recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > IP TV og WebTV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af TV-udbyder til flow-tv via fiber
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af TV-udbyder til flow-tv via fiber

 Besvar Besvar Side  <1 567
Forfatter
Besked
avemestr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avemestr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2021 kl. 22:27
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Det har så lige den ulempe, at man er tvangsindlagt til at høre de, som oftest, ikke særligt kompetente tyske kommentatorer.

Mens de danske altid er gode til at levere skarpe analyser Dead

I øvrigt har jeg oplevet, at jeg på ARD kunne skifte mellem stereo og 5.1 lydspor på parabolen - og der var kvindelige kommentatorer på surroundsporet og mandlige på stereo. Lidt spøjst.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2021 kl. 22:27
Oprindeligt skrevet af avemestr avemestr skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Oprindeligt skrevet af avemestr avemestr skrev:

...Jeg kan dog blive helt bedrøvet over nyheden om, at Stofa også slukker for deres coax-net og går helt over på IP. Men flertallet må jo i store træk være ligeglade med signalkvaliteten, sålænge det er moderne og convenient.

 Hvad får dig til at tro at der er en dårligere kvalitet på fiber.? Så er der da nogen der har fortalt en løgn.
 Der er ikke mange af deres kunder der kommer over på fiber det er Ca. 50.000 der er tale om, udover dem som har det i forvejen.

Der er en fin oversigt over bitraten på forskellige IP-baserede streamingtjenester her:



Der er et liiiiiiille stykke op til de bitrater, som fås på parabol i dag. Og det giver jo god mening: Det er omkostningstungt at skulle streame til hver husstand fremfor blot at beame et signal ud over hele Europa.

Men derudover: Helt ærligt. Der er vel ikke nogen som ved sine fulde fem er i tvivl om, at et pixeleret streaming signal er dårligere end det flow-tv der præsteres via DVB-T2/C/S2?

 De Bitrater er for Streaming, ikke flow TV.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
avemestr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avemestr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2021 kl. 22:36
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

De Bitrater er for Streaming, ikke flow TV.

Jeg skriver, at IP-baseret streaming er dårligere end flow-TV fra parabol.

Du skriver det ikke er korrekt.

Jeg giver en reference.

Du skriver "de tal er for streaming".

Øøøøøh? 


Men ret skal være ret: DR øgede deres live-streaming til 8mbit/s op til EM, fra de 5,5 de hidtil har kørt med. Så de er gået fra cirka 1/3 til cirka 1/2 af bitraten på de store tyske kanaler via parabol. 
Til top
Kand Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Marts-2014
Sted: Arhus
Status: Offline
Point: 78
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2021 kl. 23:42
IPTV er ikke det samme som streaming aka web tv.
IPTV er multicast. Ofte er bitraten det samme som parabol, da nogle af kanalerne til IPTV tages ned fra sat og sendes råt ud. Så TV3 ARD osv kommer fra sat ud på IPTV i samme bitrates som du fra på parabol.


Redigeret af Kand - 10-Juli-2021 kl. 23:42
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2021 kl. 00:11
Oprindeligt skrevet af Kand Kand skrev:

IPTV er ikke det samme som streaming aka web tv.
IPTV er multicast. Ofte er bitraten det samme som parabol, da nogle af kanalerne til IPTV tages ned fra sat og sendes råt ud. Så TV3 ARD osv kommer fra sat ud på IPTV i samme bitrates som du fra på parabol.

Præcis og, hvem er det også der ved sine fulde fem begynder at anbefale folk at tage et tysk signal ned via Parabol, vi er ikke tyskere og bor ikke i Tyskland, vi er danskere og man må vel forvente at langt hovedparten af befolkningen har en interesse i at få lyd på ens eget sprog.


Til top
Erik K Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 29-November-2020
Status: Offline
Point: 263
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erik K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2021 kl. 00:47
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Præcis og, hvem er det også der ved sine fulde fem begynder at anbefale folk at tage et tysk signal ned via Parabol, vi er ikke tyskere og bor ikke i Tyskland, vi er danskere og man må vel forvente at langt hovedparten af befolkningen har en interesse i at få lyd på ens eget sprog.


Ja, vi er danskere og bor i Danmark, men derfor er det nu alligevel rart at kunne udvide horisonten lidt.

Jeg kan godt se, at hvis man kun taler og forstår midtjysk, så har man et problem med udenlandske programmer, men vi er jo også nogen, der behersker andre sprog end dansk og derfor gerne ser programmer fra andre lande.

Vi streamer de tilgængelige kanaler fra Tyskland, Østrig, England og USA og de har ofte ganske spændende programmer.

Hustruen og jeg ser lige så meget tysk- og engelsksprogede programmer som vi ser de danske og vi bemærker ikke, hvilket sprog der bruges.
Til gengæld er tekstning på udenlandske programmer, der vises på danske kanaler irriterende. Ofte er tekstningen ufuldstændig, misvisende eller direkte forkert 


Redigeret af Erik K - 11-Juli-2021 kl. 00:48
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1070
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2021 kl. 03:22
Oprindeligt skrevet af avemestr avemestr skrev:

Jeg bor i "det gamle DONG" område, som TDC købte for nogle år siden. Har i dag 1000/1000 fiber fra Hiper (fra før de blev købt af TDC) og havde før det fiber fra Gigabit (gik væk fra dem, da de til trods for navnet kun kunne levere 100/100).

Både på telia.dk og waoo.dk kan jeg se, at jeg har mulighed for at få forbindelse via dem (Telia eller i Waoo tilfælde Fibia) samt tilkøbe deres TV-pakker.

Hvad har jeg misforstået, når I skriver, at man kun kan få YouSee TV, hvis man bor i et område med TDC Fiber?

Bemærk: 
Jeg kommer aldrig til at købe adgang til TV-kanaler. Klarer mig fint med antenne- og parabolmodtagelse, men undrede mig blot over debatten. Hvis jeg var trådstarter, så ville jeg formentligt derfor gå i samme retning, når han i forvejen har et virvar af streaming apps på sin Shield.

Anbefaling til trådstarter:
Køb en simpel DVB-T2 antenne (< 300kroner). Køb denne pakke: Triax TDS 80A (2 pos, 1 user) Parabolantenne 70x79 cm. kit til 2 positioner og 1 bruger (av-connection.dk) (699) og indstil parabolen til at tage Astra på 19.2 øst og Hotbird på 13 øst.

Du har nu brugt et engangsbeløb på 999 kroner. OG DER ER INGEN LØBENDE UDGIFTER!

Du har mange hundrede programmer at zappe imellem. Reelt vil du dog formentligt kode ind på dit TV, så der kan zappes mellem DR1, DR2, DR Ramasjang, KiKa HD (lavet af ARD+ZDF, svarer til Ramasjang i Danmark), Nickelodeon Deutschland (tysk), Nick Österreich (har også engelsk lydspor), TOGGO Plus (tysk kommerciel børnekanal), Boing HD (fransk børnekanal), Disney Channel Germany (tysk), RIC (tysk børnekanal) og Boomerang France HD (fransk børnekanal).

Derudover har du hundredevis af andre kanaler, som du som voksen kan zappe imellem. Reelt set er det dog nok kun de 50 der vil være interessante på sigt, men igen: Gratis og koster ikke løbende abonnement.

Tilføjelse:
Dit fjernsyn har formentligt allerede en DVB-T2 og en DVB-S(2) tuner indbygget. Derfor skal børnene ikke bøvle med en boks overhovedet. De tænder bare fjernsynet og så er kanalerne der. Som i de gode gamle dage.



Så hvis man ikke kan Tysk / Fransk har man kun de licens finansieret kanaler ?

Hvor mange børn i Danmark tror du kan Tysk / Fransk siden du omtaler så mange børnekanalen på de sprog ?
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
avemestr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avemestr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2021 kl. 10:44
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Præcis og, hvem er det også der ved sine fulde fem begynder at anbefale folk at tage et tysk signal ned via Parabol, vi er ikke tyskere og bor ikke i Tyskland, vi er danskere og man må vel forvente at langt hovedparten af befolkningen har en interesse i at få lyd på ens eget sprog.

Trådstarter fortæller, at han abonnerer på et hav af streamingtjenester. Han savner noget flow-tv, hvor børnene selv kan tænde for fjernsynet og zappe, som i gamle dage. Det gav jeg ham en løsning på.


Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Så hvis man ikke kan Tysk / Fransk har man kun de licens finansieret kanaler ?

Hvor mange børn i Danmark tror du kan Tysk / Fransk siden du omtaler så mange børnekanalen på de sprog ?


Du har aldrig nogensinde hørt om børn, der har tilegnet sig sprogkompetencer ved at se TV? I de gode gamle monopoldage (før der var noget der hed parabol) kunne folk i det sydlige Danmark tage ARD, ZDF og N3 som supplement til den ene DR-kanal der fandtes (og som sendte få timer i døgnet).

Det betød at nogle - ikke alle - børn kunne et habilt tysk, når de kom i skole. Ofte endda bedre end engelsk, da sendefladen på danske kanaler dengang ikke var fyldt med engelsktalende serier.

At danske børn i dag kan et godt engelsk, allerede når de starter i skole, skyldes selvfølgeligt, at de har været udsat for det på iPad, computer og i TV. 

Ville det være så forfærdeligt, at de også havde stiftet bekendtskab med tysk eller fransk?
Til top
avemestr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avemestr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2021 kl. 11:02
Oprindeligt skrevet af Erik K Erik K skrev:

Ja, vi er danskere og bor i Danmark, men derfor er det nu alligevel rart at kunne udvide horisonten lidt.

Dette er en meget væsentlig pointe. Der tales og skrives meget om, at folk lever i "informationsbobler" i dag, hvor de får det vist, som de amerikanske selskaber mener sikrer flest clicks / minutter på deres sider.

Det betyder to ting:

1) For det første, så bliver dit medieforbrug via IP registreret og logget fuldstændigt. Firmaerne ved nøjagtigt hvor mange minutter du har set af en given TV-serie, hvilke Youtube-videoer du har set, hvilke kattevideoer du kunne lide på Facebook osv.

2) Informationen fra punkt 1 bruges til at fodre dig med mere af det samme. Politisk betyder det, at hvis dit mønster antyder du synes Trump er en flinker fyr, så får du præsenteret masser af indhold, der underbygger det. Hvis du synes Biden ikke kan begå fejl, så får du præsenteret masser af indhold, der underbygger det.

Fordelt på 3 satellitter tager jeg cirka 20 forskellige ENGELSKSPROGEDE nyhedskanaler. De vestlige statskanaler: BBC World, Deutsche Welle, France24. De kommercielle: Bloomberg, CNN, CNBC. Og så er der alle diktatorkanalerne: Al-Jazeera (Qatar), CGTN (Kina), I24News (Israel), PRESS TV (Iran), Russia Today, TRT World (Tyrkiet), WION (Indien). Og så selvfølgeligt også de asiatiske statsmedier: Arirang (Sydkorea), NHK World (Japan). Jeg har sikkert glemt nogen.

Så hvis man ønsker at udvide sin horisont, så er der gode muligheder ved simpel zapning. Man skal selvfølgeligt være kildekritisk uanset hvad man ser, men f.eks. dækningen af de seneste begivenheder i Gaza dækkes liiiiidt forskelligt hos israelerne, iranerne, tyrkerne og qatarerne :-) Men altid med mere dybde, end et 3-minutters indslag med Ole Ryborg der lige fløjet ind fra Bruxelles for at være "tæt på begivenhederne" og som sjældent siger andet, end hvad han har nået at læse i NY Times eller The Guardian på flyveren fra Bruxelles.


Redigeret af avemestr - 11-Juli-2021 kl. 11:05
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1070
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2021 kl. 15:42
Oprindeligt skrevet af avemestr avemestr skrev:

Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Præcis og, hvem er det også der ved sine fulde fem begynder at anbefale folk at tage et tysk signal ned via Parabol, vi er ikke tyskere og bor ikke i Tyskland, vi er danskere og man må vel forvente at langt hovedparten af befolkningen har en interesse i at få lyd på ens eget sprog.

Trådstarter fortæller, at han abonnerer på et hav af streamingtjenester. Han savner noget flow-tv, hvor børnene selv kan tænde for fjernsynet og zappe, som i gamle dage. Det gav jeg ham en løsning på.


Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Så hvis man ikke kan Tysk / Fransk har man kun de licens finansieret kanaler ?

Hvor mange børn i Danmark tror du kan Tysk / Fransk siden du omtaler så mange børnekanalen på de sprog ?



Du har aldrig nogensinde hørt om børn, der har tilegnet sig sprogkompetencer ved at se TV? I de gode gamle monopoldage (før der var noget der hed parabol) kunne folk i det sydlige Danmark tage ARD, ZDF og N3 som supplement til den ene DR-kanal der fandtes (og som sendte få timer i døgnet).

Det betød at nogle - ikke alle - børn kunne et habilt tysk, når de kom i skole. Ofte endda bedre end engelsk, da sendefladen på danske kanaler dengang ikke var fyldt med engelsktalende serier.

At danske børn i dag kan et godt engelsk, allerede når de starter i skole, skyldes selvfølgeligt, at de har været udsat for det på iPad, computer og i TV. 

Ville det være så forfærdeligt, at de også havde stiftet bekendtskab med tysk eller fransk?


Nej, jeg har aldrig hørt om børn der har tilegnet sig sprogkompetencer ved at se TV.

Personligt boede jeg i min barndom i den del at landet hvor man kunne se svensk tv, og jeg har aldrig lært svensk at den grund, i både skole og omgangskreds var der heller ikke nogle børn der kunne svensk.
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1928
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2021 kl. 15:57
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af avemestr avemestr skrev:

Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Præcis og, hvem er det også der ved sine fulde fem begynder at anbefale folk at tage et tysk signal ned via Parabol, vi er ikke tyskere og bor ikke i Tyskland, vi er danskere og man må vel forvente at langt hovedparten af befolkningen har en interesse i at få lyd på ens eget sprog.

Trådstarter fortæller, at han abonnerer på et hav af streamingtjenester. Han savner noget flow-tv, hvor børnene selv kan tænde for fjernsynet og zappe, som i gamle dage. Det gav jeg ham en løsning på.


Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Så hvis man ikke kan Tysk / Fransk har man kun de licens finansieret kanaler ?

Hvor mange børn i Danmark tror du kan Tysk / Fransk siden du omtaler så mange børnekanalen på de sprog ?



Du har aldrig nogensinde hørt om børn, der har tilegnet sig sprogkompetencer ved at se TV? I de gode gamle monopoldage (før der var noget der hed parabol) kunne folk i det sydlige Danmark tage ARD, ZDF og N3 som supplement til den ene DR-kanal der fandtes (og som sendte få timer i døgnet).

Det betød at nogle - ikke alle - børn kunne et habilt tysk, når de kom i skole. Ofte endda bedre end engelsk, da sendefladen på danske kanaler dengang ikke var fyldt med engelsktalende serier.

At danske børn i dag kan et godt engelsk, allerede når de starter i skole, skyldes selvfølgeligt, at de har været udsat for det på iPad, computer og i TV. 

Ville det være så forfærdeligt, at de også havde stiftet bekendtskab med tysk eller fransk?


Nej, jeg har aldrig hørt om børn der har tilegnet sig sprogkompetencer ved at se TV.

Personligt boede jeg i min barndom i den del at landet hvor man kunne se svensk tv, og jeg har aldrig lært svensk at den grund, i både skole og omgangskreds var der heller ikke nogle børn der kunne svensk.

For 10 - 15 år siden, boede jeg et sted her i Aars, Nordjylland, hvor jeg en stor del af tiden kunne høre svensk radio, på en almindelig 5 elements-radioantenne... Den første, lange tid var svensk bare én, lang, underlig lyd!!! LOL Efterhånden lærte jeg da sproget... Nu har jeg desværre glemt det igen, da jeg nu bor et sted, hvor jeg IKKE kan høre svensk radio. Det hjælper MÅSKE, når jeg på et tidspunkt får Tricomp til at smide en FM-antenne ind på loftet. Så må jeg se, om SR kan indfinde sig igen. Netradio er no go. Min Argon iNet3 + vil ikke mere på nettet. 
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 567
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu