recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Av reciever. Hvorfor billede ind over
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Av reciever. Hvorfor billede ind over

 Besvar Besvar Side  <1 23456 11>
Forfatter
Besked
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2021 kl. 12:25
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:


Der er nogle receiver der kan opscalerer og det kan de sikeert bedre end dit tv, da man tit kan angive nogle parameter, som man ikke kan i TV og så har nogle receiver en bedre billede chip end et TV.
Tænker det må være MEGET dyre AV-receiver der kan det? Næppe dem til under 10.000 kr?
I min optik lyder det meget underligt at et TV som koster væsenligt mere end en AV-reciever ikke skulle kunne håndtere en billedopscalering bedre.
HAr i det hele taget svært ved at forstå hvor man lader en AV-reciever håndterer denne opgave fremfor TVét.


Redigeret af mbm1 - 25-Maj-2021 kl. 12:27
Til top
TvHomer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-August-2009
Status: Offline
Point: 756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TvHomer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2021 kl. 12:33
Jeg har et LG CX og Denon AVR X-3700, og tidligere en ældre (men udmærket) Pioneer bluray afspiller.

Ved Bluray kunne jeg ikke se forskel, men ved DVD blev billedet lidt skarpere/bedre ved at lade min AVR arbejde med, og ikke blot lave passthrough.

Nu har jeg en pana ub-9000, og kører passthrough.

 


Redigeret af TvHomer - 25-Maj-2021 kl. 12:33
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2021 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Jeg har et LG CX og Denon AVR X-3700, og tidligere en ældre (men udmærket) Pioneer bluray afspiller.

Ved Bluray kunne jeg ikke se forskel, men ved DVD blev billedet lidt skarpere/bedre ved at lade min AVR arbejde med, og ikke blot lave passthrough.

Nu har jeg en pana ub-9000, og kører passthrough.

 


Men så lader du jo også din BD står for opscaleringen og ikke TV'et.

Det er jo en helt 3. mulighed at BD afspielleren står for opskaleringen.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2021 kl. 12:58
Der er flere fordele i at benytte en A/V-receiver, som du også har fået oplyst.

Tidligere kunne det være en stor fordel, hvis receiveren havde et ordentligt videokredsløb, som modsat hvad du tror, ofte var af en bedre kvalitet end de fleste TV eller afspillere, som jo også har videokredsløb indbygget.
Kilder kunne være digitale eller analoge og i forskellig opløsning, som man så kan/kunne vælge at opskalere eller lade være, alt efter hvordan ens TV/projektor eller afspiller klarede opgaven.
I dag er behovet for videobehandling nok mere eller mindre blevet overflødigt, da kildematerialet efterhånden er blevet digitalt og af bedre kvalitet.

Du tager også fejl af, hvor mange kilde forskellige folk har.
Selv har jeg i øjeblikket alle 6 indgange fyldt ud: YouSee-boks, Nvidia Shield TV, Xbox 360, Xbox One, PS4 og en VHS/DVD kombi-maskine, min PS3 er i øjeblikket ikke tilsluttet pga. manglende indgange.

Det er desuden rart, man kan styre samtlige video- og lydkilder fra én og samme enhed og samtidig slippe for at have en masse kabler tilsluttet sit TV (med en projektor faktisk en nødvendighed), som slet ikke har så mange indgange.

Med mindre alle dine enheder i i kæden er udstyret med eARC, kan du ikke benytte dig af HD-lydformaterne, hvis du tilslutter dit grej direkte til dit TV.

Til folk med både TV og projektor er det en kæmpe fordel, hvis man har en receiver der er udstyret med 2 HDMI-udgange, så kan man skifte skærm med et enkelt tryk på en knap!
 
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2021 kl. 13:09
ja det er klart ens behov er forskellige.
Grunden til jeg har bestilt en AV-reciever er blot jeg ønsker lyd fordelt på 2 fronter og 1 center pt.
Jeg har ingen planer om at benytte eksterne videokilder, da alt køres via apps op TVét.

men jeg kan forstå at jeg alligevel skal benytte HDMI ARC mellem TV og reciever for at få den nemmeste betjening af TV-lyden?
Jeg gider ikke fedte rundt med 2 fjernbetjeninger. Og det er vel det jeg slipper for med HDMI ARC ikke sandt?
Til top
TvHomer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-August-2009
Status: Offline
Point: 756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TvHomer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2021 kl. 13:37
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af TvHomer TvHomer skrev:

Jeg har et LG CX og Denon AVR X-3700, og tidligere en ældre (men udmærket) Pioneer bluray afspiller.

Ved Bluray kunne jeg ikke se forskel, men ved DVD blev billedet lidt skarpere/bedre ved at lade min AVR arbejde med, og ikke blot lave passthrough.

Nu har jeg en pana ub-9000, og kører passthrough.

 


Men så lader du jo også din BD står for opscaleringen og ikke TV'et.

Det er jo en helt 3. mulighed at BD afspielleren står for opskaleringen.

Som jeg skriver, så lod jeg AVR´ens billedbehandling medvirke ved mit gamle setup.

Jeg prøvede alle muligheder, og det bedste var i mine øjne, også at lade AVR´en medvirke.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2021 kl. 14:20
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

ja det er klart ens behov er forskellige.
Grunden til jeg har bestilt en AV-reciever er blot jeg ønsker lyd fordelt på 2 fronter og 1 center pt.
Jeg har ingen planer om at benytte eksterne videokilder, da alt køres via apps op TVét.

men jeg kan forstå at jeg alligevel skal benytte HDMI ARC mellem TV og reciever for at få den nemmeste betjening af TV-lyden?
Jeg gider ikke fedte rundt med 2 fjernbetjeninger. Og det er vel det jeg slipper for med HDMI ARC ikke sandt?

Nej

ARC står for AudioReturnChannel.

Med dit setup vil du kunne bruge HDMI CEC (Consumer Electronics Control) eller hvad det nu hedder på dit system, for det kan have mange forskellige navne og det er desværre ikke altid at forskellige producenter spiller lige godt sammen
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2021 kl. 14:49
Ja forvirringen er da total 
Jeg har kun HDMI arc og ikke cec
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2021 kl. 14:56
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

Jeg har lige bestilt en Yamaha RX-V4A som jo er det nyeste skud på stammen. Hvis ikke den kan hvem kan så?

Er du opmærksom på, at HDMI 2.1 boardet i Yamaha RX-V4A er defekt? https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1621941696
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2021 kl. 15:08
CEC har ofte været ret uanvendeligt for mig. Sikkert fordi der er mange forskellige producenter i kæden.
Har slået alt CEC fra da det hele tændte og slukkede på kryds og tværs... Wink

Jeg er derfor nødt til manuelt at skife, men det tager jo ikke ret mange kræfter. Bare lidt træls med alle remoterne, men det går.

Jeg er ualmindeligt glad for min AVR da jeg har tilsluttet :
Stofa Boks, Switch, UHD afspiller, XBOX og ATV - med et kabel fra AVR til TV. 

Alt udtaget lyden kører lige igennem.


Redigeret af Pede8000 - 25-Maj-2021 kl. 15:14
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
TvHomer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-August-2009
Status: Offline
Point: 756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TvHomer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2021 kl. 15:18
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

Jeg har lige bestilt en Yamaha RX-V4A som jo er det nyeste skud på stammen. Hvis ikke den kan hvem kan så?

Er du opmærksom på, at HDMI 2.1 boardet i Yamaha RX-V4A er defekt? https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1621941696

Har denne defekt betydning for andet end spil, og i bekræftende fald præcist hvad?


Redigeret af TvHomer - 25-Maj-2021 kl. 15:20
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2021 kl. 15:20
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

CEC har ofte været ret uanvendeligt for mig. Sikkert fordi der er mange forskellige producenter i kæden.
Har slået alt CEC fra da det hele tændte og slukkede på kryds og tværs... Wink




I stuen hvor jeg har receiver og diverse enheder, her er det også slået fra.

I soveværelset har jeg et Samsung TV og så en Philips sound bar og her virker det 95% af tiden. 
Når jeg tænder TV, så tænder soundbaren og skruer jeg op og ned på TV, så er det soundbaren der skruer op/ned.

Og når jeg slukker så slukker soundbaren. 

Ind imellem er jeg nødt til lige at indstille TV til extern kilde og så virker det igen.

Men jeg har ikke brugt remote til soundbaren siden jeg satte den op. 

TV og Soundbar er forbundet med 1 HDMI kabel.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 11>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu