recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hifi Lyd??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hifi Lyd??

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Mattti Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Juli-2010
Status: Offline
Point: 68
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mattti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hifi Lyd??
    Sendt: 05-April-2021 kl. 18:11
Hej derude. :) Jeg leder efter noget, jeg tror der hedder en dac.. Min dame har fået et godt sæt gode høre-telefoner. Og tænker derfor om hendes mobil (huawei P30Pro) har mulighed for at få bedre lyd? end det hun pt. bruger da hun har en gammel usb-c til jackstik.. Jeg har fået hende over på tidal hifi.. Og det er derfor et must at hun kan høre via jackstik, og gerne med bedst mulig lyd. Hvad skal jeg lede efter og hvad koster sådan nogle?? Tusind tak!

Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2021 kl. 18:19
Har hørt at Audioquest Dragonfly er go'e. Ejer ikke en selv men har set flere test og anmeldelser.


og med denne adapter:




Redigeret af DanishCanadian - 05-April-2021 kl. 18:21
Til top
Mattti Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Juli-2010
Status: Offline
Point: 68
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mattti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2021 kl. 18:38
Hej igen, takker for svar!

Hvis man har flac music.. Hvordan er det så forskelligt fra bluetooth, til jackstik??

Kan man få en dims der kan gøre jackstik til bluetooth?? hvis dette ville være bedre??

tak!
Til top
Henrik_s Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik_s Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2021 kl. 19:18
Hovedtelefoner er sagen for tiden.........
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2021 kl. 19:19
Jeg kan så anbefaler Shanling ua1 ( en såkaldt pigtale DAC) kan fåes hos tapeconnection, rigtig god lyd til prisen
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2021 kl. 19:26
Oprindeligt skrevet af Mattti Mattti skrev:

Hej igen, takker for svar!

Hvis man har flac music.. Hvordan er det så forskelligt fra bluetooth, til jackstik??

Kan man få en dims der kan gøre jackstik til bluetooth?? hvis dette ville være bedre??

tak!
som hanreik skrevet kan man godt for sådan noget. Men hvis hendes mobil ikke understøtter LDAC(som er ukomprimeret) overførsel med bluetooth, så vil Flac ikke være en fordel da musikken ville blive komprimere til AAC eller værre.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2021 kl. 12:39
Apple har lavet en rost lille usb-dac der helt ukarakteristisk for apple kun koster 79 kroner og er så lille at den ikke er til besvær
https://www.apple.com/dk/shop/product/MU7E2ZM/A/usb-c-til-35-mm-jack-mellemstik-til-hovedtelefoner

Den skulle være meget tæt på lydkvalitet i forhold til eksempelvis Dragonfly.

Bluetooth giver ikke rigtig nogen mening hvis man benytter tidal Hifi og Flacfiler.Bluetooth har ikke båndbredde nok, så benyttes bluetooth, er reduceres bitaraten til hvad der svarer til ca 320 kpbs.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 15:36
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Apple har lavet en rost lille usb-dac der helt ukarakteristisk for apple kun koster 79 kroner og er så lille at den ikke er til besvær
https://www.apple.com/dk/shop/product/MU7E2ZM/A/usb-c-til-35-mm-jack-mellemstik-til-hovedtelefoner

Den skulle være meget tæt på lydkvalitet i forhold til eksempelvis Dragonfly.

Bluetooth giver ikke rigtig nogen mening hvis man benytter tidal Hifi og Flacfiler.Bluetooth har ikke båndbredde nok, så benyttes bluetooth, er reduceres bitaraten til hvad der svarer til ca 320 kpbs.

Det er ikke en DAC - blot en konverter fra én stiktype til en anden. Det stadig telefonens DAC, der bliver anvendt. Og det er nok ikke så ringe endda.

Hvis det giver jer en god mavefornemmelse mht kvalitet og musiknydelse, så køb en ekstern DAC til nogle hundrede kroner fx den som T-Duck anbefaler.

Hvis I gerne vil gå mere videnskabeligt til værks, så må I jo lave en blindtest af om I kan høre forskel på telefonens indbyggede DAC og en ekstern DAC til få hundrede kroner. Min påstand vil være, at det kan I ikke, men det kan aldrig blive andet end en påstand.

Og så alligevel: Hvis hovedtelefonerne kræver et "strømstærkt signal" er det da muligt, at en ekstern kan levere et bedre output end den indbyggede. Fx kan Sennheissers DT 770 fåes i både 250 og 80 ohms versioner. 250 ohm til "almindeligt" brug, og 80 ohm, som i nogle tilfælde vil være bedre ved direkte tilslutning til laptops eller telefoner. Men så er det dét, I skal være obs på - altså om den DAC i bruger kan levere strøm nok til de pågældende hovedtelefoner. Mere end selve kvaliteten af konverteringen fra Digital til Analog

Men fuldstændig korrekt at Bluetooth i de fleste tilfælde komprimerer lyden ved overførsel, så det giver ikke meget mening sammen med HI-RES streaming.


Redigeret af pianomartin - 07-April-2021 kl. 15:44
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 15:50
Vil det med blindtest, i al fremtid, komme i alle tråde der omhandler opgradering af audioudstyr? LOL

Det kunne blive lidt trættende?! Jeg orker ikke en tur mere..... Wink
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 16:00
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Apple har lavet en rost lille usb-dac der helt ukarakteristisk for apple kun koster 79 kroner og er så lille at den ikke er til besvær
https://www.apple.com/dk/shop/product/MU7E2ZM/A/usb-c-til-35-mm-jack-mellemstik-til-hovedtelefoner

Den skulle være meget tæt på lydkvalitet i forhold til eksempelvis Dragonfly.

Bluetooth giver ikke rigtig nogen mening hvis man benytter tidal Hifi og Flacfiler.Bluetooth har ikke båndbredde nok, så benyttes bluetooth, er reduceres bitaraten til hvad der svarer til ca 320 kpbs.

Det er ikke en DAC - blot en konverter fra én stiktype til en anden. Det stadig telefonens DAC, der bliver anvendt. Og det er nok ikke så ringe endda.

Hvis det giver jer en god mavefornemmelse mht kvalitet og musiknydelse, så køb en ekstern DAC til nogle hundrede kroner fx den som T-Duck anbefaler.

Hvis I gerne vil gå mere videnskabeligt til værks, så må I jo lave en blindtest af om I kan høre forskel på telefonens indbyggede DAC og en ekstern DAC til få hundrede kroner. Min påstand vil være, at det kan I ikke, men det kan aldrig blive andet end en påstand.

Og så alligevel: Hvis hovedtelefonerne kræver et "strømstærkt signal" er det da muligt, at en ekstern kan levere et bedre output end den indbyggede. Fx kan Sennheissers DT 770 fåes i både 250 og 80 ohms versioner. 250 ohm til "almindeligt" brug, og 80 ohm, som i nogle tilfælde vil være bedre ved direkte tilslutning til laptops eller telefoner. Men så er det dét, I skal være obs på - altså om den DAC i bruger kan levere strøm nok til de pågældende hovedtelefoner. Mere end selve kvaliteten af konverteringen fra Digital til Analog

Men fuldstændig korrekt at Bluetooth i de fleste tilfælde komprimerer lyden ved overførsel, så det giver ikke meget mening sammen med HI-RES streaming.

Jeg er nu ret sikker på det er en DAC. Så så vidt jeg forstår har telefonen ikke behov for en indbygget  dac, da den ikke har en analog udgang. 
USB er så vidt jeg forstår en digital udgang, så derfor er det netop en dac. Det er ikke kun stiktypen der konverteres men også det digitale signal. DAC = Digital to Analog Converter

https://www.kenrockwell.com/apple/lightning-adapter-audio-quality.htm


Redigeret af slumbert - 07-April-2021 kl. 16:01
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 16:07
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Apple har lavet en rost lille usb-dac der helt ukarakteristisk for apple kun koster 79 kroner og er så lille at den ikke er til besvær
https://www.apple.com/dk/shop/product/MU7E2ZM/A/usb-c-til-35-mm-jack-mellemstik-til-hovedtelefoner

Den skulle være meget tæt på lydkvalitet i forhold til eksempelvis Dragonfly.

Bluetooth giver ikke rigtig nogen mening hvis man benytter tidal Hifi og Flacfiler.Bluetooth har ikke båndbredde nok, så benyttes bluetooth, er reduceres bitaraten til hvad der svarer til ca 320 kpbs.

Det er ikke en DAC - blot en konverter fra én stiktype til en anden. Det stadig telefonens DAC, der bliver anvendt. Og det er nok ikke så ringe endda.

Hvis det giver jer en god mavefornemmelse mht kvalitet og musiknydelse, så køb en ekstern DAC til nogle hundrede kroner fx den som T-Duck anbefaler.

Hvis I gerne vil gå mere videnskabeligt til værks, så må I jo lave en blindtest af om I kan høre forskel på telefonens indbyggede DAC og en ekstern DAC til få hundrede kroner. Min påstand vil være, at det kan I ikke, men det kan aldrig blive andet end en påstand.

Og så alligevel: Hvis hovedtelefonerne kræver et "strømstærkt signal" er det da muligt, at en ekstern kan levere et bedre output end den indbyggede. Fx kan Sennheissers DT 770 fåes i både 250 og 80 ohms versioner. 250 ohm til "almindeligt" brug, og 80 ohm, som i nogle tilfælde vil være bedre ved direkte tilslutning til laptops eller telefoner. Men så er det dét, I skal være obs på - altså om den DAC i bruger kan levere strøm nok til de pågældende hovedtelefoner. Mere end selve kvaliteten af konverteringen fra Digital til Analog

Men fuldstændig korrekt at Bluetooth i de fleste tilfælde komprimerer lyden ved overførsel, så det giver ikke meget mening sammen med HI-RES streaming.

Jeg er nu ret sikker på det er en DAC. Så så vidt jeg forstår har telefonen ikke behov for en indbygget  dac, da den ikke har en analog udgang. 
USB er så vidt jeg forstår en digital udgang, så derfor er det netop en dac. Det er ikke kun stiktypen der konverteres men også det digitale signal. DAC = Digital to Analog Converter

https://www.kenrockwell.com/apple/lightning-adapter-audio-quality.htm

Alle telefoner har indbygget dac - ellers kunne de jo ikke afspille lyd på den højtaler, der er indbygget i telefonen.

Jeg kender ikke det konkrete produkt. Men jeg kender til gengæld deres lightning->minijack adaptor, som jo så kun kan bruges til Apples egne telefoner. Den minder meget om den i pris og design - blot har den jo så et ligtning-stik i stedet for USB-C

Jeg tror, at anmelderen i dit link tager fejl i, at der er en indbygget DAC i den. Men jeg er ikke helt sikker.


Redigeret af pianomartin - 07-April-2021 kl. 16:10
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2021 kl. 16:11
Ved at forbinde digitalt forbigår man telefonens indbyggede DAC.
Fungerer på samme vis som den du nævner.

Skulle være fin! Man bør bare sikre sig at den er ægte, da der vist er nogen kopier billigt til salg...
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu