recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Atmos setup
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Atmos setup

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Highway 2 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 23-December-2020
Status: Offline
Point: 43
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Highway 2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Atmos setup
    Sendt: 07-Januar-2021 kl. 18:22
Hej.

Jeg skal igang med at lave et atmos setup. 
Dertil ville jeg blive glad for lidt råd og erfaringer fra nogen som har lavet dette selv. Indtil videre har jeg følgende plan: 
Har pt sat 7,2 op. Det ville jeg så lave til 7,2,4. Altså 4 atmos højtalere. Jeg hælder mest til at sætte de fire i loftet. Jeg har en marantz sr6011 reciever.  Jeg har kigget på nogen klipsch cs18c loft indbygningshøjtaleree. 
Hvordan har valgt at sætte dem op i loftet jer der har det?
Kender i de klipsch eller kan i anbefale andre? Helst en max pris på 1500 PR STK.
Har i ellers kunnet finde indhold med atmos?
 
De var lige de første tanker🙂

Vh Michael
  
Til top
Wish Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Juni-2010
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wish Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2021 kl. 19:55
Hej Michael!

Jeg har haft et Atmos setup et godt stykke tid, dog ikke med indbygningshøjtalere.

Jeg brugte Dali Alteco C-1 højtalere, fire styks, som blev hængt på for- og bag-væg, da jeg ikke kunne montere i loftet.

Effekten var ganske god, men jeg har ikke sat det op efter jeg er flyttet, fordi jeg ikke bruger det nok.

Der er lidt indhold på Netflix med Atmos, men ellers er det mest 4K blu-rays.

Jeg har læst mange steder at man bestemt skal gå efter fire højttalere, ellers er effekten slet ikke så god.
Til top
Highway 2 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 23-December-2020
Status: Offline
Point: 43
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Highway 2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2021 kl. 21:40
Ok. 

Jeg skal dog lave det i loftet. Har dedikeret rum hvor alt er indbygget og har desuden troltekt loft så refleksion ideen med atmos mod loftet kan jeg ikke lave. Tak for hjælp.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2021 kl. 09:04
Jeg har 4 Atmos højtaler

2 på front-væggen (DALI ALTECO C-1) og så 2 scandyne minipods henover lytte positionen.

Og så har jeg en Marantz 7011.

Du skal så bruge en extra forstærker.

Jeg bruger setuppet sammen med en HD projektor, så jeg har kun BD og her synes jeg udvalget af film med Atmos/DTS-X/Auro er meget begrændset. Så er der lidt på netflix, Itunes og DisneySå udvalget er lidt begrændset i mine øjne. Mange af BD filmene i DK kommer ikke med 3d lyd, desværre.

En film i en god DTS HD MAster gør det også godt. Jeg bruger ikke opskalering, da jeg ikke synes at det blievr godt.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2021 kl. 09:43
Jeg har dog kun 5.1.2 og med alteco højtalere også.
Jeg kan kun anbefale dig atmos. for de film kun i 5.1/7.1 bliver hos skaleret rigtigt godt op
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Highway 2 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 23-December-2020
Status: Offline
Point: 43
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Highway 2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2021 kl. 09:11
Hej. 

Hvorfor skriver du jeg skal bruge en ekstra forstærker? 


Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2021 kl. 09:51
Oprindeligt skrevet af Highway 2 Highway 2 skrev:

Hej. 

Hvorfor skriver du jeg skal bruge en ekstra forstærker? 


Din sr6011 har 9 forstærkertrin


7+4=11
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2021 kl. 09:57
Oprindeligt skrevet af Highway 2 Highway 2 skrev:

Hej. 

Hvorfor skriver du jeg skal bruge en ekstra forstærker? 



Fordi der er kun indbyggede forstærkere til 9 kanaler i din 6011
Dvs 5.2.4 eller 7.2.2
Sal du køre 7.2.4 skal du bruge forstærker til de 2 sidste hæjttalere. 
Ning
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2021 kl. 11:16
Inden man går i gang med at købe højtalere ville nok undersøge om det virkelig er nødvendig med 4 Atmos højtalere. Flere er ikke nødvendigvis det bedste. Man kan få nogle retningsbestemte højtalere der kan drejes. At montere 4 atmos højtalere i loftet er sjældent nødvendigt, da disse to skal placeres over lyttepositionen.
Til top
Troelsfilm Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Troelsfilm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2021 kl. 15:02
Jeg har et 7.2. 4 setup oog bruger surround opmixeren på alt der ikke er native atmos eller dts-x.

Jeg vil helt klart anbefale 4 stk atmos højttalere - og samtidig være opmærksom på at du bør flytte dine alm surround og bagkanaler ned til lige over ørehøjde.

Samspillet imellem dine surround og atmos højttalere laver en boble rundt om dig, så derfor er det relevant at dine alm surrounder ikke hænger for højt.
Mvh Troels 
JBL Synthesis 7.2.4 Atmos / DTS:X setup - 130" At scope lærred
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2021 kl. 11:21
Er der stor forskel på lytte oplevelsen på et 5.1.2 og et 7.1.4 setup?


Til top
mskp Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 26-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mskp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2021 kl. 19:48
Jeg ville tilføje atmos højttalere før surround back. Jeg har 6 indbygningshøjttalere i loftet. Det lyder godt, men ville nok vælge en bookshelf højttaler i loftet næste gang. Det er ikke så meget lyd jeg får fra de Kef CI160QR som jeg endte med at købe. Men stadig fedt, og surround back givet ikke vildt meget. IMHO. Mit setup er 7.2.6, og det lyder super godt alt i alt.
Morten
__________________

LG OLED77CX
Denon AVC-X8500H
Monitor Audio Silver 500/300/C350
SVS SB-4000
Panasonic DP-UB9000
Nvidia Shield TV (2019)
Sony UBP-X700
Apple TV 4K
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu