recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Support sag hos ISP.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Support sag hos ISP.

 Besvar Besvar Side  <1 23456 8>
Forfatter
Besked
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2021 kl. 11:04
En lille opdatering.. 

Deværre er sagen ikke løst endnu, men den er heldigvis kommet videre og kører nu imellem ISP's NOC og deres upstream provider. 


Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2021 kl. 13:55
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

En lille opdatering.. 

Deværre er sagen ikke løst endnu, men den er heldigvis kommet videre og kører nu imellem ISP's NOC og deres upstream provider. 


Så kom der et svar fra Fibia. Til en forandring var det forfriskende klar tale.

Det ER et anti-DDOS system som bliver trigget.  Fibia vil ikke slå det fra på private kunder, da man ikke ønsker folk der hverken bruger meget båndbredde eller har mange connections (NTP bruger praktisk talt ikke noget båndbredde, så det er connections i mit tilfælde). 


Jeg vil mene dette er i strid med net neutralitets lovgivningen og vil nu skrive en klage til Energistyrelsen.




Redigeret af hedberg - 07-Juni-2021 kl. 14:45
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
Jorgensen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 22-Marts-2006
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jorgensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2021 kl. 17:05
Det lyder helt skørt at Fibia ikke vil rette fejlen eller slå deres anti-ddos fra. Jeg håber du opdaterer herinde når der er nyt?


Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2021 kl. 18:46
Dit netforbrug er vel i den grad også meget atypisk for en privatkunde?

Vil den nemme og muligvis rimelige løsning ikke være at finde ud af hvorledes du bliver erhverskunde?
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2021 kl. 18:52
Oprindeligt skrevet af Jorgensen Jorgensen skrev:

Det lyder helt skørt at Fibia ikke vil rette fejlen eller slå deres anti-ddos fra.

Det er ikke en fejl. Det er anti-ddos, hvilket er en god ting for privatkunder.

Skal man køre en virksomhed (eller et ultra hobbyprojekt), må man kigge sig om efter en anden udbyder.



Klaus
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2021 kl. 19:44
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Dit netforbrug er vel i den grad også meget atypisk for en privatkunde?

Vil den nemme og muligvis rimelige løsning ikke være at finde ud af hvorledes du bliver erhverskunde?

Det ved jeg ikke om det er. Det er nok meget normalt ud over at jeg har noget NTP trafik som kan ligge i et hjørne af de 2 stk 1Gbps forbindelser jeg betaler for. 

Netneutralitetsforordningen siger kunderne må bruge forbindelsen til det de vil og ISP'en skal blande sig uden om, så længe det er lovligt. 

Jeg er ikke erhverv. Jeg er privat med en hobby. 



Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2021 kl. 19:54
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Jorgensen Jorgensen skrev:

Det lyder helt skørt at Fibia ikke vil rette fejlen eller slå deres anti-ddos fra.

Det er ikke en fejl. Det er anti-ddos, hvilket er en god ting for privatkunder.


Det er ikke korrekt. Konfigurationen lige nu virker som ren chikane, da det rammer alt andet end NTP. 

Fibia kunne heller ikke på noget tidspunkt selv identificere problemet før jeg fortalte dem det tilbage og hverken markedsføring eller betingelserne nævner noget om det.

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Skal man køre en virksomhed (eller et ultra hobbyprojekt), må man kigge sig om efter en anden udbyder.

Hvis man vil drive virksomhed ibør man følge lovgivningen. 

Derudover oplyste jeg hvad jeg skulle bruge forbindelsen til da jeg bestilte den i din tid - da man var lidt forundret over hvorfor jeg ønskede 2 fiber forbindelser på samme addresse. 

Måske man burde revidere sit marketings materiale lidt hvis man ønsker at sælge sine forbindelser med begrænsninger. 

Hvad bliver det næste? At jeg skal have en særlig erhvervsudvidelse hvis jeg bruger forbindelsen til at arbejde hjemmefra? 


Redigeret af hedberg - 08-Juni-2021 kl. 20:32
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2021 kl. 09:15
Oprindeligt skrevet af Jorgensen Jorgensen skrev:

Det lyder helt skørt at Fibia ikke vil rette fejlen eller slå deres anti-ddos fra. Jeg håber du opdaterer herinde når der er nyt?


Jeg skal nok opdatere. 

Det er spekulation, men jeg tror slet ikke dette handler om hverken mig, mit forbrug, NTP eller DDoS beskyttelse overhovedet. 


Det baserer jeg på følgende:


Da jeg blev ringet op med afvisningen fik jeg oplyst at der ikke kunne gives tilladelse til at slå det fra fordi man ikke ønskede båndbredde krævende brugere, men medarbejderen konstaterede samtidigt at det var jeg jo ikke – det var jo bare mange connections.

 

Jeg har tænkt lidt over hvad dette kan skyldes og pga. den måde opsætningen lader til fungere, så jeg er efterhånden overbevist om, at Fibia først og fremmest har designet filteret til at sabotere Torrent klienter og bare vælger at gå meget stille med dørene og kalde det for et ”ddos” beskyttelse. Det gør man fordi ingen kan være imod at den flinke udbyder beskytter brugerene imod det farlige internet. 


Pga. en dårlig implementering rammer det alt trafik der kunne ligne den måde Torrent klienter kommunikerer på (med mange connections) og høje trafik mængder. I mit tilfælde har jeg så de mange connections, men forholdsvis lav trafik mængde. Det trigger dog stadig filteret der sætter min forbindelse i ”bad standing”, så hvis jeg f.eks. vil streame en film eller downloader en fil, så tror den det er en torrent klient der downloader og så blokerer den for de IP’en i 5 minutter.

 

Fibia har nok tænk, at der ikke er mange kunder der tør klager over deres torrent klient ikke virker eller kan regne ud hvorfor og det har de jo sikkert ret i. Det rammer bare alt alle trafik mønstre der minder bare lidt om torrent trafik. Jeg kunne sagtens forestille mig, at hvis man holder et LAN derhjemme med vennerne, så kunne man blive ramt på samme måde fordi de fleste spil sender så mange små pakker. 


Det er ikke første gang jeg har diskuteret med Fibia. Dengang de introducerede deres 1Gbps forbindelser, så kunne de slet ikke levere 1Gbps. Pga. deres centrale udstyr var der flere steder hvor max. var 512Mbps i downstream, men 1Gbps i upstream. Det afholdt dem dog ikke fra, at lade folk opgradere og tage imod pengene. Det tog mig en del troubleshooting at finde ud af, men da jeg gik dem på klingen måtte de erkende at det var umuligt at opnå 1Gbps og de valgte at refundere pengene. Forløbet viser dog med alt tydeligthed at Fibia moral er temmelig flosset og det tog måneder før de havde rettet problemet og leverede hvad de lovede. 

 




Redigeret af hedberg - 09-Juni-2021 kl. 09:17
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
top20 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 09-Juni-2021
Sted: Hansen
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér top20 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2021 kl. 10:24
Selvfølgelig skal udbyderen ikke slå sikkerhedsforanstaltninger fra der er implementeret af en grund, det ville da være helt hen i vejret, der er da ingen grund til at udsætte alle andre brugere for risici blot for at at please en enkelt kunde.

Det lyder som om Hedberg har købt det forkerte produkt, og at udbyderen ikke har informeret korrekt, sådan går det en gang i mellem, der er ikke andet for end at tørre øjne og komme videre med en forbindelse der understøtter de behov der er, og det klare valg må være at få en forbindelse egnet til virksomheder når man har så specielle behov, men selvfølgelig vil prisen herfor være en anden, og det er Hedberg jo nok ikke interesseret i, ellers går jeg stærk ud fra han havde valgt en virksomhedsløsning.

Og her vil supporten og SLA jo også være markant anderledes.
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2021 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af top20 top20 skrev:

Selvfølgelig skal udbyderen ikke slå sikkerhedsforanstaltninger fra der er implementeret af en grund, det ville da være helt hen i vejret, der er da ingen grund til at udsætte alle andre brugere for risici blot for at at please en enkelt kunde.

Det lyder som om Hedberg har købt det forkerte produkt, og at udbyderen ikke har informeret korrekt, sådan går det en gang i mellem, der er ikke andet for end at tørre øjne og komme videre med en forbindelse der understøtter de behov der er, og det klare valg må være at få en forbindelse egnet til virksomheder når man har så specielle behov, men selvfølgelig vil prisen herfor være en anden, og det er Hedberg jo nok ikke interesseret i, ellers går jeg stærk ud fra han havde valgt en virksomhedsløsning.

Og her vil supporten og SLA jo også være markant anderledes.

Pussigt at en helt nyoprettet bruger konti lige vælger lige at gå ind og svare på dette indlæg efter Fibia bliver presset lidt offentligt. Er du tilfældigvis tilknyttet Fibia eller en anden ISP på en eller anden måde? De fleste som har noget imod netneutralitetsforordningen er normalt ISP'er eller netværksfolk der arbejder for ISP'er. 

Derudover er det ikke et specielt behov. Det er helt normal UDP trafik og alle protokoller der kommunikerer sådan her kan blive ramt - Internet er andet end Internet Explorer. 

Dette er som du kan læse ovenfor slet ikke et sikkerheds tiltag, men derimod en måde Fibia forsøger at spare penge på der tilfældigvis rammer andre kunder. 

Hvis man endelig skulle købe den præmis at det er en sikkerheds feature, så behøver man ikke nødvendigvis slå denne "feature" fra for alle. Det kan whitelistes for enkelte IP'er og behøver slet ikke påvirke andre. Teknikeren kunne bare ikke få den nødvendige godkendelse. 

Hvis man ikke tager denne kamp nu og håndhæver netneutralitets forordningen, hvad er det så der i fremtiden vil forhindre Fibia i at prioritere deres egne services og sabotere f.eks. andre streaming/IPTV tilbud? Det er et skråplan og der bør slåes hårdt ned på den slags. 




Redigeret af hedberg - 09-Juni-2021 kl. 11:21
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2021 kl. 11:54
Apropos den påståede "meget specielle brug" og "høje båndbredde forbrug", så skal der ikke mere end ca. 2-300Kbps til at udløse saktionen fra Fibia. 

På et døgn er det stadig mindre trafik end en enkelt film fra Netflix eller måske 1-2 serier afhængig af opløsning. 




Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
Haspalm Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 07-December-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 34
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Haspalm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2021 kl. 13:13
Bare hold på hedberg! Den slags begrænsninger hører sig ikke hjemme med mindre det er klart dokumenteret i deres betingelser for indgåelse af aftalen.


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu