recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opgradering af B&W DM683 S1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opgradering af B&W DM683 S1

 Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2021 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Dali ikon kan være ret lyse i det, der er buler i diskanten, den vil jeg ikke købe, med mindre man har små børn er bulder i diskanten ikke normalt


Det er godt nok utroligt at jeg har haft fuldt surround setup med diskanter uden buler. Til trods for at knægten er vokset op sammen med diverse højttalere.

Buler i diskanter på grund af små børn er ikke normalt!


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2021 kl. 12:24
Dali ikon kan være ret lyse i det, der er buler i diskanten, den vil jeg ikke købe, med mindre man har små børn er bulder i diskanten ikke normalt

Dantax opus har før været til salg for det halve, høj følsomhed, i betragtning af antallet af enheder er den lidt let https://www.dba.dk/hoejttaler-dantax-opus-28/id-1060009132/
Til top
Fred94 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 12-Januar-2021
Status: Offline
Point: 26
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fred94 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2021 kl. 12:06
Jeg kører Spotify og LP'er, og jeg er helt klar over at Spotify er komprimeret og ikke optimalt, men jeg har ejet de her højtalere i 8 år efterhånden, så jeg har udsat dem for lidt af hvert og jeg synes mere det er en tendens end fordi det er mediet der afgør det. Det er selvfølgelig nemt at høre dynamikken i en LP frem for Spotify, men der mangler lige den sidste sprødhed i stemmen generelt set.

Men for at korte listen ned af de højtalere jeg fandt i mit prisleje er jeg umiddelbart mest lun på disse 5 bud. Og synes specielt de Dantax er interessante.

Nogen der har lidt for og imod?

https://www.dba.dk/hoejttaler-monitor-audio-gs/id-1074854281/
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2021 kl. 08:51
Når du kører med den gamle Onkyo forstærker, hvad er din musik kilde så?

For det kan jo også være din kilde?
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2021 kl. 08:49
Hej.

Jeg har skimmet tråden og hæfter mig ved at du er imponeret over bånddiskant.

Overvej Dali Ikon 6 eller 7. Det vil i hvert fald give en anden oplevelse end dine B&W. Den engelske sound kan god være lidt indelukket med en til tider buldrende bas. Desuden er B&W meget strømkrævende hvilket presser forstærkeren.

Derudover vil jeg anbefale en 12 tommer aktiv sub.

Så kan du i første omgang beholde forstærker lidt endnu.

Jeg er selv skiftet fra KEF der også har den lidt indelukkede britiske Sound til et par brugte Dali. Og det er skønt med et mere åbent lydbillede. 


Redigeret af Mufti - 13-Januar-2021 kl. 08:49
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2021 kl. 05:53
Oprindeligt skrevet af Fred94 Fred94 skrev:

Hej alle.

Jeg har efterhånden hørt på de samme højtalere i en del år, og kunne egentlig godt tænke mig at se hvad jeg kan komme i nærheden af, af erstatninger for nogen tusind kr. (4.000 ca.), brugt selvfølgelig.

---

Jeg har her for 1,5 år siden fået en Onkyo A-807, til låns på ubestemt tid, som jeg synes åbnede væsentlig mere op for højtalerne end min NAD nogensinde har formået, på trods af samme watt.

Mest opsat er jeg nok på at finde en erstatning til mine højtalere, da jeg specielt savner noget "top-end" og tidligere har lyttet til et par højtalere med bånd-diskant, som jeg var meget imponeret over.

På sin vis vil jeg jo gerne så tæt på min Audio Vector oplevelse, som muligt, men er klar over at budget og forstærker nok vil begrænse.

Dog er en erstatning af forstærker heller ikke noget jeg afviser, hvis det viser sig at jeg kan hente væsentligt på det i første omgang.

--

Frederik

Jeg forstår ikke debatten. Du skal købe nogle andre højttalere, der lyder som du gerne vil. Det hjælper hat at skifte forstærkeren.

Husk at man kombinere små højttalere med en sub. Det kan i nogen situationer give mere mening end store gulvhøjttalere.
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2021 kl. 01:28
Som sagt jeg ved ikke hvorfor siden stadig eksistere
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2021 kl. 01:25
Ja, havde godt hørt om det, men det ser da ikke ud til helt at være tilfældet?

Ser ud til, man ABSOLUT ikke skal sende penge til dem!

ÆRGERLIGT, da jeg har brugt mange timer på at browse på deres side, specielt da de solgte MARANTZ...  :(

Fandme svineri, hvis man stadig kan foretage køb, men aldrig vil modtage varerne!

De må have været dårlige til at køre forretning, eller også har de solgt for billigt, for deres sortiment fejlede bestemt ikke noget.


Redigeret af Supergris - 13-Januar-2021 kl. 01:34
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2021 kl. 01:14
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

En anden mulighed er at købe et sæt højttalere hos en forhandler, som du så i ro og mag kan høre hjemme i stuen; selvom du ikke har den bedste forstærker, burde du kunne få en god ide om, hvordan de lyder, og om de kan indfri dine forventninger med hensyn til lydkarakter, udseende og forarbejdning.

Hver gang jeg f.eks. går ind på Hififreaks hjemmeside, føler jeg mig som en dreng i en slikbutik:


De har ofte mange gode højttalere til rigtig gode priser, nogle gange til samme priser man normalt kan finde dem brugt, f.eks. disse Triangle, som jeg er ret vild med:


Måske du skulle prøve at ringe til dem, eller fange dem over chatten, så kan du forklare dem hvad du søger.
Nogle gange har de returvarer, som de kan sælge til en god pris.

Fordelen i forhold til at købe brugt er, udover garantien, du kan returnere dine varer, hvis du ikke er tilfreds...

Hififreaks er gået konkurs (jeg ved ikke hvorfor deres side ikke er lukket)




Redigeret af gasolin - 13-Januar-2021 kl. 01:21
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2021 kl. 01:06
En anden mulighed er at købe et sæt højttalere hos en forhandler, som du så i ro og mag kan høre hjemme i stuen; selvom du ikke har den bedste forstærker, burde du kunne få en god ide om, hvordan de lyder, og om de kan indfri dine forventninger med hensyn til lydkarakter, udseende og forarbejdning.

Hver gang jeg f.eks. går ind på Hififreaks hjemmeside, føler jeg mig som en dreng i en slikbutik:


De har ofte mange gode højttalere til rigtig gode priser, nogle gange til samme priser man normalt kan finde dem brugt, f.eks. disse Triangle, som jeg er ret vild med:


Fandt lige denne tråd, du måske kan bruge til noget:


Måske du skulle prøve at ringe til dem, eller fange dem over chatten, så kan du forklare dem hvad du søger.
Nogle gange har de returvarer, som de kan sælge til en god pris.

Fordelen i forhold til at købe brugt er, udover garantien, du kan returnere dine varer, hvis du ikke er tilfreds...


Redigeret af Supergris - 13-Januar-2021 kl. 01:14
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Fred94 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 12-Januar-2021
Status: Offline
Point: 26
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fred94 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2021 kl. 00:39
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Min filosofi er helt klart, at starte med at finde nogle højttalere, som du synes spiller godt; at de samtidig ser lidt fede ud, gør aldeles ikke noget, da det jo er nogle, man forhåbentlig skal kigge og lytte på, mange år frem i tiden.

En god forstærker kan man også altid bruge, men i modsætning til højttalere er der lidt mere at tage hensyn til, med mindre der er tale om en ren effektforstærker, hvor der ikke sker det store, udover de digitale forstærkere er ved at vinde mere frem.

At man skal gå efter et specielt mærke forstærker til en bestemt mærke højttaler, har ikke noget på sig; så skulle mærket jo kun lave én forstærker eller én højttaler, men det er korrekt, at nogle forstærkere lyder bedre sammen med nogle højttalere end andre, derfor mange entusiaster altid er på jagt efter den "perfekte" sammensætning af de forskellige enheder, da god lyd hænger sammen med systemet, set som en enhed.
Det kan dog være særdeles svært at have med at gøre i virkelighedens verden, da det ikke umiddelbart er noget, man bare kan læse i specs., men kræver, man selv bruger tid på at lytte med eget udstyr og i egne omgivelser, med mindre man er så heldig at kende en, der virkelig ved, hvad han snakker om, og har erfaring med at sætte et godt system sammen...

Mulighederne er mange, så hvis du ikke rigtig har en ide om, hvor du vil hen, kan det være meget svært, og jo flere du spørger, jo flere meninger og holdninger vil du møde!

Jeg vil ønske dig al mulig held og lykke på jagten efter den gode lyd, som jeg synes er en god hobby...

Det er dette, der gør, at for mange er det en hobby, som man kan bruge mange timer på, med mindre man er typen, der bare køber et anlæg for at lytte til musikken, og glemmer alt om det tekniske bag.

Start som sagt med at finde nogle højttalere du synes er fede, og begynd med den forstærker du allerede har.
Det er jo ikke sådan, det ikke kan spille sammen, men de fleste højttalere vokser kraftigt, når de får noget ordentligt grej spændt bag, men det kan jo komme stille og roligt med tiden, efterhånden som økonomien tillader det.
Fordelen ved at købe brugt er, man kan eksperimentere en hel masse, uden det behøver koste noget eller ret meget; faktisk kan man i de fleste tilfælde holde pengene hjemme, hvis man har lidt næse for en god handel...

Mange tak.

Jeg ved nu godt hvad jeg vil have lydmæssigt, men som du selv siger med forstærker og højtaler, er det svært at vide hvordan en højtaler lyder ved at læse på papiret, derfor søger jeg erfaringer fra nogen der har en idé om hvordan de højtalere vil lyde, da jeg har svært ved at skelne dem der ser ud af noget, om dem der rent faktisk også lyder hvad de ser ud af.

Så mine præferencer er der styr på, men jeg ved ikke hvilke højtalere der tilfredsstiller de parametre, derfor havde jeg forhåbning om at nogen herinde havde mulighed for at give mig en rettesnor, evt. med baggrund i hvad der er til salg på brugtmarkedet lige nu.

Et er også hvad sælger mener de er værd, nogen andet er om de rent faktisk har den værdi, og det kan være svært at skelne fårene fra bukkene.

Jeg søger som udgangspunkt en noget mere opløst diskant (bånddiskant muligvis) , samtidig med at jeg bevarer den fyldige og tunge bass. Min mormor har et sæt Dali, som jeg desværre helt har glemt hvad hedder (Fra midt-slut firserne) nogen gange er jeg imponeret over deres gengivelse på trods af 1 woofer og 1 diskant. Det er lige før jeg føler de gør arbejdet bedre end mine B&W. Det er dog sjældent jeg har spillet højt nok til rigtig at opleve deres potentiale, men de er derhen af hvad jeg søger.


Redigeret af Fred94 - 13-Januar-2021 kl. 00:41
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2021 kl. 00:27
Min filosofi er helt klart, at starte med at finde nogle højttalere, som du synes spiller godt; at de samtidig ser lidt fede ud, gør aldeles ikke noget, da det jo er nogle, man forhåbentlig skal kigge og lytte på, mange år frem i tiden.

En god forstærker kan man også altid bruge, men i modsætning til højttalere er der lidt mere at tage hensyn til, med mindre der er tale om en ren effektforstærker, hvor der ikke sker det store, udover de digitale forstærkere er ved at vinde mere frem.

At man skal gå efter et specielt mærke forstærker til en bestemt mærke højttaler, har ikke noget på sig; så skulle mærket jo kun lave én forstærker eller én højttaler, men det er korrekt, at nogle forstærkere lyder bedre sammen med nogle højttalere end andre, derfor mange entusiaster altid er på jagt efter den "perfekte" sammensætning af de forskellige enheder, da god lyd hænger sammen med systemet, set som en enhed.
Det kan dog være særdeles svært at have med at gøre i virkelighedens verden, da det ikke umiddelbart er noget, man bare kan læse i specs., men kræver, man selv bruger tid på at lytte med eget udstyr og i egne omgivelser, med mindre man er så heldig at kende en, der virkelig ved, hvad han snakker om, og har erfaring med at sætte et godt system sammen...

Mulighederne er mange, så hvis du ikke rigtig har en ide om, hvor du vil hen, kan det være meget svært, og jo flere du spørger, jo flere meninger og holdninger vil du møde!

Jeg vil ønske dig al mulig held og lykke på jagten efter den gode lyd, som jeg synes er en god hobby...

Det er dette, der gør, at for mange er det en hobby, som man kan bruge mange timer på, med mindre man er typen, der bare køber et anlæg for at lytte til musikken, og glemmer alt om det tekniske bag.

Start som sagt med at finde nogle højttalere du synes er fede, og begynd med den forstærker du allerede har.
Det er jo ikke sådan, det ikke kan spille sammen, men de fleste højttalere vokser kraftigt, når de får noget ordentligt grej spændt bag, men det kan jo komme stille og roligt med tiden, efterhånden som økonomien tillader det.
Fordelen ved at købe brugt er, man kan eksperimentere en hel masse, uden det behøver koste noget eller ret meget; faktisk kan man i de fleste tilfælde holde pengene hjemme, hvis man har lidt næse for en god handel...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu