recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Rockwool på kældervæg?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rockwool på kældervæg?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Online
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Rockwool på kældervæg?
    Sendt: 12-November-2020 kl. 17:03
Der er stadig lang udsigt til jeg når til hjemmebioen, men gør mig da stadig lidt tanker.

Bioen kommer i kælderen, med uisolerede ydervægge. Jeg debatterer rigtig meget med mig selv omkring rum-i-rum vs åbent skelet med isolering (begge med lidt afstand til væggen bagtil hvor jeg kan sørge for ventilering primært pga ydervæggen) vs simpel plet-akustik.

Jeg kan se Rockwool angiver at deres isolering er diffusionsåbent, betyder det så at jeg trygt kan sætte Rockwool direkte på væggene uden at bekymre mig om at der skulle samle sig fugt bagved det?


Redigeret af MaXer - 12-November-2020 kl. 17:20
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2020 kl. 17:42
Du skal ikke montere det direkte på på væggene. Desuden dæmper det noget bedre i de dybe frekvenser hvis der er et hulrum bagved rockwool'en.
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Online
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2020 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Du skal ikke montere det direkte på på væggene.
Hvorfor ikke? Hvis jeg lader der være tomrum er jeg bange for at der kommer kondens / fugt / skimmel medmindre jeg gør alt muligt for at sørge for cirkulation.

Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Desuden dæmper det noget bedre i de dybe frekvenser hvis der er et hulrum bagved rockwool'en.
Ah, det er selvfølgelig rigtigt. Det her er tænkt til al vægflade generelt, så kan evt tilføje andre deciderede bass traps mere strategisk.
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2020 kl. 18:52
Hvis væggene er tørre nu og ikke lugter fugtige, kan du roligt sætte isoleringen klods op ad. Udenpå SKAL du sætte en dampspærre på inden der sættes beklædning på, så der ikke dannes kondens i isoleringen. Normalt bruges en plastikfolie som dampspærre, men der kan også fås andre typer. Samlinger skal tapes.
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Online
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2020 kl. 19:42
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Hvis væggene er tørre nu og ikke lugter fugtige, kan du roligt sætte isoleringen klods op ad. Udenpå SKAL du sætte en dampspærre på inden der sættes beklædning på, så der ikke dannes kondens i isoleringen. Normalt bruges en plastikfolie som dampspærre, men der kan også fås andre typer. Samlinger skal tapes.
Jeg havde nemlig tænkt IKKE at beklæde det (kun med stof) så det kunne få lov at ånde.

Det virker tørt nu, men det er ikke isoleret udvendigt, så tør ikke begynde på dampspærre og forskning.
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2020 kl. 20:01
Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Hvis væggene er tørre nu og ikke lugter fugtige, kan du roligt sætte isoleringen klods op ad. Udenpå SKAL du sætte en dampspærre på inden der sættes beklædning på, så der ikke dannes kondens i isoleringen. Normalt bruges en plastikfolie som dampspærre, men der kan også fås andre typer. Samlinger skal tapes.
Jeg havde nemlig tænkt IKKE at beklæde det (kun med stof) så det kunne få lov at ånde.

Det virker tørt nu, men det er ikke isoleret udvendigt, så tør ikke begynde på dampspærre og forskning.
Byggeteknisk er det ikke en god ide at isolere en udvendig væg uden dampspærre, fordi varme indefra mødes med kulde udefra inde i isoleringen og der dannes kondens. Det betyder at isoleringen blir sjaskvåd og der er grobund for skimmelsvamp.
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Online
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2020 kl. 20:16
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Byggeteknisk er det ikke en god ide at isolere en udvendig væg uden dampspærre, fordi varme indefra mødes med kulde udefra inde i isoleringen og der dannes kondens. Det betyder at isoleringen blir sjaskvåd og der er grobund for skimmelsvamp.
Ok. Jamen det besvarer jo desværre mit spørgsmål. Tænkte, at når der nu står at det er diffusionsåbent, så ville fugten blive ført væk fra væggen og fordampe i rummet.

Hvis jeg laver dampspærre kan indsiven fugt jo ikke fordampe ud i rummet,   og så sætter det sig vel i væggen og lavet skader og skimmel? 

Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2020 kl. 20:52
Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Byggeteknisk er det ikke en god ide at isolere en udvendig væg uden dampspærre, fordi varme indefra mødes med kulde udefra inde i isoleringen og der dannes kondens. Det betyder at isoleringen blir sjaskvåd og der er grobund for skimmelsvamp.
Ok. Jamen det besvarer jo desværre mit spørgsmål. Tænkte, at når der nu står at det er diffusionsåbent, så ville fugten blive ført væk fra væggen og fordampe i rummet.

Hvis jeg laver dampspærre kan indsiven fugt jo ikke fordampe ud i rummet,   og så sætter det sig vel i væggen og lavet skader og skimmel? 

Nej det vil ikke fungere. Læs hvad eksperterne skriver, hvis ikke du tror på mig.
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Online
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2020 kl. 21:00
Jamen jeg tror da på dig. Jeg skriver jo netop at jeg ikke kan gøre det Smile desværre
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2020 kl. 21:21
Oprindeligt skrevet af MaXer MaXer skrev:

Jamen jeg tror da på dig. Jeg skriver jo netop at jeg ikke kan gøre det Smile desværre
Kan du ikke lave det efter forskrifterne? Så får du drivende våde kældervægge og sjaskvåd isolering.
Til top
MaXer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Status: Online
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaXer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2020 kl. 21:32
Det var det jeg frygtede, og derfor jeg lige ville høre herinde. Jeg så lige et lille håb i diffusionsåbenheden
Bio á la MaX

Tæller nu film i K!
Til top
Cyberguy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 78
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2020 kl. 12:36
Du skal være meget varsom med at montere plastmembran/isolering indvendig på en gammel kældervæg. Det er ofte dømt til at gå galt. Der kan være en svag indtrængning af fugt enten ude fra eller opstigende fra fundament, som er så lille i dag, at den kan fordampe, men som vil blive lukket inde ved montering af en membran.
Og nej, Rockwool er ikke diffusionsåben i nævneværdig grad, det er der set utallige uheldige eksempler på ved efterisolering af gamle huse.
 
Det mest sikre er at isolere enten ude fra (hvis muligt), eller montere isoleringsplader indvendig fra enten Yton, Skamol eller tilsvarende og så måske lave noget indskudt fritstående væg aht. til din akustik.








 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu