recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - QR scan indhold i kassser
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

QR scan indhold i kassser

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: QR scan indhold i kassser
    Sendt: 11-Januar-2021 kl. 11:40
Man kan købe sådan nogle kasser med hvor der i forvejen er sat en QR stregkode lavet at Boxpointer, men det kræver jeg skal købe nye kasser og skal bruge en App fra boxpointer.

Hvis man ikke ønsker købe disse kasser, kan man lave sin egen QR stregkode og udskrive koden og sætte på kassen, der viser ved scan af QR kode viser indholdet i kassen?
Nogle der har erfaringer her hvad jeg kan bruge?
Findes der et andet program? 

Til top
Thomas.T Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juni-2016
Status: Offline
Point: 189
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas.T Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2021 kl. 11:57
En DIY-løsning kunne være at lave din egen QR-kode, som linker til KasseX.txt på f.eks. Google Drive.
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3834
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2021 kl. 12:10
Nu kan en QR kode jo indeholde rimelig mange tegn (free text = 4296 tegn) - så der er vel ingen grund til at linke til et dokument - altså med mindre det skal være dynamisk.
Prøv bare selv at lav en QR kode - f.eks her : https://www.the-qrcode-generator.com/ Her kan du både prøve at sætte en fri tekst ind, samt at lave et link til f.eks et Google drev/Dropbox dokument som du så kan redigere


Redigeret af kim.t - 11-Januar-2021 kl. 12:15
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2021 kl. 12:19
Man skal dog passe på med de gratis QR-generatorer på nettet. Altså der hvor man kan lave en QR-kode der peger på et link.

Dette fordi det er 100% ejer af den tjeneste der bestemmer hvor længe QR-koden virker. Så det vil være surt at skulle finde en kasses indhold efter 3 år, og så virker QR-koden ikke.

  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3834
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2021 kl. 12:37
@Lars: Den forstår jeg ikke lige !
Nu har jeg i ovenstående program (første link jeg fandt på google) prøvet at lave et link, og jeg siger specifikt til den at den IKKE skal "Shorten URL".
Hvis jeg går ind og laver en analyse af QR coden via App'en RawCodeScan, indeholder den ikke andet end et direkte link til min dropbox fil.
Dvs ikke nogen link som går via 3. part




Redigeret af kim.t - 11-Januar-2021 kl. 12:43
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2021 kl. 12:53
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Dvs ikke nogen link som går via 3. part

Det var kun ment som en advarsel. Der kan være QR-generatorer der sender linken gennem egen opslag først, for at kunne kontrollere anvendelsen (og evt. tage penge for det)

  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2021 kl. 13:58
Ok tak det er vist hvad jeg skal bruge.

Kan i lige uddybe det med 3. parts link? 

Jeg skal kun bruge det til at genere en QR kode med en liste over indhold i mine kasser.
Jeg har ikke helt fundet ud af om det nemmeste med fritekst eller det skal være et dokument man kan linke til. Hvis en anden person scanner skal linke jo også være tilgængeligt. 
Jeg tænker starter med en excel ark med indholdet listet for hver kasse. Det måske også nemmere at redigere i senere? Eller hvad tænke i er det bedste?

Er der nogen fare i at bruge dette program, vil QR kode virke efter f.eks. 10 år?


Redigeret af LofterPalle - 11-Januar-2021 kl. 14:18
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3834
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2021 kl. 14:16
Med 3. part mente jeg at en URL bliver lavet om til f.eks bit.ly/xxxxx tinyurl eller i ovenstående program hvis man trykker på Shorten URL bliver lavet om til :
The short URL https://qrgo.page.link/ewmhn encoded in the QR Code redirects to https://forum.recordere.dk/qr-scan-indhold-i-kassser_topic162536_post1638183.html#1638183
Her er problemet jo at den ikke vil virke hvis qrgo lukker.

Hvis du som jeg har gjort med ovenstående linket til et dokument på dropbox, har man jo delt linket. Dvs. det er offentlig tilgængeligt for dem som har linket.

Om du vil bruge fri-teskt eller en URL er vel op til hvad du har i kasserne. Hvis det bare er flyttekasser du fylder op når du flytter skal det vel ikke være dynamisk. 


Redigeret af kim.t - 11-Januar-2021 kl. 14:18
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2021 kl. 17:18
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Jeg skal kun bruge det til at genere en QR kode med en liste over indhold i mine kasser.

Hvor skal den liste være henne?
"Sky-tjenste" af en eller anden slags?

Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Jeg har ikke helt fundet ud af om det nemmeste med fritekst eller det skal være et dokument man kan linke til. Hvis en anden person scanner skal linke jo også være tilgængeligt.

Hvis du nu laver det som fri tekst, og tager noget op af kassen, vil du så sætte en ny QR kode på kassen?

Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Jeg tænker starter med en excel ark med indholdet listet for hver kasse. Det måske også nemmere at redigere i senere? Eller hvad tænke i er det bedste?


Excel ark - jo, men hvor skal dette ark gemmes og er der adgang til dette sted om 10 år?

Hjemme ved os, har vi halvgennemsigtige plastkasser til opbevaring. Her skriver vi på et stykke A4 ark, hvad der er i kassen og placerer papiret inde i kasse, så det kan læses udefra.
Lowtech med A4 og en sprittusch.


Klaus (som ellers har rigeligt adgang til både QR kode generatorer og etiketter)
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2021 kl. 10:11
Løsning til hvor listen skal ligge har jeg ikke fundet ud af endnu.
Det korrekt at QR kode på kasse er mest velegnet til en statisk indhold. Det kan jo f.eks være julepynt. Det tager man jo ikke ud og smide nyt i. Det kan bruges til mange ting der opbevares f.eks. skruer værktøj osv.

Din løsning lowtech er måske også det bedste i længden.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2021 kl. 11:06
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Det korrekt at QR kode på kasse er mest velegnet til en statisk indhold.


Og er det statisk tekst, kan man lige så godt skrive teksten, frem for at lave en QR kode. Så kan man se, hvad der er i kassen, uden at finde telefonen frem :-)


Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2021 kl. 15:01
Ja, det kan du have ret i.

Måske en liste man kan laminere og klister på kassen i en plastlomme.


Redigeret af LofterPalle - 12-Januar-2021 kl. 15:02
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu