recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Den store kabeltråd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Den store kabeltråd

 Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Den store kabeltråd
    Sendt: 22-Februar-2021 kl. 19:10
Her er tråden hvor man kan diskutere kabler i en pæn og ordentlig tone.

Det er noget der deler vandene, men jeg har selv nogle grundpræmisser som man selvfølgelig er velkommen til at stille spørgsmålstegn ved. 

1: Ja, der er forskel på kabler
2: Et kabel der ikke ændrer lyden er et perfekt kabel. Et kabel kan ikke tilføje noget der ikke er der i forvejen og et kabel kan ikke lige pludseligt give højttalerne bedre evne til at holde bassen i skak.
3: Man vil stort set altid kunne opnå bedre lydforbedring, ved at smide pengene et andet sted end til et nyt kabel, men mindre ens kabel er defekt



endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2021 kl. 19:16
er det kun højttaler kabler du ønsker at snakke om ?


Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2021 kl. 20:04
Når vi snakke højtaler kabler, så så længe det er 2.5 kvadrant i kobber, resten er snakeoil. Jeg har prøvet fancy dyre for at teste det kontra almindelige 2.5 højtaler kabler. Intet forskel
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2021 kl. 20:26
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

er det kun højttaler kabler du ønsker at snakke om ?


Det er alle kabler, hvis folk ellers kan skille det ad. 

Min stereoforstærker og mine HT koster sammenlagt omkring 30.000. Jeg har investeret lidt i kabler med Bananplugs, da jeg gerne vil have det er nemt at skifte rundt mellem tingene. Jeg kan efter bedste overbevisning ikke høre forskel, men vil ikke afvise der kan høre forskel på kabler hvis vi kommer op i rigtigt dyre anlæg. 

Taler vi andet end højttalerkabler, så vil jeg til en hver tid stå fast at det betyder noget at kablet er ordentligt isoleret. De fleste med subwoofer har sikker prøvet et dårligt kabel med utilstrækkelig isolering, så det har givet brum i subwooferen. 

Netkabler skal have en ordentlig skærm. Man hører ofte argumentet om at man så også skal skifte kablerne i væggen og hele vejen til kraftværket. Det er dog ikke derfor jeg mener netkabler skal skal have en ordentlig skærm, men for at der ikke er udstråling til de andre kabler i det ledningsrod langt de fleste har. Specielt det svage signal fra pladespillere kan påvirkes af udstråling fra et dårligt skærmet netkabel og jeg er sikker på der er en godt grund til at alle kablerne der er tilslutte udstyr hospitaler er med en flettet skærm. 

Jeg er dog også af den holdning at kabler der ikke er ordenligt skærmede, så det giver hørbart brum og støj, er defekte. Der akkurat det samme som når Yousee sender en regning, hvis de skal ud at ordne et dårligt signal, og fejlen ikke skyldes dem, men fordi der forbundet med et elendigt ikke godkendt antennekabel fra Harald Nyborg. Ingen betvivler jo at der er forskel på antennekabler, da man kan se det med det blotte øje. 

Når det giver et plop i højttaleren når jeg tænder lyset, så ved jeg at de andre apparater på strøgrupppen kan påvirke lyden, så je er heller ikke afvisende overfor ideen om at en separat strømgruppe til hifi kan gøre en forskel.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2021 kl. 20:59
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

er det kun højttaler kabler du ønsker at snakke om ?


Det er alle kabler, hvis folk ellers kan skille det ad. 

Min stereoforstærker og mine HT koster sammenlagt omkring 30.000. Jeg har investeret lidt i kabler med Bananplugs, da jeg gerne vil have det er nemt at skifte rundt mellem tingene. Jeg kan efter bedste overbevisning ikke høre forskel, men vil ikke afvise der kan høre forskel på kabler hvis vi kommer op i rigtigt dyre anlæg. 

Taler vi andet end højttalerkabler, så vil jeg til en hver tid stå fast at det betyder noget at kablet er ordentligt isoleret. De fleste med subwoofer har sikker prøvet et dårligt kabel med utilstrækkelig isolering, så det har givet brum i subwooferen. 

Netkabler skal have en ordentlig skærm. Man hører ofte argumentet om at man så også skal skifte kablerne i væggen og hele vejen til kraftværket. Det er dog ikke derfor jeg mener netkabler skal skal have en ordentlig skærm, men for at der ikke er udstråling til de andre kabler i det ledningsrod langt de fleste har. Specielt det svage signal fra pladespillere kan påvirkes af udstråling fra et dårligt skærmet netkabel og jeg er sikker på der er en godt grund til at alle kablerne der er tilslutte udstyr hospitaler er med en flettet skærm. 

Jeg er dog også af den holdning at kabler der ikke er ordenligt skærmede, så det giver hørbart brum og støj, er defekte. Der akkurat det samme som når Yousee sender en regning, hvis de skal ud at ordne et dårligt signal, og fejlen ikke skyldes dem, men fordi der forbundet med et elendigt ikke godkendt antennekabel fra Harald Nyborg. Ingen betvivler jo at der er forskel på antennekabler, da man kan se det med det blotte øje. 

Når det giver et plop i højttaleren når jeg tænder lyset, så ved jeg at de andre apparater på strøgrupppen kan påvirke lyden, så je er heller ikke afvisende overfor ideen om at en separat strømgruppe til hifi kan gøre en forskel.

Skal du ikke have dig sådan en her ?


Eller






Redigeret af gasolin - 22-Februar-2021 kl. 21:01
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2021 kl. 21:02
Jeg kan ikke få emnet og trådstarters signatur til at give mening. 
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2021 kl. 21:22
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Jeg kan ikke få emnet og trådstarters signatur til at give mening. 

Hvis det her udvikler sig til en ophedet kabeldiskussion, så kommer du til at se meningen
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2021 kl. 21:27
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:


Skal du ikke have dig sådan en her ?


Eller





Nej tak. Mit anlæg deler ikke strømgruppe med kølskabet:-)

Desuden har jeg ikke jord i mine gamle installationer, så jeg har på fornemmelsen det er ligegyldigt
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
wamsler Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 04-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér wamsler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2021 kl. 21:55
her er der lidt videnskab omkring kabler 

Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2021 kl. 22:01



Tekniske Specifikationer på en 2200 kr. konventionel 2 vejs højttaler:
Kabinettype:                                2 vejs
Basenhed:                                    2 x 165 mm
Diskant:                                          25 mm
Frekvensområde:                      44 - 22.000 Hz
Impedans:                                    6 ohm
Følsomhed:                                  92 dB
Effekthåndtering:                      150 watt vedvarende / 300 watt spids
Delefrekvens:                                                          2,6 kHz
Dimensioner:  1006 x 321 x 270 (DxHxB)
Vægt:                                              21 kg

Højttaleren er q acoustics 2050i (var nemt at se)

Bruger canare 4S11 og til prisen er det en no brainer


Redigeret af gasolin - 22-Februar-2021 kl. 22:04
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2021 kl. 22:19
Oprindeligt skrevet af wamsler wamsler skrev:

her er der lidt videnskab omkring kabler 


Egentligt ret god læsning.

Set i lyset af hvad der er skrevet så vil det være yderst relevant hvis værdierne for modstand, induktans og kapacitans bliver oplyst når man køber et kabel. 
Desuden synes jeg der mangler fokus på at længden af kablet påvirker modstanden.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2021 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:


Netkabler skal have en ordentlig skærm. Man hører ofte argumentet om at man så også skal skifte kablerne i væggen og hele vejen til kraftværket. Det er dog ikke derfor jeg mener netkabler skal skal have en ordentlig skærm, men for at der ikke er udstråling til de andre kabler i det ledningsrod langt de fleste har. Specielt det svage signal fra pladespillere kan påvirkes af udstråling fra et dårligt skærmet netkabel og jeg er sikker på der er en godt grund til at alle kablerne der er tilslutte udstyr hospitaler er med en flettet skærm. 



Til privat brug er der langt større chance for du fucker noget op og tilføjer støj til dit signal.
Så cat 6 eller 6a utp.
Solid kabler til kabler i vægge og standed kabler til patch. Begge dele i CU. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu