recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Rockwool på kældervæg?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rockwool på kældervæg?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Rockwool på kældervæg?
    Sendt: 17-November-2020 kl. 10:55
Genvex anlægget indblæser luften i selve rummet.
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2020 kl. 19:54
Okay, så der er kun blæsere der trækker luft fra hulrum til rum, og luftstrømning fra rum til hulrum er "naturlig"/hevet af undertryk?

Det lyder rigtig meget som noget af det jeg har i tankerne. Jeg havde også tænkt at smhave en form for udluftning, genvex eller lignende via rummet ved siden af, hvor teknikken skal være.

Udskiftet din genvex luften i rummet eller hulrummet?

Jeg har som sagt stadig mange udsigter til selv at komme i gang, men har helt sikkert en masse flere spørgsmål til den tid LOL
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2020 kl. 12:57
  • Blæserne er placeret i skellet bagvæggen ovenover radiatoren. Jeg har lavet en guide i pap som gør at de trækker en del af luften igennem radiatoren for at få varmen med ind i rummet.
  • Der er lavet huller i skellet sidevæggene så luften fra rummet suges ud i hulrummet og blæses tilbage i rummet igennem blæserne.
  • Jeg har målt luftskiftet til 98-99 m^3/h med et varmtrådsaneometer plus de 25 m^3/h som suges ud af rummet igennem hushboxen. Disse 25 m^3/h bliver indblæst igen igennem genvex anlægget, så der er balanceret luftskifte i rummet.
  • Der er helt sikkert døde zoner i hulrummet hvor luften ikke udskiftes optimalt, men da hulrummet også er opvarmet af luften fra rummet og har næsten samme temperatur som resten af rummet er jeg ikke så bekymret for det.
  • De gange jeg har været inde i hulrummet har der hverken været noget as se eller lugte.
Udsugning igennem hushbox

Blæserne er placeret imellem de horisontale to lægter til højre for højre back surround (foran vinduet). Radiatoren som ikke er vist er bagved subwooferen.



Redigeret af Eeyore - 16-November-2020 kl. 13:02
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2020 kl. 06:30
Med så høj en "kanal" ville jeg være bange for at der var pletter med total stilstand i luften, hvor skimmel ville kunne udvikle sig. Er det noget du har målt på eller noget? 

Hvordan er blæserne placerede? Alle i en ende, eller i hvert hjørne, eller noget tredje?

I øvrigt rigtig god idé at gøre hush-boxens airflow en del af det samlede. 

Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2020 kl. 21:08
Stoffet er der for at holde på fibrene. Blæserne flytter 100 kubikmeter luft i timen, så luften i mellemrummet bliver skiftet mange gange i timen. Desuden så suges der også 25 kubikmeter/timen fra hulrummet igennem hushboxen og ud af rummet.


Redigeret af Eeyore - 15-November-2020 kl. 21:09
Til top
sr7009 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Marts-2015
Status: Offline
Point: 171
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sr7009 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2020 kl. 20:32
følger lige med her da jeg selv skal have lavet hjemme biff i mit nye hus .. når jeg får købt huset  :)
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2020 kl. 19:10
Hold da op et arbejde. Jeg har ikke umiddelbart fugt-problemer, så håber jeg kan undgå at skulle så drastisk til værks.

Jeg har godt det din skelet-løsning, og har også selv overvejet noget lignende. Jeg har endda også en radiator på den ene væg. Men er tre blæsere virkelig nok til at ventilere "rundt om hjørner" og ventilere alle fire vægge? Og hvilket formål har stoffet på bagsiden?
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2020 kl. 18:15
Jeg har efterisoleret hele min kælder men ytong multipor og det er blevet sindsygt godt. Det var et kæmpe arbejde da jeg først skulle hugge alt pudset af væggene, da tidligere ejer havde malet dem med noget som bestemt ikke var beregnet til det. Derefter skal pladerne fuldlimes til væggen og til sidst skal de pudses med noget special isolerende puds, hvori der lægges armeringsnet.I hjemmebiografen har jeg så bygget et skelet hele vejen rundt med minimum 20 cm til ydre væggene. I skelettet er monteret 50mm Rockwoll med 50mm terrænbat udenpå. Væggene er beklædt med stof på begge sider og afsluttet med BAD paneler ind mod rummet. For og bag vægge er tykkere så de virker som bass traps og samtidig bafflewall i front og indbygning af hushbox til projektor i bagvæggen. Til sidst er der afsluttet med stofbeklædte rammer. Hulrummet ventileres 24/7 af 3 120mm blæsere som samtidig flytter varmen fra radiatoren ind i rummet.


Redigeret af Eeyore - 15-November-2020 kl. 18:17
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2020 kl. 13:49
Jeg vil ikke isolere som sådan, det er udelukkende for akustikkens skyld. Jeg har dog overvejet nogle plader, som jeg ikke kan huske hvad hedder, på den ene væg som er lidt ekstra udsat. De skulle hjælpe til at hive fugt ud af muren.

Men helt klart akustikpaneler som du henviser til. Dog ikke klæbet loft. Jeg skal rive loftet ned og så tænker jeg at lave et afkoblet loft enten imellem de bærende bjælker, eller under dem. Imellem dem for at bibeholde et par cm ekstra lofthøjde. Men hvis det rent akustisk er meget værre end et helt dækkende loft, så må jeg jo ofte de cm.
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2020 kl. 12:05
I forhold til en kælder med uisolerede vægge til lyd/video/bio-formål ville jeg:

ad isolering:
Evt. klæbe letbeton/gasbeton plader i enten 50, 75 eller 100mm op på væggene. Det giver en rimelig god isolering og kræver ikke arbejde med dampspærrer og andet. Væggene kan efterbehandles med fuldspartling eller tyndpuds - eller f.eks. cempexo som både maling og "spartling" i én arbejdsgang.

Dernæst vigtigt at holde rummet godt ventileret via nogle ventilationsstudse eller lign.

ad lyddæmpning:
Man kunne overveje DIY "lyd absorbere", som kan monteres på loft og på vægge. På væggene vil jeg dog sætte nogle afstandsstykker bag på ca. 2cm, så det kan ventilere. Efterisolering med gasbeton gør det dog væsentligt bedre.

Alternativt kunne man bruge Rockfon-plader til limning på loftet.


Redigeret af dr_schlemer - 15-November-2020 kl. 12:07
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2020 kl. 16:01
Tak for tip! Jeg forsøger ikke at købe ting før jeg faktisk har brug for det. Der er herre lang tid til jeg kan komme i gang, og har allerede for meget liggende der risikerer at blive forældet, eller hvor det viser sig at jeg går en anden retning. Jeg er ikke så god til at overholde det LOL
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2020 kl. 13:51
Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:

Lyder godt, det vil jeg huske! Jeg har planer om at dække alt med molton eller lignende, så har ikke behov for akustikløsninger med pæn finish, så tænker at det meste dæmpning bare bliver med terrænbats osv. Så er der lidt flere penge til hardware Smile

Det giver også god mening:)
Så der er en på DBA der sælger en ret stor mængde molton
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu