recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nybegynder NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nybegynder NAS

 Besvar Besvar Side  <1 45678>
Forfatter
Besked
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen F. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2020 kl. 04:30
Hej Carsten

Er det pga. Asuswrt-Merlin firmware at routeren kan vise filer fra en USB-stick? Eller kan den det med standard firmware? Og hvorfor bruger du alternativ firmware?

Fordi så vil jeg kigge mig lidt omkring efter en (måske brugt) gigabit router med USB 3.0 fordi det stadig er den mest tiltalende løsning. Selvfølgelig hvis prisen ikke bliver ret meget over 500-700 kr.

Der står 1000 mbps porte. Betyder det begge veje, altså full-duplex eller vil det sige 500/500 mbps i praksis?


Redigeret af Steen F. - 11-December-2020 kl. 05:10
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2020 kl. 05:31
Du kan sagtens installere plexserver på din PC og streame over til dit tv. De fleste tv, kan afspille fleste formater via plex, så din PC skal ikke gøre andet end at sende filmen afsted.

Csell skriver den genererer en masse filer. Ja det fordi den laver thumpnails af covers til film, så man kan se det rigtige cover når man leder efter den film men vil se.

Jeg har over 600 film på emn plexserver og over 200 musik albums, og de covers fylder kun lige 300mb

Redigeret af T-Duck - 11-December-2020 kl. 05:33
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2020 kl. 05:36
Oprindeligt skrevet af Steen F. Steen F. skrev:

  Er det pga. Asuswrt-Merlin firmware at routeren kan vise filer fra en USB-stick? Eller kan den det med standard firmware? Og hvorfor bruger du alternativ firmware?

Hej.

Jeg ved ikke om min Asus Router kan vise filer fra USB-stick med normal firmware. Men det er kun nogle af Asus routere der er kraftige nok til at køre Asuswrt Merlin firmwaren. Hvilke står i mit link. Og den Asus RT-AC1300G Plus V2 router fra El Giganten kan Ikke.

Jeg bruger Merlin firmware, fordi at han er hurtigere med opgraderinger og fejlrettelser.

Jeg har tidligere overvejet at opgradere min Asus router til en Asus ax serie, som kan fås billigere i Tyskland:


Men jeg har ikke behovet lige nu.

Men hvis man har en hurtig internet forbindelse, bør man købe en Router der har specificeret en max hastighed, der er hurtigere end ens internet.

Men ellers vil jeg skrive, at jeg kun har prøvet med mine MP4 filer. Jeg ved om det vil virke med dine mkv filer?
Jeg vil tro det, men har ikke mulighed for at prøve det af, før end til april. Og jeg vil også være ærlig at skrive, at jeg ikke kan huske hvordan jeg fik mine MP4 filer overført til USB stick'en, som er på 8GB.

Til sidst vil jeg skrive, at jeg syntes at det er en dårlig ide at bruge to routere og køre double NAT,
 hvis man overhoved kan undgå det.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 11-December-2020 kl. 05:37
Til top
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen F. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2020 kl. 05:53
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Til sidst vil jeg skrive, at jeg syntes at det er en dårlig ide at bruge to routere og køre double NAT,
 hvis man overhoved kan undgå det.


Meningen var, at jeg ville erstatte Icotera med den Asus router. Ikke bruge 2 routere.

Der står 1000 mbps på Asus. Men er det full duplex? Altså 1000 mbps begge veje samtidig?


Redigeret af Steen F. - 11-December-2020 kl. 05:56
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2020 kl. 11:38
Oprindeligt skrevet af Steen F. Steen F. skrev:

Der står 1000 mbps på Asus. Men er det full duplex? Altså 1000 mbps begge veje samtidig?

Hej.

Her er den maksimale trådløse dataoverførings hastighed for en tilfældig Asus ax router fra mit ebay link:

Citat: 'Zusätzliche Produkteigenschaften
Maximale kabellose Datenübertragungsrate: 1800 Mbps'



Jeg ved at flere medlemmer i dette forum bruger Asus routere. Hvis du er heldig er der et medlem der 'gider' lige at lægge et par video filer på en USB stik. Sætte USB Stikken i routeren  og se om de kan afspilles af et TV?

Hilsen Carsten.




Redigeret af csell - 11-December-2020 kl. 11:40
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2020 kl. 17:54
Steen F - du kan KUN få lov at skifte din Icotera router ud såfremt din udbyder tillader det. - Jeg har Aura og har først fået mulighed for at sætte deres crap-løsning i bridge mode, da de opgraderede alt mit udstyr på grund af "teknologi opgradering" generelt i området. Så find ud af det først INDEN du overhovedet begynder på noget som helst.

Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2020 kl. 18:02
jeg har tidligere i tråden skrevet at routeren er udbyderens da den er en del af fiberen, routeren er forbundet til en medie converter dåse der sidder på væggen mærket Ewii
Til top
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen F. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2020 kl. 21:37
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Steen F - du kan KUN få lov at skifte din Icotera router ud såfremt din udbyder tillader det. - Jeg har Aura og har først fået mulighed for at sætte deres crap-løsning i bridge mode, da de opgraderede alt mit udstyr på grund af "teknologi opgradering" generelt i området. Så find ud af det først INDEN du overhovedet begynder på noget som helst.


Fastspeed har svaret, at man sagtens kan benytte en anden router end den de har leveret. Så ingen problemer der.
Jeg har prøvet helt uden deres router, det fungerer også fint.


Redigeret af Steen F. - 11-December-2020 kl. 21:39
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2020 kl. 23:47
Well - det er så en ting du aldrig nogensinde skal gøre igen! - det betyder absolut ingen sikkerhed og fuldkommen fri adgang fra internettet ind i dit eget interne netværk. der sidder småbørn der vil være hackere og scanner for enheder over hele internettet konstant. Så hvis du vil gøre dig selv en tjeneste - så gør du ikke det igen.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2020 kl. 23:57
Oprindeligt skrevet af Steen F. Steen F. skrev:

Fastspeed har svaret, at man sagtens kan benytte en anden router end den de har leveret. Så ingen problemer der.


I det øjeblik du fjerner deres router, bliver de ganske giver ret "firkantet" hvis du har problemer med din internetforbindelse.
Er du en "haj" til netværk, så bruger du din egen router, vil du være på den sikre side og have det så let som muligt, beholder du udbyderens router.

Der er dog ingen der forhindrer dig i at slukke for wifi på udbyderens router og sætte din egen router bagefter. Dermed kommer du til at have "dobbelt NAT", hvilket lyder ganske forskrækkeligt efter manges mening, men kører du ikke servere internt på dit net der skulle kunne nås udefra (hvilket du næppe gør), fungerer det fint. Og får du problemer, resetter du udbyderens router, forbinder direkte til den og ser om problemerne er væk.

Jeg kører selv på den måde med YouSee router først og UniFi router bagefter - til trods for at jeg har pænt godt styr på netværk og faldgruber ved sådanne.

Men igen, brug hellere pengene på en NAS, frem for at forsøge dig med en eller anden ekstra router. Udyderens router virker ganske givet fint til dit brug.....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen F. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2020 kl. 04:31
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Well - det er så en ting du aldrig nogensinde skal gøre igen! - det betyder absolut ingen sikkerhed og fuldkommen fri adgang fra internettet ind i dit eget interne netværk. der sidder småbørn der vil være hackere og scanner for enheder over hele internettet konstant. Så hvis du vil gøre dig selv en tjeneste - så gør du ikke det igen.

Jeg gjorde det kun for at afprøve om det var muligt. Forsøget varede under 1 minut.
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
Tbent Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Oktober-2008
Sted: Næstved
Status: Offline
Point: 110
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tbent Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2020 kl. 10:09
Jeg har Fastspeed og benytter min egen Asus GT-AC5300 router, så efter teknikeren havde tjekket der var hul igennem på Icotera routeren blev den pakket ned til evt. nødstilfælde.
Den virkede nu til at der var god fart på den med kort afstand og speedtestnet havde faktisk lidt højere kablet hastighed på Icotera end Asus, men det kan jo skyldes flere ting.
Sony 55XE9005
Nvidia Shield pro,
Google Tv, Marantz SR5013
Sony BDP-S550
Dali Fazon F5, Dali Motif, Beolab 4000, BK XLS300
Sonos Play5, Connect, Move
Server Asrock J4205 med Ubuntu
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 45678>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu