recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Asus ax eller Unify AP 6
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Asus ax eller Unify AP 6

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2021 kl. 20:36
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af noerden noerden skrev:

En ting er hvad du trækker, og en anden hvad du betaler for ;-)
Din speedtest er dermed ikke imponerende hvis du har 500mbit, men tilgængelig fin hvis du har 200mbit.

Hej.

Vi har 200/200 Mbit til 100 kr./mdr hos Af86.dk


Og jeg kan ikke huske, at have set en download på over 150 Mbit, med en enkelt Asus Router.

Hilsen Carsten.
på jeres netværk eller generelt ?
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2021 kl. 20:57
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

På jeres netværk eller generelt ?

På Ooklas Speedtest målinger på denne PC.

Hilsen Carsten.
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2021 kl. 00:13
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:


Hej.

Vi har 200/200 Mbit til 100 kr./mdr hos Af86.dk


Og jeg kan ikke huske, at have set en download på over 150 Mbit, med en enkelt Asus Router.

Hilsen Carsten.


Ok, udbyder ikke så vigtig her ;-)

Hastighed afhænger selvfølgelig af din forbindelse ud af huset, netværksprotokol mm.
Jeg har da set en del test med Asus routere der ligger over 150mbit, når der bruges 5ghz bånd.
Kører du kun på 2,4ghz?
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2021 kl. 00:15
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

kan se jeg ligger en smule højere på en wifi forbindelse.
En ren kablet forbindelse giver selvfølgeligt et bedre resultat.





Det er da en pæn hastighed der. Har du 1000mbit ud af huset?
Og det tyder på du har god dækning/er tæt på dit AP.
Alle AP er vel kablet til en switch/router?
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2021 kl. 09:03
Oprindeligt skrevet af noerden noerden skrev:

  Ok, udbyder ikke så vigtig her ;-)

Hastighed afhænger selvfølgelig af din forbindelse ud af huset, netværksprotokol mm.
Jeg har da set en del test med Asus routere der ligger over 150mbit, når der bruges 5ghz bånd.
Kører du kun på 2,4ghz?

Hej.

Grunden til at jeg accepterer 150 Mbit eller lavere i Download på en 200 Mbit forbindelse, er udbyders pris på 100 kr./mdr.

Vi har 4 kablede enheder og resten på WiFi, som mest er Tablets og Mobiler. Der køres 5GHz, hvor det er muligt.

Jeg kan huske, at da jeg satte Asus Media Bridge op, blev jeg bedt om et WiFi network at forbinde til. Her valgte jeg SSID for vores 5 GHz WiFi network.



Og min eksisterende Asus RT-AC56U kører 'a/b/g/n/ac 300/867 Mbit/s'

Og den Asus RT-AC66U B1 jeg lige har købt, brugt kører 'a/b/g/n/ac 450/1300 Mbit/s'


Citat: 'ASUS Router can be configured in Media bridge mode, which provides multiple entertainment devices the fastest 802.11ac Wi-Fi connection simultaneously.'


Så med to Asus ac routere. Den ene med op til 867 Mbit/s og den anden med op til 1300 Mbit/s, forventer jeg, at de etablerer en backhaul forbindelse på op til 867 Mbit/s. Og det syntes jeg, at de gør godt.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 08-Maj-2021 kl. 09:05
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2021 kl. 09:47
Oprindeligt skrevet af noerden noerden skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

kan se jeg ligger en smule højere på en wifi forbindelse.
En ren kablet forbindelse giver selvfølgeligt et bedre resultat.





Det er da en pæn hastighed der. Har du 1000mbit ud af huset?
Og det tyder på du har god dækning/er tæt på dit AP.
Alle AP er vel kablet til en switch/router?
Jeg mener det var 3-4m væk fra et ap’erne. Ja har en 1000/500 forbindelse.
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2021 kl. 10:08
Jeg har ikke haft ASUS med WiFi 6, og har heller ikke unifi med WiFi 6.
Jeg bruger selv unifi Access punkter, og det at du skriver at du ønsker gæste netværk, gøres ikke fra dit Access punkt, men fra din router/firewall.
Dvs. Med unifi, skal du også ud og købe en router/firewall.

Dermed sagt, så havde jeg valgt unifi til enhver tid, de er lettere at placere strategisk, er ultra stabile.

Personligt ville jeg ikke gå så meget op i båndbredde, men mere stabiliteten i at flytte sig fra 1 Access punkt til et andet, og hvordan du bedst kan få dæking i hele hytten, men at vurdere udfra at den ene levere 250 og den anden kun 150Mbits er I min optik fjollet, da det er meget få usecases hvor den højere båndbredde betyder noget, udover prale effekt.


Redigeret af Blank - 09-Maj-2021 kl. 10:08
BaaaaaH
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2021 kl. 10:37
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Jeg har ikke haft ASUS med WiFi 6, og har heller ikke unifi med WiFi 6.
Jeg bruger selv unifi Access punkter, og det at du skriver at du ønsker gæste netværk, gøres ikke fra dit Access punkt, men fra din router/firewall.
Dvs. Med unifi, skal du også ud og købe en router/firewall.

Dermed sagt, så havde jeg valgt unifi til enhver tid, de er lettere at placere strategisk, er ultra stabile.

Personligt ville jeg ikke gå så meget op i båndbredde, men mere stabiliteten i at flytte sig fra 1 Access punkt til et andet, og hvordan du bedst kan få dæking i hele hytten, men at vurdere udfra at den ene levere 250 og den anden kun 150Mbits er I min optik fjollet, da det er meget få usecases hvor den højere båndbredde betyder noget, udover prale effekt.
Helt enig. De kan begge opnå ca samme hastighed.
Unifi kan generelt konfigures meget mere, her kan man definere helt ned på hver eneste AP.
Dog kan du ikke styre indhold på unifi som du kan på Asus. Fx at blokere Netflix efter kl 20:00 på visse devices. 
Her er Asus 100 gange bedre.

Unifi har en lille smule hvor man kan begrænse adgang, det virker dog ikke i mit setup hvis klienten forbinder via wifi. De har mange sw fejl.
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2021 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Jeg har ikke haft ASUS med WiFi 6, og har heller ikke unifi med WiFi 6.
Jeg bruger selv unifi Access punkter, og det at du skriver at du ønsker gæste netværk, gøres ikke fra dit Access punkt, men fra din router/firewall.
Dvs. Med unifi, skal du også ud og købe en router/firewall.

Dermed sagt, så havde jeg valgt unifi til enhver tid, de er lettere at placere strategisk, er ultra stabile.

Personligt ville jeg ikke gå så meget op i båndbredde, men mere stabiliteten i at flytte sig fra 1 Access punkt til et andet, og hvordan du bedst kan få dæking i hele hytten, men at vurdere udfra at den ene levere 250 og den anden kun 150Mbits er I min optik fjollet, da det er meget få usecases hvor den højere båndbredde betyder noget, udover prale effekt.
Helt enig. De kan begge opnå ca samme hastighed.
Unifi kan generelt konfigures meget mere, her kan man definere helt ned på hver eneste AP.
Dog kan du ikke styre indhold på unifi som du kan på Asus. Fx at blokere Netflix efter kl 20:00 på visse devices. 
Her er Asus 100 gange bedre.

Unifi har en lille smule hvor man kan begrænse adgang, det virker dog ikke i mit setup hvis klienten forbinder via wifi. De har mange sw fejl.
Jeg bruger kun unifi AP, deres router fungere ganske fint, og der er nogle blokeringsmuligheder, for både ASUS og Unifi gælder det, at det er forholdsvis nemt at komme forbi de blokeringer der er indbygget, da de ofte er meget simple, så når børnene bliver 10-11 år, så finder de en løsning på Google, og nogle gange via links som er mere farlige end Netflix.
BaaaaaH
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu