recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ubiqutii UniFi i hus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ubiqutii UniFi i hus

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
oo27 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Januar-2006
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 1465
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér oo27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ubiqutii UniFi i hus
    Sendt: 10-Januar-2021 kl. 15:50
Hvilket setup skal jeg bruge for at dække vores hus med dejlig, hurtigt og stabilt WiFi?

Fiberforbindelsen kommer ind ved #1 - derfra er der trukket ét RJ45 til #2 der fordeler kablet RJ45 til hhv. #3 og #4

Jeg tænker at starte ved #1 med en NanoHD via RJ45 til #2 hvor jeg vil bruge en USW 5 port PoE swith til at fordele ud til #3 og #4 til en USW 5 port swith ved både #3 og #4 - samt NanoHD ved #3 eller både #3 og #4.

Vil have en Cloud Key 2Gen til at styre det, kan den monteres ved #1?

Andre forslag modtages gerne - pt. Har jeg Google Mesh ved #3 og så placeret i værelset tættest på stuen, men synes ikke signalet er super godt selv om huset i alt kun er 150m




Redigeret af oo27 - 10-Januar-2021 kl. 16:30
LG 65C1 OLED - Monitor Audio Silver RS InWall x5 - AVR-AX1200
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2021 kl. 16:18
Hvis det er nyt hus, har du så ikke fået trukket nogel pds kabler til loftet?
Eller har du mulighed for at trække det nu?

Jeg ville smide et AP i Køkken alrum og i værelse 2
Til top
oo27 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Januar-2006
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 1465
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér oo27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2021 kl. 16:26
sorry, huset byggede vi for nogle pr siden. Overskriften skulle være nyt UniFy i husSmile

Der er hun kablet netværk ved de 4 punkter
LG 65C1 OLED - Monitor Audio Silver RS InWall x5 - AVR-AX1200
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2021 kl. 07:33
Så vil mit bud være at du kan dække AP'er i "3" og "4"
Til top
oo27 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Januar-2006
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 1465
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér oo27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2021 kl. 16:21
Har hentet en UniFi Dream Machine (non pro) og det er da et umiddelbar fantastisk oplevelse. Aldrig haft nemmere opsætning og meget fedt UI. Ser ud til at selve UDM dækker det mest ok, obs punkter er værelse 2 og soveværelset - så der skal lige testes lidt real life og evt. et ekstra AP - hælder til en af de ny AP6 Lite.

En af drengene sidder og gamer på værelse 1 og det ser ud til at være noget bedre end før. Første to test siger ping på 8ms og 200/200 ud af en fiber på 300/300 - det er det mest kritiske punkt, så bare han kan game tilfredsstillende og værelse to kan afvikle Chromecast og divers streaming tjenester så ser det ud til at hele huset dækkes kun af UDM
LG 65C1 OLED - Monitor Audio Silver RS InWall x5 - AVR-AX1200
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2021 kl. 21:14
Hvis han gamer, så skal han have et kabel. Alt andet er useriøst, det svarer til at du altid kører med trailer på motorvejen. Wink
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2021 kl. 23:58
Oprindeligt skrevet af oo27 oo27 skrev:

En af drengene sidder og gamer på værelse 1 og det ser ud til at være noget bedre end før. Første to test siger ping på 8ms og 200/200 ud af en fiber på 300/300 - det er det mest kritiske punkt, så bare han kan game tilfredsstillende og værelse to kan afvikle Chromecast og divers streaming tjenester så ser det ud til at hele huset dækkes kun af UDM


Min knægt fik nyt grafikkort i julegave, hvilket fylder 2,7 slot i højden og derfor tog pladsen fra hans wifi/BT modul.
Det betød så at vi måtte trække kabel.
Han gik fra 120/120 med 8-9 stykker i ping til 300/300 med 3 i ping, det er han vældig tilfreds med.

Jeg arvede så hans gamle grafikkort og kan nu køre CS:GO med 100FPS uden problemer (kørte 25 før).

Nu brokker han sig lidt over at mangle BT, men det må vi se på.

Det er min klare anbefaling at trække kabler til stationært udstyr.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2021 kl. 10:41
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af oo27 oo27 skrev:

En af drengene sidder og gamer på værelse 1 og det ser ud til at være noget bedre end før. Første to test siger ping på 8ms og 200/200 ud af en fiber på 300/300 - det er det mest kritiske punkt, så bare han kan game tilfredsstillende og værelse to kan afvikle Chromecast og divers streaming tjenester så ser det ud til at hele huset dækkes kun af UDM


Min knægt fik nyt grafikkort i julegave, hvilket fylder 2,7 slot i højden og derfor tog pladsen fra hans wifi/BT modul.
Det betød så at vi måtte trække kabel.
Han gik fra 120/120 med 8-9 stykker i ping til 300/300 med 3 i ping, det er han vældig tilfreds med.

Jeg arvede så hans gamle grafikkort og kan nu køre CS:GO med 100FPS uden problemer (kørte 25 før).

Nu brokker han sig lidt over at mangle BT, men det må vi se på.

Det er min klare anbefaling at trække kabler til stationært udstyr.

Klaus
Jeg købte et Bluetooth USB modul for 35 kroner, selvom det var på Black friday, så er det ikke så dyre mere Smile
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2021 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af oo27 oo27 skrev:

Hvilket setup skal jeg bruge for at dække vores hus med dejlig, hurtigt og stabilt WiFi?

Jeg har personligt valgt Ubiquiti's Unifi serie, men der er masser af gode wifi produkter. Det som gør at jeg har brugt Unifi i lang tid efterhånden er controlleren med det fælles UI og deres fortsatte udbygning af systemet. De mange forskellige produkter fra helt almindelige AP'er, men også mere specielle som til indbygning, udendørs brug m.m. gør det meget fleksibelt. 

Det er dog overkill til mange hjem. Mindre kan gøre det for de fleste. 

Oprindeligt skrevet af oo27 oo27 skrev:

Fiberforbindelsen kommer ind ved #1 - derfra er der trukket ét RJ45 til #2 der fordeler kablet RJ45 til hhv. #3 og #4

Jeg tænker at starte ved #1 med en NanoHD via RJ45 til #2 hvor jeg vil bruge en USW 5 port PoE swith til at fordele ud til #3 og #4 til en USW 5 port swith ved både #3 og #4 - samt NanoHD ved #3 eller både #3 og #4.

Overvej om du ikke burde bruge deres wifi6 produkter istedet for. Det vil give dig højere hastighed og levertid på din installation. Jeg ville også lige overveje om en PoE switch.

Jeg ville købe 2 AP'er til at starte med og så ellers finde den optimale position. Fullrate har lavet en glimrende app der hedder "100% Wifi" hvor man kan foretage målinger forskellige steder i sit hjem imens man tuner placeringen og sende styrke af sine AP'er. 

Oprindeligt skrevet af oo27 oo27 skrev:

Vil have en Cloud Key 2Gen til at styre det, kan den monteres ved #1?

Sålænge den er monteret efter din router, så intet problem i det - sålænge der naturligvis er en ledig switch port og strøm til den. 

Oprindeligt skrevet af oo27 oo27 skrev:

Andre forslag modtages gerne - pt. Har jeg Google Mesh ved #3 og så placeret i værelset tættest på stuen, men synes ikke signalet er super godt selv om huset i alt kun er 150m

Den ser heller ikke ud til at være placeret optimalt. Midt i køkken/alrum ville nok være bedst hvis man kun har et access punkt. 


Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
oo27 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Januar-2006
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 1465
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér oo27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2021 kl. 15:19
Fornemt, mange tak. 

Jeg har købt en Dream Machine og vil købe en Wifi 6 Lite når de bliver tilgængelige, så ser det ud til at nuværende hus er dækket ind. 

Som det er nu, kan der streames Netflix, HBO etc. I værelse to mens der streames og games og rum 1 - så det er ret godt klaret.
LG 65C1 OLED - Monitor Audio Silver RS InWall x5 - AVR-AX1200
Til top
oo27 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Januar-2006
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 1465
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér oo27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2021 kl. 16:49
Findes der en guide til optimering af kanaler og de forskellige værdier? Er desværre ret noob mht. netværk. 

Hvad betyder de gult markerede på noob sprog?




LG 65C1 OLED - Monitor Audio Silver RS InWall x5 - AVR-AX1200
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2021 kl. 17:26
Du kan evt hente en wifi scanner app og se hvor dine naboer har deres kanaler på de trådløse netværk.
Hvis du bor alene på landet, så er dette ikke noget du behøver bekymre dig om.

Herefter indstiller du dine egne accesspunkter til andre kanaler end deres (naboer). Du må ikke bruge samme kanal til begge dine accesspunkter. Det er bedst hvis der er mindst 2 kanaler imellem, så de ikke "splatter" mellem radiosignalerne.


Redigeret af Cyberguyen - 12-Januar-2021 kl. 17:27
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu