recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - USG og asus som AP
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

USG og asus som AP

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
sickchild Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2008
Sted: næstved,Denmark
Status: Offline
Point: 795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sickchild Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: USG og asus som AP
    Sendt: 13-April-2021 kl. 20:48
Hej jeg håber jeg måske kan få lidt hjælp her inde. 

Jeg er ejer af en Asus Ac87u router, som egentlig kører som den skal. Men den har nået sit EOL fra asus side. Jeg tænker derfor det er tid til at finde noget andet. 

Jeg har gået lidt med tankerne om at prøve at skifte over på Ubiquiti da jeg hører en masse godt om dette, og egentlig også finder det tiltalende og skulle nørde lidt med netværket. 

jeg har derfor tænkt at jeg vil købe en Ubiquiti UniFi USG Security Gateway og bruge som "router" 

Mit spørgsmål går så på, vil jeg kunne bruge den og sætte min asus router op som trådløs AP, indtil jeg vælgere og udvide med en ubiquiti trådløs ap. 

Hvis dette kan lade sig gøre, vil jeg så også kunne bruge den som switch samtidig til mine 2 kablede enheder?

For at være ærlig er det fordi pengene er lidt små for tiden, og jeg derfor gerne ville opgradere stille og roligt. 
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2021 kl. 05:32
Altså bare fordi din Asus går EOL, betyder jo ikke at den stopper med at virke, så hvorfor ikke bare fortsætte med at bruge den?
Mvh Jesper
Til top
sickchild Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2008
Sted: næstved,Denmark
Status: Offline
Point: 795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sickchild Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2021 kl. 06:17
Fordi jeg har læst flere steder at den bør skiftes af sikkerhedsmæssige grunde, da den ikke længere vil få sikkerheds opdateringer. 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2021 kl. 06:42
USG er fin (har selv en), men den giver i mine øjne ikke meget mening alene uden resten er unifi.

Brug din nuværende et år, mere og spar samtidig sammen til et komplet unifi setup.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2021 kl. 06:43
Du kan ikke bruge USG'en som switch - der er et par LAN porte, men de er til hver sit LAN/WAN.

Hvis du vil gå Unifi vejen (og starte med én enhed), så skal du måske tage et kig på en dream machine der har indbygget controller og switch.
Til top
sickchild Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2008
Sted: næstved,Denmark
Status: Offline
Point: 795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sickchild Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2021 kl. 08:13
Min tanke var også på sigt at skifte det hele over til ubiquiti men bare starte et sted. Og tænkte det første var router delen. 

Jeg er med på der ikke er switch I use, det jeg ville spørge om var om jeg kunne bruge asus som switch indtil videre.

Men kan godt se det er nemmere at vente til man har alle dele. 
Min tanke var bare at købe løbende og eventuelt lidt brugt. 


Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2021 kl. 11:55
Oprindeligt skrevet af sickchild sickchild skrev:

Fordi jeg har læst flere steder at den bør skiftes af sikkerhedsmæssige grunde, da den ikke længere vil få sikkerheds opdateringer. 

Hej.

Det kan jeg ikke helt forstå da, hvis jeg checker på Asus hjemmeside ser jeg dette:

RT-AC87U:

'Firmware
Version 9.0.0.4.382.52503 Beta Version
2021/02/02 38.99 MBytes
ASUS RT-AC87U Firmware version 9.0.0.4.382.52503 (Beta Version)
- Fixed Let's Encrypt issues
- Security Fixed:
Fixed CVE-2020-25681, CVE-2020-25682, CVE-2020-25683, CVE-2020-25687, CVE-2020-25684, CVE-2020-25685, CVE-2020-25686'

Og

'Version 3.0.0.4.382.52288
2020/07/09 38.93 MBytes
ASUS RT-AC87U Firmware version 3.0.0.4.382.52288
Security update
- Fixed CVE-2020-12695 (CallStranger)
- Fixed Reflected XSS vulnerability.
- Fixed Directory traversal vulnerability.
- Fixed CVE-2017-15653.'


Og vælg OS: Windows 10 64-bit

Er det muligt at Asus snart vil stoppe med sikkerheds opdateringer, men IKKE er stoppet endnu?

Hilsen Carsten.


Redigeret af csell - 14-April-2021 kl. 11:58
Til top
sickchild Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2008
Sted: næstved,Denmark
Status: Offline
Point: 795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sickchild Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2021 kl. 12:39
Det ved jeg ikke. Var bare flere steder jeg læste at den nu var eol og derfor ikke ville modtage opdateringer længere. 

Men det er da muligt at der stadig vil komme opdateringer. Jeg troede bare eol betød de ikke længere ville opdatere den. 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2021 kl. 13:41
Hvornår har du sidst opdateret den?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
sickchild Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2008
Sted: næstved,Denmark
Status: Offline
Point: 795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sickchild Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2021 kl. 14:03
kender ikke lige datoen. 

Men kører med 3.0.0.4.382 som er den sidste nye. 
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1067
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pfugl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2021 kl. 09:16
Jeg tænker ikke der skulle være noget i vejen for at køre på denne måde. Din ASUS kan konfigureres som AP, og jeg er rimelig sikker på at switchen stadig vil fungere i AP mode.
/Peter
Til top
beatmore Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-August-2014
Sted: Vejle, Danmark
Status: Offline
Point: 105
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér beatmore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2021 kl. 09:46
Asus -hvis de rent faktisk stopper med at lave opdateringer kan du evt. overveje at smide alternativ firmware på. DD-WRT eller lignede - de fleste af disse bliver opdateret.

Jeg kan ikke anbefale at sætte USG foran - USG er nemlig ganske sikkert selv på vej til EOL, jeg har den selv og den får kun sikkerheds opdateringen, og de kører åben beta på en større model af erstatningen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu