|
Er bagkasse til lofthøjtaler nødvendig? |
Besvar |
Forfatter | ||
khansen
Guld medlem Oprettet: 11-September-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 637 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 17-December-2020 kl. 11:32 |
|
hej
Er det nogen som har erfaring med loftindbyggede højtalere og om det er nødvendig at også have en bagkasse hvis højtaleren sidder i et isoleret loft? Mit loft er et gipsloft som er 10 år gammelt. Lige over gipsen er der alm isolering som højtaleren vil være i (skæres ind i tænker jeg) Vil det ikke ofte være nok? (Der bor ingen over os) Højtalermodellen er b&w ccm 682/683 Hjælpe søges og tak på forhånd
Redigeret af khansen - 17-December-2020 kl. 11:33 |
||
Munch
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4665 |
Funktioner
Tak(1)
|
|
Nej det dur ikke, du er nødt til at lave en forsegling af dampspærren, og ikke bare skære hul til en højttaler. Derfor er en bagkasse løsningen, så dampspærren kan forsegles rundtom kassen.
|
||
Audiophile
Bruger Oprettet: 17-December-2020 Sted: København Status: Offline Point: 88 |
Funktioner
Tak(1)
|
|
Jeg er netop ved at installere loftshøjtalere, har dog købt dem med tilhørende kasse. Mit loft er pudset på forskalningsbrædder, og isolering lige over uden dampspærrer - så i det tilfælde er dampspærre ikke et must. Jeg vil dog lægge noget rockwool omkring og lave en lokal dampspærrer...
Hvis der ikke er dampspærrer er kassen vel ikke nødvendig... /lars
|
||
Jimmbo
Guld medlem Oprettet: 17-August-2007 Sted: Risskov.. Status: Offline Point: 1966 |
Funktioner
Tak(1)
|
|
Lav en kasse, og smid lidt isolering i. Du får en meget bedre løsning. Det kræver ikke mere end 30 min arbejde, og du vil ikke fortryde det.
|
||
khansen
Guld medlem Oprettet: 11-September-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 637 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Nu har hørt lofthøjtaleren hvor den bare lå på gulvet...der var der ikke meget dybde/bas i den når den spillede. Tænker at bagboksen netop vil afhjælpe dette når den kommer op?
|
||
Hans j
Guld medlem Oprettet: 02-Marts-2007 Status: Offline Point: 4207 |
Funktioner
Tak(1)
|
|
Lydmæssigt kan du sagtens spille uden kasse, men som andre påpeger: Isolering/kuldbro/fugt/skimmel kan blive et issue.
Eller det afhænger af din højttaler, men princippet er velkendt, du kan ikke sammenligne det med, at du prøver at spille helt uden baffel. Redigeret af Hans j - 22-December-2020 kl. 13:00 |
||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19452 |
Funktioner
Tak(1)
|
|
Når den er på gulvet, kan luften frit bevæges sig fra forsiden af højttalerenhden til bagsiden. Så den luft der skulle bevæges hen mod dig og være bas, "suges" om på bagsiden og erstatter det "hulrum" der opstår på bagsiden af enheden. "Akustisk kortslutning" som det hedder. Derfor får du aldrig bas fra en enhed der hænger frit i luften. Den skal i en kasse. Skærer du hul i loftet og monterer enheden der, virker loftet som kabinet. Klaus |
||
Potter
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ved ikke om du betragter en open baffel som i fri luft, men der findes da flere eksempler på sådanne opstillinger. Også som en decideret subwoofer med 2 basser i dipol og endda i fri luft "mere eller mindre" er et fint eksempel uden benyttelse af en kasse. Celestion lavet faktisk en sub som open baffel i gamle dage, jeg havde selv 2 af dem som kørte sammen med nogle quad esl 63, lød faktisk hamrende godt og ekstrem transparent lyd billede.
|
||
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
||
JørgenT
Guld medlem Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5265 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Mvh. JørgenT
|
||
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |