recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - præcis indstilling af cykelcomputer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

præcis indstilling af cykelcomputer

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: præcis indstilling af cykelcomputer
    Sendt: 26-Februar-2021 kl. 18:22
Jeg synes, det er svært at lave en indstilling, så min cykelcomputer måler helt rigtigt.
Indstillingen består af at angive hjulets (dækkets!) omkreds, fx 2155 mm.

Man kan bruge cykelcomputer-manualens tabel, hvor der fx står at et 700x28 dæk har en omkreds på xxxx mm, eller man kan lave opmålingen selv så præcist, det nu er muligt.

Ikke desto mindre har jeg og en anden cyklist netop cyklet ca. 100 km, med computere indstillet så præcist, som vi kunne. Der er ca. 5 km forskel på vores trip-tællere. Der er kompenseret for at den ene måske har kørt en lille omvej, glemt at tænde computeren osv. Forskellen kan ikke forklares alene i den slags faktorer.

Og det er svært at vide, hvilken af computerne, der måler rigtigst.

Er der gode råd til at lave en hel præcis opmåling af en vejstrækning?
Ideer: Iforms løberute-planner - eller en træningsapp med GPS.
Er der i så fald nogle apps (til iOS), der måler mere præcist end andre.

Det er klart, at ved en sammenligning kan gps- eller kortbaseret opmåling ikke tage højde for evt "slingrende cykelkørsel", hvilket opmåling vha hjulomdrejninger jo vil.

Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 21:22
GPS har en præcision ned til omkring en meter (fx Galileo) uafhængigt af app. Så der kan faktisk du slingre en del og reelt bevæge dig længere, uden at det kan ses på den målte strækning. 

Din cykelcomputer burde derfor være mere nøjagtig, når den måler den faktiske bevægelse af hjulet inklusive slinger. 

Du kan altid tjekke om computeren i det mindste måler korrekt på en plan og lige strækning. Sæt en streg på hjulet og en på jorden, start samme sted og rul så eksempelvis præcis 10 hjulomdrejninger og sæt en ny streg på jorden. Mål op og sammenlign med computerens output.

 

   



Redigeret af longjohn2 - 26-Februar-2021 kl. 21:24
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 22:15
Det kommer nok også an på om den måler på forhjulet eller baghjulet.. Forhjulet vil altid køre lidt længere over så lang en strækning.. Men det burde jo være nogenlunde det samme for begge cykler..
Du kan bruge de pæle der står med 100 m mellemrum ude på landevejen til at tjekke computeren
Ning
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2021 kl. 08:11
GPS fra telefon fungerer ikke super godt - selvom præcisionen måske er fornuftig opdaterer den alt for langsom til at give en særlig præcis måling for aktiviteter som cykling. Du kan eventuelt supplere med et GPS løbeur eller cykelcomputer (hvis du kan låne dig frem)

Mit bud er nærmere at hvis det er en af de cykelcomputere med en lille magnet eller lignende i hjulet så skal du kigge på den der giver den korteste distance om ikke mellemrummet mellem sensor og magnet er for stort. Det kunne tyde på at computeren ikke registrerer alle omgange på hjulet.

Det er alligevel 5% afvigelse mellem de to - kan du finde en nogenlunde lige 5-10km strækning burde (lige for at undgå de usikkerheder der kommer når der skæres hjørner i forhold til opmåling) du kunne teste hvilken der er mest præcis med en opmåling på kort og eventuelt GPS ur.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2021 kl. 08:16
Uanset hvad mener jeg en GPS vil være langt mere præcis end en tæller der baseres på hjulomdrejninger, bl.a. på grund af usikkerheden angående omkredsen afhængig af hvor hårdt hjulet er pumpet og hvor meget det bliver fladtrykt af førerens vægt. Det indikerer ovennævnte afvigelse på 5% også. Derudover mener jeg godt en GPS kan måle eventuelt slingrende kørsel.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2021 kl. 08:25
Man kan vel tjekke hjulets omkreds ved at komme et par dråber hvid maling på dækket og køre et par omgange PÅ cyklen og så måle afstanden mellem klatterne på asfalten... Så vil man få den nøjagtige omkreds
Ning
Til top
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2021 kl. 08:50
Tak for al input.

Konklusionen må være, at det er svært at afgøre, hvornår noget er 100% præcist målt.

At være landmåler er jo også en temmelig lang uddannelse :)

Hvor langt er der fra A til B?
Er det den lige distance målt med en lineal (GPS) selvfølgelig ikke luftlinie, men vejens forløb med en konsekvent afstand på fx 30 cm til kantstriben.
Eller er det den faktisk kørte distance incl. slinger?
Det er man jo nødt til at beslutte sig for først.

Jeg slingrer ikke så meget, at en GPS kan måle det (det håber jeg ikke, der er nogen, der gør!!), men jeg kan selvfølgelig heller ikke køre 100% snor-lige. Mon ikke almindelig cykelslinger er +/- 20 cm. Det tror jeg ikke, en gps kan fange.

Jeg tænker, jeg er mest interesseret i, hvor langt jeg kører - fremfor hvor lang en given vejstrækning er, så bedste råd må være LongJohn's om at køre 10 omgange på hjulet, da det kan måles mere præcist end den ene omgang, som jeg forsøgte at måle.

Tak for al feedback.



Redigeret af pianomartin - 27-Februar-2021 kl. 08:54
Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Status: Offline
Point: 1226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2021 kl. 08:52
Har i samme dækstørrelse på? og kører i med samme dæktryk?
Den samme rute skal køres, for at i kan sammenligne, ikke det +- tror vi har kørt sådan måling.
Kører i samme hastighed når i ligger ved siden af hinanden?
Sikker på at din makker har indtastet rigtigt?

Jeg bruger gps cykelcomputer (Garmin edge 820) og mine unger har en almindelig cykelcomputer.
Drengenes cykelcomputere er forskellige, og begge sat op med standard størrelsen på 27,5" mtb hjul.
Der er ikke den store forskel hos os i målinger.

Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2021 kl. 07:45
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Uanset hvad mener jeg en GPS vil være langt mere præcis end en tæller der baseres på hjulomdrejninger, bl.a. på grund af usikkerheden angående omkredsen afhængig af hvor hårdt hjulet er pumpet og hvor meget det bliver fladtrykt af førerens vægt. Det indikerer ovennævnte afvigelse på 5% også. Derudover mener jeg godt en GPS kan måle eventuelt slingrende kørsel.

Flemming

Omkreds-måling er faktisk ret præcist hvis alle omgange måles. 5% afvigelse svarer immervæk til en ekstra diameter på omkring 3 cm - så skal der godt nok meget luft i et meget blødt dæk. Det er vel ligeved at det svarer til en fælg uden dæk vs en fælg med dæk.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu