recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 7.1 vs 5.2.1?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

7.1 vs 5.2.1?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 7.1 vs 5.2.1?
    Sendt: 25-Maj-2021 kl. 20:36
Jeg har lige nu et MKSound setup bestående af en klassisk 5.1, og vil gerne opgraderer min lyd. Men jeg er i tvivl om hvad jeg skal gøre, for at må mest ud af mit setup.

Giver det bedst mening at købe nogle store højtalere som front, og så bruge mine LCR750 som enten baghøjtalere eller atmos højtalere.

Eller giver det bedst mening at købe nogle mindre højtalere som jeg så bruger som enten baghøjttalere eller atmos?

Men mest af alt, hvad mener I giver mest bang for the buck? 7.1 eller 5.2.1?
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2021 kl. 20:47
Så længe du kan lave en crossover på højst 80hz så har du ikke behov for store højtalere.

Men til formaterne. Så har været hele ræden rundt selv gennem de sidste 22 år. Og 5.1.2 slår 7.1
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2021 kl. 20:52
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Så længe du kan lave en crossover på højst 80hz så har du ikke behov for store højtalere.

Men til formaterne. Så har været hele ræden rundt selv gennem de sidste 22 år. Og 5.1.2 slår 7.1


Okay. Er der nogle særlige højttalere man bør købe, når det er til atmos? Og er det noget med at man ikke kan lave Atmos når man har bipol højtalere?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2021 kl. 21:06
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Så længe du kan lave en crossover på højst 80hz så har du ikke behov for store højtalere.

Vi kunne ikke være mere uenige.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2021 kl. 22:56
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Så længe du kan lave en crossover på højst 80hz så har du ikke behov for store højtalere.

Men til formaterne. Så har været hele ræden rundt selv gennem de sidste 22 år. Og 5.1.2 slår 7.1


Okay. Er der nogle særlige højttalere man bør købe, når det er til atmos? Og er det noget med at man ikke kan lave Atmos når man har bipol højtalere?
næ de skal bare kunne hænges op under loftet
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2021 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Så længe du kan lave en crossover på højst 80hz så har du ikke behov for store højtalere.


Vi kunne ikke være mere uenige.


Klaus
jeg ved godt vi to aldrig bliver enige om dette Klaus. Det er også fair nok.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2021 kl. 07:43
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Er der nogle særlige højttalere man bør købe, når det er til atmos? Og er det noget med at man ikke kan lave Atmos når man har bipol højtalere?

Man "kan" skam sagtens beholde sine bipoler i et Atmos system, men det vil bare ikke følge Dolby's forskrifter. Det kan du jo så vælge at skide på, hvis du selv synes det lyder godt. Men det er korrekt, at det ikke er meningen.

Hvad angår valg af gode højttalere gælder samme princip: de BØR matche resten af dit system tonalt. I praksis gør de det meget sjældent.

Tror I øvrigt det er meget individuelt om man synes Atmos 5.1.2 slår 7.1.


Redigeret af jacobe - 26-Maj-2021 kl. 07:46
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2021 kl. 08:40
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Så længe du kan lave en crossover på højst 80hz så har du ikke behov for store højtalere.


Vi kunne ikke være mere uenige.


Klaus
jeg ved godt vi to aldrig bliver enige om dette Klaus. Det er også fair nok.

Jeg har lavet flere videoer med min center (delt ved 80hz) hvor de 3 x 8” tydeligt er på arbejde selv ved -10db.

Kan lige smide op senere så tænker jeg i kan parkere snakken😂
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2021 kl. 08:53
Til dit spørgsmål ventede jeg selv længe med at gå fra 7.1 til 7.1.6 herhjemme og vil sige at det er en opgradering jeg snildt kunne have undværet. Rummet er behandlet for refleksioner og med stort tykt tæppe på gulvet og synes det er få scener hvor man virkelig har en “vauw” effekt med det. 

Jeg havde valgt at fokusere identiske kanaler i 7.1 setuppet og så valg en loft højttaler hvor formfaktor og pris passer til dit behov. Øret tænker jeg ikke er helt lige så følsomt når lyden kommer ovenfra (nok fordi de fleste trusler kommer i niveau med os fra urtiden👍🏻) 

Mange tror jeg skriver det med atmos fordi jeg ikke kan lide det men har det selv herhjemme og havde det på samme måde når jeg besøgte atmos setup tidligere. 
Til top
mskp Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 26-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mskp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2021 kl. 09:06
Jeg ville gå med 5.2.1. Synes det er sjovt at få effekter oppefra når jeg ser film. Og jeg oplever ikke vældig meget lyd fra baghøjttalerne i mit setup (7.2.6). I øvrigt er der nogle gode koncerter med Atmos lyd. Roger Waters: The Wall er det oplagte eksempel 
Morten
__________________

LG OLED77CX
Denon AVC-X8500H
Monitor Audio Silver 500/300/C350
SVS SB-4000
Panasonic DP-UB9000
Nvidia Shield TV (2019)
Sony UBP-X700
Apple TV 4K
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2021 kl. 09:26
Blot for at gøre det forståeligt for enhver, og dermed bruge de korrekte termer.
Et Atmos setup, angives med lofthøjttalerne til sidst, og antallet af subs i midten.
Med andre ord, et Atmos setup vil i denne debat benævnes 5.1.2, hvor 5 angiver front, center og surround, 1 angiver sub, og 2 angiver Atmos i loft.
Muligt at nogle vil anse det som kærlighed med en flue, men når der rodes rundt i termerne, er det i sidste ende volapyk. 
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2021 kl. 10:00
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Blot for at gøre det forståeligt for enhver, og dermed bruge de korrekte termer.
Et Atmos setup, angives med lofthøjttalerne til sidst, og antallet af subs i midten.
Med andre ord, et Atmos setup vil i denne debat benævnes 5.1.2, hvor 5 angiver front, center og surround, 1 angiver sub, og 2 angiver Atmos i loft.
Muligt at nogle vil anse det som kærlighed med en flue, men når der rodes rundt i termerne, er det i sidste ende volapyk. 

HeheLOL er stadig i tvivl om man taler om antal højttalere eller diskrete kanaler i den sammenhæng?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu