recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fra Stofa/Nokia -> nye AP WIFI6
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fra Stofa/Nokia -> nye AP WIFI6

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Fra Stofa/Nokia -> nye AP WIFI6
    Sendt: 16-Januar-2021 kl. 11:12
Jeg fik før jul nye AP.
Jeg er kunde ved Norlys, og skulle derfor før jul skifte Waoos Airties mesh AP ud med Stofas Nokia Beacon 1.
Det har ikke været nogen (stabil) positiv oplevelse.
Airties (havde 2 stk) kørte klippestabilt i 3 år, uden at noget blev smidt af WIFI netværket eller noget. man kunne også selv definere navne til 2,4/5gHz netværkene - så de enheder der foretrækker det ene kan låses fast til dem.
Det kan jeg ikke med Beacon 1. Og der er flere problemer
  • Man går fra 3+2 antenner til 2*2
  • Man har nu kun 1 lan stik mod 2 stk på Airties
  • opsætning kan kun ske i app på android/iOs. Kan ikke huske med airties - da det blev sat op en gang for alle for 3 år siden.
  • Kan ikke definere navne (SSID) på 2,4/5gHz netværken. Kun have det faste netværk, og så et gæstenetværk. Måske jeg har overset noget.
Jeg havde håbet at man efter 3 år fik noget der var tekniske mere moderne, men tværtimod.

Jeg har også haft bøvl med netværket specielt denne uge. Mine diverse Smarthome enheder ryger af, og sønnen har bøvl når han spiller Fortnite.

Jeg vil derfor købe mit eget.
Jeg har læst forskellige steder, smat tråde her i gruppen. Der er meget tale om Ubiquiti - men der er dælme mange udgaver.

Krav:
Hvad ville i anbefale af accespoint?
Huset er knap 200m2, og har som sagt kablet netværk i (næsten) alle rum
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2021 kl. 12:27
Hvad siger Stofa til det hele?


Jeg er selv gået Ubiquiti vejen og har ikke fortrudt det.
Angående wifi6 er det klart femtiden og skulle jeg have nyt i dag, ville jeg vente på det fra Ubiquiti.
Jeg har “kun” wifi4, til gengæld er “Ping-kritiske-enheder” forbundet vi kabel, så det er bedøvende lige meget med wifi6.

Går du Ubiquiti vejen, så vil jeg anbefale dig også at købe PoE switche fra Ubiquiti. Så kan du styre det hel fra en app.

Klaus


Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2021 kl. 20:30
Dem har jeg ikke talt med. På trods af at de skriver deres support er åbnet i weekenden, så blev forbindelsen afbrudt efter tryk-selv menuen. Men jeg kan se andre har problemer også, og at Stofa måske vente rpå en patch fra Nokia. Det kan jeg bare ikke vente på.
Derudover er brugerinterfacet på mobil-app utrolig simpelt. Og der er heller ikke adgang til opsætning fra browser. Det kan jeg heller ikke bruge til noget.
Jeg behøver dog ikke en intelligent switch - så avanceret skal det heller ikke være.
Men det kan være jeg samtidig også skal trække kabel til juniors Playstation - den står desværre på den modsætte væg af, hvor vægstikket til hans (desværre) ene netstik, som bruge af PC'en.

Ubiquiti er kommet med noget WIFI 6 ustyr. En router til 3700 og et sæt inkl. ekstra AP til 6500. Det er simpelthen for dyrt.
Jeg tror jeg vil kigge på Asus, TP-link m.fl. og se hvad de har.

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvad siger Stofa til det hele?


Jeg er selv gået Ubiquiti vejen og har ikke fortrudt det.
Angående wifi6 er det klart femtiden og skulle jeg have nyt i dag, ville jeg vente på det fra Ubiquiti.
Jeg har “kun” wifi4, til gengæld er “Ping-kritiske-enheder” forbundet vi kabel, så det er bedøvende lige meget med wifi6.

Går du Ubiquiti vejen, så vil jeg anbefale dig også at købe PoE switche fra Ubiquiti. Så kan du styre det hel fra en app.

Klaus




Redigeret af noerden - 16-Januar-2021 kl. 20:33
Til top
karkov Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 469
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér karkov Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2021 kl. 21:12
Unifi har "lige" sendt et par enheder på markedet med wifi6 til en mere spiselig pris, dog er de ikke helt kommet på lager i dk i nu


https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-access-points/products/unifi-6-long-range-access-point-1

Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2021 kl. 12:05
@karkov
Dem har jeg også set, og de er også tiltalende. De ser også ud til at have poe. Jeg kan dog ikke se om det er kablet backhaul de har, og dermed frigiver alle frekvenser til tilkoblede enheder.

Jeg er dog kommet i tvivl om behov for mesh netværk kontra en central placeret router/AP - f.eks. Asus AX86/92
Der er fordele ved mesh - men jeg vil kun have det, hvis enheder kan komme på kablet netværk, og ikke bruger en af frekvenserne til at have kontakt med hinanden. Derudover vil jeg kunne lave separate netværk til de to frekvenser, for der er nogle af mine enheder der ustabilt på 5ghz båndet. Dem vil jeg gerne tvinge over på et 2,4ghz netværk/ssid.

Jeg skal også havde købt mig et par switche, den ene 12/16 port med poe og et mindst to porte 2,5gb. Det ser ikke ud til at Unifi har det endnu.

Jeg har kigget rundt på deres hjemmeside, men jeg synes godt nok der mangler struktur og filtreringsmuligheder for at få sorteres deres produkter.
Til top
karkov Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 469
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér karkov Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2021 kl. 16:04
Jeg har kun et AP (uap-ac-lr - wifi5) i loftet på første sal. Huset er på 128 Kvm begge etager er lige store og AP sidder i loftet over trappen midt i huset. 2,4 og 5 er delt i 2 netværk og bruger kun 2,4 til de enheder der ikke understøtter 5 ghz

ud over det har jeg alt det jeg gerne vil have kablet direkte med et par switche i huset.

Jeg har fiber 200/200 fra Fibia og trækker lidt over 200 (205-208) i hele huset via 5 ghz. 2,4 kan ikke kommet helt så højt op med mindre jeg står op og ned af AP.


PoE switch behøves jo ikke at være fra Unifi med mindre du har behov for at styre alt 1 sted.


Hvis jeg skulle vælge nu ville jeg gå efter U6-LR og kun havde kablet AP, havde jeg et større hus ville jeg have flere AP forbundet med kabel til netværket. 

WiFi er godt men kabel er bedre Tongue
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2021 kl. 09:37
Oprindeligt skrevet af karkov karkov skrev:

Jeg har kun et AP (uap-ac-lr - wifi5) i loftet på første sal. Huset er på 128 Kvm begge etager er lige store og AP sidder i loftet over trappen midt i huset. 2,4 og 5 er delt i 2 netværk og bruger kun 2,4 til de enheder der ikke understøtter 5 ghz

ud over det har jeg alt det jeg gerne vil have kablet direkte med et par switche i huset.

Jeg har fiber 200/200 fra Fibia og trækker lidt over 200 (205-208) i hele huset via 5 ghz. 2,4 kan ikke kommet helt så højt op med mindre jeg står op og ned af AP.


PoE switch behøves jo ikke at være fra Unifi med mindre du har behov for at styre alt 1 sted.


Hvis jeg skulle vælge nu ville jeg gå efter U6-LR og kun havde kablet AP, havde jeg et større hus ville jeg have flere AP forbundet med kabel til netværket. 

WiFi er godt men kabel er bedre Tongue


Den ser faktisk ret interessant ud - ikke så meget bling bling som en Asus router.
Men den har hvad den skal have af antenner, WIFI6, OFDMA, poe, kan monteres i loft/væg og "pæn" (høj WAF).
Den er så udsolgt, men det bliver den nok ikke ved med at være.

En anden ting.
Poe switche - nogen der har erfaringer med:

1. En der selv kører på poe - til at koble udstyr på ved tv osv. Der har Unifi bl.a. nogle billigere nogen - der kan jeg godt finde nogle

2. En større en på omkring 12 porte, som leverer strøm til AP og små switche rundt i huset.Og selv har minimum to 2.5gb porte (ikke poe) - det har jeg svært ved at finde.

Til top
karkov Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 469
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér karkov Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2021 kl. 06:28

Hvis ikke du er kommet længere er U6-LR nu på lager igen
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2021 kl. 10:18
Oprindeligt skrevet af karkov karkov skrev:


Hvis ikke du er kommet længere er U6-LR nu på lager igen


Takker. Har set lidt på dem, eller ret meget ;-)
Jeg kvier mig bare lidt ved at LR er dobbelt så dyr som Lite.
Overvejer derfor 2-3 lite, fremfor 1-2 LR til et hus på 166m2+ garage/værksted.
Til top
longlife Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-September-2007
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longlife Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2021 kl. 12:45
Spørgsmål 1: Hvorfor går du egentlig ikke bare tilbage til Waoo? Det er jo stadig en mulighed.
Spørgsmål 2: Hvorfor må det ikke koste noget?

Jeg har selv Unifi UDM og U6-LR og er glad for løsningen. Det giver mig ca. 550 Mbps på en iPhone 12 Pro Max via Fibia/Waoo 1000/1000 Mbps fiber. Og det er i en lejlighed i Aarhus fyldt med "støj" fra andre lejligheder.

Det kræver dog noget ekspertise for at få fuldt udbytte af Unifi.
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2021 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af longlife longlife skrev:

Spørgsmål 1: Hvorfor går du egentlig ikke bare tilbage til Waoo? Det er jo stadig en mulighed.
Spørgsmål 2: Hvorfor må det ikke koste noget?

Jeg har selv Unifi UDM og U6-LR og er glad for løsningen. Det giver mig ca. 550 Mbps på en iPhone 12 Pro Max via Fibia/Waoo 1000/1000 Mbps fiber. Og det er i en lejlighed i Aarhus fyldt med "støj" fra andre lejligheder.

Det kræver dog noget ekspertise for at få fuldt udbytte af Unifi.


Hejsa
1. Har medarbejderbredbånd, så vi er låst til Norlys/Stofa
2. Det har jeg ikke sagt ;-)

Jeg kender godt Unifi, og det er også derfor jeg tvivler på U6-LR, som mange eksperter fraråder, da sendestyrken kan være for høj, og at hastigheden er begrænset af klienterne.
Du kan få to U6-lite for det samme som en U6-LR, og få bedre dækning, da du kan placere dem tæt på bruger hotspots.
Den store fordel ved U6-LR er at den har flere antenner, og er bedst i ét stort lokale, ift. to stks. lite.
Til top
longlife Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-September-2007
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longlife Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2021 kl. 14:06
Ok. Træls at du er låst.

Jeg tror ikke helt du har forstået fordelen ved Unifi og deres AP'ere. Du kan jo selv sætte sendestyrken manuelt på AP'et. U6-LR har dog også meget kraftigere CPU og bedre antenner, og det kommer dig også til fordel når signalet skal modtages fra en klient.
Du vil kunne bruge udstyret de næste 5 år, og så er 800 kontra 1600 kroner ikke meget forskel når man bor i et hus på 200 m2.
Det er lidt sjovt at netværksudstyr ikke må koste "noget", samtidig med at folk ikke har problemer med at bruge 5000,- på en ny vaskemaskine eller opvasker.
Ikke personligt myntet på dig, men blot en generel betragtning ;-)

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu