recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - S905X4 Android 10 Boks med AV1 Nogle er Falske.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

S905X4 Android 10 Boks med AV1 Nogle er Falske.

 Besvar Besvar Side  <1 23456>
Forfatter
Besked
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2021 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Hvorfor ikke optage i den kvalitet du ønsker at se det i?  Så sparer du encodingen.

Hej.

Det er nemmest at forklare, hvis man ønsker at ændre Farve Kurven under video redigeringen.

Hvis man optager i 10 bit, og også ønsker at vise i 10 bit, skal farve kurven helst være næsten lineær for ikke af miste noget af farve information.

Hvis man optager i 12 bit, kan man ændre til en buet farve kurve, uden at man får nogle mærkelige farve kurve spring, når man ændrer til 10 bit.

I den ene ende af kurven vil der blive brugt 1 trin af de 14 bit, til at lave den nye 10 bit farve kurve.
Og i den anden ende af den 14 bit farve kurve, vil der blive måske brugt 8 trin til at lave den  nye 10 bit farve kurve.

Mit video camera kan optage i op til CinemaDNG 12 bit RAW. Hold da op, hvor ser det godt ud. Men det fylder så meget, at man er nødt til at formindske kvaliten under redigering. Man kan IKKE gemme ret meget RAW video, på selv store Harddiske.

Jeg fandt en kort youtube video 'Ursa Mini 4.6K RAW TEST'


Jeg mistænker at Video Fotografen, enten lige har fået sit Video Camera, eller at det måske er et at han har lånt. Jeg ved at Yoube har Reencoded det, men hvis I ser video klippet på et 4K TV og vælger 2160p (4K) i Quality Setting, håber jeg at I kan få en ide om, min maksimale video kvalitet.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 15-Januar-2021 kl. 13:43
Til top
dieseldk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 332
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dieseldk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2021 kl. 16:06
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af dieseldk dieseldk skrev:

  AV1 er da slet ikke nævnt i det artikel?
Ville nok også lige afvente nogle test inden om der er noget vundet ved de chips over andre.

Hej.

Det er godt set. Det må I undskylde. Her er det jeg skulle have linket til:

Citat: 'HARDWARE WITH ACCELERATION FOR AV1
The hardware with support for AV1 is already very close and we may soon see user-level hardware with graphic acceleration to decode this new codec.'

'Rockchip: The future SoC RK3588 seems to support 4K@60fps.'


Og selvfølgelig skal man checke review, for at se om den lever op til forventningerne.

Hilsen Carsten.


Prøv lige at se samlignings tabellen for de chips, dem med encode er ikke lige frem imponerende. Tænker også at rockchipen måske kun får support for decode da der ikke nævnes noget om hvilke format den kan encode i 4k/8k og slet ikke noget om AV1 på hele siden om den.

Noget andet hvis du har det kamera hvorfor så bruge tid på at rode med Android bokse til få hundrede kroner til at kode slut produktet på, hvorfor ikke bare købe noget der spiller?
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2021 kl. 09:16
Oprindeligt skrevet af jensoest jensoest skrev:

Hvad overser jeg? Synes det ser ud til, at de fleste af disse MECOOL tv-bokse kører Android TV OS (10.0) og ikke bare Android OS.




Hej.

Jeg læser en kort nyhed, om den nye MECOOL KD1 Stick. Her læser jeg:

Citat: 'remember that even if it includes Android TV 10 certified by Google, we will not have Netflix 4K UHD quality, since it lacks the validation of this platform.'

Fra:  https://androidpctv.com/mecool-kd1-android/

Så konklusionen må være, at alle Android Bokse med 'Google Widevine L1' også skal være 'platform valideret' for at kunne vise Netflix i høj opløsning.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 16-Januar-2021 kl. 09:20
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2021 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Hvorfor ikke optage i den kvalitet du ønsker at se det i?  Så sparer du encodingen.

Hej.

Det er nemmest at forklare, hvis man ønsker at ændre Farve Kurven under video redigeringen.

Hvis man optager i 10 bit, og også ønsker at vise i 10 bit, skal farve kurven helst være næsten lineær for ikke af miste noget af farve information.

Hvis man optager i 12 bit, kan man ændre til en buet farve kurve, uden at man får nogle mærkelige farve kurve spring, når man ændrer til 10 bit.

I den ene ende af kurven vil der blive brugt 1 trin af de 14 bit, til at lave den nye 10 bit farve kurve.
Og i den anden ende af den 14 bit farve kurve, vil der blive måske brugt 8 trin til at lave den  nye 10 bit farve kurve.

Mit video camera kan optage i op til CinemaDNG 12 bit RAW. Hold da op, hvor ser det godt ud. Men det fylder så meget, at man er nødt til at formindske kvaliten under redigering. Man kan IKKE gemme ret meget RAW video, på selv store Harddiske.

Jeg fandt en kort youtube video 'Ursa Mini 4.6K RAW TEST'


Jeg mistænker at Video Fotografen, enten lige har fået sit Video Camera, eller at det måske er et at han har lånt. Jeg ved at Yoube har Reencoded det, men hvis I ser video klippet på et 4K TV og vælger 2160p (4K) i Quality Setting, håber jeg at I kan få en ide om, min maksimale video kvalitet.

Hilsen Carsten.



Men du svarer stadig ikke på mit spørgsmål. At dit camera kan optage i en høj kvalitet giver jo ikke svaret på hvorfor du ikke optager i den kvalitet du ønsker at afspille i.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2021 kl. 13:23
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

  Men du svarer stadig ikke på mit spørgsmål. At dit camera kan optage i en høj kvalitet giver jo ikke svaret på hvorfor du ikke optager i den kvalitet du ønsker at afspille i.

Hej.

Mit video Camera er en integreret system bestående af et Video Camera og en Licens til et tilhørende video redigering og farve korrigerings software.

Optagelserne kan ske i et af to 'Intermediate Codec' med mellem 513MB/s og 51 MB/s.

Ved slutingen af video redigering og evt Farve korrigering, plejer jeg at gemme i HEVC i en båndbredde der kan afspilles på vores LG OLED og andre TV.

Jeg ser det selv, som en to trins procedure med to forskellige codec involveret. Og har læst, at de forskellige codec og deres komprimeringer har forskellige fordele og ulemper. Men som jeg ser det, har komprimeringen i Intermediate Codec, ikke ret stor indflydelse for den endelige video kvalitet, bl.a. på grund af den højere båndbredde. Og jeg tror også, at det er praktisk muligt at generere HEVC i en højere billed kvalitet på en kraftig PC, end 'on the fly' inde i et transportabelt video camera.


Men eller har jeg læst om at 'AV1 Hardware Accelerated Video on Windows 10' er kommet:

Citat: 'Here are the components required to experience hardware accelerated AV1 video on Windows 10:

One of these new GPUs or CPUs:
11th Gen Intel Core processors with Intel Iris Xe Graphics 
NVIDIA GeForce RTX 30 Series GPUs
AMD Radeon™ RX 6000 Series Graphics (coming soon)
Windows 10 build 1909 or later'


Og jeg har lige checket. Min Windows 10 Pro er ver 1909.

Hilsen Carsten.




Redigeret af csell - 16-Januar-2021 kl. 13:32
Til top
dieseldk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 332
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dieseldk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2021 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

  Men du svarer stadig ikke på mit spørgsmål. At dit camera kan optage i en høj kvalitet giver jo ikke svaret på hvorfor du ikke optager i den kvalitet du ønsker at afspille i.

Hej.

Mit video Camera er en integreret system bestående af et Video Camera og en Licens til et tilhørende video redigering og farve korrigerings software.

Optagelserne kan ske i et af to 'Intermediate Codec' med mellem 513MB/s og 51 MB/s.

Ved slutingen af video redigering og evt Farve korrigering, plejer jeg at gemme i HEVC i en båndbredde der kan afspilles på vores LG OLED og andre TV.

Jeg ser det selv, som en to trins procedure med to forskellige codec involveret. Og har læst, at de forskellige codec og deres komprimeringer har forskellige fordele og ulemper. Men som jeg ser det, har komprimeringen i Intermediate Codec, ikke ret stor indflydelse for den endelige video kvalitet, bl.a. på grund af den højere båndbredde. Og jeg tror også, at det er praktisk muligt at generere HEVC i en højere billed kvalitet på en kraftig PC, end 'on the fly' inde i et transportabelt video camera.


Men eller har jeg læst om at 'AV1 Hardware Accelerated Video on Windows 10' er kommet:

Citat: 'Here are the components required to experience hardware accelerated AV1 video on Windows 10:

One of these new GPUs or CPUs:
11th Gen Intel Core processors with Intel Iris Xe Graphics 
NVIDIA GeForce RTX 30 Series GPUs
AMD Radeon™ RX 6000 Series Graphics (coming soon)
Windows 10 build 1909 or later'


Og jeg har lige checket. Min Windows 10 Pro er ver 1909.

Hilsen Carsten.



Men stadigvæk hvad er det du vil med den Android boks?
Tror du den er kraftig nok til at gøre nogen forskel når du skal encode video, hvis du allerede har en pc som kan arbejde med en +500MB/s stream?
Hvis det kun er til decode er vi tilbage ved om den ekstra tid/energi til encode er de ca. 20% plads besparelse over H265 er det værd sammenlignet med prisen på harddiske når der også skal købes afspillere.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2021 kl. 15:46
Oprindeligt skrevet af dieseldk dieseldk skrev:

  Tror du den er kraftig nok til at gøre nogen forskel når du skal encode video, hvis du allerede har en pc som kan arbejde med en +500MB/s stream?

Hej.

Det eneste der er nødt til at ske i real time er, at video Cameraet er nødt til optage og skrive til SSD Disken. Til det formål, bruger jeg nogle Samsung SSD Diske.

I begge mine PC'er har jeg en 3.5" adapter, hvor jeg kan skyde to 2,25" SSD ind. Så video disken bliver læst med op til 500 + MB/s. Men selv det halve vil være fint, hvis man ikke ønsker at kunne redigere i real time.

H.265 er ved at være et gammelt codec. Og jeg læste for et par år siden, at selv med en Intel XEON Cpu, er der  nogle matematiske begrænsninger i H.265 der medfører, at man ikke kan encode med mere end ca 14-16 active CPU cores.

Så på et tidspunkt vil jeg anskaffe mig en ny PC, og prøve forskellige ting med AV1. Jeg søger IKKE mindre filer,  det jeg søger er bedre synlig kvalitet, for den samme størrelse af filer.

Det kan godt være, at jeg vil se at AV1 vil have den højeste video kvalitet med en langsom software encoding, end med en hurtigere Hardware encoding. Det må tiden vise. Men derfor ønsker jeg mig alligevel en Hardware AV1 encoder.


Den største forskel mellem Android Bokse og Android TV Bokse er, at de første ikke har DRM til at afspille Netflix og lignende i høj opløsning, da de ikke har 'Google Widevine L1' eller er 'platform valideret'.

Men hvis man regner på priserne. Hvor stor en del af mer prisen skyldes så det?

Og hvor stor en forskel i priserne, skyldes de forskellige salgskanaler?

Mange Android Bokse fremstilles i Kina, og fabrikkerne har arrangeret nogle et steder i Europa, at de har bokse på lager, og videre sender dem til kunder i EU.

Et par Android TV Bokse bliver fremstillet i Asien. Men bliver bestilt af Amerikanske Elektronik Giganter, der har Amerikanske ansatte, til Amerikanske lønninger.

Disse har også Europæiske datter selskaber, med ansatte til Europæiske lønninger.

Og til sidst Danske datterselskaber, med ansatte til Danske lønninger.

Før at de sælges, af danske forhandlere, med deres egne omkostninger.

Jeg siger ikke at TV Bokse er for dyre. Det jeg bare prøver at vise er, en af grundene til forskellen i priserne.

Men ellers er mine egne erfaringer med en Android Boks fra Kina, med en Rockchip er gode. Der er noget der bare har spillet.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 16-Januar-2021 kl. 15:50
Til top
dieseldk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 332
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dieseldk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2021 kl. 16:04
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af dieseldk dieseldk skrev:

  Tror du den er kraftig nok til at gøre nogen forskel når du skal encode video, hvis du allerede har en pc som kan arbejde med en +500MB/s stream?

Hej.

Det eneste der er nødt til at ske i real time er, at video Cameraet er nødt til optage og skrive til SSD Disken. Til det formål, bruger jeg nogle Samsung SSD Diske.

I begge mine PC'er har jeg en 3.5" adapter, hvor jeg kan skyde to 2,25" SSD ind. Så video disken bliver læst med op til 500 + MB/s. Men selv det halve vil være fint, hvis man ikke ønsker at kunne redigere i real time.

H.265 er ved at være et gammelt codec. Og jeg læste for et par år siden, at selv med en Intel XEON Cpu, er der  nogle matematiske begrænsninger i H.265 der medfører, at man ikke kan encode med mere end ca 14-16 active CPU cores.

Så på et tidspunkt vil jeg anskaffe mig en ny PC, og prøve forskellige ting med AV1. Jeg søger IKKE mindre filer,  det jeg søger er bedre synlig kvalitet, for den samme størrelse af filer.

Det kan godt være, at jeg vil se at AV1 vil have den højeste video kvalitet med en langsom software encoding, end med en hurtigere Hardware encoding. Det må tiden vise. Men derfor ønsker jeg mig alligevel en Hardware AV1 encoder.


Den største forskel mellem Android Bokse og Android TV Bokse er, at de første ikke har DRM til at afspille Netflix og lignende i høj opløsning, da de ikke har 'Google Widevine L1' eller er 'platform valideret'.

Men hvis man regner på priserne. Hvor stor en del af mer prisen skyldes så det?

Og hvor stor en forskel i priserne, skyldes de forskellige salgskanaler?

Mange Android Bokse fremstilles i Kina, og fabrikkerne har arrangeret nogle et steder i Europa, at de har bokse på lager, og videre sender dem til kunder i EU.

Et par Android TV Bokse bliver fremstillet i Asien. Men bliver bestilt af Amerikanske Elektronik Giganter, der har Amerikanske ansatte, til Amerikanske lønninger.

Disse har også Europæiske datter selskaber, med ansatte til Europæiske lønninger.

Og til sidst Danske datterselskaber, med ansatte til Danske lønninger.

Før at de sælges, af danske forhandlere, med deres egne omkostninger.

Jeg siger ikke at TV Bokse er for dyre. Det jeg bare prøver at vise er, en af grundene til forskellen i priserne.

Men ellers er mine egne erfaringer med en Android Boks fra Kina, med en Rockchip er gode. Der er noget der bare har spillet.

Hilsen Carsten.


Og hvad er det du mener den android boks til 340,- kan gøre for dig og andre?
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2021 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af dieseldk dieseldk skrev:

  Og hvad er det du mener den android boks til 340,- kan gøre for dig og andre?

Hej.

Den Android Boks jeg linkede til i mit oprindelige indlæg bliver solgt fra Gearbest, Geekbuying og Aliexpress  fra kr 340,17 Jeg forventer at der senere vil komme mulighed for, at købe den eller en lignenede med forsendelse fra et EU land.

Jeg købte for et år siden en anden Android boks, som vi bruger til at både se DR, TV2 play osv på.

Samt at vi også har installeret nogle Apps fra den Store Totale Google Play Store.

Yderlig findes der til Android nogle få Apps, der giver mulighed for, at man kan se mange TV kanaler fra
 forskellige lande. Nogle vises dog i lav bitrate. Men man finder hurtigt nogle favoritter, der ikke er
 betalings kanaler.

I øjeblikket er det den eneste mulighed jeg kender, for at se AV1 på en TV Skærm.
Den har også Google Assistant, hvis man betaler ekstra for en Voice Fjernbetjening.

Men hvis man hører til de 45% der ser Netflix, kan man dog ikke se Netflix eller Amazon Prime i høj opløsning fra sin Android Boks. Men man kan måske vælge, bare at gøre det, fra sit TV.

Hilsen Carsten.  


Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2021 kl. 13:40
Hej.

Jeg har sat prisen i oveskriften ned, da den næste S905X4 boks allerede er kommet.
Det er en H96 MAX X4 Android 10 TV Box Amlogic S905X4 med 2 GB Ram og 16 GB eMMC fra DKK 231.08 Her er et nogle links med mere information:

2021 H96 MAX X4 Android 10 TV Box Amlogic S905X4 fra DKK 231.08 med en overraskende god fjernbetjening med 12 knapper. 
Og med 4 GB Ram + 32 GB eMMC og både en G10 Air Mouse Voice Fjernbetjening samt en i8 Air Mouse  Keyboard er prisen DKK DKK 337.04


'Shipping: DKK 16.70 to Denmark via AliExpress Standard Shipping Estimated Delivery: 14-23 days
75-Day Buyer Protection, Money back guarantee'


Citat: '2021 best 8k android tv box 4+32GB s905x4, Amlogic has unveiled the advanced processor - Amlogic S905X4 which supports for the royalty-free AV1 video codec'.




Min egen Android Boks en H96 max rk3318, som jeg købte på et 24 timer tilbud for et år siden til 20 USD, er også fra H96. Det jeg godt kan lide ved H96, er at de har en hjemmeside, hvor de lægger nye Firmware versioner ud. Siden er ikke noget særligt, men for mig er det godt at vide, at jeg har muligheden for, at selv kunne opgradere. Her er et link:


Og ærligt talt, så havde jeg ikke forventet mulighed for, at kunne opgradere en boks til 20 USD fra Android 9 til Android 10 gratis. Der er langt dyrere bokse, der IKKE lader deres brugere opgradere til Android 10, selv hvis deres brugere, skulle være villige til at betale for det.


Og her en 7:14 min lang YouTube video om:

'G10 Voice Air Mouse Remote with Microphone':



For en time siden spurgte jeg på Androidpctv:

Citat: 'Hi.
I don’t watch Netflix or play games.
How do you compare the Mecool KM6, to the H96 max X4 also with a S905X4 SoC?
Here is a link:
Regards Carsten.'

Kim har allerede svaret:

Citat: 'Hi.
S905X4 is almost the same as S905X3 plus AV1 codec support.
Soon we will test this boxes, but will be similar to the versions with s905x3.'


Det næste jeg venter på er, at den kan leveres, fra et land i EU.

Hilsen Carsten. 

Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2021 kl. 10:03
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Kim har allerede svaret:
Citat: 'Hi.  S905X4 is almost the same as S905X3 plus AV1 codec support.

Hej.

Først vil jeg skrive om hvad H96 Firmaet, mener om den G10 VOICE Fjernbetjening, der tilbydes i mit forrige link:

'Pros:

Power Button - duh.
Mic works flawlessly, for assistant and in apps.
comfortable to hold
Volume buttons and mute.
Air mouse is sort of cool.

Cons

Press and hold for home button - takes some getting used to, but works.
Some buttons don't do much of anything - like the menu button, page keys, etc.
Wish there was a TV toggle and that you could program multiple buttons.
Cant figure out how to activate (task manager?) open apps since you can't quick double tap home key.
Colors are not as bright as the picture - you sort of just have to feel where the buttons are - no back light.'



Og på H96 hjemmeside fandt jeg også en H96 Max X3 S905x3 Smart Tv Box Real Feedback From American TV Box Reviewers, som en 26:09 min lang YouTube Video. Der er bl.a. en god visning af de forskellige lydformater der understøttes og husk også, at det er en forrige version, der kører Android 9:



Kim fra androidpctv svarede at: 'S905X4 is almost the same as S905X3 plus AV1 codec support.' så jeg tror, at det ser godt ud for H96 Max X4 med AV1 fra DKK 239.48

Hilsen Carsten.

Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2021 kl. 11:23
Jeg finder det ret underligt, at du fortsat fremturer med priser, der ikke kan opnås af danske forbrugere - er du på kommision?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu