recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spotify test - Kan du høre forskel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spotify test - Kan du høre forskel?

 Besvar Besvar Side  <1 1718192021 22>
Forfatter
Besked
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 08:27
.

Redigeret af pianomartin - 07-April-2021 kl. 08:28
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Furry

Ud fra dit svar virker det til du ikke helt frostod hvad jeg skrev

Du vil gerne have mig (og andre) til at acceptere rigtigheden af, at en del mennesker i denne tråd kan høre forskel, selvom de ikke kan eller vil dokumentere det. Hvis jeg ikke køber den præmis har jeg dårligere ører og dårligere grej end de, der udokumenteret hævder, at de kan høre forskel.



Overhovedet ikke.

Jeg har ikke noget at gøre med hvad andre mennesker påstår og hvad de kan  og ikke kan dokumentere. Jeg skriver man bør acceptere at der er forskel på sanser fra person til person.

Jeg har ikke selv de bedste ører eller det bedste syn for den sags skyld og jeg accepterer da fuldt ud at andre har bedre høresans og synsans end mig. Min kæreste er meget hurtigere til at opdage hvis der er noget der lyder dårligt end jeg er.

Selvfølgelig er der forskel på hvor godt forskelligt grej gengiver musikkvaliteten. JEg påpeger bare at der er en variabel mere end bitrate og testpersonens hørelse.
 


Redigeret af slumbert - 07-April-2021 kl. 10:53
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 11:02
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Furry


[QUOTE=slumbert]Kan man lide musikken og ikke høre forskel er det da fint. Så sparer men de penge på at betale ekstra for lossless streaming.
Jeg synes, du skriver mellem linierne: Hvis du har så dårlig hørelse, at du ikke kan høre forskel er du heldig med at du kan spare 100 kr. om måneden. Jeg synes, du nedgør mine lytteevner og mit grej, fordi jeg nægter at tro på en udokumenteret påstand :)

Det er bestemt ikke sikkert, at jeg har en god hørelse, men man har heller ikke nødvendigvis super god hørelse (eller godt grej) bare fordi man fremsætter en udokumenteret påstand (om at man kan høre forskel).

Du bør bare holde dig til hvad jeg skriver ikke hvad du tror jeg mener. Når du selv går så meget op i dokumentation, så skal du ikke fortolke så frit på hvad andres intentioner er, men bare forholde dig til teksten. Jeg synes da det er fuldstændigt åndsvagt at betale ekstra, hvis den eneste forskel man kan registrere er at der er skrevet en anden bitrate i displayet. Det samme gælder jo for dem der lykkeligt og betaler for lossless men afspiller det via Bluetooth, som ikke har båndbredde til lossless. Det er jo beviseligt ren placebo.

Jeg prøver ikke at nedgøre noget eller nogen, så slap nu af. Jeg hører til dem der ikke kan høre forskel på højttalerkabler/ eller ikke har godt nok udstyr til at forskellen kan høres, så jeg sparer lykkeligt pengene ved at bruge et par standard højttalerkabler. At andre kan høre forskel, rager mig en høstblomst. Jeg har ikke behov for at de dokumenterer det og jeg synes ikke de nedgør hverken mig eller mit grej, fordi de hævde det. 
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 12:55
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Furry

Ud fra dit svar virker det til du ikke helt frostod hvad jeg skrev

Du vil gerne have mig (og andre) til at acceptere rigtigheden af, at en del mennesker i denne tråd kan høre forskel, selvom de ikke kan eller vil dokumentere det. Hvis jeg ikke køber den præmis har jeg dårligere ører og dårligere grej end de, der udokumenteret hævder, at de kan høre forskel.

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Kan man lide musikken og ikke høre forskel er det da fint. Så sparer men de penge på at betale ekstra for lossless streaming.
Jeg synes, du skriver mellem linierne: Hvis du har så dårlig hørelse, at du ikke kan høre forskel er du heldig med at du kan spare 100 kr. om måneden. Jeg synes, du nedgør mine lytteevner og mit grej, fordi jeg nægter at tro på en udokumenteret påstand :)

Det er bestemt ikke sikkert, at jeg har en god hørelse, men man har heller ikke nødvendigvis super god hørelse (eller godt grej) bare fordi man fremsætter en udokumenteret påstand (om at man kan høre forskel).

Det er på ingen måde normalt at blive afkrævet dokumentation, for sin holdning til at et produkt. Derfor stejler jeg. Jeg kan forestille mig at du ville være et hit i fora for vinkendere, hvis du satte spørgsmålstegn ved det valide i en brugeres anbefaling  af en vin, og krævede blindtest, fordi du ikke selv kunne lide vinen eller mente at en 3L. BIB var lige så god. 

Jeg har ikke udstyret til at tage testen, men havde jeg, ville jeg med glæde prøve den. 

Komprimeret musik giver en lyttetræthed, ubevist. Det er muligt at man ikke umiddelbart hører den store forskel, men hvis man i længere tid lytter (ikke baggrundsmusik) vil man opleve en træthed og få lyst til at afbryde musikken. Det oplever jeg ikke ved 44.1/16. Det er dog umuligt at bevise, så du må tro mig på mit ord. Der findes et hav af artikler om emnet.


Jeg er særdeles overrasket over at en professionel lydmand med et OK anlæg, gør sig til talsmand for fremme komprimeret musik. Det er sjældent set, tror faktisk aldrig jeg har været vidne til det. 
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Furry


[QUOTE=slumbert]Kan man lide musikken og ikke høre forskel er det da fint. Så sparer men de penge på at betale ekstra for lossless streaming.
Jeg synes, du skriver mellem linierne: Hvis du har så dårlig hørelse, at du ikke kan høre forskel er du heldig med at du kan spare 100 kr. om måneden. Jeg synes, du nedgør mine lytteevner og mit grej, fordi jeg nægter at tro på en udokumenteret påstand :)

Det er bestemt ikke sikkert, at jeg har en god hørelse, men man har heller ikke nødvendigvis super god hørelse (eller godt grej) bare fordi man fremsætter en udokumenteret påstand (om at man kan høre forskel).

Du bør bare holde dig til hvad jeg skriver ikke hvad du tror jeg mener. Når du selv går så meget op i dokumentation, så skal du ikke fortolke så frit på hvad andres intentioner er, men bare forholde dig til teksten. Jeg synes da det er fuldstændigt åndsvagt at betale ekstra, hvis den eneste forskel man kan registrere er at der er skrevet en anden bitrate i displayet. Det samme gælder jo for dem der lykkeligt og betaler for lossless men afspiller det via Bluetooth, som ikke har båndbredde til lossless. Det er jo beviseligt ren placebo.

Jeg prøver ikke at nedgøre noget eller nogen, så slap nu af. Jeg hører til dem der ikke kan høre forskel på højttalerkabler/ eller ikke har godt nok udstyr til at forskellen kan høres, så jeg sparer lykkeligt pengene ved at bruge et par standard højttalerkabler. At andre kan høre forskel, rager mig en høstblomst. Jeg har ikke behov for at de dokumenterer det og jeg synes ikke de nedgør hverken mig eller mit grej, fordi de hævde det. 

Hehe, du har jo nok ret i, at jeg ikke skal tolke for meget mellem linierne Smile Det er som regel bedre at diskutere over en fadøl (specielt, hvis man kan gøre det uden mundbind),  eftersom det skrevne ord så let misforståes og fejlfortolkes. Fx har jeg været ganske afslappet hele tiden Tongue

Vi er helt bestemt enige om, at ikke alle hører lige godt. Vi er nok også enige om, at nogle har mere erfaring og viden om, hvad de skal lytte efter.

Vi er også enige om, at kvaliteten af grej betyder noget for, hvad, man kan høre. Men der findes jo masser af mennesker med dyrt anlæg, som ikke mener, de kan høre forskel på lossless/lossy. Med et par B&W 805s må jeg høre til i den gruppe. Og jeg tror ikke, at jeg har super hørelse.

Men jeg synes, det vil være et spøjst sammentræf, hvis det viser sig, at alle de, der er sikre på, at de kan høre forskel i en blindtest har bedre hørelse end alle de, der mener, det er placebo.

Det er helt fair at fx Pede8000, T-Duck og Moremusic  ikke kan/vil tage testen - det står dem frit for. Men recordere.dk er blot ét forum i ét land. Der må være millioner af mennesker verden over, der er ganske sikre på, at de kan høre forskel. 

Det, jeg i virkeligheden synes er spændende, er, om der findes noget menneske, der kan høre forskel. Hvis der sidder en fyr i Ukraine, der beviseligt kan høre forskel, så er det for mig ligegyldigt om der er brugere her på forummet, der kan.

Moremusic gav ét link til en person, der scorede så højt, at der kun er 0,2% chance for at det var tilfældigt. Det er interessant, men det står HELT alene. Det undrer mig, at der ikke et eller andet sted i verden er 20-30 hifi-freaks, der er gået sammen om at lave en kontrolleret blindtest, når der nu er så mange mennesker, der er helt sikre på at de ville kunne høre forskel. Af flere millioner hifi-entusiaster kloden rundt, har vi blot brug for 10-20 stykker, der rækker hånden op og siger: ok, vi vil gerne dokumentere det. Dét ville gøre en forskel for mig. Måske er det faktisk gjort, men så skulle man næsten tro, at en eller anden ville have postet et link i løbet af denne 19-siders tråd. 

Jeg ved ikke om der findes et menneske, der kan høre forskel på lossy/lossless, dacs til 100 kr. og dacs til 20.000, eller højtalerkabler. Måske gør der, måske gør der ikke. Men der findes i hvert fald mange, der er sikre på, at de kan.

Og dermed har jeg ikke mere at bidrage med. Det glæder mig, at vi trods yderligtgående holdninger har holdt en relativt sober tone og gået efter bolden og ikke manden. Det er jo ikke altid tilfældet i denne slags tråde TongueTongueTongueTongue

Tak for nu!
Til top
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 13:21
Vi krydsede hinanden, så jeg svarer lige på denne også. Så skal jeg nok holde kæft!
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Det er på ingen måde normalt at blive afkrævet dokumentation, for sin holdning til at et produkt. Derfor stejler jeg.
Der er forskel på at have en holdning (jeg synes, lossless lyder bedre), og at fremsætte noget som fakta uden dokumentaion (Fx: "Det er helt sikkert, at der ER forskel")

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Jeg kan forestille mig at du ville være et hit i fora for vinkendere, hvis du satte spørgsmålstegn ved det valide i en brugeres anbefaling  af en vin, og krævede blindtest, fordi du ikke selv kunne lide vinen eller mente at en 3L. BIB var lige så god.
Jeps, jeg ville være en "pain in the ass". Der er mindst ligeså meget placebo i vinbranchen. Og John Cleese har engang demonstreret at selvudnævnte vin-eksperter ikke engang kunne afgøre om de smagte på en rødvin eller hvidvin. Og når det så er sagt, så ved jeg godt, at der er forskel på vin, ligesom der er forskel på højtalere eller forskel på forskellige masters af samme indspilning.

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Jeg har ikke udstyret til at tage testen, men havde jeg, ville jeg med glæde prøve den.
Du skal blot have en laptop og et minijack->RCA-kabel, som du kan tilslutte din forstærker. Og så skal du acceptere at du hverken skal teste kvaliteten af en DAC eller om den master, der er uploadet til SPOTIFY er bedre eller dårligere end den, du har rippet fra din CD eller har fra en anden kilde. Jeg ved godt, at du mener, at den indbyggede dac i en laptop er så dårlig, at det umuliggør at tage testen, så her sidder vi fast i en rille.Smile  I så fald er du nødt til at starte med en blindtest af om du kan høre forskel på en laptops DAC og den dac du bruger i dit setup SmileSmile

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Komprimeret musik giver en lyttetræthed, ubevist. Det er muligt at man ikke umiddelbart hører den store forskel, men hvis man i længere tid lytter (ikke baggrundsmusik) vil man opleve en træthed og få lyst til at afbryde musikken. Det oplever jeg ikke ved 44.1/16. Det er dog umuligt at bevise, så du må tro mig på mit ord. Der findes et hav af artikler om emnet.
Det er ganske let at bevise (men dog lidt tidskrævende). Du skal blot lave nogle lyttesessions af den varighed, du måtte ønske. Du må selv vælge musikken, og du skal have den liggende i to versioner: En lossless og en komprimeret (selvfølgelig en god komprimering som 320 kpbs MP3 eller 256 kbs AAC). Så skal du på en eller anden måde have en hjælper eller noget software, der - uden din viden - kan vælge at afspille lossy eller lossless musik i hele den tid, som testen skal vare. Og så fortæller du, om du oplever lyttetræthed. Og det skal selvfølgelig gentages et antal gange, for at man kan udlede noget. Så... det ville kræve noget tid. Men umuligt er det på ingen måde.

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

...så du må tro mig på mit ord.
tro dig på dit ord.... kunne aldrig falde mig ind SmileSmileSmileSmile i hvert fald ikke i denne sammenhæng.

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Jeg er særdeles overrasket over at en professionel lydmand med et OK anlæg, gør sig til talsmand for fremme komprimeret musik. Det er sjældent set, tror faktisk aldrig jeg har været vidne til det. 
Jeps, der er mange believers rundt omkring Tongue I øvrigt er jeg ikke prof. lydmand. Jeg er professionel musiker med en del erfaring i lydoptagelse/mix/produktion, men at kalde mig professionel lydmand er nok at stramme den.


PS: Jeg ønsker ikke at frarøve nogen deres glæde ved deres hobby. Man må gerne føle en glæde ved sit lækre anlæg og man må gerne være glad for sin hobby og have en følelelse af "kvalitet" ved at vide, at man lytter til ukomprimeret musik. Men dette er jo en debat-tråd, der handler om en helt konkret test, hvor man faktisk har mulighed for at afgøre, om man reelt kan høre forskel.


Redigeret af pianomartin - 07-April-2021 kl. 13:47
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 13:44
Jeg har netop forsøgt mig med testen, stik direkte i Macbook Air (2014), elendigt. Lyttede til Killers "Flesh and Bone og det lød forfærdeligt i alle samples, og jeg skulle gætte hvad der var hvad....  

Hvad der er lidt sjovt, er at jeg så skiftede til min Tidal App og lyttede til HIFI versionen af samme, med et noget bedre resultat?? DET er sgu mærkeligt.

Er der nogen der ved noget mere om hvem der står bag den meget omtalte test?
Er det elendige masters eller er der ugler i mosen.
Ikke for at virke paranoid, men altid rart at kende dagsordnen.

Edit: Et direkte skift tilbage til "testen" var desuden ved at gøre mig døv da lydstyrken var meget højrere?? Kendt trick fra loudness wars iøvrigt


Redigeret af Pede8000 - 07-April-2021 kl. 13:54
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 13:53
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Jeg har netop forsøgt mig med testen, stik direkte i Macbook Air (2014), elendigt. Lyttede til Killers "Flesh and Bone og det lød forfærdeligt i alle samples, og jeg skulle gætte hvad der var hvad....  
Gætte hvad der var hvad? Som i gætte hvad der var lossy og hvad der var lossless?


Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Hvad der er lidt sjovt, er at jeg så skiftede til min Tidal App og lyttede til HIFI versionen af samme, med et noget bedre resultat?? DET er sgu mærkeligt.

Er der nogen der ved noget mere om hvem der står bag den meget omtalte test?
Er det elendige masters eller er der ugler i mosen.
Det skal jeg ikke kunne sige.
Hvis man skulle fortsætte ad "den videnskabelige vej", som jeg jo er talsmand for (!) så ville du være nødt til at starte med en form for blindtest for at afgøre om du vitterligt kan høre forskel på TIDAL og SPOTIFY versionen. For det står klart fra tidligere indlæg, at du er glad for dit TIDAL abb, og det kunne godt påvirke din oplevelse.
Og ellers er det vel også gyldigt at sige, at man ikke tror på testens anvendelighed.

PS: Går ud fra, at du har kontrolleret at der ikke er aktiveret en eller anden "lydforbedring" såsom eq, loudness eller normalization i enten spotify eller tidal, og at der ikke er ændret på volume-kontrollen i de to apps.


Redigeret af pianomartin - 07-April-2021 kl. 13:58
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 13:56
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Jeg har netop forsøgt mig med testen, stik direkte i Macbook Air (2014), elendigt. Lyttede til Killers "Flesh and Bone og det lød forfærdeligt i alle samples, og jeg skulle gætte hvad der var hvad....  
Gætte hvad der var hvad? Som i gætte hvad der var lossy og hvad der var lossless?


Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Hvad der er lidt sjovt, er at jeg så skiftede til min Tidal App og lyttede til HIFI versionen af samme, med et noget bedre resultat?? DET er sgu mærkeligt.

Er der nogen der ved noget mere om hvem der står bag den meget omtalte test?
Er det elendige masters eller er der ugler i mosen.
Det skal jeg ikke kunne sige.
Hvis man skulle fortsætte ad "den videnskabelige vej", som jeg jo er talsmand for (!) så ville du være nødt til at starte med en form for blindtest for at afgøre om du vitterligt kan høre forskel på TIDAL og SPOTIFY versionen. For det står klart fra tidligere indlæg, at du er glad for dit TIDAL abb.
Og ellers er det vel også gyldigt at sige, at man ikke tror på testens anvendelighed.

Kildekritik, please.
Hvem har lavet testen og hvad er deres dagsorden?
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 14:00
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Jeg har netop forsøgt mig med testen, stik direkte i Macbook Air (2014), elendigt. Lyttede til Killers "Flesh and Bone og det lød forfærdeligt i alle samples, og jeg skulle gætte hvad der var hvad....  
Gætte hvad der var hvad? Som i gætte hvad der var lossy og hvad der var lossless?


Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Hvad der er lidt sjovt, er at jeg så skiftede til min Tidal App og lyttede til HIFI versionen af samme, med et noget bedre resultat?? DET er sgu mærkeligt.

Er der nogen der ved noget mere om hvem der står bag den meget omtalte test?
Er det elendige masters eller er der ugler i mosen.
Det skal jeg ikke kunne sige.
Hvis man skulle fortsætte ad "den videnskabelige vej", som jeg jo er talsmand for (!) så ville du være nødt til at starte med en form for blindtest for at afgøre om du vitterligt kan høre forskel på TIDAL og SPOTIFY versionen. For det står klart fra tidligere indlæg, at du er glad for dit TIDAL abb.
Og ellers er det vel også gyldigt at sige, at man ikke tror på testens anvendelighed.

Kildekritik, please.
Hvem har lavet testen og hvad er deres dagsorden?
Jeg aner det ikke. Mit gæt må være at Spotify har lavet - eller i hvert fald bestilt - testen og deres dagsorden er at sælge så mange hi-ress abb. som mulig. Deres dagsorden kunne også være: Hør her, komprimeret spotify lyder ligeså godt som TIDAL hi-res, så I kan ligeså godt forblive kunder hos os. Men jeg aner det ikke, det er rent gætteri.

Men du har jo en pointe, når jeg nu gerne vil have dokumentation. Hvis jeg vil bruge denne test til at konkludere at ingen mennesker kan høre forskel på lossy/lossless, så er jeg selvfølgelig også nødt til at være sikker på testens ærlighed og validitet. Og det er jeg ikke.


Redigeret af pianomartin - 07-April-2021 kl. 14:13
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 14:21
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Hehe, du har jo nok ret i, at jeg ikke skal tolke for meget mellem linierne Smile Det er som regel bedre at diskutere over en fadøl (specielt, hvis man kan gøre det uden mundbind),  eftersom det skrevne ord så let misforståes og fejlfortolkes. Fx har jeg været ganske afslappet hele tiden Tongue

Vi er helt bestemt enige om, at ikke alle hører lige godt. Vi er nok også enige om, at nogle har mere erfaring og viden om, hvad de skal lytte efter.

Vi er også enige om, at kvaliteten af grej betyder noget for, hvad, man kan høre. Men der findes jo masser af mennesker med dyrt anlæg, som ikke mener, de kan høre forskel på lossless/lossy. Med et par B&W 805s må jeg høre til i den gruppe. Og jeg tror ikke, at jeg har super hørelse.

Men jeg synes, det vil være et spøjst sammentræf, hvis det viser sig, at alle de, der er sikre på, at de kan høre forskel i en blindtest har bedre hørelse end alle de, der mener, det er placebo.

Det er helt fair at fx Pede8000, T-Duck og Moremusic  ikke kan/vil tage testen - det står dem frit for. Men recordere.dk er blot ét forum i ét land. Der må være millioner af mennesker verden over, der er ganske sikre på, at de kan høre forskel. 

Det, jeg i virkeligheden synes er spændende, er, om der findes noget menneske, der kan høre forskel. Hvis der sidder en fyr i Ukraine, der beviseligt kan høre forskel, så er det for mig ligegyldigt om der er brugere her på forummet, der kan.



Jeg er slet ikke i tvivl om at der er nogen der kan høre forskel. 

jeg vil gerne gøre opmærksom på linket fra DR igen:  https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/proev-li-aa-hoer-haer-kan-du-hoere-forskel-paa-cd-og-streaming

her har du 5 forskellige bitrates fra 32 kbps til wav. Jeg er ret sikker på det varierer op gennem de forskellige bitrates hvor mange der kan høre forskel. Jeg vil hævde at ALLE kan høre forskel på 32 kbps og 56 kbps. Det kan jeg tydeligt selv på min gamle laptop. Der er sikkert et stigende antal der ikke kan høre høre forskel des højere vi kommer op i kvalitet.

Ikke for at være nedladende, men hvis 128 kbps eller 320 kbps er grænsen og man ike kan høre forbedring når man kommer højere op, så er det bare det man skal vælge.

Jeg vil så sige at der er mere til musik end det man umiddelbart hører. Kroppen registrerer en masse der ikke opfattes bevidst, men det er selvsagt svært at argumentere for eller da det mere er noget der sætter sig i underbevidstheden. Jeg tror min ven havde lidt samme udfordring, da han skulle forklare mig hvorfor netop Jimi Hendrix var verdens bedste guitarist



endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 15:13
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Jeg er slet ikke i tvivl om at der er nogen der kan høre forskel. 

her har du 5 forskellige bitrates fra 32 kbps til wav. Jeg er ret sikker på det varierer op gennem de forskellige bitrates hvor mange der kan høre forskel. Jeg vil hævde at ALLE kan høre forskel på 32 kbps og 56 kbps. Det kan jeg tydeligt selv på min gamle laptop. Der er sikkert et stigende antal der ikke kan høre høre forskel des højere vi kommer op i kvalitet.

Ikke for at være nedladende, men hvis 128 kbps eller 320 kbps er grænsen og man ike kan høre forbedring når man kommer højere op, så er det bare det man skal vælge.
Når jeg stiller spørgsmålstegn ved om nogen kan høre forskel tager jeg udgangspunkt i lossy musik i høj kvalitet fx 320 kbps med en moderne algoritme. (eller 256 kbps hvis det AAC)
Jeg er helt med på at alle kan høre forksel på losslesss vs 32 kpbs og at rigtig mange kan høre forskel på lossless vs 128 eller 160 kpbs. Og sikkert også nogle ved 192 kbps. Men når vi når op til 320 kbps begynder jeg at have min tvivl.

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:


Jeg vil så sige at der er mere til musik end det man umiddelbart hører. Kroppen registrerer en masse der ikke opfattes bevidst, men det er selvsagt svært at argumentere for eller da det mere er noget der sætter sig i underbevidstheden. Jeg tror min ven havde lidt samme udfordring, da han skulle forklare mig hvorfor netop Jimi Hendrix var verdens bedste guitarist

Ja, det er jeg helt enig i. På samme måde som at vi her i vesten først nu er begyndt at få øjenene op for kinesisk lægekunst såsom akupunktur og den slags. Videnskaben har det med at afskrive det som rent hokus pokus, fordi det er svært/umuligt at dokumentere.
Og det er jo hele humlen: Jeg kan ikke bevise, at en person ikke kan høre forskel. Men hvem som helst kan bevise at de kan høre forskel ved at levere et overbevisende testresultat.


Redigeret af pianomartin - 07-April-2021 kl. 15:16
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1718192021 22>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu