recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Den store kabeltråd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Den store kabeltråd

 Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 09:27
Man skal ikke for alvor gå igang med kabler...
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 09:28
Oprindeligt skrevet af larxxor73 larxxor73 skrev:

Isolering er elektromagnetisk inaktiv. Deraf navnet isolering. Den stopper intet stråling. En tyk isolering giver rent fysisk nogen millimeter afstand, det kan gøre lidt. Stråling falder med potens ^3 på afstand.

Skærm er folie eller trådnet, som er elektrisk ledende. Det virker bedst når det er forbundet i enden = jordet. Men er ikke helt uden funktion når det ikke er forbundet. I nogen anvendelser er det kun forbundet i den ene ende.



Tak for svaret. det var også min fornemmelse at skærmen havde en effekt, selv om der ikke var jord
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 10:06
Jeg vil i øvrigt tilføje at jeg har oplevet en klar forbedring ved at skifte stikdåse. 

Jeg havde et problem med trafobrum i min tidligere effektforstærker, hvor det hele var tilsluttet en længere strømskinne. En plastkasette fra Brennenstuhl så vidt jeg husker. Jeg bor i en ældre lejlighed med gamle installationer og for udtag i væggene, så det er nødvendigt med en stor strømskinne.

Læste her på siden og Hifi4all. De mere fornuftige hævdede at det var rigeligt at strømskinnen var ordentligt skærmet, dvs en metalkasette. Igen måtte jeg kigge hospitalsvejen og fandt en brugt Impanel med 11 udtag. Efter det blev trafobrum minimeret til det niveau der var når forstærkeren var sat direkte i vægkontakten.

Strømskinnen kostede 200 på DBA, så det er ikke en voldsom investering


Redigeret af slumbert - 23-Februar-2021 kl. 10:22
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
uffidon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Februar-2007
Status: Offline
Point: 344
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér uffidon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Skærmede netværkskabler hører ikke til i almindelige hjem. De skaber kun flere problemer end de løser.

Hvilke problemer skaber skærmede netværkskabler?
Til top
uffidon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Februar-2007
Status: Offline
Point: 344
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér uffidon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 10:36
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Hvor mange her har købt dyre netværkskabler for at få nogle bedre bits?

Jeg køber ikke dyre netværkskabler, men konstaterer at nogle af de ældre CAT 5E jeg havde liggende ikke virker med 4K på Waoos TV boks selvom de vel burde kunne trække 1 gigabit/s? Istedet købte jeg nye standard kabler hos av-cables til meget rimelige penge (Cat 6a S/FTP).
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af uffidon uffidon skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Skærmede netværkskabler hører ikke til i almindelige hjem. De skaber kun flere problemer end de løser.

Hvilke problemer skaber skærmede netværkskabler?
Udstyr med skærmede kabler kan være mere udsat i forbindelse med lynnedslag i nærheden, uden at ramme direkte, da skærmen kan opfange de store elektriske udslag.

Men ellers kan det trække brum rundt i hele din installation og du kan risikere at brænde dit udstyr af, hvis netværkinstallationen ikke er udført korrekt. Skærmen skal have forbindelse til udstyr i begge ender og udstyret skal have fælles jord, som også er forbundet med skærmen.

Det tjener mest sit formål, hvor der er stor elektrisk forstyrrelse, f.eks. i produktions haller med meget elektrisk støjende udstyr.
Men det kan også være for at sikre imod at information slipper ud af kablerne. Det kan være militære formål og ting som kræver høj sikkerhed som eksempelvis tempest installationer.
Men ofte vil man i dag benytte fiberkabler til den slags.

En LK IHC installation har tidligere benyttet skærmede kabler til at sende tv signaler ud.

Men som nævnt, så kan de give flere problemer end løsninger i private hjem.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Jeg vil i øvrigt tilføje at jeg har oplevet en klar forbedring ved at skifte stikdåse. 

Jeg havde et problem med trafobrum i min tidligere effektforstærker, hvor det hele var tilsluttet en længere strømskinne. En plastkasette fra Brennenstuhl så vidt jeg husker. Jeg bor i en ældre lejlighed med gamle installationer og for udtag i væggene, så det er nødvendigt med en stor strømskinne.

Læste her på siden og Hifi4all. De mere fornuftige hævdede at det var rigeligt at strømskinnen var ordentligt skærmet, dvs en metalkasette. Igen måtte jeg kigge hospitalsvejen og fandt en brugt Impanel med 11 udtag. Efter det blev trafobrum minimeret til det niveau der var når forstærkeren var sat direkte i vægkontakten.

Strømskinnen kostede 200 på DBA, så det er ikke en voldsom investering
Lad os nu lade være med at skabe misinformation. En strømskinne skærmer ikke på nogen måde, den kan have en forkert konstruktion, som giver dårligere forbindelser. Det kan enten resultere i udfald eller at din stikdåse i værste fald bliver varm og tænder ild.

Der kan være mange forklaringer på at dit brum er blevet minimeret. Der kan være længere imellem udtagene i strømskinnen, eller at de sidder i en anden rækkefølge som påvirker hinanden mindre.
Det kan også være at en større mængde metal kan virke skærmende. Men at man lige så godt kunne lægge en metalstang ved siden af og opnå samme resultat.

Man kan dog få stikdåser med forskellige indbyggede aktive filtre, som skærmer imod støj og overspænding fra forsyningen.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Det tjener mest sit formål, hvor der er stor elektrisk forstyrrelse, f.eks. i produktions haller med meget elektrisk støjende udstyr.
Men det kan også være for at sikre imod at information slipper ud af kablerne. Det kan være militære formål og ting som kræver høj sikkerhed som eksempelvis tempest installationer.
Men ofte vil man i dag benytte fiberkabler til den slags.

En LK IHC installation har tidligere benyttet skærmede kabler til at sende tv signaler ud.

Men som nævnt, så kan de give flere problemer end løsninger i private hjem.


Jeg har for nogle måneder siden sat to-tre kabler af nedenstående type op. Bør jeg pille dem af igen?

https://www.av-cables.dk/cat-6a-u-ftp-sort/cat-6a-u-ftp-lszh-netvaerkskabel-sort-1-m.html
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 12:44
Naiera

Det er bare en passiv skærm, så ingen forbindelse til jord.


endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
uffidon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Februar-2007
Status: Offline
Point: 344
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér uffidon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Det er bare en passiv skærm, så ingen forbindelse til jord.

Er det korrekt forstået at jeg skal undgå S-FTP, men U-FTP er fint og vel bedre end U-UTP til hjemmeinstallation?
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 13:04
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Naiera

Det er bare en passiv skærm, så ingen forbindelse til jord.




Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Jeg vil i øvrigt tilføje at jeg har oplevet en klar forbedring ved at skifte stikdåse. 

Jeg havde et problem med trafobrum i min tidligere effektforstærker, hvor det hele var tilsluttet en længere strømskinne. En plastkasette fra Brennenstuhl så vidt jeg husker. Jeg bor i en ældre lejlighed med gamle installationer og for udtag i væggene, så det er nødvendigt med en stor strømskinne.

Læste her på siden og Hifi4all. De mere fornuftige hævdede at det var rigeligt at strømskinnen var ordentligt skærmet, dvs en metalkasette. Igen måtte jeg kigge hospitalsvejen og fandt en brugt Impanel med 11 udtag. Efter det blev trafobrum minimeret til det niveau der var når forstærkeren var sat direkte i vægkontakten.

Strømskinnen kostede 200 på DBA, så det er ikke en voldsom investering
Lad os nu lade være med at skabe misinformation. En strømskinne skærmer ikke på nogen måde, den kan have en forkert konstruktion, som giver dårligere forbindelser. Det kan enten resultere i udfald eller at din stikdåse i værste fald bliver varm og tænder ild.

Der kan være mange forklaringer på at dit brum er blevet minimeret. Der kan være længere imellem udtagene i strømskinnen, eller at de sidder i en anden rækkefølge som påvirker hinanden mindre.
Det kan også være at en større mængde metal kan virke skærmende. Men at man lige så godt kunne lægge en metalstang ved siden af og opnå samme resultat.

Man kan dog få stikdåser med forskellige indbyggede aktive filtre, som skærmer imod støj og overspænding fra forsyningen.

Jeg forklarer hvordan jeg løste et problem, som var der med de strømskinner jeg allerede havde i husstanden. Jeg prøvede en del og løsningen kom med den nævnte. Det var hvad der skete og ikke noget jeg skrev for at sprede misinformation.
Jeg tvivler på alle mine andre strømskinner var konstrueret forkert.
Hvis metal virker skærmende, så er det vel fint den er i en metalkasette. Det foretrækker jeg frem for at ligge en metalstang ved siden af.

På hospitaler bruger de metalhuse til steder hvor der en mag strømudtag. Da edb i gamle dage var meget følsomt brugte man strømskinner i metalhus. Det går jeg udfra der er en årsag til.

Du kan anklage mig for at sprede misinformation, men faktum er at Den strømskinne jeg har nu er den første der mærkbart sænkede trafobrum på min tidligere effektforstærker. Jeg tænkte andre kunne have glæde af min erfaring og kan ikke lige komme frem til hvordan det er at sprede misinformation.


Redigeret af slumbert - 23-Februar-2021 kl. 13:12
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu