recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny Musikalsk Surround Receiver
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny Musikalsk Surround Receiver

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2020 kl. 15:23
Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Det er korrekt, men hvis ikke du er til manuel indstilling af lyden i stereo, så må du finde en stereoforstærker med rumkorrektion så. De findes jo også. Jeg har dog ingen problemer med at leve uden den del i stereo.

Ja jeg har set dem, jeg men pengene vokser ikke ind i himlen, så det er ikke nemt at blæse og have mel i munden.

Jeg kan bare ikke undvære rumkorretion, desværre Cry
Hvorfor skulle rumkorrektionen på AVR ikke virke med en HT stereoforstærker som effekt på L + R preout? Kalibrering laves med den lyd der kommer fra højttalerne.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2020 kl. 15:52
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Det er korrekt, men hvis ikke du er til manuel indstilling af lyden i stereo, så må du finde en stereoforstærker med rumkorrektion så. De findes jo også. Jeg har dog ingen problemer med at leve uden den del i stereo.

Ja jeg har set dem, jeg men pengene vokser ikke ind i himlen, så det er ikke nemt at blæse og have mel i munden.

Jeg kan bare ikke undvære rumkorretion, desværre Cry
Hvorfor skulle rumkorrektionen på AVR ikke virke med en HT stereoforstærker som effekt på L + R preout? Kalibrering laves med den lyd der kommer fra højttalerne.

Det vil de da også gøre, men det er lidt svært at fosvare formålet med at stereosignalet først kører gennem forforstærkerdelen på AVR, for derefter at køre gennem forforstærkerdelen på stereoforstærkeren. 
Man vælger jo netop at musikken skal køre gennem en stereoforstærker, fordi der på dedikerede stereoforstærkere ofte er en bedre forforstærker. 

Hvis man gerne vil beholde rumkorrektionen, så kan man nøjes med en effektforstærker koblet til L + R preout
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2020 kl. 16:04
Når nu Det er rumkorrection der foretrækkes Så vil jeg anbefale at de forskellige muligheder undersøges lidt.
Der forskel på Audessey (forskellige versioner) som Eksempelvis Denon og Marantz Bruger, YPOA (Yamaha), MCACC (Pioneer), DIRAC (NAD). DEt kan meget nemt være at man synes den ene lyder markant bedre end den anden.

Hvis det var mig vil jeg tage et kig på Anthems surroundprodukter. Jeg synes at mange anmeldelser har peget på dem, som de bedst lydende og om dem med den bedste rumkorrektion. Jeg ved dog ikke om de kan køre Atmos, men en MRX 540 koster 15000 og så er der stadig 5000 i budgettet til en kraftig stereoeffekt der kan få de smukke Sonus Faber til virkeligt at synge
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2020 kl. 16:15
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Det er korrekt, men hvis ikke du er til manuel indstilling af lyden i stereo, så må du finde en stereoforstærker med rumkorrektion så. De findes jo også. Jeg har dog ingen problemer med at leve uden den del i stereo.

Ja jeg har set dem, jeg men pengene vokser ikke ind i himlen, så det er ikke nemt at blæse og have mel i munden.

Jeg kan bare ikke undvære rumkorretion, desværre Cry
Hvorfor skulle rumkorrektionen på AVR ikke virke med en HT stereoforstærker som effekt på L + R preout? Kalibrering laves med den lyd der kommer fra højttalerne.

Fordi hvis jeg vil bruge stereoforstærkeren som forstærker alene, så skal jeg tilslutte kilden til stereoforstærkeren der er ledet efter surround receiveren, og derved er der ikke udnyttelse af surround receiverens rumkorretion. 
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2020 kl. 16:19
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Det er korrekt, men hvis ikke du er til manuel indstilling af lyden i stereo, så må du finde en stereoforstærker med rumkorrektion så. De findes jo også. Jeg har dog ingen problemer med at leve uden den del i stereo.

Ja jeg har set dem, jeg men pengene vokser ikke ind i himlen, så det er ikke nemt at blæse og have mel i munden.

Jeg kan bare ikke undvære rumkorretion, desværre Cry
Hvorfor skulle rumkorrektionen på AVR ikke virke med en HT stereoforstærker som effekt på L + R preout? Kalibrering laves med den lyd der kommer fra højttalerne.

Det vil de da også gøre, men det er lidt svært at fosvare formålet med at stereosignalet først kører gennem forforstærkerdelen på AVR, for derefter at køre gennem forforstærkerdelen på stereoforstærkeren. 
Man vælger jo netop at musikken skal køre gennem en stereoforstærker, fordi der på dedikerede stereoforstærkere ofte er en bedre forforstærker. 

Hvis man gerne vil beholde rumkorrektionen, så kan man nøjes med en effektforstærker koblet til L + R preout
Det skal det heller ikke. Men jeg troede at kalibreringen/rumkorrektionen var bibeholdt i stereoforstærkeren, når den udelukkende bruges til musik. Men det kan jeg da godt se at det er den ikke.
Til top
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2020 kl. 18:22
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Når nu Det er rumkorrection der foretrækkes Så vil jeg anbefale at de forskellige muligheder undersøges lidt.
Der forskel på Audessey (forskellige versioner) som Eksempelvis Denon og Marantz Bruger, YPOA (Yamaha), MCACC (Pioneer), DIRAC (NAD). DEt kan meget nemt være at man synes den ene lyder markant bedre end den anden.

Hvis det var mig vil jeg tage et kig på Anthems surroundprodukter. Jeg synes at mange anmeldelser har peget på dem, som de bedst lydende og om dem med den bedste rumkorrektion. Jeg ved dog ikke om de kan køre Atmos, men en MRX 540 koster 15000 og så er der stadig 5000 i budgettet til en kraftig stereoeffekt der kan få de smukke Sonus Faber til virkeligt at synge

Anthem 540 er bestemt en mulighed, og ville også med effekt være indenfor budgettet, men det ville også være strukket til et absolut maks.

Kom til at købe et LG CX 77 forleden, og oprindeligt havde jeg sat 40.000 af til TV og SR Receiver. Så ville være fedt hvis man kunne holde det nede.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2020 kl. 19:21
Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Det er korrekt, men hvis ikke du er til manuel indstilling af lyden i stereo, så må du finde en stereoforstærker med rumkorrektion så. De findes jo også. Jeg har dog ingen problemer med at leve uden den del i stereo.

Ja jeg har set dem, jeg men pengene vokser ikke ind i himlen, så det er ikke nemt at blæse og have mel i munden.

Jeg kan bare ikke undvære rumkorretion, desværre Cry
Du kan da finde en brugt surround som fx min SR6010 (altså ikke min personlige, den er ikke til salg). Den har både Atmos/ DTS-X og Dolby Vision. Den kan nemt findes til 3000kr brugt. Så er der mange penge til at finde en stereoforstærker med rumkorrektion. 


Redigeret af Nagash - 21-November-2020 kl. 19:24
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2020 kl. 20:13
Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:

Efter det forsøg må jeg erkende at jeg klart foretrækker rumkorretion.


Jeg kører med rumkorrektion, når jeg kører surround, men uden, når jeg hører stereo.
Jeg syntes at det farver lyden, men kan man lide den måde lyden farves, er det selvfølgelig svært at undvære.


Klaus (med Marantz SR5010)
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2020 kl. 04:43
Jeg har en Paradigm PW-Link stående, som jeg faktisk næsten aldrig har brugt, men som måske er lige det, du leder efter?

Købte den, da jeg syntes den lød utroligt spændende, men jeg løb træt i det, da mit netværk var ustabilt, da jeg havde en gammel router, som i mellemtiden er blevet skiftet.
Kører nu med min Nvidia Shield i stedet, så havde helt glemt, jeg havde den stående omme bagved.
Den har indbygget "ARC", som skulle være noget af det bedste rumkorrektion, der normalt kun findes i receivere/forstærkere i den dyrere klasse.
Jeg kan huske det gav et pænt løft i lyden, da jeg i sin tid legede med den; måske jeg skulle se, om jeg kan finde tid til at få den ordentligt op at køre; softwaren "DTS Play-FI er jo sikkert også blevet kraftigt forbedret i mellemtiden?

Det drejer sig om denne:


Hvis nogle er interesserede, kan jeg sikkert godt overtales til at sælge den...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2020 kl. 06:20
@Supergris - Den har da overhovedet ikke noget med emnet at gøre?
Til top
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2020 kl. 22:28
Nu fik jeg en NAD T778 hjem, og hold da op den lyder afsindig godt!! I film og Musik!!

Men derfor gør det så ondt at sige at jeg er nødt til at returnere den :(

Jeg kan ikke få EARC til at virke Cry

Det er sku lidt sært, jeg kan streame APPS fra mit LG CX77 OLED, Appel TV, Netflix & Disney+ og der skriver den 'Dolby Atmos' og 'Object 48K'.
Og der er heller ingen problemer når jeg kører fra min Appel TV gennem receiveren, MEN når jeg streamer TIDAL fra BluOS, så enten hakker billedet på TV'et eller lyden i receiveren.

Jeg har prøvet med 3 forskellige HDMI kabler: 10m 4K Monster kabel - 10m 4K Dacota (power) - og et 8m 8K Supra AOC (meget dyrt!)   
Den bedste uden at virke 100% er Dacota fra power Shocked

Aner simpelthen ikke hvad løsningen er Cry ville så gerne beholde den, da der er så meget power i den og det lyder bare så pisse godt!! 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu