recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - convertere optaget dvd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

convertere optaget dvd

 Besvar Besvar Side  <1 4567>
Forfatter
Besked
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2020 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

[QUOTE=TBC1][QUOTE=tjensen02]

dvs. det gamle elgato program havde inbygget deinterlace uden jeg vidste det.  da kunne man bare ikke vælge noget.  det har altid bare set fint ud.
deinterlace en dvd afspiller så også under afspilning??
 








Det er nogle skrækkelige, så godt som ubrugelige deinterlacing features. Repeat smider halvdelen af opløsningen ud, mens guderne må vide hvilken type og grad af interpolation der bliver tale om med med de øvrige valg. Det er ren "PS5/Apple" snak hvor der er brugt "folkelige" beskrivelser, som så dækker over hvad man så bare må gætte sig til med mindre man kan finde mere brugbare specificeringer om det på nettet. 
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2020 kl. 08:19
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:


Det er nogle skrækkelige, så godt som ubrugelige deinterlacing features.


Det var ligegodt grovSmile. Sikken udtalelse fra en der ikke ved hvilken effekt de 4 muligheder har. Bob, bob, bobCry.

Flemming


Redigeret af fltk - 17-December-2020 kl. 08:23
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
olepro Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-Oktober-2014
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér olepro Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2020 kl. 08:44
...ja, det kan være det var en god idé liiiige at prøve det Smile
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2020 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af olepro olepro skrev:

...ja, det kan være det var en god idé liiiige at prøve det Smile


Ja, det ville bare være dæjligtWink

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2020 kl. 12:07
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Det er nogle skrækkelige, så godt som ubrugelige deinterlacing features.

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Det var ligegodt grov Smile. [...] Bob, bob, bob

Det er jo netop det, der er problemet - vi ved ikke om det er "Bob" (eller "Weave")Smile, men vi ved, at de to "Repeat" options halverer den vertikale opløsning, så de er (i praksis) ubrugelige.

Redigeret af HeartWare - 17-December-2020 kl. 12:07
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2020 kl. 13:37
Handbrake og deinterlaced syns jeg giver generelt det bedste resultat med bob, måske decomb kunne være en mulighed.

Men jeg syns at fieldkit gav et langt bedre resultat. Fieldkit er et plug-in til f.eks. fcpx.
Men der er måske kommet noget nyt til, det er godt nok ved at være lang tid siden jeg har kørt interlaced footage.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2020 kl. 03:34
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:


Det er nogle skrækkelige, så godt som ubrugelige deinterlacing features.


Det var ligegodt grovSmile. Sikken udtalelse fra en der ikke ved hvilken effekt de 4 muligheder har. Bob, bob, bobCry.

Ja, nemlig lige præcis: "Bob Bob Bob" Wink ...Vi ved nemlig hvilken effekt de to øverste har, nemlig BOB aka bobbing - Det er en opløsningsmæssigt direkte ødelæggende deinterlacing algoritme, hvor halvdelen af billedets opløsning i praksis smides ud for at billedet kan komme til at fremstå mere roligt og ikke riskerer at hoppe. Man gentager ganske simpelt bare halvdelen af billedets opløsning to gange og vupti, man har en helt temporal artifact-free deinterlacing ...Desværre bare kun med den halve spatiale og temporale opløsning. Det kan kun anbefales til meget små skærme eller hvis man reelt sidder for langt væk fra skærmen til overhovedet at kunne se og udnytte selv et SD billedes opløsning.

Hvad angår interpolationen begaves vi af beskrivelsen ikke nærmere med viden om hvilken interpolationsalgoritme der specifikt gøres brug af, vi kan dog antage at det må være en ret simpel og skrabet interpolationalgoritme (bedste bud blend eller weave, som så faktisk kan være godt nok til f.eks. Film-DVD'er men altså KUN NÅR og HVOR der IKKE er nogen temporal forskel på odd og even frames, som der typisk er på interlacede TV-produktioner eller hjemmeoptagelser), idet det er op til brugeren selv af skulle definere om det skal være med udgangspunkt i odd eller even frames, hvilket jo ikke ligefrem indikerer at det er en intelligent eller avanceret deinterlacingalgoritme, der selv er i stand til pixeladaptivt at indberegne temporale opløsnings og motion detaljer selvstændigt.

Så DERFOR lyder de præsenterede muligheder virkelig som en meget skrabet omgang deinterlacing-algoritmer der ikke ligefrem indgyder til tillid. Men altså, nogle syntes jo det fint nok med BOB deinterlacing, så hvis det er niveauet kan man jo bare prøve hvad der forekommer en "godt nok", men man går dermed altså bare ret fattig i byen i forhold til mere komplekse deinterlacere med temporal og motion analyse og adaptive kombinationer af forskellige mere komplekse og mere processorkrævende teknikker. Men hver sin lyst.

...Jeg blev så bare nødt til at begrunde mit udsagn, siden der blev stillet spørgsmålstegn ved dets lødighed, relevans og berettigelse Ouch 


Redigeret af TBC1 - 18-December-2020 kl. 05:14
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
tjensen02 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-December-2005
Status: Offline
Point: 244
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tjensen02 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2020 kl. 19:02
jeg prøver og følge med.
det er nyt for mig.  har nemlig aldrig set de streger på mine dvd'er før og havde aldrig hørt om  interlacing før.

unicover har jeg for længst opgivet og lave deinterlacing med.
har prøvet alle måder og det er ikke godt nok i forhold til originalen.
de gamle optagelser fra VHS er jo ikke så gode i forvejen så det skulle ikke gerne blive dårligere.
programmet virker ellers helt fint til alt andet.  
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2020 kl. 13:20
interlacing er ret enkelt. Der findes progresiv og interlaced video. Progressiv video er hvor alle linjer i video bliver vist hver frame. Interlaced er hvor kun hver anden bliver vist hver frame. Dette er for at sikre kontinuert billede ved transmissioner. I gamle dage var der ikke meget båndbredde til tv over antenne. Derfor var interlaced ret nødvendig dengang og i starten var der heller ikke alt for meget kraft til rådighed da man begyndte at lege med 1080 video (altså FHD) og i starten var det meste materiale faktisk 1080i - altså interlaced, da computere og afspillere kun skulle håndtere halvdelen af datamængden. I dag er det overhovedet ikke noget problem at håndtere det, men i stedet for at arbejde med interlacing som i virkeligheden er en meget analog teknologi, så arbejder man i stedet med reduktion af datamængderne ved at køre ned i bitrate.Så bliver det lidt mere blocky, (fx Youtube med en dårlig forbindelse) men tjenesterne i dag kan selv op og nedjustere, så der er ikke behov for interlacing mere, men vi har det jo stadig på gamle DVD'ere)
Til top
tjensen02 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-December-2005
Status: Offline
Point: 244
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tjensen02 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2020 kl. 19:26
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

interlacing er ret enkelt. Der findes progresiv og interlaced video. Progressiv video er hvor alle linjer i video bliver vist hver frame. Interlaced er hvor kun hver anden bliver vist hver frame. Dette er for at sikre kontinuert billede ved transmissioner. I gamle dage var der ikke meget båndbredde til tv over antenne. Derfor var interlaced ret nødvendig dengang og i starten var der heller ikke alt for meget kraft til rådighed da man begyndte at lege med 1080 video (altså FHD) og i starten var det meste materiale faktisk 1080i - altså interlaced, da computere og afspillere kun skulle håndtere halvdelen af datamængden. I dag er det overhovedet ikke noget problem at håndtere det, men i stedet for at arbejde med interlacing som i virkeligheden er en meget analog teknologi, så arbejder man i stedet med reduktion af datamængderne ved at køre ned i bitrate.Så bliver det lidt mere blocky, (fx Youtube med en dårlig forbindelse) men tjenesterne i dag kan selv op og nedjustere, så der er ikke behov for interlacing mere, men vi har det jo stadig på gamle DVD'ere)


jeg forstår godt at man kan sende halve billeder men forstår slet ikke hvordan halve billeder kan blive til hele.
når jeg ser de optagede dvd'er er der jo intet og se så det må jo være noget godt deinterlacing der er i dvd afspillere.
forstår så ikke hvorfor der er så mange mulighedder i et computerprogram.
efterhånden så vil jeg bare købe en HDMI optager og overspille alle optagelser igen.  
jeg har en billig skrammel kineser hdmi capture.
den kan endda gøre det bedre en nogle af de programmer jeg har prøvet ved og sætte en dvd afspiller til den.  
den hakker bare noget engang i mellem og er i mono nok fordi den kun kostede en 60-70 kr..  
det er bare utroligt der aldrig har været noget i nogle dvd afspillere.  

ja det hele kan jeg slet ikke forstå.  jeg skal bare have mine optagelser ind i en fil.
ikke andet.   hvor besværligt skal det være.  


 


Redigeret af tjensen02 - 31-December-2020 kl. 19:27
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2020 kl. 19:56
husk at et sekund er enten 25 eller 50 billeder i sekundet. Med andre ord, du kan ikke selv se tingene med det blotte øje. du kan lave 50hz interlaced altså hver 2. linje vises 25 gange i sekundet og dit øje danner dermed indtrykket af et helt billede.
Det var desværre bare de muligheder der var dengang der ikke var så meget båndbredde og der ikke var så mange frekvenser at arbejde med i TV-netværket. Det var den måde man kunne formå at "følge med" teknologien uden at man skulle hen og opgradere distributionsteknologierne og man havde ganske enkelt ikke teknologierne i starten til at kunne håndtere så stor en båndbredde som der krævedes for at lave 1080p eller for den sags skyld 720p video.
Til top
tjensen02 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-December-2005
Status: Offline
Point: 244
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tjensen02 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2020 kl. 20:26
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

husk at et sekund er enten 25 eller 50 billeder i sekundet. Med andre ord, du kan ikke selv se tingene med det blotte øje. du kan lave 50hz interlaced altså hver 2. linje vises 25 gange i sekundet og dit øje danner dermed indtrykket af et helt billede.
Det var desværre bare de muligheder der var dengang der ikke var så meget båndbredde og der ikke var så mange frekvenser at arbejde med i TV-netværket. Det var den måde man kunne formå at "følge med" teknologien uden at man skulle hen og opgradere distributionsteknologierne og man havde ganske enkelt ikke teknologierne i starten til at kunne håndtere så stor en båndbredde som der krævedes for at lave 1080p eller for den sags skyld 720p video.

nu bliver det jo så mere forvirrende.  
hvis jeg ikke kan se det.  hvorfor kan jeg så når det kommer ind i en computer.
hvis jeg på min dvd afspiller trykker på pause og skifter et billede af gangen. hvorfor ser jeg så ikke en halvt billede. 
jeg kan se på en video med time code på at det skifter hvert billede og hver 25 gang til et nyt sekund .





Redigeret af tjensen02 - 31-December-2020 kl. 20:27
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 4567>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu