recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spotify test - Kan du høre forskel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spotify test - Kan du høre forskel?

 Besvar Besvar Side  <1234 22>
Forfatter
Besked
Birdman Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-November-2016
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Birdman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2021 kl. 15:11
Er det korrekt forstået at A og B sporet i testen enten er 128 kbps eller 256 kbps, dvs. ikke i nærheden af hifi-kvalitet?
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2021 kl. 16:14
Oprindeligt skrevet af Birdman Birdman skrev:

Er det korrekt forstået at A og B sporet i testen enten er 128 kbps eller 256 kbps, dvs. ikke i nærheden af hifi-kvalitet?
ikke det der ligner nej. Da man fjerner hørbar frekvenser ved at data komprimere musik
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2021 kl. 16:16
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Kender godt kanalen, den er fin!
Det må være den x-factor, som gør at jeg ikke var helt sikker på om det var bedre med hi-res.

Jeg prøvede at sammenligne noget Dire Straits (første album), Tidal HIFI vs Hi-res vs vinyl LP. Hvad tror du lød bedst i mine ører? (det er ikke det der måles som bedst....)
Det må være vinyl der lyder bedst. Jeg kan huske det lød formidabelt godt da jeg hørte den første gang 1978. Den remix jeg lige har købt af alle deres studiealbum er tamme at høre på.

Yes, du har helt ret. Analogt hele vejen (næsten)  1978 versionen, købt for 70,- brugt. 
Den lyder fantastisk. 
 

Overvejer den box med alle studie albums. 
Er de nye versioner ikke gode? 🤭
Feed back meget velkomment. 
Nej remix savner dynamikken, der er lagt for meget vægt på at få en unødvendig skarp diskant med. Jeg foretrækker vinyludgaven og til nød de gamle CD udgaver som jeg har et par stykker af. Afspilleren er noget af det bedste, en Sony SCD XA5400 ES.

Nååå, troede det var vinyl reissue. Tror nok at den Hi-Res jeg lyttede til var rippet fra en eller anden Japansk Hi-Res CD. Lånte den af en af gutterne. Den lød faktisk fint.

Så tror jeg at boksen med de 5 albums får en chance. Koster vist 750,- så det er en fin pris for en lækker boks.
Ja vinylfolket får lov til at betale overpris i øjeblikket. Dire Straits Remastered 6 CD box med originale covers gav jeg ved release 129kr for hos imusic.dk. Det var også derfor den bare skulle hjemtages.
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2021 kl. 16:37
Enig, det kan være en dyr hobby. Discogs er noget lort. Folk er blevet opmærksomme på hvad pladerne er værd. 
Der er dog grænser for galskaben. Det vildeste jeg har købt er Harvest til ca 300,-
Den lyder til gengæld også rigtigt godt.
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2021 kl. 08:35
Testet med et sæt B&W MM-1 - kunne ikke høre synderlig forskel

Måske anlægget ikke er dyrt nok ;)

Minder mig om da jeg fik mit OLED kalibreret og konen pludselige kunne se at guldkonfetti fra Xfactor så helt forkert ud på streaming (flere år tilbage) - ak ja, det korrekte er ikke altid det bedste 
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2021 kl. 08:55
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

Testet med et sæt B&W MM-1 - kunne ikke høre synderlig forskel

Måske anlægget ikke er dyrt nok ;)

Minder mig om da jeg fik mit OLED kalibreret og konen pludselige kunne se at guldkonfetti fra Xfactor så helt forkert ud på streaming (flere år tilbage) - ak ja, det korrekte er ikke altid det bedste 
Det er lidt svært at sige, da du ikke skriver hvad de får af signal.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2021 kl. 08:56
Jeg har prøvet linket som tråden starter med ;-)

Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2021 kl. 09:11
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

Jeg har prøvet linket som tråden starter med ;-)

Har du set din computer til med AUX eller USB. hvis det er med AUX, har du så computeren til 44.1 khz sampling rate eller til 48 khz.
For hvis sampling rate ikke er 1:1 eller er direkte dobbelt op. så oplever man lavere kvalitet i lyden
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2021 kl. 09:28
Den er sat til med USB :-)
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2021 kl. 09:38
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

Den er sat til med USB :-)
ja så bruger den egen dac. Men hvor kæden hopper af ved jeg ikke. for her på rec. er der en anmeldelse af den, hvor de roste den for at men kunne hører forskel.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2021 kl. 16:30
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Der ER forskel på f.eks. Tidal premium og HIFI, den er absolut hørbar på et bare nogenlunde anlæg.

320kbps AAC vs Flac 44.1kHz/16bit, hvis man ikke kan høre forskellen, er det jo fint, så sparer man de penge. Det er bare ret usandsynligt.

Spørgsmålet er om man behøver mere end 44.1/16. Det er jeg lidt i tvivl om, måske er det lidt et spørgsmål om at vide at man får den bedste kvalitet, uden måske at kunne høre forskel. På mit anlæg, under alle omstændigheder. 

Har prøvet Hi-res via USB og det var fint, men ikke hørbar forskel sammenlignet med CD Red Boook. (måske en smule). Her ville en blind test være spændende.

Har du taget testen i linket eller har du bare lyttet på noget selv hvor du vidste hvad du lyttede til? I sidstnævnte tilfælde kan mange høre forskel, men det er ikke til at vide om det bare er noget de bilder sig ind.... ;-)

Det er faktisk rigtig svært at lave en pålidelig test af den slags. Det kan man fx læse mere om her i denne bog: https://www.wiley.com/en-us/Perceptual+Audio+Evaluation+Theory%2C+Method+and+Application-p-9780470869239
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2021 kl. 16:46
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Har du taget testen i linket eller har du bare lyttet på noget selv hvor du vidste hvad du lyttede til? I sidstnævnte tilfælde kan mange høre forskel, men det er ikke til at vide om det bare er noget de bilder sig ind.... ;-)

Det er faktisk rigtig svært at lave en pålidelig test af den slags. Det kan man fx læse mere om her i denne bog: https://www.wiley.com/en-us/Perceptual+Audio+Evaluation+Theory%2C+Method+and+Application-p-9780470869239


Man er jo nød til at lytte på det man kender, så man ved hvad forskellen er. Hvis du forstår

Redigeret af T-Duck - 29-Marts-2021 kl. 16:46
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 22>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu