recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ubiqutii UniFi i hus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ubiqutii UniFi i hus

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
oo27 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Januar-2006
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 1465
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér oo27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2021 kl. 08:08
Fullrate app giver dette resultat








LG 65C1 OLED - Monitor Audio Silver RS InWall x5 - AVR-AX1200
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2021 kl. 10:34
Oprindeligt skrevet af oo27 oo27 skrev:

Findes der en guide til optimering af kanaler og de forskellige værdier? Er desværre ret noob mht. netværk. 

Hvad betyder de gult markerede på noob sprog?

Ud fra dit første billede ville jeg tro, at "NikolaisGamerPC" havde en relativt dårlig wifi oplevelse, men omvendt har "Nikolai" lokationen du har målt umiddelbart en god forbindelse, så det virker lidt underligt hvis de er placeret samme sted. 

Dit andet billede fra 100% Wifi appen viser at du har dækning alle steder, men at badeværelset f.eks. har langt den dårligste dækning. Nogle AP'er sender et meget uens signal ud i de forskellige retninger, så ved at dreje access punktet lidt af gangen og så måle igen - kan man måske øge dækningen nogle steder, men forminske den andre steder. 

Der er nogle rigtigt gode forklaringer på antenner hos f.eks. Nørd'o'teket på Youtube. Hvis du ser video'erne hos Nørd'o'teket vil du se han laver målinger på diverse udstyr og laver en tegning der viser signalstyrken. Den slags tegninger kan du finde for alle Unifi produkterne på deres hjemmeside (de kan give nogle hints til hvordan modellen placeres optimalt). 

Jeg har valgt en tilgang hvor jeg har relativt mange AP'er som alle kører med lav styrke. Det giver mig optimale forhold i alle værelser, men det koster tilgengæld i antal AP'er og ikke mindst ca. 5w pr. AP.

Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
oo27 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Januar-2006
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 1465
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér oo27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2021 kl. 11:05
Tak for input. Enig i betragtningerne omkring Nikolais Gamer - men det kører overraskende godt nu. 

Der skal helt sikkert et AP op, det kan dog ikke placeres optimalt nogen steder i den del af huset med badeværelse og børneværelser - så jeg påtænker at placere det i teknik rummet ved #1 der er placeret direkte på den anden side af badeværelset kun adskilt af 1 væg i H+H Celcon så jeg antager det er forsøget værd.
LG 65C1 OLED - Monitor Audio Silver RS InWall x5 - AVR-AX1200
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2021 kl. 11:11
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Det er bedst hvis der er mindst 2 kanaler imellem, så de ikke "splatter" mellem radiosignalerne.

Man bør aldrig bruge andet end kanal 1, 6 og 11 til 2,4 GHz wifi, da man så kan have 3 kanaler uden overlap. Bruger man alt andet så vil der komme overlap.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2021 kl. 12:16
Oprindeligt skrevet af donfrankie donfrankie skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Det er bedst hvis der er mindst 2 kanaler imellem, så de ikke "splatter" mellem radiosignalerne.

Man bør aldrig bruge andet end kanal 1, 6 og 11 til 2,4 GHz wifi, da man så kan have 3 kanaler uden overlap. Bruger man alt andet så vil der komme overlap.
Man kan godt høre at du ikke bor i en etageejendom i midten af en storby. LOL
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2021 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Man kan godt høre at du ikke bor i en etageejendom i midten af en storby. LOL

Inde i midtbyen er wifi vel også ligemeget - Hvis ens router ellers er placeret lidt centralt, så kan et 3 meters kabel vel nå hele vejen rundt i de fleste Københavner lejligheder :-) 
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2021 kl. 16:35
Der er indbygget WIFI-scanner i Unify, som du kan aktivere via kontrolpanelet. Så kan den selv skanne alle frekvenserne og se om der er overlap.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2021 kl. 08:49
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:


 Du må ikke bruge samme kanal til begge dine accesspunkter. Det er bedst hvis der er mindst 2 kanaler imellem, så de ikke "splatter" mellem radiosignalerne.

Det kan så give andre problemer.
Jeg fik mange problemer efter jeg opsatte en ekstra AP, især problemer fik jeg ved at bruge forskellig kanaler på en AP i stue og en AP på 1.sal.
Det betød f.eks. at Danfoss Link i stueplan blev ustabil fordi den lige pludselig synes den ville bruge AP på 1. sal. Jeg fik det aldrig løst, og Danfoss Link blev først stabil igen ved at indstille dem på samme kanal. 
Prøvede ændre på sende styrke og andre kanaler. Husk på nogle enheder har en favorit kanal som producenten anbefaler du skal bruge.


Redigeret af LofterPalle - 14-Januar-2021 kl. 08:50
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2021 kl. 10:36
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:


 Du må ikke bruge samme kanal til begge dine accesspunkter. Det er bedst hvis der er mindst 2 kanaler imellem, så de ikke "splatter" mellem radiosignalerne.
Det kan så give andre problemer.
Jeg fik mange problemer efter jeg opsatte en ekstra AP, især problemer fik jeg ved at bruge forskellig kanaler på en AP i stue og en AP på 1.sal.
Det betød f.eks. at Danfoss Link i stueplan blev ustabil fordi den lige pludselig synes den ville bruge AP på 1. sal. Jeg fik det aldrig løst, og Danfoss Link blev først stabil igen ved at indstille dem på samme kanal. 
Prøvede ændre på sende styrke og andre kanaler. Husk på nogle enheder har en favorit kanal som producenten anbefaler du skal bruge.
Jeg tror at din problematik er ligget andetsteds. Det er IKKE muligt at køre trådløse netværk på samme kanal, hvis de ligger i nærheden af hinanden. Måske bør du trække på en livline, næste gang der skal laves netværksopsætning.
De fleste producenter har sin standard valgt kanal 6 og der eksisterer ikke noget "favorit" ingen virker bedre end andre. Men da mange nok kører på kanal 6, vil det være en fordel at vælge en fri kanal langt væk. Hvis man bor i et tætbefolket område.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2021 kl. 13:53
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:


 Du må ikke bruge samme kanal til begge dine accesspunkter. Det er bedst hvis der er mindst 2 kanaler imellem, så de ikke "splatter" mellem radiosignalerne.

Det kan så give andre problemer.
Jeg fik mange problemer efter jeg opsatte en ekstra AP, især problemer fik jeg ved at bruge forskellig kanaler på en AP i stue og en AP på 1.sal.
Det betød f.eks. at Danfoss Link i stueplan blev ustabil fordi den lige pludselig synes den ville bruge AP på 1. sal. Jeg fik det aldrig løst, og Danfoss Link blev først stabil igen ved at indstille dem på samme kanal. 
Prøvede ændre på sende styrke og andre kanaler. Husk på nogle enheder har en favorit kanal som producenten anbefaler du skal bruge.


Wifi er som en walkitalke, er de på samme kanal, så må de vente til der ikke er andre der "taler"
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2021 kl. 17:06
Jeg har også oplevet problemet med IOS enheder og mit wifi netværk med flere AP'er. 

F.eks. så vil mit grill thermometer kun tale med det første AP det connectede med. Var nød til at resette det og konfigurere det igen ude ved grillen, så jeg var sikker på at det snakkede med det rigtige AP. 

Jeg tilskriver det elendig netværks software i IOT enhederne.

Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu