recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - convertere optaget dvd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

convertere optaget dvd

 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
Forfatter
Besked
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2020 kl. 22:30
@tjensen02 - stort set enhver afspiller på jorden er i stand til at afspille MKV. Det er intet andet end en glaskrukke hvor man smider video ned i. DET du smider ned i kan være encodet i et format som ikke kan afspilles, men hvis du har brugt makemkv, så har den bare kopieret MPEG2 formatet over. Det er standard DVD format, og det er rent faktisk nu SÅ gammelt at Microsoft valgte ved windows 10 at de IKKE ville betale licens for at kunne understøtte det format. - VLC kan så let som ingenting afspille det.

i stedet for at bruge makemkv, så hent handbrake fra handbrake.fr - den læser din DVD direkte og kan konvertere direkte til h.264 (som er det format der er inde i mp4) - Det understøtter microsoft, apple og alle andre fuldt ud i dag.

ellers brug VLC til at afspille filerne med. Så kan du stadig bibeholde makemkv brugen. VLC kan hentes fra videolan.org
Til top
tjensen02 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-December-2005
Status: Offline
Point: 244
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tjensen02 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2020 kl. 19:12
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

men da der ikke er meget der kan afspille mkv filer lavede jeg en mp4 ud af det.


Det er vist noget du har misforstået vedrørende MKV. Det er ikke et format, men en container hvor man kan lægge forskellige video- og audioformater ind i. MakeMKV laver ikke om på disse formater, men muxer dem bare til en MKV fil. Så hvis du vil lave en MKV fil skal du blot bruge de formater dit udstyr kan afspille.

Flemming

det er vidst noget jeg ikke helt kan finde ud af.
har før prøvet med MKV men intet tv,, medieafspiller, dvd med usb, telefon, computer eller noget kunne afspille det.

det er noget tid siden så kan ikke huske hvad jeg lavede men det har nog været en dvd 
Til top
tjensen02 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-December-2005
Status: Offline
Point: 244
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tjensen02 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2020 kl. 19:13
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

@tjensen02 - stort set enhver afspiller på jorden er i stand til at afspille MKV. Det er intet andet end en glaskrukke hvor man smider video ned i. DET du smider ned i kan være encodet i et format som ikke kan afspilles, men hvis du har brugt makemkv, så har den bare kopieret MPEG2 formatet over. Det er standard DVD format, og det er rent faktisk nu SÅ gammelt at Microsoft valgte ved windows 10 at de IKKE ville betale licens for at kunne understøtte det format. - VLC kan så let som ingenting afspille det.

i stedet for at bruge makemkv, så hent handbrake fra handbrake.fr - den læser din DVD direkte og kan konvertere direkte til h.264 (som er det format der er inde i mp4) - Det understøtter microsoft, apple og alle andre fuldt ud i dag.

ellers brug VLC til at afspille filerne med. Så kan du stadig bibeholde makemkv brugen. VLC kan hentes fra videolan.org

åbenbart jeg har en helt masse der kan afspille ingenting.
fodrer jeg det med en MP4 er der næsten aldrig problemer.  
Til top
tjensen02 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-December-2005
Status: Offline
Point: 244
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tjensen02 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2020 kl. 19:48
nu fandt  jeg min helt gamle mac mini.
derpå ligger det gamle program.

elgato turbo.  der har aldrig været problemer.
det er vildt langsomt men virker.   man sætter disken i.  afmærker det der skal konverteres og vælger filformat.  

handbrake kan også men det vrier totalt skørt man skal rippe den samme dvd 21 gange. 
den anden var der 50 titler selvom der var 10 ting på den.  
dvs jeg skal rippe den 50 gange for og få det hele med.   

Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2020 kl. 08:49
Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

mine dvd'er virker fint i alle afspillere  og tv men så snart jeg ligger det ind i program så er der streger  på når der er bevægelse. 

Det lyder som interlacing det du beskriver ( https://en.wikipedia.org/wiki/Interlaced_video )

Så du skal huske at deinterlace filerne hvis du vil have dem lavet til ordentlige progressive videoer.

Den bedste deinterlacer jeg har kendskab til er QTGMC ( http://avisynth.nl/index.php/QTGMC ), men kan mindre gøre det har de fleste komprimmeringsprogrammer indbygget en mulighed for det også (typisk i lavere kvalitet dog). Hvis du vil bruge QTGMC og encode i samme arbejdsgang til H.264 eller H.265 m.v. er den letteste måde at bruge programmet StaxRip ( https://github.com/staxrip/staxrip/releases ) hvor det svært lettere nørdede QTGMC kommer indbygget uden at man skal ud i at lave kommandolinjer. Om det så kan læse DVD'en direkte eller der skal rippes først kan jeg ikke huske, men så kan man få ret gode deinterlacinger ud af det, selv i forbindelse med ekstremt hurtige bevægelser, da der benyttes både pixeladaptive og temporale algoritmer. Her et eksempel, godt nok fra ikke en DVD, men fra et interlaced analogt videobånd der uden deinterlacing ville have været EKSTREMT interlaced: https://youtu.be/foalDG2ok9Q 


Redigeret af TBC1 - 09-December-2020 kl. 09:03
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
tjensen02 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-December-2005
Status: Offline
Point: 244
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tjensen02 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2020 kl. 18:47
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

mine dvd'er virker fint i alle afspillere  og tv men så snart jeg ligger det ind i program så er der streger  på når der er bevægelse. 

Det lyder som interlacing det du beskriver ( https://en.wikipedia.org/wiki/Interlaced_video )

Så du skal huske at deinterlace filerne hvis du vil have dem lavet til ordentlige progressive videoer.

Den bedste deinterlacer jeg har kendskab til er QTGMC ( http://avisynth.nl/index.php/QTGMC ), men kan mindre gøre det har de fleste komprimmeringsprogrammer indbygget en mulighed for det også (typisk i lavere kvalitet dog). Hvis du vil bruge QTGMC og encode i samme arbejdsgang til H.264 eller H.265 m.v. er den letteste måde at bruge programmet StaxRip ( https://github.com/staxrip/staxrip/releases ) hvor det svært lettere nørdede QTGMC kommer indbygget uden at man skal ud i at lave kommandolinjer. Om det så kan læse DVD'en direkte eller der skal rippes først kan jeg ikke huske, men så kan man få ret gode deinterlacinger ud af det, selv i forbindelse med ekstremt hurtige bevægelser, da der benyttes både pixeladaptive og temporale algoritmer. Her et eksempel, godt nok fra ikke en DVD, men fra et interlaced analogt videobånd der uden deinterlacing ville have været EKSTREMT interlaced: https://youtu.be/foalDG2ok9Q 


det lyder som det er det der sker.
ligner i hvert fald det samme som på det første link.
de andre links forstår jeg intet af overhovedet hvad jeg skal gøre.

jeg forstår bare ikke hvorfor det pludseligt er interlaced fordi man sætter det i en computer.
der er intet på nogle afspillere eller tv.  
er det optaget sådan men ikke vises sådan???

jeg vil også have kopieret nogle dvcam bånd om til filer der er med lidt ældre tv optagelser så jeg sætter til computeren med et DV stik.   der er sørme også streger under bevægelse.  altså så åbenbert også interlaced.

er alt interlaced men hvorfor ser man det ikke før man sætter det i en computer.
jeg er helt forvirret.
de dvcam bånd har jeg aldrig nogensinde set de optagelser sådan.  de ligger bare på dvd'er og defor tog jeg original båndet det kommer fra.  sætter jeg dvcam'en til et tv ser det jo fint ud uden streger under afspilning.

jeg kan ikke gennemskue hvordan man deinterlace ud fra de links.
det er ikke noget jeg kan se mig ud af.  

Til top
tjensen02 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-December-2005
Status: Offline
Point: 244
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tjensen02 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2020 kl. 20:14
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

mine dvd'er virker fint i alle afspillere  og tv men så snart jeg ligger det ind i program så er der streger  på når der er bevægelse. 

Det lyder som interlacing det du beskriver ( https://en.wikipedia.org/wiki/Interlaced_video )

Så du skal huske at deinterlace filerne hvis du vil have dem lavet til ordentlige progressive videoer.

Den bedste deinterlacer jeg har kendskab til er QTGMC ( http://avisynth.nl/index.php/QTGMC ), men kan mindre gøre det har de fleste komprimmeringsprogrammer indbygget en mulighed for det også (typisk i lavere kvalitet dog). Hvis du vil bruge QTGMC og encode i samme arbejdsgang til H.264 eller H.265 m.v. er den letteste måde at bruge programmet StaxRip ( https://github.com/staxrip/staxrip/releases ) hvor det svært lettere nørdede QTGMC kommer indbygget uden at man skal ud i at lave kommandolinjer. Om det så kan læse DVD'en direkte eller der skal rippes først kan jeg ikke huske, men så kan man få ret gode deinterlacinger ud af det, selv i forbindelse med ekstremt hurtige bevægelser, da der benyttes både pixeladaptive og temporale algoritmer. Her et eksempel, godt nok fra ikke en DVD, men fra et interlaced analogt videobånd der uden deinterlacing ville have været EKSTREMT interlaced: https://youtu.be/foalDG2ok9Q 



jeg har ikke vidst hvad jeg skulle kikke efter men der er åbenbert deinterlace inbygget i uniconverter.
det hjalp.
men hvad skal den stå på .  har prøvet alle kombinationer og står det none er der streger og vælger jeg en af dem er der ikke.  

dvs alle dvd'erne er deinterlace?
så kan jeg da endelig brge programmet.
dvs. det gamle elgato program havde inbygget deinterlace uden jeg vidste det.  da kunne man bare ikke vælge noget.  det har altid bare set fint ud.
deinterlace en dvd afspiller så også under afspilning??
 







Til top
tjensen02 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-December-2005
Status: Offline
Point: 244
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tjensen02 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2020 kl. 18:50
er der nogle der ved hvilken indstilling jeg skal vælge.
umiddelbart er den sidste indstilling den bedste.

jeg forstår heller ikke hvordan halve billeder kan blive til hele.
har godt nok hørt om det men troede min dvd optager optog sådan da jeg aldrig har set det på nogle afspillere.

Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2020 kl. 07:57
Umiddelbart ud fra de angive muligheder, så skal du i hvert fald ikke vælge "Repeat"-mulighederne, da de vil halvere din vertikale opløsning.

De to andre muligheder lyder også som dårlige valg. Normalt vælger man "Bob" eller "Weave" som mulighed ved de-interlacing. Det er muligt, at dette program kalder dem noget andet.

Jeg kan igen på det kraftigste anbefale de to programmer jeg nævnte tidligere. De kan alt det du skal bruge (og mere til), og når de først er sat op, så er det (næsten) point-and-click (eller drag'n'drop) for at konvertere en DVD (eller næsten enhver anden fil) til MP4 format. Jeg skal gerne give lidt undervisning (via TeamViewer) i programmet, hvis du finder det for kompliceret til at begynde med, så du kan få det sat op, så det er nemt at bruge til at konvertere dine DVD'er...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
tjensen02 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-December-2005
Status: Offline
Point: 244
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tjensen02 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2020 kl. 18:59
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Umiddelbart ud fra de angive muligheder, så skal du i hvert fald ikke vælge "Repeat"-mulighederne, da de vil halvere din vertikale opløsning.

De to andre muligheder lyder også som dårlige valg. Normalt vælger man "Bob" eller "Weave" som mulighed ved de-interlacing. Det er muligt, at dette program kalder dem noget andet.

Jeg kan igen på det kraftigste anbefale de to programmer jeg nævnte tidligere. De kan alt det du skal bruge (og mere til), og når de først er sat op, så er det (næsten) point-and-click (eller drag'n'drop) for at konvertere en DVD (eller næsten enhver anden fil) til MP4 format. Jeg skal gerne give lidt undervisning (via TeamViewer) i programmet, hvis du finder det for kompliceret til at begynde med, så du kan få det sat op, så det er nemt at bruge til at konvertere dine DVD'er...


det ser i hvert fald meget kompliceret ud.
jeg er ved og være rigtigt godt træt af computer filer.
det var først meningen jeg ville kopiere dem tilbage på bånd.
der er hverken streger eller noget.     sæt i og tryk på optag.

har en del bånd stadig der skal konverteres men jeg tør ikke engang købe noget for hvor mange rippere skal jeg købe før det bliver godt.
jeg har en gammel dvd optager men den laver jo så åbenbart interlacing som jeg ikke kan få lagt ind i en computer men sagtens se.  

du kan godt høre jeg er totalt rundt på gulvet.  

hvorfor er det ikke lige så let som med lyd.  
da har jeg 2 digitale lydoptagere.   
vælg lydfil og kvalitet, tryk på. optag og sæt kortet i computeren og ikke mere.   
det virker bare altid.  
hvorfor kan man ikke det med video.  
 
Til top
tjensen02 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-December-2005
Status: Offline
Point: 244
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tjensen02 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2020 kl. 19:22
nu kopierer jeg bare alle mine optagede dvd'er ind på en harddisk.
så ligger de der i original format indtil jeg finder ud af et eller andet.
nogle kan ikke spilles mere så de skal gemmes inde der er flere der ikke virker.

jeg har bøvlet med og findet et let og hurtigt program i årevis og prøvet mange.  
endelig fandt jeg så uniconverter der kan alt og virker.  undtagens mine dvd'er.

totalt skørt. men nu ligges de ind på en disk og så må jeg se.
så er de i hvert fald sikret.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2020 kl. 07:40
Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

hvorfor er det ikke lige så let som med lyd. [...] hvorfor kan man ikke det med video.

Det kan man også - når man har fundet det rette program. Det er også kompliceret med lyd. Er det multi-kanal lyd (DVD-Audio eller SACD)? Hvilket format skal du gemme det i? WAV? FLAC? AIFF? AAC? DTS? AC3? MP3? Joint Stereo eller Discrete Stereo? AAC Low Complexity, SBR eller High Profile? Kan din afspiller afspille dette format? Skal du gemme det i 44 KHz eller 48 KHz? 16-bit eller 24-bit?



Redigeret af HeartWare - 13-December-2020 kl. 07:43
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu