recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - rip af cder hvorfor ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

rip af cder hvorfor ?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2021 kl. 18:58
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

tipsen, hvorfor ikke bare rip sine cd'er 1:1 wav/aiff  altså en direkte spejl/ kopiering lpcm 44.100 16bit. altså helt ukomprimeret og urørt 100% audio information? Er det pga. pladsbesparelse?

FLAC, ALAC og eventuelle andre lossless formater er jo tabsfrie. Der er intet at vinde ved at bruge AIFF.
jeg ved nu godt at begge er tabsfrie den er jeg med på, men jeg fortrækker nu bare lydfilerne i 1:1 altså hel samme fil størrelse som på selve skiven, pladsen koster koster jo ikke noget i dag

Redigeret af Potter - 24-Januar-2021 kl. 18:59
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2021 kl. 19:10
Der er bare ikke nogen grund til det
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2021 kl. 19:53
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Der er bare ikke nogen grund til det
Måske ikke, har du set en analyse på et spektrum, wav vs flac, og så den anden vej retur, altså den wav fil som blev til flac, som laves retur til wav?Smile



Redigeret af Potter - 24-Januar-2021 kl. 19:53
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Online
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2021 kl. 19:54
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

tipsen, hvorfor ikke bare rip sine cd'er 1:1 wav/aiff  altså en direkte spejl/ kopiering lpcm 44.100 16bit. altså helt ukomprimeret og urørt 100% audio information? Er det pga. pladsbesparelse?



Jeg ripper også i ALAC, og det er for at få metadata med. Det kan man ikke med wave-filer. 

Man kan rippe til tabsfri Windows WMA, så får man også Metadata med.
Til top
HenrikN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2021 kl. 20:29
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Jeg ripper også i ALAC, og det er for at få metadata med. Det kan man ikke med wave-filer. 

Jeg har altid kun rippet WAV. Hvad er det for metadata jeg mangler? 
Mvh
Henrik Nielsen
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12218
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2021 kl. 20:42
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Der er bare ikke nogen grund til det

Måske ikke, har du set en analyse på et spektrum, wav vs flac, og så den anden vej retur, altså den wav fil som blev til flac, som laves retur til wav?Smile


Igen: FLAC er lossless. Der går ikke noget tabt. Nogensinde. Ever. Overhovedet.

Redigeret af Naiera - 24-Januar-2021 kl. 20:43
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2021 kl. 21:25
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Der er bare ikke nogen grund til det

Måske ikke, har du set en analyse på et spektrum, wav vs flac, og så den anden vej retur, altså den wav fil som blev til flac, som laves retur til wav?Smile


Igen: FLAC er lossless. Der går ikke noget tabt. Nogensinde. Ever. Overhovedet.
Jeg prøver igen, har du set et spektrum fra en 1:1 16 bit 44.1 wav der er lavet om til flac, og herefter er flac filen lavet tilbage til wav? Hvis spektrum ikke er ens, hvad så?


Redigeret af Potter - 24-Januar-2021 kl. 21:25
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2021 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jeg prøver igen, har du set et spektrum fra en 1:1 16 bit 44.1 wav der er lavet om til flac, og herefter er flac filen lavet tilbage til wav? Hvis spektrum ikke er ens, hvad så?

Jeg har for mange år siden encodet en fil i wave-format til flac-format og derefter decodet den tilbage til wave-format igen. De to wave-filer var 100% identiske - sammenlignet på hver eneste bit. (Den slags gør man naturligvis inden man begynder at rippe sine cd'er... - eller det gjorde jeg i hvertfald :-)) (det var ikke helt så modent for 15 år siden).
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2021 kl. 22:57
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Der er bare ikke nogen grund til det

Måske ikke, har du set en analyse på et spektrum, wav vs flac, og så den anden vej retur, altså den wav fil som blev til flac, som laves retur til wav?Smile


Igen: FLAC er lossless. Der går ikke noget tabt. Nogensinde. Ever. Overhovedet.

Jeg prøver igen, har du set et spektrum fra en 1:1 16 bit 44.1 wav der er lavet om til flac, og herefter er flac filen lavet tilbage til wav? Hvis spektrum ikke er ens, hvad så?



De ér ens.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2021 kl. 23:39
Ok, super. Bare lige for at gøre det klart, det er ikke fordi jeg ikke tror på hvad du siger/svareSmile men jeg bare ikke selv så sikker, og derfor vil jeg gerne have se et spektrum fra en wav/ aiff fil fra en fysisk CD til flac, og hvad der enlig sker her, og så retur igen. Det ligger til grund for, at nogle ingeniør jeg har været sammen med på tidspunkt, som er inden digital lyd bare er af en helt anden opfattelse, og jeg blev sat skakmat i den diskussion.

I en lidt ældre mail korrespondance, figurere b.la. dette link



Redigeret af Potter - 24-Januar-2021 kl. 23:45
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2021 kl. 07:57
Oprindeligt skrevet af Damme Damme skrev:

Jeg ripper mine CD'er via "DB Poweramp CD Ripper" da det program er det, som jeg vurderer, giver en optimal kvalitet.          

Så længe du ripper til et lossless format så burde det være ligegyldigt hvilken ripper du bruger, kvalitets mæssigt. Lossless er lossless altså 1:1 med den CD du ripper. 
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
mrjocs Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2016
Status: Offline
Point: 41
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mrjocs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2021 kl. 12:06
Potter: Jeg forstår godt din logik - men, Komprimeringen i flac sker ikke som et codec (der er ikke noget der bliver encoded / converted / decoded). Så vidt jeg husker benytter flac sig af teknologi fra det gamle winzip format. ja filen er pakket ned med som en zip fil der fylder mindre. så det er ikke selve lyden der bliver komprimeret i en flac fil det er filen i sig selv. så må du selv lige slå op hvordan winzip eller andre komprimerings værktøjer fungerere i praktis :).

mvh
mvh
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu