recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Et hush box projekt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Et hush box projekt

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Lydkilde Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-September-2020
Sted: Kælder Biffen
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lydkilde Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Et hush box projekt
    Sendt: 11-November-2020 kl. 19:41
Så kom den nye projektor op at hænge. Men ikke længe Confused
De sikkert udmærkede designere fra Optoma, har gud hjælpe mig lavet ventilations huller i bunden Angry
Hvordan får man den idé, med en projektor der skal kunne hænge på hovedet?
Anyway - Det betyder at en Hush/dust box er et must. asap.

Så stærkt inspireret af Jacobe's box starter nu  konstruktionen/byggeriet. https://forum.recordere.dk/the-purple-room-cinema_topic143663_page6.html

Jeg tænker at dele processen - Kunne jo være at vi undervejs kunne finde ekstra inspiration Embarrassed

Først lidt tanker.
Boksen skal rumme en Optoma UHZ65 (49.8 cm x 33 cm x 15.2 cm - BxDxH)
Den skal være lyd og støv tæt.
Ikke fylde meget mere end 25cm i højden.
Være justerbar Shocked Det vender vi tilbage til!
Og den skal kunne åbnes på bagsiden for adgang til Stik/kabler.
Og den skal kunne åbnes på undersiden for adgang til Zoom/lens shift.
Indgang for tre "kabler". Strøm - HDMI - 12v styring af lærred.

Materialelisten:
12 mm MDF Plade
Lægter 24x48
Kantlister 20x20
Loftsmontage https://www.bauhaus.dk/ansatsskrue-sts-10x100-mm (dem vender vi tilbage til)
Ventilator Styring https://www.ebay.com/itm/193553440517 (håber den kommer snart og virker som forventet Confused)
Aktivering https://www.ebay.com/itm/284052537611 (håber den kommer snart Confused)
èn nylon strømpe LOL
Og sikkert en hel del mere Tongue

Det bliver helt sikkert ikke kedeligt.


Redigeret af Lydkilde - 25-November-2020 kl. 07:20
Denon AVC-X6700H - Optoma UHZ65 - Dali 7.2.4
Til top
Troelsfilm Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Troelsfilm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2020 kl. 19:06
Ved indsugningen til selve kassen, lav et støvfilter.
Jeg har ganske enkelt spændt en nylonstrømpe foran hullet - den er ret finmasket og nem at støvsuge fra tid til anden

mvh
Troels
JBL Synthesis 7.2.4 Atmos / DTS:X setup - 130" At scope lærred
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2020 kl. 20:53
Oprindeligt skrevet af Troelsfilm Troelsfilm skrev:

Ved indsugningen til selve kassen, lav et støvfilter.
Jeg har ganske enkelt spændt en nylonstrømpe foran hullet - den er ret finmasket og nem at støvsuge fra tid til anden.

... og jeg har gjort præcist det samme Smile Jeg startede med et dobbelt lag, men det var for tæt - der er kun et enkelt lag på nu, og det er IKKE 100% tæt, men tager ret meget.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Lydkilde Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-September-2020
Sted: Kælder Biffen
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lydkilde Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2020 kl. 22:50
Som kom jeg i gang Clap

Først er projektoren sat på en plade. Man kan lige skimte bolten der stikker op i midten.
Der er ikke meget hush box over det - Men der er en mening med galskaben Wink



Selve boksen er jo noget større Thumbs Up Her vender den i øvrigt på hovedet. Så det er altså loftet af boksen vi ser. Bolten vi så før på "projektor pladen" går gennem "loftet" og bær altså projektoren. Hvorfor så lige det? Simpelt hen fordi projektoren så kan drejes en anelse hvis nu jeg får hængt kassen skævt op Embarrassed Sidder meget "tight" og med en låsemøtrik. Så den flytter sig kun hvis man virkelig tvinger den.



Næste step er selvfølgelig ydre beklædningen. Og så "loftsbeslagene" - Det bliver dem der skal "balancere" kassen
Denon AVC-X6700H - Optoma UHZ65 - Dali 7.2.4
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2020 kl. 06:38
Jeg vil anbefale dig at fjerne sølvfolien fra dæmpningspladerne, da det holder på varmen (som du for alt i verden vil af med!) og modvirker noget støjdæmpning. Brug en varmepistol eller hårtørrer.
Gør desuden ikke vinduet for linsen for lille, hellere noget større end nødvendigt.


Redigeret af jacobe - 13-November-2020 kl. 06:40
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Lydkilde Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-September-2020
Sted: Kælder Biffen
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lydkilde Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2020 kl. 08:05
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Jeg vil anbefale dig at fjerne sølvfolien fra dæmpningspladerne, da det holder på varmen (som du for alt i verden vil af med!) og modvirker noget støjdæmpning. Brug en varmepistol eller hårtørrer.
Det har du talt om før. Jeg kan forstå at det påvirker støjdæmpningen negativt Thumbs Up
Men jeg synes stadig det lyder mærkeligt at det holder på varmen Confused Folien skal jo netop reflektere og holde varmen væk fra skummet.

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:


Gør desuden ikke vinduet for linsen for lille, hellere noget større end nødvendigt.
Enig. Det er ca. 1,5 gang bredere og 2 gange højere end linsen. Er det for lidt? Embarrassed
Denon AVC-X6700H - Optoma UHZ65 - Dali 7.2.4
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2020 kl. 08:28
Apropos glasset, er der så ikke også noget med at det er smart at installere det skråt?
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1141
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2020 kl. 09:05
Spændende projekt jeg gerne vil følge med i. Overvejer selv samme.

Dog sværger jeg til Noctua blæsere.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2020 kl. 09:47
Oprindeligt skrevet af Lydkilde Lydkilde skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Jeg vil anbefale dig at fjerne sølvfolien fra dæmpningspladerne, da det holder på varmen (som du for alt i verden vil af med!) og modvirker noget støjdæmpning. Brug en varmepistol eller hårtørrer.
Det har du talt om før. Jeg kan forstå at det påvirker støjdæmpningen negativt Thumbs Up
Men jeg synes stadig det lyder mærkeligt at det holder på varmen Confused Folien skal jo netop reflektere og holde varmen væk fra skummet.

Det er muligt min logik er forkert, men hvis jeg fik for mig at konstruere en kasse som skulle kunne holde på varme, f.eks. holde mad varmt, så ville jeg fore kassen med folie. Men en hushbox vil du netop ikke holde varm.
Som jeg forstår Biltema's plader, så er de folieret for at holde på varmen i f.eks. en bilmotor, i stedet for at varmen forplanter sig igennem karrossen og ind i kabinen. Ærligt talt, så ville jeg hellere have at skummet blev varmet op, end sølvfolien. Udstødningsluften fra min projektor er over 60 grader varm og jeg vil bare have det ud af kassen så hurtigt som muligt og ikke holde på det inde i kassen.
Men, jeg er på ingen måde ekspert i, hvordan temperaturer og luft opfører sig, så måske tænker jeg helt forkert.

Oprindeligt skrevet af Lydkilde Lydkilde skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:


Gør desuden ikke vinduet for linsen for lille, hellere noget større end nødvendigt.
Enig. Det er ca. 1,5 gang bredere og 2 gange højere end linsen. Er det for lidt? Embarrassed

Måske, måske ikke. Min linse (hele hullet i maskinen og ikke bare selve linsen) er ca. 80mm stort og jeg tænkte derfor at 120mm bredt glas ville være rigeligt - det er det liiiiige nøjagtigt, hvis projektoren står HELT præcist. Men afstanden fra linse til glas har selvfølgelig også betydning, så i din kasse er det måske nok. Jeg kan desuden huske at jeg engang kommenterede på Jonas_H's alt for store glas, og hans argument var bl.a., at det gjorde kassen mere fleksibel med henblik på en evt. udskiftning af projektoren - det skrev jeg mig bag øret, og i den næste kasse jeg laver gør jeg glasset større! 
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2020 kl. 09:50
Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:

Apropos glasset, er der så ikke også noget med at det er smart at installere det skråt?

Jo - ellers kan refleksionen i glasset obskure billedet. De fleste tilter det nedad, men jeg fik bedst resultat ved at tilte det opad (hvilket betyder lidt mere støv på glasset, men det er let fixet.)
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Lydkilde Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-September-2020
Sted: Kælder Biffen
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lydkilde Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2020 kl. 10:18
Det er ikke voldsomt informativt at læse deres produktblad https://cdn.thg.dk/DAT/files/49500-prod.pdf

Nu tænker jeg lige højt Embarrassed

Hvis jeg skulle lave en kasse der skal holde på varmen skal den fores med folie og være helt lukket.

Her drejer det sig om at varmen ikke sætter sig i skummet (holder på varmen?!?) men skal ud af kassen.
Altså reflektere folien varmen som blæserne sørger for at få ud af boksen.

Synes bare det lyder meget mere logisk LOL
Denon AVC-X6700H - Optoma UHZ65 - Dali 7.2.4
Til top
Lydkilde Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-September-2020
Sted: Kælder Biffen
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lydkilde Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2020 kl. 10:33
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Måske, måske ikke. Min linse (hele hullet i maskinen og ikke bare selve linsen) er ca. 80mm stort og jeg tænkte derfor at 120mm bredt glas ville være rigeligt - det er det liiiiige nøjagtigt, hvis projektoren står HELT præcist. Men afstanden fra linse til glas har selvfølgelig også betydning, så i din kasse er det måske nok. Jeg kan desuden huske at jeg engang kommenterede på Jonas_H's alt for store glas, og hans argument var bl.a., at det gjorde kassen mere fleksibel med henblik på en evt. udskiftning af projektoren - det skrev jeg mig bag øret, og i den næste kasse jeg laver gør jeg glasset større! 

Mit er 125mm bredt x 150mm højt. Så måske skal der udvides lidt. Det er i hvert fald bøvlet at gøre når den hænger i loftet Ouch Og så er der jo også lige IR problematikken Embarrassed Så vidt jeg kan se kan der ikke sættes en "ekstender" på den maskine.
Denon AVC-X6700H - Optoma UHZ65 - Dali 7.2.4
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu