recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad er det med vinylplader?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad er det med vinylplader?

 Besvar Besvar Side  <1 56789 14>
Forfatter
Besked
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2021 kl. 21:27
Jazz skal være hyggeligt, afslappende at lytte på. Som fx ved kunstudstilling, som baggrundsmusik, synes jeg, jazz er go'.

MEN!!!
Husker en gang, på Teknisk Skole Randers, hvor vi SKULLE høre på en jazz-koncert... SLET ikke sjovt! At være tvangsindlagt til det. Det var en ca. 1979-stykker... KEEEEEEDELIGT - med kedeligt på!!!! 1 - 2 - og 1 - 2 - 3 - 4... lød det. Og så TROEDE vi,  at NU skete der noget - at de ville give den gas. Men der skete desværre ikke mere....... Bare lige så kedeligt som før.
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2021 kl. 22:10
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Jazz skal være hyggeligt, afslappende at lytte på. Som fx ved kunstudstilling, som baggrundsmusik, synes jeg, jazz er go'.

MEN!!!
Husker en gang, på Teknisk Skole Randers, hvor vi SKULLE høre på en jazz-koncert... SLET ikke sjovt! At være tvangsindlagt til det. Det var en ca. 1979-stykker... KEEEEEEDELIGT - med kedeligt på!!!! 1 - 2 - og 1 - 2 - 3 - 4... lød det. Og så TROEDE vi,  at NU skete der noget - at de ville give den gas. Men der skete desværre ikke mere....... Bare lige så kedeligt som før.
jeg er ikke sådan ind over jazz. Men en der nok har fanget min interesse og det er Susan Wong. Da det er noget blidere form for jazz, hvis man kan sige det på den måde
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2021 kl. 05:07
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Jazz skal være hyggeligt, afslappende at lytte på. Som fx ved kunstudstilling, som baggrundsmusik, synes jeg, jazz er go'.

MEN!!!
Husker en gang, på Teknisk Skole Randers, hvor vi SKULLE høre på en jazz-koncert... SLET ikke sjovt! At være tvangsindlagt til det. Det var en ca. 1979-stykker... KEEEEEEDELIGT - med kedeligt på!!!! 1 - 2 - og 1 - 2 - 3 - 4... lød det. Og så TROEDE vi,  at NU skete der noget - at de ville give den gas. Men der skete desværre ikke mere....... Bare lige så kedeligt som før.

Er ikke sikker på at jazz burde være obligatorisk på Teknisk Skole. Det har nok givet dig en dårlig indgang til musikken. Kan lige se det for mig! LOL

Kan huske at grunden til at jeg i sin tid begyndte at interessere mig for Jazz, var en scene i en Clint Eastwood film, hvor han kommer hjem fra noget action og sætter en jazzplade på og tager sig en voksen whisky. Tror det var en Charlie Parker plade?!

Synes det var sejt, og begyndte selv at undersøge sagen. Jazz er mange ting, og kan som du siger nydes på mange måder. 

Jazz er en genre der spænder mega vidt, og derfor ser man ofte at folk søger en bestemt subgenre som kan være Be Bop, Swing, Big Band, Hard Bop (min favorit genre) eller Free Jazz (det er FOR vildt og underligt, og nok et tegn på tiden 61-70). Der er jo også Bossa Nova, som er rigtig godt, hvis man får drinks og drømmer sig hen til Copacabana, her har jeg også nogen stykker. 

Det er et stort og spændende univers, og ovennævnte er kun en lille del.

At afvise Jazz som værende dårligt eller kedeligt som genre, er som at afvise Rock som værende for støjende. Hvis man ikke giver tingene en chance, og lære noget om musikken, går man virkeligt glip af meget. Næsten al god, holdbar musik skal læres, og dermed høres mere end en gang. 

Som jeg vist skrev i starten af tråden, synes jeg at Jazz gør sig rigtigt godt på vinyl, sikkert grundet sin analoge natur. Min smag spænder dog vidt, og alting til sin tid, meget afhængig af humør og omstændigheder. Smile 

Når jeg er alene og skal slappe af, er det dog Jazz der er på menuen!

I sidste ende er det jo et spørgsmål og smag, og min mission er selvfølgelig ikke at omvende dig til Jazz-fan (sikkert umuligt efter din oplevelse på skolen), blot at give input til gode ting der egner sig til pladespilleren.


Redigeret af Pede8000 - 13-April-2021 kl. 05:10
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2021 kl. 11:31
Musik genrer overlapper ofte hinanden, og man får nye oplevelser i filmmusik. Og får måske lyst til at udforske en ny genre. Jeg har været hele raden rundt fra pop til jazz, rytmisk musik og ballader, klassisk og musical, nyere musik. 

Hvis jeg må anbefale en jazz skive, er Stan Getz saxofonist fremragende lytning med pladen Jazz Samba. Der er Rio de Janeiro stemning for alle pengene.
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2021 kl. 12:04
Jeg synes plader lyder bedre en cder men nemmest med cder og hvor man ofte med en cd for bonus materiale med i form af f.eks en dvd og det gør jeg uden tvivl vil vælge cd over lp hvis der IKKE er en dvd med lpen, Måske kun lpen hvis cden med dvd er f.eks 200kr dyere for så kan man måske finde koncerten billigere uden cd

Tit har jeg gerne vil have min cder lyder mere analogt, mindre digitalt,men aldrig fundet det som gør det (uden at skal bruge nogen rør) pt bruger jeg en Topping E30, men lyder stadig mere end ok.
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2021 kl. 12:26
Man kan få hørebøffer der kan lyde som analogt.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2021 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Jeg synes plader lyder bedre en cder men nemmest med cder og hvor man ofte med en cd for bonus materiale med i form af f.eks en dvd og det gør jeg uden tvivl vil vælge cd over lp hvis der IKKE er en dvd med lpen, Måske kun lpen hvis cden med dvd er f.eks 200kr dyere for så kan man måske finde koncerten billigere uden cd

Tit har jeg gerne vil have min cder lyder mere analogt, mindre digitalt,men aldrig fundet det som gør det (uden at skal bruge nogen rør) pt bruger jeg en Topping E30, men lyder stadig mere end ok.
der er faktisk opfundet. Det er oversampling til dsd, da det påføre musikken et blødere filter.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2021 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Musik genrer overlapper ofte hinanden, og man får nye oplevelser i filmmusik. Og får måske lyst til at udforske en ny genre. Jeg har været hele raden rundt fra pop til jazz, rytmisk musik og ballader, klassisk og musical, nyere musik. 

Hvis jeg må anbefale en jazz skive, er Stan Getz saxofonist fremragende lytning med pladen Jazz Samba. Der er Rio de Janeiro stemning for alle pengene.

Jazz Samba er en fremragende plade, Charlie Byrd gør det også ski*e godt på guitar. Klar anbefaling, fin Bossa Nova plade! 

Svært underligt, at den er optaget i en kirke i Washington D.C., når man tænker på hvor meget Rio-lyd der er over den! Geek
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2021 kl. 15:18
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Jeg synes plader lyder bedre en cder men nemmest med cder og hvor man ofte med en cd for bonus materiale med i form af f.eks en dvd og det gør jeg uden tvivl vil vælge cd over lp hvis der IKKE er en dvd med lpen, Måske kun lpen hvis cden med dvd er f.eks 200kr dyere for så kan man måske finde koncerten billigere uden cd

Tit har jeg gerne vil have min cder lyder mere analogt, mindre digitalt,men aldrig fundet det som gør det (uden at skal bruge nogen rør) pt bruger jeg en Topping E30, men lyder stadig mere end ok.
der er faktisk opfundet. Det er oversampling til dsd, da det påføre musikken et blødere filter.

Hvordan gør jeg det med cder ?
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2021 kl. 16:28
Køber en digital til analog konverter
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2021 kl. 16:30
Jeg har en digital til analog konverter, en dac Topping E30
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2021 kl. 16:34
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Jeg synes plader lyder bedre en cder men nemmest med cder og hvor man ofte med en cd for bonus materiale med i form af f.eks en dvd og det gør jeg uden tvivl vil vælge cd over lp hvis der IKKE er en dvd med lpen, Måske kun lpen hvis cden med dvd er f.eks 200kr dyere for så kan man måske finde koncerten billigere uden cd

Tit har jeg gerne vil have min cder lyder mere analogt, mindre digitalt,men aldrig fundet det som gør det (uden at skal bruge nogen rør) pt bruger jeg en Topping E30, men lyder stadig mere end ok.
der er faktisk opfundet. Det er oversampling til dsd, da det påføre musikken et blødere filter.


Hvordan gør jeg det med cder ?
der dacs som fx fra ps audio, som gør det. Og ellers burde man nemt kunne Google sig frem til det.

Jeg er først lige begyndt med mib roon, at oversample, da jeg ville prøve det, og det giver en mere naturlig lyd. Og lod min yngste datter lytte uden hun viste hvad jeg slog fra og til, og hun var enig med det lyd mere behageligt og mere naturligt

Redigeret af T-Duck - 13-April-2021 kl. 16:34
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 56789 14>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu