recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjemmebygget nas/server
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjemmebygget nas/server

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjemmebygget nas/server
    Sendt: 09-Januar-2021 kl. 13:19
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

En af de afgørende faktorer er diskopsætningen. Hvordan er dine diske opsat under Windows?
 
Jeg har selv kørt med Storage Spaces som paritet, men fandt det for langsomt og usikkert til at ville forsætte.
Min løsning under en Windows NAS blev enkelte diske som er samlet med Stablebit DrivePool og som beskyttes med SnapRAID.

Man skal også være opmærksom på hvordan man beskytter sine data. RAID 5 er mwre eller mindre dødt til diske som er større end 4 TB. Man risikere simpelthen at miste sine data under en rebuild. Bedre går det med RAID 6, selvom det er mere krævende i hardware. Det er denne metode Storage Spaces Parity benytter. I alle paritets disk systemer bør man dog bruge ECC ram, da et bitflip kan være fatalt under skrivningen.
Derfor kan DrivePool med SnapRAID være en god løsning, da man ikke risikere at miste alle data hvis en disk fejler under rebuild.

Du har helt ret, har cloud backup af de vigtigste data, fx billeder og dokumenter, arbejdsrelateret / uddannelses relateret osv. 

Resten er bare fil server for vores film og serier, og ryger der en disk med dem på, jamen så må jeg jo bare rippe dem igen. Så kører ingen former for raid. 
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2021 kl. 13:55
wow carsten - "ville jeg vælge en intel cpu - ellers en amd!!!" - din viden sætter godt nok ingen grænser!
(og vi kan vist godt blive enige om at der ikke er nogen der kunne finde på at købe en intel cpu med et amd bundkort!!)
Et 804 kabinet har standard plads til 8stk 3,5" samt 2x 2,5" diske - så hvorfor skulle man dog skifte kabinettet hvis man har brug for 8 diske? - det eneste problem med et 804 er at der ikke er mulighed for hotswap. Der er et Silverstonetek CS380/381 et mere oplagt valg.

Og nej - man skal ikke lede efter et eksakt antal sata porte på bundkortet. Man skal sikre der er adgang til mindst 1 ekstra slot af pcie x4/8/16 på bundkortet så man har muligheden for at tilføje en storagecontroller (HBA og ikke Raid controller da alle de OS'er vi snakker om i den her tråd ikke vil anvende normal HW Raid, hvad end det er ZFS, Syno Hybrid FS eller lignende). Så har man altid muligheden for at udvide med ekstra i forhold til det man har behov for. - OG storagecontrollerne er som regel en sjat mere stabile end de porte der sidder på bundkortet. 

Synology har også gjort det rigtigt let hvis man ønsker at udvide kapaciteten efterfølgende. Man skal blot sikre sig man har købt en boks der understøtter de eksterne udvidelser. Fx kan en DS920+ udvides med en DX517 så man får 5 ekstra disk pladser skulle man få behov for det.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2021 kl. 10:11
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

 Hvis den efter 3 år er for langsom, så passer de nye cpu'er næppe til chipset og socket.
Intel har lige skiftet socket igen med deres 10. Gen af cpuer.

Hej.

Hvis man ønsker at kunne transcode, vile jeg vælge en Intel CPU og motherboard, ellers ville jeg vælge en AMD CPU og motherboard.

Hvis man ønsker at bruge et Fractal Design Node 804 kabinet eller lignende størrelse, syntes jeg at man skal finde et Micro ATX Motherboard med 6 SATA Porte. Hvis man nu eller i fremtiden, har behov for 8 SATA Porte, må man vælge et større kabinet og et ATX Motherboard.

Hvis man ønsker at transcode syntes jeg, at det er i orden, at søge efter et Intel motherboard med den nye LGA 1200 Sokkel.


Et godt sted at købe helt nye Intel CPU'er, til forrige generationers motherboard er eBay. 
Her er resultatet af en søgning efter helt nye CPU'er til den forrige 1151 sokkel. Så kan I selv vurdere mulighederne:


Hilsen Carsten.
 


Redigeret af csell - 03-Januar-2021 kl. 10:12
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2021 kl. 03:09
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

har også alle årene kørt med selvbyg server. Prisen kontra en NAS i forhold til ydelse er simpelthen for stor. 

Min nuværende i5 server har rundet de 7 år efterhånden, så det er en aldrene sag. Har altid kørt Windows på mine servere skal det så siges. Men når det først er sat op, passer den sig selv. Det kan tælles på under en hånd hvor mange gange jeg det sidste år har logget på via fjernskrivebord / TeamViewer for at rode med den.
En af de afgørende faktorer er diskopsætningen. Hvordan er dine diske opsat under Windows?
 
Jeg har selv kørt med Storage Spaces som paritet, men fandt det for langsomt og usikkert til at ville forsætte.
Min løsning under en Windows NAS blev enkelte diske som er samlet med Stablebit DrivePool og som beskyttes med SnapRAID.

Man skal også være opmærksom på hvordan man beskytter sine data. RAID 5 er mwre eller mindre dødt til diske som er større end 4 TB. Man risikere simpelthen at miste sine data under en rebuild. Bedre går det med RAID 6, selvom det er mere krævende i hardware. Det er denne metode Storage Spaces Parity benytter. I alle paritets disk systemer bør man dog bruge ECC ram, da et bitflip kan være fatalt under skrivningen.
Derfor kan DrivePool med SnapRAID være en god løsning, da man ikke risikere at miste alle data hvis en disk fejler under rebuild.


Redigeret af Cyberguyen - 03-Januar-2021 kl. 03:20
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2021 kl. 02:45
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Og hvis tråd starters behov skulle ændre sig radikalt i løbet af nogle få år, og 'den måske alligevel går i knæ ved transcoding somme tider.' Bliver det nemt at løse. Man opgraderer CPU'en der sidder i en sokkel på motherboardet, til en kraftigere. Det er IKKE alle færdigsamlede NAS, der har den mulighed.
Der er sjældent den mulighed at opgradere CPU. Hvis man inden for et år mener at den er for langsom, så har man lavet sin research for dårligt og kan smide gode penge efter dårlige. Hvis den efter 3 år er for langsom, så passer de nye cpu'er næppe til chipset og socket.
Intel har lige skiftet socket igen med deres 10. Gen af cpuer.


Redigeret af Cyberguyen - 03-Januar-2021 kl. 03:11
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2021 kl. 14:32
har også alle årene kørt med selvbyg server. Prisen kontra en NAS i forhold til ydelse er simpelthen for stor. 

Min nuværende i5 server har rundet de 7 år efterhånden, så det er en aldrene sag. Har altid kørt Windows på mine servere skal det så siges. Men når det først er sat op, passer den sig selv. Det kan tælles på under en hånd hvor mange gange jeg det sidste år har logget på via fjernskrivebord / TeamViewer for at rode med den. 


65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Snippermanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-April-2007
Status: Offline
Point: 179
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Snippermanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2021 kl. 11:44
Bjur, 
Synylogy Hybrid Raid tillader forskellige størrelse diske i raid - det er en af fordelene ved SHR.

Claus_jac
Jeg har en helt anden oplevelse end du beskriver. Installationen var meget simpel og det var problemfrit at opdatere til seneste version af DSM uden at ændre bootloaderen. Helt automatisk inde fra DSM interfacet. Og at vælge det rigtige image fra starten af kan vel næppe beskrives som en begrænsning når man sammenligner med at købe en hel boks, her er du endnu mere begrænset i at ændre på maks antal diske rent fysisk - hvilket trods alt KAN ændres i Xpenology - med lidt hacking dog. Og mange vil mene at  Intel J3455 en helt særskilt grund til IKKE at anskaffe en Synology boks. 
Men selvfølgelig det ER naturligvis ikke nøjagtigt lige så simpelt som et købe en boks, men den - efter min mening begrænsede indsats har rigeligt betalt sig igen.
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2021 kl. 23:29
Jeg kører med Esxi og Unraid og har i tidernes morgen haft en DS212+.
For mit vedkommende giver det mest mening med hjemmebyg og Xpenology havde jeg også seriøst overvejet men så vidt jeg husker kan man ikke køre eksterne diske på deres Raid og de interne diske skulle også være mere eller mindre ens.
Jeg valgte Unraid og der er helt sikkert en krævende start læringskurve men i sidste ende har jeg bestemt ikke fortrudt amt der ligger masser af gode videoer med SpaceInvader der er virkelig gode. 
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2021 kl. 17:20
Ja - Jeg har en holdning til Xpenology. 

Det er seriøst fedt, men er nøjagtig som med en hackint0sh. Den kræver noget benarbejde. Man skal være særdeles opmærksom på hvad det er man gør. Det er ikke "bare" en one-button click install. For det første skal der laves et install medie ud fra en boot usb. Desværre kan der gå lang tid fra support af boot-usb'en som faker en synologyboks og til den nyeste version af synology's OS. - Dernæst skal man være sikker på man har valgt det korrekte image man laver bootmediet ud fra afhængig af hvilken type syno boks man vil "imitere" (antal diske, hardware etc), ellers virker tingene ikke, og som tidligere sagt, man kan ikke bare opdatere sit OS uden videre da bootmediet skal understøtte versionen af synologyOS, så det gælder om at slå opdateringer fra.

MEN - gider man ikke bruge tiden på at rode med den slags - og lære det helt fra bunden af. Så er det altså ikke den rette vej at gå.

Vær opmærksom på at en celeron J3455 som sidder i mange af de lidt mere highend udgaver af hjemmeNAS'erne har quicksync, så enhver transcode (som der reelt kun er brug for ud af huset, eller hvis der er nogen der tilgår via mobil-telefon) går ganske gnidningsfrit, også for 4K h.264 (h.265/hevc er ikke supporteret i de cpu'er) med op til et par streams. Gør man det ud af huset, er der jo sjældent mere end 1 på ad gangen, og der er det virkelig netværksforbindelsen ud til den pågældende enhed som er vigtigere og ikke evnen til at transcode.

Til top
Snippermanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-April-2007
Status: Offline
Point: 179
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Snippermanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2021 kl. 16:25
For mig personligt så må jeg indrømme at den store hurdle er mine Linux/Unix kundskaber som kan ligge på et meget lille sted - og både med Freenas og Unraid slipper du ikke for at skulle interface med en prompt i ny og næ. Det har jeg aldrig haft behov for med Xpenology. 

Jeg tror den eneste reelle kompleksitet ved Xpenology jeg har oplevet er hvis du skal bruge flere diske end dit motherboard har SATA controllere til. Så skal du finde en controller som spiller sammen med din udgave af DSM. Den booter fra en USB stick og hvis du får hardware problemer kan du uden større problemer flytte diskene over i en ny pc og boote en ny DSM - den vil så selv finde det gamle raid og køre videre uden problemer. 

Stumperne på nær kabinet og diske har jeg købt på dba og har brugt knap 2.000. Mine diske er sådan nogle USB drev som jeg har strippet ud af kasserne - så sparer man op til en plovmand per 8tb disk. CPU er en ældre Core I7 - kan ikke huske hvilken. Det meste af mit medieforbrug er efterhånden 4K og der afspiller jeg det meste direkte på min Nvidia Shield uden plex transcoding. Så rent hardwaremæssigt er maskinen nok overkill - på nær i de få situation hvor det har været nødvendigt at genopbygge mit raid på grund af defekte diske hvor mine gamle legacy Synology og Netgear enheder brugte utroligt lang tid og var aldeles ukampdygtige under genopbygning. 

Ud over Plex kører jeg lidt back-up mod google drive, opbevaring fra overvågningskameraer, mine torrents og et par andre småting. Overvejer at køre Xpenology i Docker og bruge maskinen til andre ting som f.eks. firewall, routing m.v. Men så er jeg ikke sikker på at jeg f.eks. kan opdatere DSM automatisk længere.

Ellers ser jeg fordelen ved Xpenology i at man får Btrfs filsystem og man kan udvide med nye diske i forskellig størrelse fra de eksisterende uden at miste plads. 


Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3
Til top
ClausBP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Januar-2016
Status: Offline
Point: 278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ClausBP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2021 kl. 10:02
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af ClausBP ClausBP skrev:

  end ved en dyr hjemmebygget NAS, der måske alligevel går i knæ ved transcoding somme tider.  

Hej.

Jeg vil godt opfordre til, at man argumenterer sagtigt, her i det nye år.

Hej Carsten!

Jeg bryder mig ikke om din tone - og siger hermed farvel til denne tråd.

Venlig hilsen

Claus



Redigeret af ClausBP - 01-Januar-2021 kl. 10:02
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2021 kl. 09:34
Oprindeligt skrevet af ClausBP ClausBP skrev:

  end ved en dyr hjemmebygget NAS, der måske alligevel går i knæ ved transcoding somme tider.  

Hej.

Jeg vil godt opfordre til, at man argumenterer sagtigt, her i det nye år.

Der er kommet to forslag. Jeg syntes IKKE der er andre, der har nævnt en 'en dyr hjemmebygget NAS'.

Og hvis tråd starters behov skulle ændre sig radikalt i løbet af nogle få år, og 'den måske alligevel går i knæ ved transcoding somme tider.' Bliver det nemt at løse. Man opgraderer CPU'en der sidder i en sokkel på motherboardet, til en kraftigere. Det er IKKE alle færdigsamlede NAS, der har den mulighed.

Men her er flere links til den BILLIGE hjemmebyggede NAS, som andre har skrevet om:

Først et Fractal Design Node 804 kabinet med plads til 8 stk. 3,5" harddiske. Her er et link, med nogle gode billeder:


Og så et link til Xpenology Recommended Hardware:


Jeg ved IKKE hvor du finder den dyre hjemmebygget NAS?

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 01-Januar-2021 kl. 09:35
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu