recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 7.1 vs 5.2.1?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

7.1 vs 5.2.1?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 7.1 vs 5.2.1?
    Sendt: 28-Maj-2021 kl. 07:45
Uden at kende alle detaljer, så lyder det som om du skal gå 5.1.2 vejen fremfor 7.1 når du sidder så tæt på bagvæg. 
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2021 kl. 15:27
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

hvordan står sofa i forhold til bagvæg?

Sofa står mod væggen, men min primær siddeplads har 1 m til bagvæggen i lokalet.
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2021 kl. 15:22
hvordan står sofa i forhold til bagvæg?
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2021 kl. 15:06
Jeg kunne nok godt få plads til nogle mindre højttalere. Hvis konen tillader det.
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2021 kl. 15:05
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Blot for at gøre det forståeligt for enhver, og dermed bruge de korrekte termer.
Et Atmos setup, angives med lofthøjttalerne til sidst, og antallet af subs i midten.
Med andre ord, et Atmos setup vil i denne debat benævnes 5.1.2, hvor 5 angiver front, center og surround, 1 angiver sub, og 2 angiver Atmos i loft.
Muligt at nogle vil anse det som kærlighed med en flue, men når der rodes rundt i termerne, er det i sidste ende volapyk. 


Undskyld! Ouch
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2021 kl. 13:23
Hvis du har mulighed for at hænge højttalere op i loftet og sat det ordenligt så ville jeg gå med et 5.1.2 setup.

Men hvis det er sådan et sæt front højttalere med en højttaler der skyder op i loftet. Så ville jeg i stedet gå med et 7.1 setup. 
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2021 kl. 13:16
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

er stadig i tvivl om man taler om antal højttalere eller diskrete kanaler i den sammenhæng?

Ikke så mærkeligt, da Atmos jo ikke defineres som kanaler. Men derfor går det altså ikke blot at seriekoble 8 højttalere og kalde sit setup for 7.2.8 som jeg så engang LOL
 



Hehe så stereo signal med atmos upmix er ikke helt godkendt?:)

Eks herhjemme er mine atmos kanaler kun 4 diskrete og 2 matrix som dog sker i min MP50
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2021 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

er stadig i tvivl om man taler om antal højttalere eller diskrete kanaler i den sammenhæng?

Ikke så mærkeligt, da Atmos jo ikke defineres som kanaler. Men derfor går det altså ikke blot at seriekoble 8 højttalere og kalde sit setup for 7.2.8 som jeg så engang LOL
 


Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2021 kl. 10:00
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Blot for at gøre det forståeligt for enhver, og dermed bruge de korrekte termer.
Et Atmos setup, angives med lofthøjttalerne til sidst, og antallet af subs i midten.
Med andre ord, et Atmos setup vil i denne debat benævnes 5.1.2, hvor 5 angiver front, center og surround, 1 angiver sub, og 2 angiver Atmos i loft.
Muligt at nogle vil anse det som kærlighed med en flue, men når der rodes rundt i termerne, er det i sidste ende volapyk. 

HeheLOL er stadig i tvivl om man taler om antal højttalere eller diskrete kanaler i den sammenhæng?
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2021 kl. 09:26
Blot for at gøre det forståeligt for enhver, og dermed bruge de korrekte termer.
Et Atmos setup, angives med lofthøjttalerne til sidst, og antallet af subs i midten.
Med andre ord, et Atmos setup vil i denne debat benævnes 5.1.2, hvor 5 angiver front, center og surround, 1 angiver sub, og 2 angiver Atmos i loft.
Muligt at nogle vil anse det som kærlighed med en flue, men når der rodes rundt i termerne, er det i sidste ende volapyk. 
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
mskp Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 26-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mskp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2021 kl. 09:06
Jeg ville gå med 5.2.1. Synes det er sjovt at få effekter oppefra når jeg ser film. Og jeg oplever ikke vældig meget lyd fra baghøjttalerne i mit setup (7.2.6). I øvrigt er der nogle gode koncerter med Atmos lyd. Roger Waters: The Wall er det oplagte eksempel 
Morten
__________________

LG OLED77CX
Denon AVC-X8500H
Monitor Audio Silver 500/300/C350
SVS SB-4000
Panasonic DP-UB9000
Nvidia Shield TV (2019)
Sony UBP-X700
Apple TV 4K
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2021 kl. 08:53
Til dit spørgsmål ventede jeg selv længe med at gå fra 7.1 til 7.1.6 herhjemme og vil sige at det er en opgradering jeg snildt kunne have undværet. Rummet er behandlet for refleksioner og med stort tykt tæppe på gulvet og synes det er få scener hvor man virkelig har en “vauw” effekt med det. 

Jeg havde valgt at fokusere identiske kanaler i 7.1 setuppet og så valg en loft højttaler hvor formfaktor og pris passer til dit behov. Øret tænker jeg ikke er helt lige så følsomt når lyden kommer ovenfra (nok fordi de fleste trusler kommer i niveau med os fra urtiden👍🏻) 

Mange tror jeg skriver det med atmos fordi jeg ikke kan lide det men har det selv herhjemme og havde det på samme måde når jeg besøgte atmos setup tidligere. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu