være et problem at trække et højtalerkabel 35-40 meter? 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu