recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjemmebygget nas/server
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjemmebygget nas/server

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
QaxXxuZ Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juni-2011
Status: Offline
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér QaxXxuZ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjemmebygget nas/server
    Sendt: 29-December-2020 kl. 19:06
 Hej Alle. 


Jeg har i sin tid haft en Synology NAS, og syndes den var rimelig bruger venlig og nem at bruge. Og har pt. udkig igen på en NAS da jeg vil bruge den til plex server i og uden for huset. I den forbindelse har jeg læst meget om meget, men for at gøre det lidt kort, har jeg fundet frem til at jeg skal smide ca. 4.300kr. for en Synology DS920+ eller en Qnap TS-453D

Meeen, til de penge er der nogle begrænsninger der irriterer mig, og det er transcode, de kan vist lige skrabe sig igennem det, men det bedste ville være at køre med en i7 processor i NAS’en, men den pris er helt hen i vejret for det de koster. 


Så nu leger jeg med tanken om at bygge selv, og ja, det blir måske dyrere end de 4300, men billigere end de dyre qnap med i7 processor, og uden begrænsninger. Jeg har set denne video, og det er den der har givet mig blod på tanden nu: https://youtu.be/8B340ZkHU4Y


Hvis vi skal starte med hvad jeg kan og ikke kan, så føler jeg mig hjemme i Windows, og har leget meget med det for mange år siden. 

Og er ikke inde i Linux, og kan ikke sådan noget som at programmere. 

Så systemet skal enten være brugervenligt, eller der skal være en trin for trin guide til at få alt til at virke hvis det er med kommando prompt osv. 


Hvad jeg gerne vil bruge det til er fil opbevaring, film server til vores Apple TV i 8k og telefoner uden for hjemmet. 

Hvis man kan, så gå hele vejen og lave virtuelle maskiner på den, og streame tunge spil til andre enheder i huset. 

Evt. samle smart Home til at styres på den. 


Fordelene ved at samle alt er at der kun er en maskine der skal holdes opdateret med software og hardware. Og alt er samlet et sted. De computere der spilles på, vil være billige og lydløse, da de jo bare skal fungere som host. 


Vores hjem er med 4 stk. Apple TV 4K, 2 stk. gamer computere, en voksen bærbar til lettere opgaver og en helveds masse smart Home udstyr som sensorer, belysning, låse, kamera osv. 


Men er hele ideen for voldsomt/dyrt? og teknisk kunnen, er det for svært? Lære kan man altid, men som sagt, så skal der være udførlige guides til at få det til at virke. 

Hvis det er go for it, hvad for hardware skal jeg have fat i, og hvad for software. Som sagt, en Nas som Synology er en du installerer, og så glemmer du alt om den igen, da den stort set lever sit eget liv. 

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2020 kl. 22:16
du har vist set ikke bare lidt, men alt for meget YT. - du kommer ikke til at spille "tunge spil" på en NAS med mindre du virkelig går all in på at have grafikkort i også. Tjek Linus Tech tips udgaver. han har lavet en server hvor han kører 6 vm's med windows hvor de kan tilgå hver sin windows VM og der er dedikeret grafikkort til hver bruger (den skulle efterfølgende bruges til deres redigeringsfolk) men prisen på maskinen er jeg helt sikker på du ikke ønsker at betale. (og husk du skal betale per windowslicens også!)

MEN unraid er nok den letteste vej at gå, da den i rimelig grad understøtter "ikke Nvidia Quadro/amd firegl kort". Normalt er det den type kort der er nødvendige for at kunne bruges i virtualiseringsløsninger.

Er det svært - JA. Det her er i retning af EnterpriseIT - der er årsager til at det ikke er noget alle bare gør. Jeg vil dog sige dig følgende. hvis du selv vil lave din NAS, så skal du også til at sætte dig alvorligt ind i netværk. Det her med at skulle kunne tilgå tingene udefra på mobiler, det kræver du laver "hul" i netværket og hvis du ikke ved hvad du laver, så risikerer du at åbne for at hackere har fuld adgang til hele dit netværk. En af fordelene ved qnap og synology er at de laver det let for dig. Det vil sige det er det du betaler for, ikke hardware.

Det eneste sted jeg kan se der er behov for nogen som helst form for transcoding er hvis du skal kunne tilgå det udefra. Ellers skal du ikke transcode nogen som helst form for video. og når 8K video er klar, så skal du alligevel have opgraderet den server. Der kommer til at gå et par år endnu her i DK før vi er klar til 8K video. Vi har først lige fået grafikkort der rent faktisk er i stand til at afspille 8K flydende!
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2020 kl. 01:16
Jeg vil tilslutte mig Claus, det er tæt på Enterprise IT og kommer til at koste blod sved og tårer inden du når halvvejs.

Fordelen ved at købe en færdig NAS er at du får en færdig løsning med RAID som virker. Hvis du køber den kraftig nok, så burde den kunne køre Plex eller Emby til transcode. Ellers kan du have en separat maskine ved siden af som kan stå og køre det, hvilket nok er mest fleksibelt.

Alternativt så bygger du en hurtig windows maskine og har diske i den og bruger den til transcoding med Emby eller Plex. Men du skal finde en løsning på diskene, så du ikke mister dine data ved et crash. Der er desværre ikke nogen rigtigt gode løsninger for små disk systemer på Windows, medmindre du går op i noget hardware raid og de kan ofte ikke spinde ned, når de ikke bruges.

Til spil kan du benytte Google Stadia eller andre tilsvarende streaming tjenester. Ellers er du desværre nok nødt til at købe en gaming pc til hver person som ønsker at spille.


Redigeret af Cyberguyen - 30-December-2020 kl. 01:17
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
QaxXxuZ Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juni-2011
Status: Offline
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér QaxXxuZ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2020 kl. 01:49
Okay, jeg har nok fået svar på det vigtigste, jeg skal holde mig fra den vilde løsning, og tilbage til NAS’en. Ideen med at få én kraftig maskine der kunne det hele tiltalte mig bare, og måtte jo undersøge om det var en mulighedWink

Så en Synology DS920+ til plex med Apple TV og lidt streaming til mobil/iPad uden for hjemmet, er helt fint og vil køre upåklageligt?
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2020 kl. 07:50
Oprindeligt skrevet af QaxXxuZ QaxXxuZ skrev:

Okay, jeg har nok fået svar på det vigtigste, jeg skal holde mig fra den vilde løsning, og tilbage til NAS’en. Ideen med at få én kraftig maskine der kunne det hele tiltalte mig bare, og måtte jo undersøge om det var en mulighedWink

Så en Synology DS920+ til plex med Apple TV og lidt streaming til mobil/iPad uden for hjemmet, er helt fint og vil køre upåklageligt?
jeg vil til hver en tid vælge en med minimum i3 når vi snakker transcode af full HD og 4k. Og der får du mest for pengene ved qnap
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
QaxXxuZ Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juni-2011
Status: Offline
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér QaxXxuZ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2020 kl. 14:36
Ja men en qnap med i3 er bare sindssyg dyr i forhold til hvad du ellers får for pengene andre steder. 
Til top
wiesel Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-August-2008
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér wiesel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2020 kl. 14:41
Du vil næsten altid kunne bygge noget bedre til samme pris eller billigere som hvad en Synology NAS vil  koste. Fordelen ved at bygge selv er også at du løbende kan opgradere hardwaren i den. Fordelen ved en Synology er at den allerede er sat op, og de meget kompakte hvis du nu ikke har så meget plads.

Hvis man fx selv vil bygge en kompakt 8 bay NAS 

U-NAS NSC-810 = 2300 kr. (inkl. told & moms)
SilverStone TFX Series FX350-G = 600 kr.
AsRock EPYC3101D4I-2T = 3900 kr.

Total: ~6800 kr.

Så mangler der kun ram og OS som fx kan være UnRAID.





Redigeret af wiesel - 30-December-2020 kl. 14:42
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2020 kl. 16:47
@wiesel
fordelen ved en færdigbygget er at tingene bare virker og som i trådstarters tilfælde som ikke har nogen vild viden kan gå i gang med det samme, (den løsning du har sammensat tilfredsstiller reelt kun lige NAS-delen og intet af alt det andet han gerne ville kunne og som han ikke selv vil være i stand til at sætte op fordi det kræver alt for meget viden. og så mangler der jo selvsagt også diske samt en ekstra hba/satacontroller da du maks har 6 diske på bundkortet. - men bundkortet er super fedt - især på grund af oculink bygget ind.)
Til top
spoxy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-August-2006
Sted: Brøndby,Denmark
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spoxy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2020 kl. 18:54
Når I kører med Apple TV, er der ikke behov for en NAS til at transcode dine film. Det klarer Apple TV.
Så du kan nøjes med en almindelig netværsharddisk. 
OLED77C8 - Marantz SR5013 - Apple TV 4K - Nintendo wii
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2020 kl. 20:35
spoxy - det har han allerede fået at vide.
Til top
Snippermanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-April-2007
Status: Offline
Point: 178
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Snippermanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2020 kl. 15:15
Jeg har været mange overvejelser og eksperimenter igennem for at optimere husets data. Har mange år kørt diverse bokse fra blandt andet Netgear og Synology. Blev træt af at betale overpris for underdimensioneret hardware og for et par år siden besluttede jeg mig for at bygge min egen NAS. 

Hvis du vælger selvbyg-vejen hvilket jeg varmt kan anbefale så er den første og vigtigste overvejelse hvilken software platform du vil vælge til din NAS. Her vil du utvivlsomt støde på to store spillere Freenas og Unraid. Afprøvede begge og der er ingen tvivl om at de begge tilbyder al den funktionalitet man kan ønske sig - min erfaring var bare at det krævede enormt megen research at få dem til at virke som jeg ønskede det og der var en række restriktioner som for mig gjorde opgraderinger og flytning af data besværligt. 

Ved et tilfælde faldt jeg over Xpenology som basalt set er en Synology NAS bootet på standard hardware. Det vil sige at det meget brugervenlige interface jeg var vant til fra min Synology nu kunne køres på billig og kraftig X86 hardware. Samtidigt er der adgang til alle apps fra som kører på Synologys egne NAS. Jeg har kørt min Xpenology boks i 4 år og min konfiguration er 6 x 8TB med cirka 30 TB netto disk-plads. Boksen har overlevet to defekte diske som blev udskiftet og mit raid blev genbygget uden nogen problemer. Kan varmt anbefale Xpenology på grund af den uovertrufne brugervenlighed - ikke mindst når der skal deles shares med windows pcer hvor de andre krævede en del mere benarbejde.

Leder du efter et relativt kompakt og billigt kabinet med plads til mange diske så kan jeg anbefale Fractal Node 804. Tænk strømforbrug over power når du vælger CPU. 
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2020 kl. 19:50
xpenology er en "hacket" udgave af synology's software. - eller rettere da synology bruger opensource software som er en distribueret under nogle specifikke licensaftaler, så kræver disse aftaler at deres software stilles til rådighed. Dette er der så nogen der henter og compiler så det kan bruges udenfor synology selv og hedder så Xpenology. Problemet er bare at der er en hel del kritiske ting som ikke er under de licensaftaler, som Synology kan tillade sig at fjerne, og det er det der gør det lige den kende mere vanskeligt at rode med. Fx kan man ikke bare opdatere softwaren som man har lyst da den så vil gå hen til synology's site og forsøge at hente den rigtige udgave.

Dermed ikke sagt at xpenology ikke er godt, for det er det. Men når man ikke er så bekvem med at rode med tingene selv, så er det altså ikke den rigtige vej. Det er DET man betaler for hos synology. Folk tror alt muligt underligt, og for dem der vil rode selv - er der rig mulighed for at gøre det, men skal det bare virke ud af kassen, så er det en fullblown synology/qnap boks der er den bedste løsning og i længden den mest økonomiske løsning. Lad være med at tro at indkøbsprisen er det der afgør hvor meget en løsning reelt kommer til at stå i over levetiden på enheden. Det er den normale amatørtanke hvor man ikke ser ud over sin egen næsetip. I enterprise verdenen, så er ROI og TCO langt vigtigere, og der vinder syno og qnap altså bare på grund af letheden og det absolutte minimum af viden der kræves samt minimum af tid der skal bruges op det.

har ikke selv haft fat i kabinettet, men overvejer seriøst det her https://pc-lager.dk/da/p/hardware/komponenterogtilbehor/kabinetter/miniitxkabinetter/inter-tech-ipc-sc-4100-ultralille-formfaktor-mini-itx-ingen-stromforsyning-sort-989552346 som erstatning for min ældgamle HP microserver gen8 med unraid.



Redigeret af claus_jac - 31-December-2020 kl. 19:51
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu