recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nogen der har set KD85XH9096BAEP?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nogen der har set KD85XH9096BAEP?

 Besvar Besvar Side  <1 567
Forfatter
Besked
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tarkin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 10:30
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Det er blevet skrevet flere gange, hellere et 65 tommer Oled end et 85 tommer LCD.
Jeg har både et Sony KD-65A1 og KD-85XH9096 tv og er ikke enig i det du proklamerer.  Det kommer an på hvad man personligt vægter højest; Det mest perfekte billede eller det store mere biografagtige billede.

Mit 65" OLED tv billede fremstår bestemt flottest, men det giver bare en mere filmisk stor oplevelse, når jeg ser film på mit 85" LED (LCD) tv. Og så er det underordnet om det Blu-ray 1080p eller UHD 2160p materiale (eller streaming tv for den sags skyld) man sammenligner på tv'ene. Begge dele står flot på begge tv. Jeg er faktisk imponeret over hvor godt 85XH9096 tv'et gør det, specielt med tanke på at jeg kun gav 15.999 kr. for det under januarudsalget.
Det kan sagtens være at du og andre får mere ud af at se på et 85 tommer TV. Måske er forskellen heller ikke så stor i billedkvalitet mellem de to Sony TV når det kommer til stykket. Der er jo sket en udvikling i Oled siden Sony A1.
Det er ret begrænset hvor meget bedre de nye Sony OLED tv er blevet siden A1'eren. Derimod er der stor forskel på billedkvaliteten på nye mellemklasse LED tv som XH9096 i forhold til for få år siden. Min pointe er bare, at man skal lade være med at stirre sig fuldstændig blind på specs og performance. Der er andre faktorer, der også har stor betydning for oplevelsen. Lidt det samme, som når nogen køber et vildt dyrt topklasse lydanlæg, men glemmer at gøre noget ved dårlig akustik i rummet. Så hellere et billigere mellemklasse anlæg i gode akustiske omgivelser.
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tarkin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 10:36
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Det er blevet skrevet flere gange, hellere et 65 tommer Oled end et 85 tommer LCD.
Jeg har både et Sony KD-65A1 og KD-85XH9096 tv og er ikke enig i det du proklamerer.  Det kommer an på hvad man personligt vægter højest; Det mest perfekte billede eller det store mere biografagtige billede.

Mit 65" OLED tv billede fremstår bestemt flottest, men det giver bare en mere filmisk stor oplevelse, når jeg ser film på mit 85" LED (LCD) tv. Og så er det underordnet om det Blu-ray 1080p eller UHD 2160p materiale (eller streaming tv for den sags skyld) man sammenligner på tv'ene. Begge dele står flot på begge tv. Jeg er faktisk imponeret over hvor godt 85XH9096 tv'et gør det, specielt med tanke på at jeg kun gav 15.999 kr. for det under januarudsalget.

Enig. Der er ingen erstatning for størrelse, når man skal "suges ind" i en film. Og nej, det er ikke det samme at sætte sig tættere på en mindre skærm..

Mit 65" TV har uden tvivl en bedre billedkvalitet, men når der skal ses film, så er det med projektor og 100" lærred. Der er ingen sammenligning, når vi taler filmoplevelse.
Jeg har også en JVC 1080p projektor og et mega dyrt 100" lærred, men det passede bare bedre med et 85" tv i kælderen i vores nye hus. Men jeg savner stadig at se film på lærredet i et helt mørklagt rum. Nok også fordi det er mega længe siden jeg har været i en rigtig biograf pga. coronaen Unhappy


Redigeret af Tarkin - 26-Februar-2021 kl. 10:36
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 12:46
Sjovt med de forskellige perspektiver. Jeg har det omvendt faktisk. Det er selvfølgelig en stor oplevelse at gå f.eks. Imperial eller Dolby Cinema (findes ikke i Danmark), men at sætte sig ind i en typisk lille biograf i Danmark, synes jeg ikke er nogen stor fornøjelse. Jeg har svært ved at abstrahere fra, at billedet er så kontrastfattigt. Jeg synes, at det bliver kvantitet over kvalitet. Billedet er stort, men ikke godt. Lyden er høj, men ikke god. Jeg har aldrig savnet en projektor i hjemmet.

Imellem de to muligheder, i en tænkt situation hvor jeg ikke skulle betale noget for premierefilmen, ville jeg vælge OLED TV'et og lyden hjemme i stuen. Få undtagelser ville være premierer på film á la 007 og Ringenes Herre, men det ville så være i de bedst udstyrede sale.


Redigeret af Rasmus Larsen - 26-Februar-2021 kl. 12:51
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Det er ret begrænset hvor meget bedre de nye Sony OLED tv er blevet siden A1'eren. Derimod er der stor forskel på billedkvaliteten på nye mellemklasse LED tv som XH9096 i forhold til for få år siden.

Hmm, er der? Sony XH90 fra 2020 afløser XF90 (2018), som var en bedre skærm efter min mening. Før da var der Sony XE90, som var mere eller mindre i samme klasse.

Vi har vel nærmere set en stagnering eller tilbagegang i de senere år. High-end LCD TV har fået mere avancerede LED-systemer, men år efter år forbeholdes de high-end. De drypper aldrig ned i mellemklassen. Samsung er i senere år begyndt at rykke semi-avanceret LED-bagbelysning opad i prisklasse. Andre producenter (Panasonic, Philips) har helt droppet zone-styring i mellemklassen. Der er kommet mange IPS LCD-paneler ind i mellemklassen.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 14:00
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Det er blevet skrevet flere gange, hellere et 65 tommer Oled end et 85 tommer LCD.
Jeg har både et Sony KD-65A1 og KD-85XH9096 tv og er ikke enig i det du proklamerer.  Det kommer an på hvad man personligt vægter højest; Det mest perfekte billede eller det store mere biografagtige billede.

Mit 65" OLED tv billede fremstår bestemt flottest, men det giver bare en mere filmisk stor oplevelse, når jeg ser film på mit 85" LED (LCD) tv. Og så er det underordnet om det Blu-ray 1080p eller UHD 2160p materiale (eller streaming tv for den sags skyld) man sammenligner på tv'ene. Begge dele står flot på begge tv. Jeg er faktisk imponeret over hvor godt 85XH9096 tv'et gør det, specielt med tanke på at jeg kun gav 15.999 kr. for det under januarudsalget.
Det kan sagtens være at du og andre får mere ud af at se på et 85 tommer TV. Måske er forskellen heller ikke så stor i billedkvalitet mellem de to Sony TV når det kommer til stykket. Der er jo sket en udvikling i Oled siden Sony A1.
Det er ret begrænset hvor meget bedre de nye Sony OLED tv er blevet siden A1'eren. Derimod er der stor forskel på billedkvaliteten på nye mellemklasse LED tv som XH9096 i forhold til for få år siden. Min pointe er bare, at man skal lade være med at stirre sig fuldstændig blind på specs og performance. Der er andre faktorer, der også har stor betydning for oplevelsen. Lidt det samme, som når nogen køber et vildt dyrt topklasse lydanlæg, men glemmer at gøre noget ved dårlig akustik i rummet. Så hellere et billigere mellemklasse anlæg i gode akustiske omgivelser.
Det skal jeg ikke kunne udtale mig om, da jeg ikke har Sony Oled. Men fra mit 2017 til mit 2019 Panasonic Oled er der sket en overbevisende forbedring af billedkvaliteten.
Man kan virkelig stirre sig blind på LCD og Qled i butikkerne. De står med klarere pangfarver en Oled gør, så menigmand tror de er de bedste TV. Det er historien om igen med LCD vs Plasma, hvor sidstnævnte så kedeligst ud i butikken, men performede bedst hjemme i stuen.
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Sjovt med de forskellige perspektiver. Jeg har det omvendt faktisk. Det er selvfølgelig en stor oplevelse at gå f.eks. Imperial eller Dolby Cinema (findes ikke i Danmark), men at sætte sig ind i en typisk lille biograf i Danmark, synes jeg ikke er nogen stor fornøjelse. Jeg har svært ved at abstrahere fra, at billedet er så kontrastfattigt. Jeg synes, at det bliver kvantitet over kvalitet. Billedet er stort, men ikke godt. Lyden er høj, men ikke god. Jeg har aldrig savnet en projektor i hjemmet.

Imellem de to muligheder, i en tænkt situation hvor jeg ikke skulle betale noget for premierefilmen, ville jeg vælge OLED TV'et og lyden hjemme i stuen. Få undtagelser ville være premierer på film á la 007 og Ringenes Herre, men det ville så være i de bedst udstyrede sale.

Nu må de små skod biografer - som kan være VIRKELIG ringe - heller ikke sammenlignes med et godt hjemmebio setup.
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tarkin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 14:15
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Det er ret begrænset hvor meget bedre de nye Sony OLED tv er blevet siden A1'eren. Derimod er der stor forskel på billedkvaliteten på nye mellemklasse LED tv som XH9096 i forhold til for få år siden.

Hmm, er der? Sony XH90 fra 2020 afløser XF90 (2018), som var en bedre skærm efter min mening. Før da var der Sony XE90, som var mere eller mindre i samme klasse.

Vi har vel nærmere set en stagnering eller tilbagegang i de senere år. High-end LCD TV har fået mere avancerede LED-systemer, men år efter år forbeholdes de high-end. De drypper aldrig ned i mellemklassen. Samsung er i senere år begyndt at rykke semi-avanceret LED-bagbelysning opad i prisklasse. Andre producenter (Panasonic, Philips) har helt droppet zone-styring i mellemklassen. Der er kommet mange IPS LCD-paneler ind i mellemklassen.
Det er meget muligt at flere af de sidste par års Sony mellemklasse LED tv var mere eller mindre i samme klasse som XH9096, men vi skal ikke ret langt tilbage i tiden før den slags tv generelt lignede noget der var løgn mht. billedkvaliteten. Om end det måtte virke som en teknologisk stagnering i disse år, synes jeg at LED teknikken er nået virkelig langt. Det er egentlig blot det jeg prøver at sige. Siden 2004 har jeg gennem årene haft både LCD, LED, plasma og OLED tv, men det er først nu jeg oplever at LED teknikken kan levere et ordenligt og overfor OLED teknikken pænt konkurrencedygtigt billede til menneskepenge. Mange ejere af lidt ældre LED tv vil sikkert være uenig med mig, men det er altså min vurdering. Og mht. XH9096, som denne tråd handler om, så giver jeg two thumbs up, med tanke på hvor meget tv, både kvantitativt og kvalitativt, det giver i specielt de store udgaver som p.t. kan erhverves for ca. 12K (75") og 18K (85"). Sidstnævnte i Bilka.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 16:07
Det er afgjort nogle rigtig fine priser på 75 og 85-tommer, som XH90 sælges til. Det er jeg enig i.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Sjovt med de forskellige perspektiver. Jeg har det omvendt faktisk. Det er selvfølgelig en stor oplevelse at gå f.eks. Imperial eller Dolby Cinema (findes ikke i Danmark), men at sætte sig ind i en typisk lille biograf i Danmark, synes jeg ikke er nogen stor fornøjelse. Jeg har svært ved at abstrahere fra, at billedet er så kontrastfattigt. Jeg synes, at det bliver kvantitet over kvalitet. Billedet er stort, men ikke godt. Lyden er høj, men ikke god. Jeg har aldrig savnet en projektor i hjemmet.

Imellem de to muligheder, i en tænkt situation hvor jeg ikke skulle betale noget for premierefilmen, ville jeg vælge OLED TV'et og lyden hjemme i stuen. Få undtagelser ville være premierer på film á la 007 og Ringenes Herre, men det ville så være i de bedst udstyrede sale.

Nu må de små skod biografer - som kan være VIRKELIG ringe - heller ikke sammenlignes med et godt hjemmebio setup.

Selvfølgelig er der stort forskel fra bund til top, men det var mere med tanke på oplevelsen ift. størrelsen på billedet. Jeg oplever, at kontrast drager mig mere ind i billedet end et stort lærred gør. Et OLED TV har nærmest en realistisk dybde i billedet, hvis kildematerialet også er godt. Det oplever jeg ikke på noget biograflærred. Det er stort, men billedet virker fladt. Måske øjnene, der ser.

Vent til I ser LED-skærme til biografbrug. Dét er en billedoplevelse, som er fantastisk. Finder biograferne finansiering til installation af disse, så tror jeg vi kan tale om en ny æra for biografoplevelsen. Tongue
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 17:03
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Sjovt med de forskellige perspektiver. Jeg har det omvendt faktisk. Det er selvfølgelig en stor oplevelse at gå f.eks. Imperial eller Dolby Cinema (findes ikke i Danmark), men at sætte sig ind i en typisk lille biograf i Danmark, synes jeg ikke er nogen stor fornøjelse. Jeg har svært ved at abstrahere fra, at billedet er så kontrastfattigt. Jeg synes, at det bliver kvantitet over kvalitet. Billedet er stort, men ikke godt. Lyden er høj, men ikke god. Jeg har aldrig savnet en projektor i hjemmet.

Imellem de to muligheder, i en tænkt situation hvor jeg ikke skulle betale noget for premierefilmen, ville jeg vælge OLED TV'et og lyden hjemme i stuen. Få undtagelser ville være premierer på film á la 007 og Ringenes Herre, men det ville så være i de bedst udstyrede sale.

Nu må de små skod biografer - som kan være VIRKELIG ringe - heller ikke sammenlignes med et godt hjemmebio setup.

Selvfølgelig er der stort forskel fra bund til top, men det var mere med tanke på oplevelsen ift. størrelsen på billedet. Jeg oplever, at kontrast drager mig mere ind i billedet end et stort lærred gør. Et OLED TV har nærmest en realistisk dybde i billedet, hvis kildematerialet også er godt. Det oplever jeg ikke på noget biograflærred. Det er stort, men billedet virker fladt. Måske øjnene, der ser.


Sådan er vi heldigvis så forskellige Tongue
Til top
JensHolm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 791
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JensHolm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2021 kl. 17:02
Er svært imponeret over mit nye XH9505 i 85", når man tænker på hvad man får af skærm for pengene. Kom fra AF8 i 65"
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 567
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu