recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Får jeg noget ud af Wi-Fi 6
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Får jeg noget ud af Wi-Fi 6

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
MortenP Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 654
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Får jeg noget ud af Wi-Fi 6
    Sendt: 10-Maj-2021 kl. 09:44
Hej

jeg har en 1000/1000 fiber forbindelse fra Kazoom, og den kører rigtig fint og stabilt. Jeg har Wi-Fi mesh (TPLINK Deco M5) i huset, som faktisk også fungerer fint.
Jeg har dækning overalt, men i stuen trækker jeg 200-300mbit trådløst. (jeg har ikke mulighed for at trække kabel, da mit modem/router sidder i bryggers, og mit hus er fuldmuret, og der er ikke trukket tomrør.(det var jo ellers nummer 1).

Vil jeg opnå højere hastighed trådløst ved at skifte ud til noget Wi-Fi 6 kompatibelt mesh? eller vil det ligge i samme leje ca.?.. Jeg er med på at det teknisk kan levere højere hastighed, men er det bedre til at få en højere hastighed til alle Mesh noderne? eller er jeg nødt til at lege mere med placering af mine Mesh noder?

På forhånd tak.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2021 kl. 10:56
Du vil få bedre dækning og hastighed. 
Testede det tidligere på et ax88 og en ax92. 

Kører dog kablet i dag, hvilke giver det bedste resultat.
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3834
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2021 kl. 11:13
Det at et hus er fuldmuret betyder vel ikke man ikke kan trække kabler. Bare man har loft.
Har lidligere placeret en dåse oppe ved loftet (fuga 1,5 modul underlag) og boret skrådt op i skillemuren. Dette da jeg ville have placeret en router i en entre.
 
Har faktisk også fået en indmuringsdåse ind i en letbetonsvæg - igen opppe ved loftet - og så bare brugt en bred fura ramme.
Til top
MortenP Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 654
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2021 kl. 14:44
Nej det kan jo godt lade sig gøre. men jeg vil være ked af at skulle fræse i min væg, og vil helst heller ikke have lister, derfor kører jeg trådløst i det meste. 

jeg har overvejet at trække kabel udenfor og så bore ind. 
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2021 kl. 16:15
 https://youtu.be/wthkCixz1Mw

Ham her tester wifi6
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2021 kl. 20:06
Husk at klienten skal understøtte wifi 6 også - ellers er det spild...

Men hvad skal man bruge mere end 2-300mbit til i stuen?
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2021 kl. 20:26
Oprindeligt skrevet af JaAndersen JaAndersen skrev:

Husk at klienten skal understøtte wifi 6 også - ellers er det spild...

Men hvad skal man bruge mere end 2-300mbit til i stuen?
bestemt ikke korrekt. Du kan med fordel køre wifi6 mellem dine mesh accesspoint. Nogle tyr jo til disse mesh løsninger.
Til top
MortenP Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 654
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2021 kl. 13:06
Jeg skal ikke bruge mere end 2-300mbit.. det kører ganske glimrende. men nogle gange kører det jo også langsommere, og det var mere om man fik mere "hul" igennnem på et Wi-Fi 6 netværk, (også med ikke Wi-Fi 6 enheder). 
For så kunne jeg jo optimere mit netværk. 

Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2021 kl. 19:00
Oprindeligt skrevet af MortenP MortenP skrev:

Jeg skal ikke bruge mere end 2-300mbit.. det kører ganske glimrende. men nogle gange kører det jo også langsommere, og det var mere om man fik mere "hul" igennnem på et Wi-Fi 6 netværk, (også med ikke Wi-Fi 6 enheder). 
For så kunne jeg jo optimere mit netværk. 


Jeg har lavet et par helt udenskabelige tests på mit blandede wifi5 og 6 netværk. Det giver ikke rigtigt noget med mine wifi5 klienter at de sidder på et wifi6 AP, men mine wifi6 klienter kan under optimale vilkår opnå omkring 970Mbit/s - Den vil ikke kunne komme højere fordi AP'et er koblet til via en 1Gb port. 


Redigeret af hedberg - 19-August-2021 kl. 19:51
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2021 kl. 19:41
hvilke klient benytter du ?
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2021 kl. 19:55
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

hvilke klient benytter du ?

Mig? Jeg bruger Intel Wifi6 AX200 på mine 2 klienter. 
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu