recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DAB lukkes i Irland - FM fortsætter.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DAB lukkes i Irland - FM fortsætter.

 Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2021 kl. 08:56
Problemet med steaming er så også at man skal have et passende data abonnement.

Det kan være nemt nok her i DK, men kommer man til udlandet kan det blive et problem.

For 2 år siden var vi i sydpå og jeg mener at jeg har 8 Gb roaming på mit daværende abonnemt. Oh i løbet af de 2 første dage vi var afsted havde vi brugt ca. halvdelen af vores data og så er der langt når man stadig har 3 ugers ferie.

Og da vi kom ind i Albanien, så var vi ikke længer i EU og så er data = betaling ved kasse 1.

Så selvom streaming er fint, så er der stadig fordele ved FM/DAB+

Og hvis man gerne vil have trafik meldinger, når man kører, så skal man løbende skifte sender hvis man hører DR kanaler for ellers får man ikke lokale trafikmeldinger (ved streaming)
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2021 kl. 09:59
Det er en sjov diskussion. Jeg glæder mig til at få ny bil med Apple Carplay og betjening på rattet. Så kan jeg frit vælge mellem streaming, der tar et par sek længere tid at starte end den Dab+ radio der også er i bilen.
Til top
hunt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-April-2007
Status: Offline
Point: 518
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hunt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2021 kl. 10:51
Hvor fedt!

Gid noget ligende ville ske i DK.

Jeg elsker FM og synes, at DAB er problematisk, i hvert fald her i Bjerringbro.

Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2021 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Der er da intet besværligt i, mens man får 10 skridt, at trykke en gang på siden af mobilen, trække ned fra toppen og trykke én gang på skærmen. Når så bilens startes, er Androiden klar på 5-6 sekunder, og begynder at spille radio.

Ikke besværligt men det er da meget nemmere med indbygget DAB radio hvor intet og jeg mener intet skal gøre




Nu gik min anke på, at det var mere trafiksikkert med DAB - det er det ikke.
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2021 kl. 12:38
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Som jeg skrev, så er det en (2-Din) Android enhed.
Og havde mit rat haft knapper, ville jeg kunne bruge ratbetjening. Så ikke en skid forskel til din DAB radio.


Hvordan fungerer det med trafikmeldinger? Får du dem?

Hvad koster det i abonnement for kunne streame på din radio?

Trafikmeldinger afhænger af hvad jeg lytter til. Enheden har også FM (og der kan tilsluttes DAB-modul, hvis man gider give 125,- for det).

Jeg har et mobilabonnement til 99,- om måneden. 10 GB er mere end rigeligt til att streame radio 1 - 1,5 time HVER dag.
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2021 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af Tweaky Tweaky skrev:

Det er nok lidt et spørgsmål om temperament.

Med CarPlay i A6’eren, så synes jeg det er lige så nemt som med FM. Jeg tilslutter jo alligevel telefonen til bilen, og så er det bare at vælge sin foretrukne radio app i bilen menu, og hvilken station man vil lytte til.

Benytter da FM en sjælden gang imellem, men får udslæt af reklamer og sødsuppe musik, så de fleste lokalstationer og DR er afskrevet på forhånd.

Ja, og flere og flere nye biler kom pre-connected til internettet, sååee....
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2021 kl. 12:42
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:


Der er da intet besværligt i, mens man får 10 skridt, at trykke en gang på siden af mobilen, trække ned fra toppen og trykke én gang på skærmen. Når så bilens startes, er Androiden klar på 5-6 sekunder, og begynder at spille radio.

Du skrev det var MEGET NEMMERE end DAB.....

Jeg imødegik blot dit (forkerte) udsagn om, at DAB var simplere og mere trafiksikkert, end streaming. Hvilket er noget vås.
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2021 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Trafikmeldinger afhænger af hvad jeg lytter til. Enheden har også FM (og der kan tilsluttes DAB-modul, hvis man gider give 125,- for det).

Jeg har et mobilabonnement til 99,- om måneden. 10 GB er mere end rigeligt til att streame radio 1 - 1,5 time HVER dag.


Jeg skal lige forstå det korrekt. Du kan altså ikke få trafikmeldinger uden at bruge din indbyggede FM RADIO? Hvordan kan streaming så være MERE trafiksikker end en FM eller DAB radio?

Du betaler altså gladeligt 99 kroner i måneden for et mobilabonnement. Måske er jeg gammeldags og nærig, men jeg vil sgu ikke give 99 kroner EKSTRA om måneden for at lytte til P4.
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2021 kl. 14:03
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Trafikmeldinger afhænger af hvad jeg lytter til. Enheden har også FM (og der kan tilsluttes DAB-modul, hvis man gider give 125,- for det).

Jeg har et mobilabonnement til 99,- om måneden. 10 GB er mere end rigeligt til att streame radio 1 - 1,5 time HVER dag.


Jeg skal lige forstå det korrekt. Du kan altså ikke få trafikmeldinger uden at bruge din indbyggede FM RADIO? Hvordan kan streaming så være MERE trafiksikker end en FM eller DAB radio?

Du betaler altså gladeligt 99 kroner i måneden for et mobilabonnement. Måske er jeg gammeldags og nærig, men jeg vil sgu ikke give 99 kroner EKSTRA om måneden for at lytte til P4.

Trafiksikkerheden gik på betjeningen. Men Clap for at fordreje tingene.

Gi'r sgu da ikke 99,- ekstra - der er mit normale mobilabo, som jeg har under alle omstændigheder. Men du misssede selvfølgelig at det var internetdeling jeg brugte... LOL


Redigeret af Flippo - 09-Marts-2021 kl. 14:05
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2021 kl. 17:58
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:


Der er da intet besværligt i, mens man får 10 skridt, at trykke en gang på siden af mobilen, trække ned fra toppen og trykke én gang på skærmen. Når så bilens startes, er Androiden klar på 5-6 sekunder, og begynder at spille radio.

Du skrev det var MEGET NEMMERE end DAB.....

Jeg imødegik blot dit (forkerte) udsagn om, at DAB var simplere og mere trafiksikkert, end streaming. Hvilket er noget vås.

LOL Du er sjov...
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2021 kl. 17:09
Synes godt nok det er en sær debat. For mig at se er DAB ved at ende som et "bil-stereo" format der kun (over)lever fordi politikerne fortsat insisterer på at holde liv i det. Fra i år SKAL der være DAB i nye biler, men der er ikke DAB i nogen telefoner og i hjemmet har man så godt som intet at bruge det til, - og det meste HIFI har det heller ikke indbygget. Det er som radioens svar på IC4 :-)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2021 kl. 17:26
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Fra i år SKAL der være DAB i nye biler, men der er ikke DAB i nogen telefoner og i hjemmet har man så godt som intet at bruge det til


Har man det med FM?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu