recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - UniFi AC-lite AP ustabil på 2,4GHz
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

UniFi AC-lite AP ustabil på 2,4GHz

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: UniFi AC-lite AP ustabil på 2,4GHz
    Sendt: 15-Januar-2021 kl. 16:03
Hej alle
Vores ellers 100% stabile AC-lite AP, er pludselig begyndt at blive ustabilt på 2,4GHz, men ikke på 5GHz.
De vi oplever, er at vores enheder er forbundet til AP'et på 2,4GHz, med masser af signal, men der er bare ikke hul igennem.
Skifter vi over til 5GHz, er der ingen problemmer, og der er heller ikke nogle problemmer via LAN.

På app'en "Wifi Analyzer" på min Android telefon, kan jeg se at 2,4GHz signalet kommer og forsvinder hele tiden.
På min UniFi controller, ser alt normalt helt normalt ud.
Hvis jeg laver en genstart af AP'et, så kommer det op og køre igen. Nogen gange køre det et par dage, andre gange kun et par minuter.
Jeg har en mistanke til en ny firmware version (4.3.24.11355), som blev installeret på AP'et sidste weekend.

Nogle der har en ide om hvad der er galt, eller hvad jeg måske skal forsøge mig med, for at fejlfinde?
Hvordan kan jeg evt. downgrade AP firmwaren til den tidligere version? (Det har jeg fundet ud af nu)


Redigeret af Axlon - 15-Januar-2021 kl. 17:36
Mvh Jesper
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2021 kl. 22:21
Downgrade af firmwaren hjalp desvære heller ikke.
Noget tyder på at vores AP er ved at stå afCry
Mvh Jesper
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2021 kl. 17:18
Forsøgte at udskifte PoE injectoren i lørdags, i et desperat forsøg.
Den har da også kørt stabilt siden, men her til aften, døde 2,4GHz delen igenCry
Hvis det skulle have været PoE injectoren der var skylden, så havde 5GHz nok også været ustabil.

Indtil UniFi wifi-6 bliver tilgængelig her hjemme, må jeg få liv i min ISP-routers wifi.
Mvh Jesper
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2021 kl. 19:25
Hvor gammel er den?

Er der stadig reklamationsret på den?



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2021 kl. 19:46
Kan faktisk ikke huske hvor gammel den er, men det er mere end 2år.
Når UniFi-6 Lite kommer til EU, så bliver min gamle Lite nok skiftet ud.
Mvh Jesper
Til top
dk90103 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 09-September-2011
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dk90103 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2021 kl. 09:20
Før du dømmer dit AP ude, så kunne du prøve at flashe det med den seneste beta firmware i version 5.xx serien. Du kan altid gå tilbage til 4.3.24.
Den nye firmware er RET stabil og hvis du alligevel skal på U6 AP'er snart, så er det den release du kommer til at bruge.
Jeg har selv lige skiftet 2 stk UAP-AC-LR -> U6-LR. De kører virkelig godt allerede nu.

Link til 5.xx beta firmware her:
Du kan flashe den firmware manuelt via Config -> Manage device -> Custom Upgrade i din controller.
Selv kører jeg controller 6.0.43

Jeg har selv sat sat "Channel width" til HT20 på min AP'er i 2.4 Ghz (under radio). Jeg ved at performance så går lidt ned, til gengæld bliver det mere stabilt. Jeg anvender mest 2.4Ghz til IOT dimser (min vaskemaskine), og så 5Ghz til de lidt mere seriøse ting.



Redigeret af dk90103 - 20-Januar-2021 kl. 09:21
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2021 kl. 09:58
Ja det kan jo ikke skade at forsøge mig med beta firmwaren, men jeg tror ikke rigtigt på det.

AP'en har trods alt kørt et par måneder med 4.3.21 helt uden problemmer (og alle de forgående versioner også), men det vil den så ikke mere.

Det er som om at 2,4GHz delen står og genstarter.
Jeg kan med Wifi Analyzer app'en, se at signalet helt forsvinder i 30-60 sekunder, for derefter at dukke op igen i de perioder hvor den er ustabil.
Kører allerede med HT20 og på en fast (fri) kanal, da jeg primært også bruger 2,4GHz til IOT.
Fik opdateret min controller til 6.0.43 i weekenden.
Mvh Jesper
Til top
dk90103 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 09-September-2011
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dk90103 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2021 kl. 11:23
Enig med dig Jesper. Gi beta'en et skud, og ellers kunne du jo prøve at RMA'e den.


Det lykkedes mig en gang med et defekt UAP-AC-PRO. Der kom sørme et sprit ny - kvit og frit.

Mvh David
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2021 kl. 17:27
Prøvede beta firmwaren, men efter ca. et døgn, begyndte AP’en igen stå og være ustabil på 2,4GHz Cry
Så det er et nye AP.
Kan være jeg går efter en wifi6-LR denne gang, så jeg kan få dækket hele huset på 5GHz.
Mvh Jesper
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2021 kl. 21:19
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Prøvede beta firmwaren, men efter ca. et døgn, begyndte AP’en igen stå og være ustabil på 2,4GHz Cry
Så det er et nye AP.
Kan være jeg går efter en wifi6-LR denne gang, så jeg kan få dækket hele huset på 5GHz.

Hvorfor skulle det hjælpe med at give bedre 5 GHz dækning.
I EU er der begrænsning på sendestyrke. Det skal da kun for at få 4x4 frem for 2x5 på 5 GHz båndet du skal vælge Wifi6-LR.

Så hvis du tror du vil få markant bedre 5 GHz dækning med wifi6-lr, så tror jeg du bliver slemt skuffet. 
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2021 kl. 06:36
Oprindeligt skrevet af donfrankie donfrankie skrev:


Hvorfor skulle det hjælpe med at give bedre 5 GHz dækning.
I EU er der begrænsning på sendestyrke. Det skal da kun for at få 4x4 frem for 2x5 på 5 GHz båndet du skal vælge Wifi6-LR.

Så hvis du tror du vil få markant bedre 5 GHz dækning med wifi6-lr, så tror jeg du bliver slemt skuffet. 
Kan se at LR udgaven kan sende med +26 dBm mod AC-lite +23dBm, altså dobbelt sendestyrke, men ja hvad nytter det, når loven siger maks 200mW (+23dBm) på 5GHz.
Så det bliver nok "bare" en ny lite.
Mvh Jesper
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu