recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nybegynder NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nybegynder NAS

 Besvar Besvar Side  123 8>
Forfatter
Besked
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen F. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nybegynder NAS
    Sendt: 05-December-2020 kl. 00:38
Jeg skal starte med at sige, at jeg er novice på NAS-området.

Så jeg har hidtil brugt en 64Gb USB-stick til at hente film fra pc til tv. Men man bliver lidt træt af sådan en løsning hehe

Når jeg har kigget på NAS, så undrer det mig, at nogle skriver en bestemt NAS har hurtig CPU og er god til at transcode h.265 etc. fx her: https://www.dba.dk/nas-qnap-ts-253be-perfekt/id-1073445287/
Hvad bruger man det til?

Jeg skal egentlig bare bruge den som et lager der kan tilgås både fra pc og fra tv. Og ligesom med USB-sticken, så klarer tv'et afspilningen af filerne. Så jeg forstår ikke hvad en CPU laver i en NAS...

Og som jeg kan læse mig frem til, så er en Synology DS120J nok noget for mig med 2Tb disk, mon ikke? Eller findes der endnu billigere løsninger til mit ret simple behov?

Og så er der noget jeg ikke helt kan gennemskue... hvordan tilsluttes en NAS? Med kabel direkte til routeren? Og via wifi til tv?
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2020 kl. 07:13
Det kommer lidt an på hvordan du "serverer" filerne/filmene for dine enheder... 

//Disclaimer: jeg er ikke 100% inde i det, så der kan være lidt fejl i nedestående, men det er min forståelse af det.

Der er som udgangspunkt 2 måder at servere film for fx et tv. Den ene er at TV'et læser filerne direkte fra et netværksdrev og står for det hele - det er ret begrænset hvad forskellige TV kan her. Og du vil være afhængig af at TVet opdateret til at læse/decode de filer du har med diverse encodings.
Den anden mulighed er at NAS'en fungerer som medieserver, hvor den sørger for at læse filerne og sender en medie-stream til dit TV. Det er her du har brug for at NAS har kræfter nok til at kunne følge med. Fordelen ved dette er at NAS'en opdateres langt oftere til at kunne læse diverse fil-formater, og at du kan bruge diverse "cast-løsninger" som du lyster uden at skulle bekymre dig så meget om fil-typerne.

Synology har selv nogle ret fornuftige Apps overblik over dine medier og til at servere dem for diverse enheder (iOS, Andorid) og caste til TV. 

Med en "større" NAS kommer også mulighederne for at køre fx PLEX server som igen åbner for at bruge dine medier på mange forskellige enheder.
Til top
Benjamin7 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2007
Sted: 8740,Denmark
Status: Offline
Point: 1755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benjamin7 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2020 kl. 08:39
Hvis du har været vandt til at bruge en Usb Stick, så er Nas servere ikke bare at gå til..

Jeg vil tag en 4/8TB USB HDD som denne her eks

https://www.proshop.dk/Harddisk-Ekstern/WD-My-Passport-BPKJ0040BBK-Ekstern-Harddisk-4-TB-Sort/2798772


Hvis du skal have dig en Nas skal du have følgene i tankerne


Kablet netværk, med mindre det ikke betyder nået at det kan tag 15,20min og flytte en enkelt film over trådløs.... Diverse det meste af dagen hvis det så lige er en 10 stk :).... Så er Trådløs lidt no go

Man skal kunne finde lidt ud af sidde netværk op, dog kun i den grundlæggene del

Du skal kunne sidde lidt bruger rettigheder op, igen rimlig grundlæggene

Overvej om Nas servere skal sidde ved dit TV, nogen kan fåes med HDMI udgang of fungere som afspiller med Eks Kodi/Plex

Diske skal ikke være det billigste skrald, de skal være beregnet til det, og eks Synology & Qnap har en Liste med diske til deres system, køb efter den liste og spar dig selv for en masse bøvl.

Skal det kunne bruge DVBLink server, så nap en model der er en smule størrer til opgaven :), de små har ikke overskudet.

Overvej på det kraftigste SSD Cache på den Nas server du skal have, det er bare Lækkerier! :D


Det var hvad jeg lige kunne komme på  :D Go dag


Hilsen

Benjamin D. Simonsen
8740 - Brædstrup
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2020 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af Steen F. Steen F. skrev:

  jeg har hidtil brugt en 64Gb USB-stick til at hente film fra pc til tv. 

Så jeg har hidtil brugt en 64Gb USB-stick til at hente film fra pc til tv. Men man bliver lidt træt af sådan en løsning hehe

Hej.

Der findes forskellige hardware og forskelligt software til at hente film fra PC til TV.

Først vil jeg spørge om jeres router har et USB Stik?

En USB Harddisk eller USB stick vil fungere godt når den sidder centralt i Routeren, og vil altid være til rådighed, så længe routeren er tændt. Du kan begynde med at evt flytte din eksisterende 64Gb USB-stick op i routeren og se hvordan det fungerer.

Vi har et LG OLEDB6. Jeg afspiller en gang imellem fra min PC til vores LG OLEDB6 via det der hedder DLNA med noget software fra LG, som jeg har installeret på min Windows PC. Andre fabrikater af TV har lignende software. Hvilket TV har I?
Du kan begynde med at finde og installere den Windows DNLA software der passer til jeres TV og prøve det af.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 05-December-2020 kl. 12:20
Til top
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen F. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2020 kl. 01:12
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:


Hej.

Der findes forskellige hardware og forskelligt software til at hente film fra PC til TV.

Først vil jeg spørge om jeres router har et USB Stik?

En USB Harddisk eller USB stick vil fungere godt når den sidder centralt i Routeren, og vil altid være til rådighed, så længe routeren er tændt. Du kan begynde med at evt flytte din eksisterende 64Gb USB-stick op i routeren og se hvordan det fungerer.

Vi har et LG OLEDB6. Jeg afspiller en gang imellem fra min PC til vores LG OLEDB6 via det der hedder DLNA med noget software fra LG, som jeg har installeret på min Windows PC. Andre fabrikater af TV har lignende software. Hvilket TV har I?
Du kan begynde med at finde og installere den Windows DNLA software der passer til jeres TV og prøve det af.

Hilsen Carsten.


Hej Carsten

Ja, routeren har 2 USB stik. Det er en Icotera i4850 router. Jeg har nu sat USB-stikket i routeren.
TV'et er et LG B9. Det er tilsluttet wifi (ikke kablet). Fungerer fint med at streame fx RakutenTV osv.
Se billede for øvrige.
Men jeg kan ikke få adgang til USB-stikket fra hverken pc eller tv. Det vises ingen steder.





Redigeret af Steen F. - 06-December-2020 kl. 01:53
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2020 kl. 10:42
Hej.

Jeg sidder ikke i nærheden af vores LgOLED TV. Men så vidt jeg husker er der en blå eller lilla Icon
i rulle menuen der hedder 'Video' eller noget lignende?
Måske er der et andet forum medlem der kan hjæpe os?


Men ellers hedder LG's DNLA Program Smart Share. Det vil jeg foreslå at du downloader. Her er et link:


Jeg ved ikke hvilket format dine optagelser er i, eller om de har under tekster?
Men jeg har mange gange konverteret TS filer fra TV4Ever til mkv filer uden at reencode, for at få vist undertekster på vores LgOLEDB6. Det tager 20-40 sekunder. Til denne konvertering har jeg brugt mkvtoolnix GUI fra dette link:              


Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 06-December-2020 kl. 10:43
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2020 kl. 10:58
Hvis jeg var dig. Så ville jeg købe en synology eller qnap nas, og fodre den 8tb da der lige pludselig rende tør for plads.

Så ville jeg installere plex server eller emby server. Det er to forskellige media servere programmer, kan det sammen fungere lidt forskelligt.

Da plex og emby har afspiller app til ja alle enheder, er du dækket ind med en simple tilslutning til nas, uden at skulle ud og rode med dnla. Og plex og emby har en stor WAF når vi snakker brugervenlighed.

CPU kraften bruges til, transcode som, er at lave filmen om om the fly, hvis man har enheder er ikke understøtter det givne film type, eller hvis man er uden for dit netværk, man skal se film på en lave båndbredde, så komprimere serveren filmene ekstra..

Jeg kører dig ikke med nas, men ned Windows maskine med plex. Alle i vores hustand kan betjene det nemt
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2020 kl. 18:37
valget mellem qnap eller synologi, der vil jeg anbefale qnap vi har 2 servere stående og køre og de bliver stadig opdateret med firmware selvom det ikke ligefrem er nyeste modeller, ligeledes det grafiske interface er nemt oh finde ud af og på dansk
Til top
Per S Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 79
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Per S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2020 kl. 19:55
Havde en Netgear Readynas til at starte med. Mega simpel opsætning og konfigurering, der alt sammen gav sig selv. Synes den var ret stabil og uproblematisk. 

Nu har jeg en Synology ds216, den mindste model med 2 diske, der er noget mere avanceret på godt og ondt. Der er et utal af muligheder og apps der kan hentes. Men langt fra så simpel som den gamle, det kræver noget mere tid at sætte sig ind i. Kører dog klippestabilt, og laver faktisk aldrig vrøvl.

Bruger det også til film, men NAS opbevarer dem bare, og så sørger Apple TV4 med Infuse App for at dekode og afspille. Kører 100% og med 5.1 lyd osv


Redigeret af Per S - 06-December-2020 kl. 19:57
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2020 kl. 20:15
Oprindeligt skrevet af Steen F. Steen F. skrev:

Ja, routeren har 2 USB stik. Det er en Icotera i4850 router. Jeg har nu sat USB-stikket i routeren.
TV'et er et LG B9. Det er tilsluttet wifi (ikke kablet). Fungerer fint med at streame fx RakutenTV osv.
Se billede for øvrige.
Men jeg kan ikke få adgang til USB-stikket fra hverken pc eller tv. Det vises ingen steder.


Har din router for at leve den form for deling?
Og i så tilfælde - har du slået det til?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2020 kl. 20:55
Det med transcodingen handler om videoformater.

Lad os sige at du ripper en bluray og lægger på din nas. Frit fra huskeren så har bluray en opløsning på 1920x1080.

Hvis nu du har et tv der også har en opløsning på 1920x1080 så er det supernemt, tingene passer perfekt sammen.

Men hvis nu dit tv i stedet har en opløsning på 1280x720 så skal afspilleren i dit tv til at regne på tingene så det originale 1920x1080 signal kommer til at passe til dit 1280x720 tv. Det er som regel ikke det store problem.

Men hvad nu hvis din wifi ikke er specielt hurtig? Måske bor du i en boligblok med mange andre der bruger wifi, så der kan være problemer med at få sendt det originale 1920x1080 signal fra nas boksen til tv'et. Måske kan det fikses ved at trække et netværkskabel til tv'et så du ikke længere er afhængig af om wifi'en har fart nok på.

En anden måde er, at give nas'en besked om hvor stort et format du har brug for og lade den konvertere formatet. Der er ingen grund til at sende 1920x1080 over til et tv der kun kan vise 1280x720 så hvis din nas kan lave en lokal konvertering = transcoding og nøjes med at sende tingene i en opløsning der passer, så sparer du både på båndbredde og på hvor meget regnekraft tv'et skal bruge.

Det bliver endnu vigtigere hvis nu du ønsker at se en film fra din nas på din telefon. Ingen grund til at bruge dataforbrug på at sende et 1920x1080 signal over 4G til en telefon med en skærmstørrelse på 600x400 hvorefter telefonen skal bruge power og batteri på at lave signalet om, hvis du i stedet kan bestille en 600x400 version af filmen direkte fra din nas. 

Så hvis du kun ser film på dit tv derhjemme, så er der næppe brug for transcoding - hvis din wifi er for langsom så trækker du bare et kabel og så bliver trafikmængden ligegyldig.

På den anden side, hvis du drømmer om at se film på din telefon på farten, på din tablet mens du sidder på tønden og på den bærbare i hængekøjen i haven, så kan det være en fidus at have en nas med cpu nok til at transcode videoer om til det format modtageren har brug for.
Til top
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen F. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2020 kl. 09:50
Tak for de forskellige forklaringer.

Jeg kan ikke se noget lilla ikon med "Video". Kun et med "Netværk" og derinde kan jeg ikke se noget USB-stik eller router.

Men jeg har netop afprøvet LG SmartShare på pc og det fungerer faktisk fint. Dog bedst med kabel mellem pc (router) og tv. Wifi kan åbenbart ikke overføre nok data til at film kan afspilles uden ufrivillige ophold.

Men er det tv'et der afspiller filmen ligesom hvis jeg sætter et USB-stik i tv'et, eller er det SmartShare-afspilleren på pc'en der afspiller filmen og sender den til tv'et?


LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu