recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spotify test - Kan du høre forskel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spotify test - Kan du høre forskel?

 Besvar Besvar Side  123 22>
Forfatter
Besked
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Spotify test - Kan du høre forskel?
    Sendt: 04-Marts-2021 kl. 10:02
Der er jævnligt diskussioner her på siden om hvorvidt man kan høre forskelle, og derfor tænker jeg at det er på sin plads med en test af om folk kan høre forskel mellem tabsfrit og komprimeret. 

Min erfaring er at jeg generelt ikke kan høre forskel, og det kunne jeg heller ikke i denne test. 

God fornøjelse Smile

Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 1351
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2021 kl. 16:50
Jeg er også en af dem der ikke kan høre forskel på lossless og et godt kodet lossy codec. Har også prøvet om jeg kunne høre forskel på Spotify 320 og Tidal 320. Der er mange der skriver, at Tidal er lidt bedre. Men jeg kan ikke høre den, når jeg sammenligner samme udgivelser og versioner. Hver gang jeg tror der er noget. Er det selve cd'en der er dårligt lavet. Eller også er det to forskellige versioner (remasters)
Jeg tror faktisk at de køber deres musik det samme sted. En dag da jeg hørte Every body's born to die med Electric Light Orchestra. Er der noget stratte støj som fra en slidt CD. Det forekom på både Spotify og Tidals streams. Selv på Tidals Master udgaven.
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2021 kl. 18:31
Der er kæmpe forskel. Der mangler formeget af de lysere frekvenser. Jeg har en pedel på den ene skole jeg kommer på, virkelig bånd fan. Men har de senere år kørt med Spotify. Men han siger også der er kæmpe hørbar forskel mellem CD/bånd og på Spotify
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2021 kl. 08:57
Der ER forskel på f.eks. Tidal premium og HIFI, den er absolut hørbar på et bare nogenlunde anlæg.

320kbps AAC vs Flac 44.1kHz/16bit, hvis man ikke kan høre forskellen, er det jo fint, så sparer man de penge. Det er bare ret usandsynligt.

Spørgsmålet er om man behøver mere end 44.1/16. Det er jeg lidt i tvivl om, måske er det lidt et spørgsmål om at vide at man får den bedste kvalitet, uden måske at kunne høre forskel. På mit anlæg, under alle omstændigheder. 

Har prøvet Hi-res via USB og det var fint, men ikke hørbar forskel sammenlignet med CD Red Boook. (måske en smule). Her ville en blind test være spændende.
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2021 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Der ER forskel på f.eks. Tidal premium og HIFI, den er absolut hørbar på et bare nogenlunde anlæg.

320kbps AAC vs Flac 44.1kHz/16bit, hvis man ikke kan høre forskellen, er det jo fint, så sparer man de penge. Det er bare ret usandsynligt.

Spørgsmålet er om man behøver mere end 44.1/16. Det er jeg lidt i tvivl om, måske er det lidt et spørgsmål om at vide at man får den bedste kvalitet, uden måske at kunne høre forskel. På mit anlæg, under alle omstændigheder. 

Har prøvet Hi-res via USB og det var fint, men ikke hørbar forskel sammenlignet med CD Red Boook. (måske en smule). Her ville en blind test være spændende.
den italienske YouTube Ana[dia]log fortalte om et forskningsprojekt, Hvor ved hi-res sætte ting i gang i hjernen, selvom lytterne ikke viste det var hi-res. Så selv om man ikke kan hører længere end til 20khz med øret så opfanger hjernen stadig de højere frekvenser.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2021 kl. 11:36
Kender godt kanalen, den er fin!
Det må være den x-factor, som gør at jeg ikke var helt sikker på om det var bedre med hi-res.

Jeg prøvede at sammenligne noget Dire Straits (første album), Tidal HIFI vs Hi-res vs vinyl LP. Hvad tror du lød bedst i mine ører? (det er ikke det der måles som bedst....)
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2021 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Kender godt kanalen, den er fin!
Det må være den x-factor, som gør at jeg ikke var helt sikker på om det var bedre med hi-res.

Jeg prøvede at sammenligne noget Dire Straits (første album), Tidal HIFI vs Hi-res vs vinyl LP. Hvad tror du lød bedst i mine ører? (det er ikke det der måles som bedst....)
Det må være vinyl der lyder bedst. Jeg kan huske det lød formidabelt godt da jeg hørte den første gang 1978. Den remix jeg lige har købt af alle deres studiealbum er tamme at høre på.
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2021 kl. 12:18
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Kender godt kanalen, den er fin!
Det må være den x-factor, som gør at jeg ikke var helt sikker på om det var bedre med hi-res.

Jeg prøvede at sammenligne noget Dire Straits (første album), Tidal HIFI vs Hi-res vs vinyl LP. Hvad tror du lød bedst i mine ører? (det er ikke det der måles som bedst....)
Det må være vinyl der lyder bedst. Jeg kan huske det lød formidabelt godt da jeg hørte den første gang 1978. Den remix jeg lige har købt af alle deres studiealbum er tamme at høre på.

Yes, du har helt ret. Analogt hele vejen (næsten)  1978 versionen, købt for 70,- brugt. 
Den lyder fantastisk. 
 

Overvejer den box med alle studie albums. 
Er de nye versioner ikke gode? 🤭
Feed back meget velkomment. 
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2021 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Kender godt kanalen, den er fin!
Det må være den x-factor, som gør at jeg ikke var helt sikker på om det var bedre med hi-res.

Jeg prøvede at sammenligne noget Dire Straits (første album), Tidal HIFI vs Hi-res vs vinyl LP. Hvad tror du lød bedst i mine ører? (det er ikke det der måles som bedst....)
Det må være vinyl der lyder bedst. Jeg kan huske det lød formidabelt godt da jeg hørte den første gang 1978. Den remix jeg lige har købt af alle deres studiealbum er tamme at høre på.

Yes, du har helt ret. Analogt hele vejen (næsten)  1978 versionen, købt for 70,- brugt. 
Den lyder fantastisk. 
 

Overvejer den box med alle studie albums. 
Er de nye versioner ikke gode? 🤭
Feed back meget velkomment. 
Nej remix savner dynamikken, der er lagt for meget vægt på at få en unødvendig skarp diskant med. Jeg foretrækker vinyludgaven og til nød de gamle CD udgaver som jeg har et par stykker af. Afspilleren er noget af det bedste, en Sony SCD XA5400 ES.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2021 kl. 13:09
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Kender godt kanalen, den er fin!
Det må være den x-factor, som gør at jeg ikke var helt sikker på om det var bedre med hi-res.

Jeg prøvede at sammenligne noget Dire Straits (første album), Tidal HIFI vs Hi-res vs vinyl LP. Hvad tror du lød bedst i mine ører? (det er ikke det der måles som bedst....)
nu er jeg ikke Mark Knopfler og co. Så det kan jeg ikke udtale mig. Men jeg ved, hvis man laver et bedre mix digital end analog, der slår digitalt analog langt ud af banen. Men hvis man spolere mikset i digital udgaven ja, så lyder analog bedre, fordi man tvungen til at tage højde for vinylens begrænsninger..

Nej der kan ikke måles hvad der lyder bedst, det er vi enige i.

Redigeret af T-Duck - 28-Marts-2021 kl. 13:11
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2021 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Kender godt kanalen, den er fin!
Det må være den x-factor, som gør at jeg ikke var helt sikker på om det var bedre med hi-res.

Jeg prøvede at sammenligne noget Dire Straits (første album), Tidal HIFI vs Hi-res vs vinyl LP. Hvad tror du lød bedst i mine ører? (det er ikke det der måles som bedst....)
Det må være vinyl der lyder bedst. Jeg kan huske det lød formidabelt godt da jeg hørte den første gang 1978. Den remix jeg lige har købt af alle deres studiealbum er tamme at høre på.

Yes, du har helt ret. Analogt hele vejen (næsten)  1978 versionen, købt for 70,- brugt. 
Den lyder fantastisk. 
 

Overvejer den box med alle studie albums. 
Er de nye versioner ikke gode? 🤭
Feed back meget velkomment. 
Nej remix savner dynamikken, der er lagt for meget vægt på at få en unødvendig skarp diskant med. Jeg foretrækker vinyludgaven og til nød de gamle CD udgaver som jeg har et par stykker af. Afspilleren er noget af det bedste, en Sony SCD XA5400 ES.

Nååå, troede det var vinyl reissue. Tror nok at den Hi-Res jeg lyttede til var rippet fra en eller anden Japansk Hi-Res CD. Lånte den af en af gutterne. Den lød faktisk fint.

Så tror jeg at boksen med de 5 albums får en chance. Koster vist 750,- så det er en fin pris for en lækker boks.
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2021 kl. 14:57
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Kender godt kanalen, den er fin!
Det må være den x-factor, som gør at jeg ikke var helt sikker på om det var bedre med hi-res.

Jeg prøvede at sammenligne noget Dire Straits (første album), Tidal HIFI vs Hi-res vs vinyl LP. Hvad tror du lød bedst i mine ører? (det er ikke det der måles som bedst....)
nu er jeg ikke Mark Knopfler og co. Så det kan jeg ikke udtale mig. Men jeg ved, hvis man laver et bedre mix digital end analog, der slår digitalt analog langt ud af banen. Men hvis man spolere mikset i digital udgaven ja, så lyder analog bedre, fordi man tvungen til at tage højde for vinylens begrænsninger..

Nej der kan ikke måles hvad der lyder bedst, det er vi enige i.

Tror ikke at man kan være så absolut omkring "langt af banen". Som du skriver kan man ikke måle analoge kilder op mod de digitale. De to kan lyde helt forskelligt. Nogen kan lide det ene, andre det andet. 


Redigeret af Pede8000 - 28-Marts-2021 kl. 15:11
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 22>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu