recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spotify test - Kan du høre forskel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spotify test - Kan du høre forskel?

 Besvar Besvar Side  <1 34567 22>
Forfatter
Besked
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2021 kl. 17:52
Oprindeligt skrevet af Jespus Jespus skrev:

Dokumentere, næh, men jeg kan føøøle det.

Afmonterede engang sokken på en af kablerne ved et uheld og ledningen var så tynd, at jeg næsten følte mig snydt.

Ha ha ha. 
Kører selv det billige QED 25. De er tynde, som 25 antyder. 
Overvejer at opgradere til 40. Ikke at jeg tror det gør nogen forskel, men hvorfor tage chancen?!

Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2021 kl. 18:59
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

de højtalere kan jeg godt huske. Ikke lige de mest dynamiske.
Hvad bruger du af afspiller? da Windows, macOs, iOS og Android er som standard sat til 48/16 hvor alt lossless redbook er 44,1/16 så der opstår jitter der ødelægger lydkvaliteten. Og DAC'en i av receiver ikke altid lige så god til stereo musik som de er til multichannel lyd
Tak fordi du understreger min pointe. Smile

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Altså jeg har ikke brug for lossy musikstreaming, jeg har midlerne til at betale for et HIFI abonnement og jeg oplever et kvalitetsløft i f.t lossy. Hvorfor i alverden har du behov for at jeg dokumenterer det. 

Jeg medgiver netop at forskellen ikke er stor, men den er der. 

Hvis du mener at jeg peger fingre af andre er du helt galt på den. Forsøger bare at få en reel debat.
Jo bedre elektronik, jo bedre skal kilden være.

Har selv tidligere haft en DN1080, det er bestemt en OK AVR, men til stereo lader den meget tilbage at ønske. 
Jamen hvis man har midlerne og føler at man får et kvalitetslyft så go for it. 
Jeg har ikke "behov" for at du dokumentere. Jeg kunne bare godt tænke mig at se dokumentationen.
Men har nu hele tiden vidst at den nok næppe ville komme. Smile

"Hvis du mener at jeg peger fingre af andre er du helt galt på den... DN1080, det er bestemt en OK AVR, men til stereo lader den meget tilbage at ønske. "
Ehhh. Ej det er nok bare mig der opfanger dette som at pege en smule fingre. Smile

Oprindeligt skrevet af Jespus Jespus skrev:

i det ene hjørne har vi Kenneth (med virkelig ringe audiokomponenter, så det ikke er muligt at høre forskel) og Deschain.
Virkelig ringe ligefrem. Nå okay ja så forstår jeg da bedre jeg ikke kan høre forskellen. 
Sig mig hvor gode behøver mine komponenter være for at jeg skulle kunne høre forskellen i testen?
Jeg har også en sonos One burde jeg kunne høre det på den? 
Hvordan kan du egentligt tage det så personligt at du følte behov for at nedgøre både min hørelse og nu også anlæg. Blot fordi jeg spørger, pænt syntes jeg selv, om nogle vil dokumentere at de kan høre forskellen? 

Oprindeligt skrevet af Jespus Jespus skrev:

Jeg ville virkelig ønske jeg kunne nøjes med 320 kbps, men det er trættende fladt at høre på, selv i bilen og DR's koncerter live bliver en anstrengt fornøjelse når man er vant til dejlig klar og fyldig musik, hvor alle instrumenter kan høres.
Jeg ville også ønske at jeg kunne nøjes med at spise fra et spisestel fra IKEA, men maden er bare lidt tam og ser ikke så indbydende ud. Selv når jeg er ude og spise er det bare ikke det samme som at spise af en musemalet Royal Copenhagen tallerken. LOL
Det er selvfølgelig ikke noget jeg kan dokumentere. Det er blot noget jeg føøøle Wink

God aften til jer. Og god påske. Smile
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2021 kl. 19:01
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Har du taget testen i linket eller har du bare lyttet på noget selv hvor du vidste hvad du lyttede til? I sidstnævnte tilfælde kan mange høre forskel, men det er ikke til at vide om det bare er noget de bilder sig ind.... ;-)

Det er faktisk rigtig svært at lave en pålidelig test af den slags. Det kan man fx læse mere om her i denne bog: https://www.wiley.com/en-us/Perceptual+Audio+Evaluation+Theory%2C+Method+and+Application-p-9780470869239


Man er jo nød til at lytte på det man kender, så man ved hvad forskellen er. Hvis du forstår

Ikke i en ABX-test. Der er pointen netop at du har en reference, hvor du skal bestemme om det er A eller B der er identisk med referencen. Desuden er det meget vigtigt hvordan testen er skruet sammen for at kunne konkludere noget som helst. Hvis du bare sidder og lytter på må og få kan det lige så godt være din hjerne der bilder dig ind at du kan høre forskel. 
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2021 kl. 19:03
Det ville være lettere, hvis folk bare postede resultatet af testen. Så ville der ikke være så meget at diskutere. 
Til top
Jespus Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2015
Sted: Gelsted
Status: Offline
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jespus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2021 kl. 19:17
Tjah, ville heller ikke kunne høre forskellen på Kenneths gear, er jeg næsten sikker på.

En burger er en burger og en bil er en bil.

Sårer folks følelser nemt på pseudo-videnskab/Hi-Fi tweaks.

Springer af her, smutter ind og ser en Netflix.

God påske til alle herinde.


Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2021 kl. 19:27
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Det ville være lettere, hvis folk bare postede resultatet af testen. Så ville der ikke være så meget at diskutere. 

Det er der da bestemt. 

Vi er da, pine død, nødt til at vide, på hvilket udstyr testen tages?!
Du kan ikke teste lossless på den indbyggede højtaler i din PC eller via bluetooth til et par billige hovedtelefoner, elller på hovedtelefoner tilsluttet med kabel til en PC/Mac/telefon uden ekstern DAC. 

Det giver ingen mening da der ofte indbygget begrænsninger i overførslen. (f.eks. bluetooth)

Hvis det er det udstyr man bruger til musik, er vi HELT enige om, at der ikke kan høres forskel!



Redigeret af Pede8000 - 31-Marts-2021 kl. 19:29
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2021 kl. 19:35
Kenneth. Nu forklaret jeg dig bare hvorfor du ikke kunne hører forskel.

Og nej Sonos one kan heller ikke klare det desværre. Da de egner så bedst til som godt baggrunds musik.

Hvis man skal kunne lytte forskel. Så skal man op i min. Bogreols højtalere, med okay dynamik i lyden, og så skal man have en afspiller der kan spille musikken biperfect. DVS. Den skal afspiller musikken med den sampling rate og bit dybte som musikken er i.






Redigeret af T-Duck - 31-Marts-2021 kl. 19:45
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2021 kl. 19:37
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Har du taget testen i linket eller har du bare lyttet på noget selv hvor du vidste hvad du lyttede til? I sidstnævnte tilfælde kan mange høre forskel, men det er ikke til at vide om det bare er noget de bilder sig ind.... ;-)

Det er faktisk rigtig svært at lave en pålidelig test af den slags. Det kan man fx læse mere om her i denne bog: https://www.wiley.com/en-us/Perceptual+Audio+Evaluation+Theory%2C+Method+and+Application-p-9780470869239


Man er jo nød til at lytte på det man kender, så man ved hvad forskellen er. Hvis du forstår


Ikke i en ABX-test. Der er pointen netop at du har en reference, hvor du skal bestemme om det er A eller B der er identisk med referencen. Desuden er det meget vigtigt hvordan testen er skruet sammen for at kunne konkludere noget som helst. Hvis du bare sidder og lytter på må og få kan det lige så godt være din hjerne der bilder dig ind at du kan høre forskel. 
forkert. Hvis man lytter på må og få kan man ikke hører forskel
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2021 kl. 21:04
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

forkert. Hvis man lytter på må og få kan man ikke hører forskel

Jo, sagtens.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2021 kl. 21:30
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

forkert. Hvis man lytter på må og få kan man ikke hører forskel


Jo, sagtens.


Klaus
så tror jeg ikke vi mener det sammen. For på må og få, forstår jeg man bare har musikken kørende uden at lytte til. Men kun hører det
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Predator232 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 22-September-2009
Status: Offline
Point: 43
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Predator232 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2021 kl. 12:30
Jeg kan ikke høre forskel. Får ca. 50% rigtige konsekvent.

Hørt på: Beyerdynamic DT-990 PRO med en FiiO e10K DAC/AMP.

Alle dem som siger i kan høre forskel post nu jeres resultater i stedet for at sidde og bitche for at forsvare jeres holdning. 
Det lyder ærligt talt lidt som dem der sagde internettet var en døgnflue.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2021 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af Predator232 Predator232 skrev:

Jeg kan ikke høre forskel. Får ca. 50% rigtige konsekvent.

Hørt på: Beyerdynamic DT-990 PRO med en FiiO e10K DAC/AMP.

Alle dem som siger i kan høre forskel post nu jeres resultater i stedet for at sidde og bitche for at forsvare jeres holdning. 
Det lyder ærligt talt lidt som dem der sagde internettet var en døgnflue.
Igen spørger jeg her i tråden. Hvad sampling rate står din computer til at?

Jeg har brugt tid i dag på trække dB resulter ud fra en ogg, og fra flac (Billy Jean) som har god rulloff filter for at vise et godt scenarie
Oppe ved 10kHz begynder ogg filen at falde en dB i forhold til flac filen,
og til omkring 15 kHz har den tabt 1,5 dB i 25% af lydstyrken, i forhold til flac filen.

Hvis du ikke kan høre den lydstyrke forskel, så er der en fejl i din kæde, eller også har du smadret din hørelse
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567 22>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu