recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Signalstyrke fra PC på HDMI udgang
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Signalstyrke fra PC på HDMI udgang

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
lsskaarup2 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-Oktober-2009
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lsskaarup2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Signalstyrke fra PC på HDMI udgang
    Sendt: 05-Januar-2021 kl. 10:35
Hejsa, jeg har fået et lidt underligt spørgsmål fra en kollega, som jeg gerne vil høre Jeres udlægning omkring, da jeg ikke har hørt det før.

De har et mødelokale, hvor der er trukket en HDMI forbindelse fra mødebordet over til et fjernsyn. Men nu er de begyndt at sige gæster med nyere computere ikke kan få signal igennem, idet de nye computere åbenbart sender med lavere styrke end tidligere modeller. 

Det er ikke noget jeg har hørt om, og synes heller ikke jeg lige kan finde noget på nettet. Sender nyere computere virkeligt HDMI signalet ud ved lavere styrke?

Jeg har ikke været med til opbygningen af mødelokalet, så jeg kan ikke sige præcist hvilket hardware der er brugt, men der må jo være nogle connector og længden på kablet er omkring 10 m. Om det lige er over eller under 10 m, kan jeg desværre heller ikke sige præcist.

Jeg tænker mere om problemet kan opstå, fordi connector måske er en ældre HDMI version end computernes? Længden på "føringskablet" kan måske også have noget at sige, så undrer det jeg bare at problemet ikke har været der hele tiden, men først er opstået for nyligt. 
En defekt undervejs i forbindelsen kan selvfølgelig også skabe problemer - men igen, hvorfor er det så kun ved nyere computere?

What's your take on that?
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2021 kl. 11:03
10 m kabel kan give problemer for nogen.

Så jeg ville nok starte med at købe en nyt kabel, som er af lidt bedre kvalitet.

Og så kort som muligt.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2021 kl. 11:38
Brug fiber optiske hdmi kabler så undgår man de problemer

Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2021 kl. 12:06
Oprindeligt skrevet af lsskaarup2 lsskaarup2 skrev:

  De har et mødelokale, hvor der er trukket en HDMI forbindelse fra mødebordet over til et fjernsyn. 

Hej.

Jeg har i flere år læst om Airtame. Det er et Dansk Firma der, laver 'Wireless presentations from any device, digital signage for all screens'.
Mon ikke det er den rigtige løsning. Her er et link til deres hjemmeside:


Hilsen Carsten.
Til top
lsskaarup2 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-Oktober-2009
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lsskaarup2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2021 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af lsskaarup2 lsskaarup2 skrev:

  De har et mødelokale, hvor der er trukket en HDMI forbindelse fra mødebordet over til et fjernsyn. 

Hej.

Jeg har i flere år læst om Airtame. Det er et Dansk Firma der, laver 'Wireless presentations from any device, digital signage for all screens'.
Mon ikke det er den rigtige løsning. Her er et link til deres hjemmeside:


Hilsen Carsten.

Hej Carsten

Nu er det reelt ikke en 100% kollega. De sidder i et søsterselskab, vi deler så bare EL-afdeling og det er vores fælles elektriker, der har videresendt spørgsmål. Qua de sidder i et andet selskab, kan jeg ikke rigtigt skifte deres udstyr - kun komme med anbefalinger... Smile

Men lige med Airtame, så har jeg selv for år tilbage testet det til netop et mødelokale. Det fungerede simpelthen ikke, idet der var 1-2 sekunders forsinkelse på signalet. Det dur ikke når man sidder og rykker rundt på en mus, og cursor så først flytter sig senere. Sjovt nok startede Airtame også ud med at markedsføre sig til business, men skiftede "pludselig" over til consumer - I wonder why? Wink
Det kan selvfølgelig være blevet bedre, men vi gik med i3Sync dengang, for det spillede bare og kostede ikke kassen som nogle af de andre business enheder gjorde dengang.

Mit spørgsmål gik også mere på hvad jeg kunne havde overset eller misforstået, for synes det er meget mærkeligt at det har virket men nu ikke 100%. Noget må jo være blevet ændret. 
Men jeg beder nok elektrikeren om at teste et optisk HDMI kabel. De plejer ellers at sætte de bruge de rigtige ting, men kan være længden ligger lige på grænsen og de så er gået med et billigere med for dårligt kabel.


Redigeret af lsskaarup2 - 05-Januar-2021 kl. 12:34
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2021 kl. 12:58
Oprindeligt skrevet af lsskaarup2 lsskaarup2 skrev:

  Men lige med Airtame, så har jeg selv for år tilbage testet det til netop et mødelokale. Det fungerede simpelthen ikke, idet der var 1-2 sekunders forsinkelse på signalet. Det dur ikke når man sidder og rykker rundt på en mus, og cursor så først flytter sig senere.

Hej.

Mange tak for Informationen.

Men det må være let at teste om det er det lange HDMI kabel, der giver problemer.

Hvis man har en PC der ikke kan vise noget med det lange kabel, så kan man prøve med et kort HDMIkabel. Hvis det så virker ville jeg også pege på det lange HDMI kabel som årsag.

Som jeg har forstået en HDMI forbindelse, så udveksler to enheder noget information om hvilke muligheder de har, samt HDMI version, når de begge bliver tændt. Og så vælges laveste fælles nævner.

Kan det tænkes at nogle nye PC'er oplyser er højere HDMI version, end de andre PC'er?
Og at det lange kabel, så ikke har båndbredde nok til at overføre signalet?

Hilsen Carsten.
Til top
lsskaarup2 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-Oktober-2009
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lsskaarup2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2021 kl. 14:00
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af lsskaarup2 lsskaarup2 skrev:

  Men lige med Airtame, så har jeg selv for år tilbage testet det til netop et mødelokale. Det fungerede simpelthen ikke, idet der var 1-2 sekunders forsinkelse på signalet. Det dur ikke når man sidder og rykker rundt på en mus, og cursor så først flytter sig senere.
Som jeg har forstået en HDMI forbindelse, så udveksler to enheder noget information om hvilke muligheder de har, samt HDMI version, når de begge bliver tændt. Og så vælges laveste fælles nævner.

Kan det tænkes at nogle nye PC'er oplyser er højere HDMI version, end de andre PC'er?
Og at det lange kabel, så ikke har båndbredde nok til at overføre signalet?

Hilsen Carsten.

Jaaa, det var også sådan noget lignede jeg tænkte. Men de burde vel "snakke" sammen i laveste fælles nævner, som du også selv siger.


Redigeret af lsskaarup2 - 05-Januar-2021 kl. 14:00
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2021 kl. 14:48
Hej.

Jeg forventer at HDMI portene sender information ud om, hvad de selv er i stand til at levere. 
De har ikke nogen information om hvilket kabel, eller hvilken kvalitet kablet imellem dem har.

Men jeg tænker på, om man i forbindelse med ombygningen også har skiftet TV'et ud med et nyere, med en højere HDMI Standard?
Så at det nu er PC'erne der sætter laveste fælles nævner?

Det kan være, at hvis man prøver med et ældre TV, at alle PC'er så kan vise et billed, da det så bliver TV'et der sætter laveste fælles nævner.

Der findes også bokse, der kan manipulere med HDMI informationen. Her læser jeg tit om HDfury.

Hilsen Carsten.

Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2021 kl. 15:07
Oprindeligt skrevet af lsskaarup2 lsskaarup2 skrev:

...
Jaaa, det var også sådan noget lignede jeg tænkte. Men de burde vel "snakke" sammen i laveste fælles nævner, som du også selv siger.
Rent teoretisk: 
Hvis nu "laveste fællesnævner" er kommet op over hvad det gamle HDMI kabel kan klare, hvad vil der så ske? Sort skærm? 
Så som foreslået, prøv med et kort kabel og se om det kan køre. Hvis ja, skift til andet kable/udstyr. 
Mvh. JørgenT
Til top
lsskaarup2 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-Oktober-2009
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lsskaarup2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2021 kl. 15:18
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Hvis nu "laveste fællesnævner" er kommet op over hvad det gamle HDMI kabel kan klare, hvad vil der så ske? Sort skærm? 
Så som foreslået, prøv med et kort kabel og se om det kan køre. Hvis ja, skift til andet kable/udstyr. 
Det var faktisk det jeg håbede der var nogle som vidste. Smile
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2021 kl. 16:02
Oprindeligt skrevet af lsskaarup2 lsskaarup2 skrev:

Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Hvis nu "laveste fællesnævner" er kommet op over hvad det gamle HDMI kabel kan klare, hvad vil der så ske? Sort skærm? 
Så som foreslået, prøv med et kort kabel og se om det kan køre. Hvis ja, skift til andet kable/udstyr. 
Det var faktisk det jeg håbede der var nogle som vidste. Smile


Det er jo nemt afprøvet hvis du f.eks. har et 2 m kabel liggende.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
lsskaarup2 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-Oktober-2009
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lsskaarup2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2021 kl. 16:21
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

[QUOTE=lsskaarup2][QUOTE=JørgenT]
Det er jo nemt afprøvet hvis du f.eks. har et 2 m kabel liggende.

Flemming

Njaaa, så skal jeg i hvert fald have flere forskellige kabler, og vide præcist hvilken version de kører. Længde-udfordringen får jeg så ikke testet.

Men det fremgik af mit spørgsmål, men jeg sidder ikke fysisk hos dem, så har ikke selv mulighed for at teste det. Derfor er det noget elektrikeren skal gøre. Og når man ikke selv tester, er det jo svært at vide hvad der egentlig er forsøgt for at blive klogere på det. Har de f.eks. lige glemt en eller to specialtilfælde, for at se hvad der sker i disse
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu