recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Den store kabeltråd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Den store kabeltråd

 Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2021 kl. 22:49
Oprindeligt skrevet af donfrankie donfrankie skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:


Netkabler skal have en ordentlig skærm. Man hører ofte argumentet om at man så også skal skifte kablerne i væggen og hele vejen til kraftværket. Det er dog ikke derfor jeg mener netkabler skal skal have en ordentlig skærm, men for at der ikke er udstråling til de andre kabler i det ledningsrod langt de fleste har. Specielt det svage signal fra pladespillere kan påvirkes af udstråling fra et dårligt skærmet netkabel og jeg er sikker på der er en godt grund til at alle kablerne der er tilslutte udstyr hospitaler er med en flettet skærm. 



Til privat brug er der langt større chance for du fucker noget op og tilføjer støj til dit signal.
Så cat 6 eller 6a utp.
Solid kabler til kabler i vægge og standed kabler til patch. Begge dele i CU. 

Jeg mente strømkabler til elnettet:-)

ikke netværkskabler

Det er sådan nogle her jeg tænker på: https://coferrocables.dk/251488673-hospitalskabler


Redigeret af slumbert - 22-Februar-2021 kl. 22:52
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 00:05
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:


Taler vi andet end højttalerkabler, så vil jeg til en hver tid stå fast at det betyder noget at kablet er ordentligt isoleret. De fleste med subwoofer har sikker prøvet et dårligt kabel med utilstrækkelig isolering, så det har givet brum i subwooferen.


Det er næppe isoleringen der gær forskellen, men skærmen!

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Netkabler skal have en ordentlig skærm. Man hører ofte argumentet om at man så også skal skifte kablerne i væggen og hele vejen til kraftværket. Det er dog ikke derfor jeg mener netkabler skal skal have en ordentlig skærm, men for at der ikke er udstråling til de andre kabler i det ledningsrod langt de fleste har. Specielt det svage signal fra pladespillere kan påvirkes af udstråling fra et dårligt skærmet netkabel og jeg er sikker på der er en godt grund til at alle kablerne der er tilslutte udstyr hospitaler er med en flettet skærm. 

Og skærmen i dit netkabel (strømkabel) er forbundet til?
Du skriver selv at du ikke har jord i din installation, hvor ledes den opsamlede støj i dit strømkabel så hen?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 04:44
Hvor mange her har købt dyre netværkskabler for at få nogle bedre bits?
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 05:30
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Hvor mange her har købt dyre netværkskabler for at få nogle bedre bits?
af erhvervsskade kører jeg skærmet lan kabler, for at undgå interferens på netværket. Men streaming af musik, kører jeg rent WiFi, for at undgå for mange støjende strømkilder, til musik enhederne

Redigeret af T-Duck - 23-Februar-2021 kl. 07:36
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 05:57
Du kunne da ikke tage mere fejl.

Skærmede netværkskabler hører ikke til i almindelige hjem. De skaber kun flere problemer end de løser. Og wifi støjer langt mere end (ikke defekte) strømforsyninger til en switch.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 05:58
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Hvor mange her har købt dyre netværkskabler for at få nogle bedre bits?

Ikke her.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 06:56
Men de bedre bits er jo så gode!
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 07:37
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Du kunne da ikke tage mere fejl.

Skærmede netværkskabler hører ikke til i almindelige hjem. De skaber kun flere problemer end de løser. Og wifi støjer langt mere end (ikke defekte) strømforsyninger til en switch.



Klaus
som jeg siger, Erhvervsskade.
Og nej de skaber ikke problemer

Redigeret af T-Duck - 23-Februar-2021 kl. 07:43
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 08:02
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Det er næppe isoleringen der gær forskellen, men skærmen!




Og skærmen i dit netkabel (strømkabel) er forbundet til?
Du skriver selv at du ikke har jord i din installation, hvor ledes den opsamlede støj i dit strømkabel så hen?

Klaus

Klaus, jeg har det med at blande skærm og isolering sammen. Jeg går ud far at en god isolering også skærmer mod udstråling, lige som en god isolering på et antennekabel eller subwooferkabel skærmer mod indstråling. 

Hvad er præcist forskellen på skærm og isolering? Skal der jord til for at det kan kældes en skærm og har skærmen ikke nogen som helst effekt hvis der ikke er jord til?

Jeg bruger standard sorte netkabler og gør hvad jeg kan for at de ikke ligger tæt op af mine signalkabler.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
larxxor73 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 16-September-2018
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér larxxor73 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 08:21
Isolering er elektromagnetisk inaktiv. Deraf navnet isolering. Den stopper intet stråling. En tyk isolering giver rent fysisk nogen millimeter afstand, det kan gøre lidt. Stråling falder med potens ^3 på afstand.

Skærm er folie eller trådnet, som er elektrisk ledende. Det virker bedst når det er forbundet i enden = jordet. Men er ikke helt uden funktion når det ikke er forbundet. I nogen anvendelser er det kun forbundet i den ene ende.

Ang skærmet eller ikke skærmet på netværk : jeg bruger skærmet de sidste meter ud, hvor der er mange andre kabler. utp i væggen.

Der er rigtignok meget diskussion blandt de kloge hvorvidt skærmet bringer flere problemer end det løser. Men det virker altså her.


Redigeret af larxxor73 - 23-Februar-2021 kl. 08:24
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 09:17
Til top
bbond Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 408
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bbond Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2021 kl. 09:19
Et rigtig godt sted at starte, inden man for alvor går i gang med kabler, er el-installationen - især ældre el-installationer (uden jord) etage-byggeri osv.

Her tænker jeg på en skille-trafo - helst 1 til 1 til alt (og kun!) sit HiFi.... med den galvaniske adskillelse er man sikret en "sort baggrund" og dermed det bedste grundlag for at lytte til kabler (og anlæg) Big smile

Bond Cool

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu